کاوازاکیموتورسیکلت

رونمایی رسمی از اولین موتورسیکلت هیدروژنی کاوازاکی نینجا

از آنجایی که حمل‌ونقل کربن خنثی اهمیت فزاینده‌ای دارد، کاوازاکی برای اولین بار موتورسیکلت هیدروژنی نینجا را در معرض دید عموم قرار داده است.
موتورسیکلت هیدروژنی کاوازاکی

ژاپنی‌ها به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های پاک‌تر در موتورسیکلت‌های خود هستند و پس از معرفی اولیه نینجا H2 SX هیدروژنی در سال قبل، برای اولین بار این پروتوتایپ را در ژاپن به نمایش گذاشته‌اند. نیروبخش این موتورسیکلت همان قوای محرکه‌ای است که شاید در آینده راهی وسایل نقلیه دیگر نیز شوند. باید دانست قوای محرکه برقی برای اکثر موتورسیکلت‌های شهری کفایت خواهد کرد اما افرادی که خواهان سرعت و پرفورمنس بالاتر هستند باید به سراغ گزینه‌های دیگر بروند هرچند اینجا نیز مشکلات دیگری وجود دارد. با اینکه پیشرفت‌های زیادی در باتری‌ها و زمان شارژ آن‌ها صورت گرفته اما به نظر می‌رسد همچنان برای شارژ وسایل نقلیه باید زمان نسبتاً زیادی را صرف کرد. اگر تنها یک راه برای موتورسواران وجود داشته باشد که از موتورسیکلتی پرسرعت، پاک و البته با زمان سوخت‌گیری پایین استفاده کنند، شاید این راه به‌کارگیری قوای محرکه هیدروژنی باشد.

هیدروژن سبز شاید بتواند بسیاری از مشکلات موجود در موتورسیکلت‌های برقی را رفع کند. تاکنون تلاش‌های متنوعی برای استفاده از این نوع منبع انرژی صورت گرفته و اکثر آن‌ها نیز پروتوتایپ های سلول سوختی هستند. از جمله این محصولات می‌توان به ENV، کراس کیج سوزوکی و کانسپت آینده‌نگرانه سگوی اشاره کرد. کاوازاکی نیز کار روی موتورسیکلت هیدروژنی خود را از مارس سال قبل شروع کرد. این قوای محرکه هیدروژنی بر اساس پیشرانه درون‌سوز اصلاح شده‌ای شکل گرفته که دارای تانک‌های هیدروژن زیر موتورسوار است. رندرهای کانسپت موردبحث چند ماه پس از آن منتشر شدند و نهایتاً پروتوتایپ هیدروژنی کاوازاکی نینجا در آستانه تست‌های پیست خود رونمایی شد. هم‌اکنون نیز نینجا H2 HySE برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

پیشرانه ۴ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی سوپرشارژردار اصلاح شده این موتورسیکلت از تزریق مستقیم هیدروژن به سیلندر از طریق سیستم سوخت‌رسانی ویژه‌ای سود می‌برد. تانک‌های هیدروژن آن نیز حاوی نگه‌دارنده گاز پرفشار هستند و در عرض چند دقیقه می‌توان فرایند سوخت‌گیری را انجام داد. به این ترتیب موتورسوار همچنان می‌تواند از لرزش و غرش پیشرانه لذت ببرد و بدون نیاز به شنیدن صدای مصنوعی موتور برقی تجربه سواری جذابی داشته باشد. کاوازاکی می‌گوید در فرایند به‌کارگیری سوخت هیدروژن مقدار کمی روغن‌موتور مصرف می‌شود اما تنها آلایندگی موتورسیکلت موردبحث آب است. ساتوکی ایچی مدیر این پروژه اظهار می‌دارد:

پیشرانه‌های هیدروژنی قدرتی مشابه پیشرانه‌های بنزینی موجود تولید می‌کنند. در این پیشرانه هوا گرفته و با سوخت مخلوط شده و سپس راهی محفظه احتراق می‌شود. توانایی احساس ورود هوا به پیشرانه و تعامل با پیشرانه به لذت کنترل کردن این موتورسیکلت می‌افزاید. زمانی که هیدروژن می‌سوزد آب تولید می‌شود. اگر دست خود را نزدیک اگزوز نگه دارید شما می‌توانید رطوبت را حس کنید. این پیشرانه‌ای بسیار پاک و جذاب است

البته اکثر فراورده‌های هیدروژن به اندازه‌ای که تصور می‌شود پاک نیست و بنابراین به منظور ارائه تصویری بهتر از این نوع سوخت باید موتورسواران از هیدروژن سبز استفاده کنند. در واقع منظور از هیدروژن سبز هیدروژنی است که از طریق منابع انرژی پاک به دست می‌آید. این نوع هیدروژن در حال حاضر به ندرت پیدا می‌شود. در خاتمه باید گفت کاوازاکی نینجا هیدروژنی بصرت رسمی در پیست سوزوکا معرفی شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند آن را از نزدیک بررسی کنند. البته باید گفت ژاپنی‌ها فعلاً اشاره‌ای به اینکه آیا موتورسیکلت موردبحث را تولید خواهند کرد یا خیر نداشته‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. .

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    تو ده سال اخیر…. کاوازاکی یه تنه بار نوآوری تو‌ صنعت موتور سیکلت رو به دوش میکشه
    از سال ۲۰۱۵ با سوپرشارژر در مدل h2…h2r…h2zx
    بعدها مدل zh2
    موتورسیکلت های الکتریکی و هیبرید
    و الان هم هیدروژنی

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. SMS

      ۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (576 ديدگاه)

      همچین می گن برقی خوبه انگار که همش از طریق پلن ها و نیروگاه‌های بادی تولید می شه ، نمیگن که ذغال سنگه که از صد تا بنزین و هیدروژن بدتره

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. HELLO.BROTHERS

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (104 ديدگاه)

    آفرین به کاوازاکی،ولی اگه کسی با این موتور تصادف بکنه مخزن هیدروژن خطرناک نیست،آیا انفجار به وجود نمیاد؟

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. datsun

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3941 ديدگاه)

      بنزین هم خیلی خطرناک…….

      موافقم 9
      مخالفم 5
  3. HELLO.BROTHERS

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (104 ديدگاه)

    ایمنی این نوع وسایل نقلیه خیلی باید بالا باشه،مثل cng میمونه که خیلی مخزن هاشون خطرناک هستن.

    موافقم 15
    مخالفم 0
  4. MatinT0

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بمب متحرک .

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. مهدی

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      نگران نباشید ایرانیها نساختند ، ژاپن ساخته

      موافقم 17
      مخالفم 3
  5. logman

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته موتور وسیله خوبیست اگر خوب ازش استفاده کنیم
    ولی متاسفانه موتور سیکلت مثل خر میمونه اگر بیوفتی یک جایت می‌شکنه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  6. javad-bmw

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (219 ديدگاه)

    اگر ۵۰۰ تا موتور با حجم ۱۳۰۰ سی سی یکسال و هر روز ۱۰۰ کیلومتر رانندگی کُنن ، مصرف سوختشون به اندازه ۱۰ ساعت یک کشتی کانتیربر هم نمیشه ، با این مسخره بازیا نمیشه محیط زیست رو نجات داد.
    به شدت به محیط زیست و انرژی و منابع اهمیت میدم ، ولی موضوع اینجاست داریم اشتباه میزنیم ، درسته که باید از نمونه های کوچک تر شروع کنیم اما الان این حجم از قوانین برای کوچک کردن پیشرانه ها یا ساخت پیشرانه های کربن خنثی یا برقی سازی زیاده روی هست.

    موافقم 9
    مخالفم 4
  7. نیما

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (345 ديدگاه)

    بمب متحرک

    موافقم 3
    مخالفم 4
  8. داود دادور

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همیشه برای ما، مرغ همسایه رو غاز نشون دادن.
    متاسفانه از این دست طرح ها در داخل کشور ما هم هست و اجرا هم شده، ولی حمایت واقعی ازشون صورت نگرفته.

    همین موتورهای بنزین سوز داخلی رو با افزودن کیت تولید هیدروژن، میشه مصرف سوخت رو تغییر داد و یا ترکیبی از بنزین و هیدروژن قرار داد.

    هموطنانی که اطلاع از موضوع ندارند، بروند در اینترنت و یا دیوار ملاحظه کنند.
    انواع و برندهای مختلفی از این کیت‌های وجود داره که برای مثال یک ایرانی به نام علاالدین جاسمی زرگانی هم تولید داخل انجام داده و …

    امان از خود تحقیری بعضیا.
    به علاالدین جاسمی، تهمت کلاهبرداری می‌زدند، در حالی که فرایند تولید کیت تولید هیدروژنیش درست بود. و حالا دارن از موتورسیکلت هیدروژنی ژاپنی ها تعریف و تمجید می‌کنند.

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. محمود جوری

      ۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      توضیحات کامل و جامع بود بنده بعد از ۳ سال تحقیق درخصوص آبسوز کردن سوخت ماشین تحقیق کردم و چند ماه میشه خدمت دکتر حاسمی زرگانی ماشینم آبسوز کردم که هیدروژن از آب جدا و بسمت مگسیلندر سوخت منتقل میکنه، هر ۲ هزار کیلومتر ۱ لیتر آب مقطر نیاز

  9. محسن

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما نخواستیم بسازیم عمو من در کارخانه کاوازاکی کار میکنه میگه بجایی سرم هم کردن موتور های چینی میتونیم برند خودمون را داشته باشیم ولی مشکلی هست سود جیب کی بره مردم یا …..

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. گات

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    ماشاالله سوپرشارژر هم داره که

  11. گات

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    این موتور سیکلت پرواز هم میکنه؟
    با کمک هیدروژن میتونه پرواز کنه
    موتورسیکلت پرنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا