موتورسیکلتهفته نامه

10 موتورسیکلت کروزر ژاپنی که بهتر از رقبای آمریکایی هستند

موتورسیکلت‌های کروزر آمریکایی در جهان مشهور هستند اما این بار می‌خواهیم ۱۰ موتورسیکلت کروزر ژاپنی را که بهتر عمل کرده‌اند خدمت شما معرفی کنیم.


برندهای موتورسیکلت‌سازی آمریکایی در زمینه تولید موتورسیکلت‌های کروز بسیار مطرح هستند. وقتی به یک موتورسیکلت پرحجم و بزرگ که مخصوص تردد در فواصل بیشتر باشد فکر کنید نام‌های آمریکایی به ذهن خطور می‌کنند. کلاس محصولات کروزر بسیار رقابتی است و مشتریان وفادار زیادی هم وجود دارند که پول‌های زیادی خرج می‌کنند. شرکت‌ها نیز از حاشیه سود زیاد تولید و عرضه این محصولات و البته وسایل جانبی آن‌ها لذت می‌برند. جای تعجبی ندارد که همه برندها خواهان استفاده از چنین فرصتی بوده‌اند و ژاپنی‌ها نیز از این قضیه مستثنا نیستند. البته که آن‌ها می‌دانند کپی کردن از آمریکایی‌ها چاره کار نیست و به همین خاطر محصولاتی تولید کرده‌اند که در برخی موارد بسیار خوب عمل کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم ۱۰ موتورسیکلت کروزر ژاپنی را خدمت شما معرفی کنیم که بهتر از رقبای آمریکایی هستند.

همچنین بخوانید:

هوندا ربل ۱۱۰۰ DCT

ربل به‌طور خاص بین موتورسیکلت‌های دیگر جلب‌توجه نمی‌کند. ما با محصولی ارزان‌قیمت و قابل‌اطمینان روبرو هستیم اما موضوع مهم این است که ربل تنها کروزر بازار با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه محسوب می‌شود. گیربکس این موتورسیکلت برای کاربری‌های خاص کروزرها بهینه شده و با اینکه چندین سال از عرضه ربل ۱۱۰۰ DCT می‌گذرد اما هنوز رقیبی برای آن تولید نشده است. پیشرانه ۲ سیلندر ۱۰۸۴ سی‌سی موتورسیکلت موردبحث حدود ۸۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

سوزوکی بولیوارد M109R

بیش از دو دهه قبل بود که سوزوکی تصمیم گرفت تا با بولیوارد M109R وارد کلاس کروزرها شود. این موتورسیکلت بزرگ‌ترین کروزر تاریخ سوزوکی بود و از ظاهری خاص و تریم کروم سود می‌برد. البته موتور بولیوارد برخلاف ظاهرش کاملاً آب‌خنک بود و شایعاتی هم درباره محدود شدن الکترونیکی گشتاور تولیدی آن برای هماهنگی با گیربکس ۶ سرعته منتشر شده بود. سوزوکی مجبور بود در آن دوران با روش آزمون‌وخطا پیش برود اما امروز M109R تقریباً بیست سال سن دارد هرچند به جز سیستم تزریق سوخت، خبری از سیستم‌های الکترونیکی در آن نیست. البته موتورسیکلت موردبحث جزو سریع‌ترین کروزرهای ژاپنی بوده و ارزش خود را نیز به خوبی حفظ کرده است. بولیوارد از پیشرانه ۲ سیلندر ۱۷۸۶ سی‌سی با ۱۲۳ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

کاوازاکی ولکان VN 2000

در اواخر دهه ۹۰ همه می‌دانستند که عبارت “هرچه بزرگ‌تر بهتر” چقدر درست است بنابراین همه شرکت‌ها مشغول تولید موتورسیکلت‌های کروزر با قلب‌های تپنده حجیم بودند. هوندا و سوزوکی محصولی ۱۸۰۰ سی‌سی تولید کرده بودند و یاماها هم موتورسیکلت ۱۷۰ سی‌سی خودش را داشت. نوبت به کاوازاکی رسید تا موتورسیکلتی دو سیلندر با حجیم‌ترین موتور دنیا را تولید کند که نتیجه آن ولکان VN 2000 بود. متأسفانه این رکورد به مدت کوتاهی دوام آورد چراکه موتورسیکلت راکت ۳ بعداً رکورد حجیم‌ترین موتور ۲ سیلندر روی موتورسیکلت‌ها را به خود اختصاص داد. نیروگاه کوچک کاوازاکی از نوع ۲۰۵۳ سی‌سی با ۱۰۳ اسب بخار قدرت بوده است.

هوندا والکری رون

گلد وینگ را همه می‌شناسند اما هوندا موتورسیکلت کروزر ناب با نام والکری را نیز تولید کرده است. رون نسخه‌ای سفارشی از والکری بود که با قیمت باورنکردنی ۲۷ هزار دلار عرضه شد. احتمالاً هزینه تولید این موتورسیکلت بیشتر بوده زیرا تقریباً تمامی قطعات آن سفارشی بوده‌اند. والکری رون از کیفیت و قابلیت اطمینان بالای هوندا سود می‌برد و هیچ موتورسیکلتی در دنیا شبیه آن نبود. پیشرانه ۱۸۳۲ سی‌سی این موتورسیکلت ۱۱۸ اسب بخار قدرت دارد.

هوندا X4

اولین سال‌های قرن ۲۱ را می‌توان بهترین سال‌ها برای طرفداران کروزرهای هوندا دانست. در آن دوران محصولاتی همچون شادو، مگنا، گلد وینگ و… تولید می‌شدند و یکی از شاخص‌ترین آن‌ها نیز X4 با قلب آهنین ۴ سیلندر بود. این پیشرانه در CB1300 نیز نصب شد و بنابراین از نظر قابلیت اطمینان و پرفورمنس حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذاشت. X4 به دنبال رقابت با یاماها V مکس بود اما هرگز در بازار آمریکا عرضه نشد. در واقع X4 به تعداد محدود در بازار ژاپن ارائه شد. X4 موتورسیکلتی ۱۲۸۴ سی‌سی با ۱۰۰ اسب بخار قدرت بوده است.

یاماها V مکس

اولین نسل این موتورسیکلت آمار و ارقام احساس‌برانگیزی داشت. پیشرانه ۴ سیلندر ۱۱۹۸ سی‌سی موتورسیکلت یاماها ۱۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و سیستم بوست V نیز باعث می‌شود سوپاپ‌های پروانه‌ای باز شوند تا هوای بیشتری در دورهای بالا راهی پیشرانه شود. دومین نسل V مکس در سال ۲۰۰۹ و با پیشرانه بزرگ‌تر، استایل گیراتر و قدرت ۲۰۰ اسب بخار عرضه شد. تا به امروز هیچ کروزر دیگری نتوانسته چنین قدرتی را ارائه کند.

هوندا شادو

در لیست ۱۰ موتورسیکلت کروزر ژاپنی که بهتر از رقبای آمریکایی هستند هوندا حضور محسوسی دارد. محصولات شادو یک پله بالاتر از مدل‌های ربل قرار می‌گیرند و همیشه از پیشرانه دو سیلندر V شکل استفاده کرده‌اند. نسخه فعلی شادو به پیشرانه آب‌خنک مجهز بوده و استایلی آمریکایی دارد. اعضای خانواده شادو از پیشرانه‌هایی با حجم ۱۲۵ تا ۱۰۹۹ سی‌سی استفاده می‌کنند. نسخه ۷۴۵ سی‌سی شادو ۴۵ اسب بخار قدرت دارد.

هوندا مگنا

V مکس شاید مشهورترین کروزر ۴ سیلندر ژاپنی باشد اما هوندا مگنا سال‌ها قبل از آن توسعه یافته است. این برند از پیشرانه ۴ سیلندر ۹۰ درجه آب‌خنک به همراه شفت درایو برای مگنا استفاده کرده و حجم پیشرانه آن نیز از ۵۰۰ تا ۱۰۹۸ سی‌سی بوده است. این مدل خاص جزو سریع‌ترین‌های دوران خود بود و از استایلی منحصربه‌فرد سود می‌برد.

یاماها ویراگو

موتورسیکلت کروزر ژاپنی ویراگو خانواده‌ای از کروزرهای ۲ سیلندر ساخت یاماها بود که به مدت بیش از ۲۵ سال عرضه شدند. اهمیت ویراگو در آن است که باعث شد یاماها محصولات دیگری همچون V استار و رود استار را توسعه دهد. ویراگو اولین کروزر یاماها با سیستم تعلیق عقب مونوشاک بود، چیزی که حتی امروز نیز در کروزرهای آمریکایی به ندرت دیده می‌شود. همانند تمامی محصولات یاماها، ویراگو عملکرد بسیار خوبی داشت.

سوزوکی GS1100L

سوزوکی در دهه ۸۰ میلادی سری محصولات GS را عرضه می‌کرد. GS اولین موتورسیکلت چهار زمانه سوزوکی بود و حاصل تکامل سری محصولات GSX به شمار می‌رفت. سوزوکی تصمیم گرفت در این خانواده از پیشرانه‌های آب‌خنک استفاده کند. مدل ۱۱۰۰ پرچم‌دار این خانواده بوده و GS1100L و GS1100GL نسخه‌های کروزر از خانواده GS محسوب می‌شوند. با اینکه هوندا و یاماها پیشرانه‌های ۴ سیلندر خورجینی را عرضه کردند اما سوزوکی آرایش ۴ سیلندر خطی را در نظر گرفت. پیشرانه ۱۰۷۴ سی‌سی این موتورسیکلت ۹۲ اسب بخار قدرت تولید کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (897 ديدگاه)

    بین اینا فقط هوندا ربل و سوزوکی بولیوارد…

    موافقم 16
    مخالفم 13
    1. علی Shelby

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (582 ديدگاه)

      انتخاب من
      سوزوکی بولیوارد
      هوندا والکری رن
      یاماها وی مکس
      هوندا شادو هم برای زیباییش

      جالبه کل موتور های این لیست به جزء شادو قدرتشون از پراید بیشتره
      🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥

      موافقم 54
      مخالفم 5
      1. .

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (26 ديدگاه)

        البته این یکی با نسخه اصلی پراید قدرتشون یکی هستش.

        موافقم 7
        مخالفم 10
        1. علی Shelby

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (582 ديدگاه)

          درسته و جای تأسف داره

          موافقم 15
          مخالفم 2
        2. net

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3475 ديدگاه)

          موتور هوندا cg 125 صدای بلند و بدی داره و صداش رو اعصاب مردم هست

          موافقم 19
          مخالفم 1
    2. amirkhanzadeh

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      داستان تولید هوندا والکری هم جالبه

      موافقم 20
      مخالفم 2
  2. ممد ژانگولر

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4200 ديدگاه)

    همه این موتورای بالا ی طرف هوندا CB1300 خودمون ی طرف . رودستش نداریم .لاکردار یبار پشتش بشینی پیاده نمیشی .

    موافقم 8
    مخالفم 36
  3. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (703 ديدگاه)

    ممنون شاهین جان
    مطلب داغی بود❤️🙏🙏

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4712 ديدگاه)

      ارادت دارم

      موافقم 7
      مخالفم 4
  4. علی

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    روح و روانم جلا داده شد..

    موافقم 14
    مخالفم 3
  5. Kiarash

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (698 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/suzuki-gs1100l.jpeg
    این موتور رو واقعا دیوانشم و جزو موتور های مورد علاقم هست 🤤🇯🇵

    موافقم 15
    مخالفم 2
  6. A

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    نمیدونم چندبار نویسنده حین نوشتنش خنده‌ش گرفته

    موافقم 12
    مخالفم 23
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1600 ديدگاه)

    کاوازاکی ولکان چقدر زیباست

    موافقم 16
    مخالفم 2
  8. Amirsh

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (209 ديدگاه)

    من تشنج کردم با دیدن این مطلب

    موافقم 8
    مخالفم 2
  9. علیزاده

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    ملت ایران چه گناهی کردن که نباید موتور بیشتر از ۳۰۰ سی‌سی و ماشین بالای ۲۵۰۰ سی‌سی سوار بشن ؟

    موافقم 37
    مخالفم 8
    1. سروش فرخ نژاد

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      چون میخوایم رو پای خودمون وایسیم !

      موافقم 23
      مخالفم 7
    2. دیا

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (185 ديدگاه)

      یه نگاهی به فرهنگ موتور سوار شدن تو مملکت بنداز . اگه میشد کلا موتور سواری رو باید ممنوع اعلام میکردن. ببخشید اینو برای یه قشر خاص میگم که کلا ادم حالش از موتور سیکلت بهم میخوره.

      موافقم 29
      مخالفم 5
    3. توفیق اجباری

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      میدونی چرااا؟ چون ما وابسته نیستیممم

      موافقم 8
      مخالفم 2
  10. Taha Ayoobi

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4714 ديدگاه)

    من تا حلا تو فازش نبودم ولی سفر با موتور سیکلت هم دنیای خودشو داره ها

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. Morteza

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      مسافرت با موتورسیکلت ،انهم با موتور کروزر در جاده‌های غرب وحشی واوووو چه لذت و صفایی دارد.

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. علی منصوری

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (450 ديدگاه)

      من فقط از دور تشویق میکنم، فوبیا دارم نسبت ب موتور ، علتش تصادفی بود ک تو سن کم کردم، راکب بودم تازه …..ولی موتور سوار جلو چشام ی پاش قطع شد و چنتا از دندهام و پام و دست خودمم شکست و خورد شد…

      موافقم 9
      مخالفم 2
  11. A

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    وقتی می‌گم کروزر خود به خود کلمه تریومف میاد تو ذهنم
    شما چطور؟

    موافقم 11
    مخالفم 2
  12. hosen

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    بین این همه خوبان کدومو انتخاب کنیم
    ولی کاوازاکی ولکان چقدر زیبا و باابهته

    موافقم 12
    مخالفم 3
  13. KAIZEN

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (280 ديدگاه)

    هوندا والکری رون 😍😍
    نیازی به سوار شدن نیست
    بزاری گوشه خونه صبح که از خواب پا میشی نگاش کنی

    موافقم 15
    مخالفم 2
  14. محمد

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    فقط سوزوکی👍

  15. محمد

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    هیچی کاوازاکی نمیشه

  16. علی منصوری

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    اینقدر چشم‌نواز و زیبان ک خونت ب جوش میاره، انتخابم همیشه موتورهای کروز و یا کاستوم شده بوده، ولی بین اینا انتخابم
    با احترام ب شادو
    تقدیر از سوزوکی بولیوارد
    هوندا ربل ، بخاطر متمایز و خاص بودنش

  17. حسین دهمرد

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2686 ديدگاه)

    کروزر باید آرامش داشته باشه . هرکدوم صداش کمتر رو اعصاب باشه بهتره. کسی که هیجان بخواد میره سراغ اسپورت
    شاید ما عشق موتور و ماشین داشته باشیم اما گوش آدم بعد از دو سه ساعت رانندگی با موتور دیگه تنظیماتش تغییر میکنه.
    اگه حجم موتور کم باشه مجبوری پرگاز بری تا راه بره. اگه حجمش زیاد باشه هم وزنش زیاد میشه هم خرجش.

    هوندا ربل بنظر این ویژگی ها رو داشته باشه احتمالا قیمتش هم از بقیه کمتر باشه

  18. قدرت طهماسبی

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    چرا در ایران بالای 250 سی سی مجاز نیست ، هر کسی بخواد سرقت یا ترور انجام دهد با هر وسیله ای انجام می دهد همچنان که انسانهای بزرگ و سالم در هر شرایطی تخلف و تقلب نمی کنند ، این قانون باید اصلاح شود تا جوانان بصورت قانونی و درست از موتور سیکلت های پر قدرت استفاده کنند و با جی پی اس ، رصد موتورهای پرقدرت ساده و آسان می شود.

  19. nima.jdm

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (324 ديدگاه)

    ژاپن اوشاخلاری🇯🇵

  20. بهرام

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    متأسفانه اشکال همه شون اینه که کپی هارلی و تریومف هستن.
    من هوندا گلدوینگ رو بیشتر می پسندم. سبک و اصالت منحصر بفرد خودش رو داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا