شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور میکند، این موضوع باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم، ۲۵۰ سیسیهایی هستند که پلاک نمیشوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از ۲۵۰ سیسی و ۲۵۰ سیسیهایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند؛ البته اگر این موتورها قانونی وارد کشور شده و سنددار باشند، میتوانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان ، و دریافت مجوز تردد، پنجشنبه – جمعهها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.
ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به بررسی کیفیت و ویژگیهای موتورسیکلتهایی با حجم ۲۵۰ سیسی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم میشوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.در قسمتهای قبل به بررسی تیپهای یک و دو مگلی و دایلیم ۲۵۰ سیسی و همچنین مدلهای مختلف هیوسانگهای ۲۵۰ سیسی پرداختیم و همانطور که وعده داده بودیم در این قسمت به سراغ محبوبترین موتورسیکلت ۲۵۰ سیسی موجود در کشورمان، یعنی کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی، خواهیم رفت.
۱۱- کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی:
اگر قرار بود که چند ماه قبل این مقاله را بنویسم، اوضاع کمی متفاوت بود چراکه علیرغم آنکه این موتورسیکلت در کشورمان عرضه میشد ولی هنوز کمپانی کاوازاکی در کشورمان هیچ نمایندگی رسمی نداشت. یعنی شما باید پول یک پژو ۲۰۶ را میدادید و موتورسیکلتی را میخریدید که قطعات و لوازمش بهصورت خیلی پراکنده و کمیاب وارد کشور میشدند اما بعد از کسب نمایندگی رسمی کاوازاکی توسط شرکت کویر موتور، خیالمان تا حدودی از بابت این مطلب راحت شده است.
اگر قرار باشد برترین موتورسیکلتهای ۲۵۰ سیسی جهان را کنار هم قرار دهیم، بیشک یکی از آنها نینجا ۲۵۰ خواهد بود؛ موتورسیکلتی زیبا و جسور که محصول یکی از قدرتمندترین کمپانیهای موتورسیکلتسازی جهان یعنی کاوازاکی است. نام این برند ژاپنی بهخودیخود آنقدر جذاب هست که بتواند خریداران و موتورسیکلت دوستان زیادی را در صف خرید این محصول قرار دهد، مخصوصاً حالا که برادر بزرگتر این موتورسیکلت، یا همان نینجا H2R، با ۳۰۰ اسب بخار قدرت عنوان بهترین ۱۰۰۰ سیسی سال را با خود به یدک میکشد.موتورسیکلت دوستان کشورمان خیلی نگران بودند که با توجه به رابطه نزدیک کمپانی ژاپنی کاوازاکی و باجاج هندوستان، مجبور باشیم همانند محصولات کیتیام، محصولات کاوازاکی را هم با مونتاژ این شرکتهندی تحویل بگیریم، اتفاقی که شکر خدا، رنگ حقیقت به خود نگرفت.
انجین:وقتی میگوییم نینجا ۲۵۰ قطعاً در لیست جهانی بهترینهای این حجم قرار دارد، اصلاً بیراه نگفتهایم چراکه مهندسین این کمپانی ژاپنی توانستهاند قدرت فوقالعادهای را از یک انجین به حجم ۲۵۰ سیسی بیرون بکشند. قدرتی که احتمالاً شما را مجاب خواهد کرد تا به جمع علاقهمندان این موتورسیکلت زیبا بپیوندید (البته این احتمال وجود دارد که همین الان هم در زمره این افراد قرار گرفته باشید).
کمپانی کاوازاکی یک انجین دو سیلندر با طراحی خطی و حجم دقیق ۲۴۹ سیسی را بر روی این موتورسیکلت کار گذاشته است. انجینی که حداکثر قدرتی معادل با ۲۳.۵ کیلووات (۳۲ اسب بخار) در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۱ نیوتون متر در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت پدید میآورد.
قدرت خروجی حاصل از عملکرد این انجین که از هشت سوپاپ با چیدمان DOHC بهره میبرد، به راکب امکان تجربه شتاب صفر تا صد کمتر از ۷ ثانیه و حداکثر سرعتی در حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را میدهد، شتابی که با توجه به قدرت زیاد انجین (۳۲ اسب بخار) و وزن این موتورسیکلت عالی به نظر میرسد اما اگر وزن این موتورسیکلت اینقدر سنگین نبود (۱۷۲ کیلوگرم)، چنین قدرتی، شتاب بهتر و هیجانانگیزتری را پدید میآورد. البته این را هم باید بگوییم که این وزن بالا، شتاب و حداکثر سرعت را کم کرده است اما همین وزن، در سرعت بالا امنیت را بیشتر میکند.سیستم سوخترسانی: یکی از بهترین و پیشرفتهترین سیستمهای سوخترسانی، سیستم انژکتور سوخترسانی مستقیم یا همان DFI است، سیستمی که نینجا ۲۵۰ از آن بهره میبرد تا خیال شما را از بابت یک سوخترسانی مطمئن، دقیق و منظم راحت کند. علاوه بر آنکه چنین سیستمهایی خیلی خیلی کمتر از سیستم سوخترسانی کاربراتور هوا را آلوده میکنند (کمتر از پنج درصد نسبت به کاربراتور).
سیستم خنککننده: سیستم خنککنندگی نینجا ۲۵۰ هم بهمانند دیگر اعضای این موتورسیکلت در قویترین و کارآمدترین حالت ممکن طراحی شده و دمای انجین آن با استفاده از رادیاتور آب کنترل میشود و اصطلاحاً “آبخنک” است. (انواع سیستمهای خنککننده در “قسمت اول” توضیح داده شدهاند).
سیستم جرقهزنی: یکی از پیشرفتهترین فناوریهایی که در قسمت انجین کاوازاکی نینجا ۲۵۰ بکار گرفته شده، سیستم دیجیتالی جرقهزنی آن است. نینجا ۲۵۰ از سیستم TCBI دیجیتالی پیشرفته بهره میبرد، سیستمی که وظیفه انجام هرچه بهتر عمل احتراق را به عهده گرفته است.
یکی دیگر از دلایل جذابیت و محبوبیت این موتورسیکلت، طراحی ظاهری آن است. نینجا ۲۵۰ برخلاف هوندا سیبیآر ۲۵۰ که رقیب سنتی و قدیمیاش در ایران محسوب میشود، هم خیلی خوش عکس است و هم از نزدیک خیلی جذاب و دوستداشتنی به نظر میرسد. به عبارتی هوندا سیبیآر ۲۵۰ فقط در برخی از تصاویرش توانایی رقابت ظاهری با نینجا ۲۵۰ را دارد و اگر این دو موتورسیکلت را از نزدیک با یکدیگر مقایسه کنید، هوندا بهشدت شما را ناامید خواهد کرد.
اما ظاهر نینجا ۲۵۰ از ابتدا به این شکل نبود و رفتهرفته بر جذابیتش افزوده شد. مهمترین این تغییرات، تغییر در چراغ جلو بود، تا قبل از سال ۲۰۱۳ چراغ جلوی نینجا بهصورت تکی تولید میشد ولی از این سال به بعد، چراغ این موتورسیکلت با ظاهر دوگانه تولید شد؛ چراغی که شمایل و ظاهری نو به این موتورسیکلت ژاپنی اهدا کرد.از هر زاویهای که به نینجا ۲۵۰ نگاه کنیم، یک موتورسیکلت اسپرت و زیبا را میبینیم. ازجمله مهمترین ویژگیهای ظاهری این موتورسیکلت میتوان به فلاپ و باک بزرگ با طراحی و رنگآمیزی جذاب، همچنین اگزوز، زین و ترکبند زیبا، راهنماهای جانبی که داخل فلاپ قرار گرفتند و همینطور کیلومتر شمار جذاب اشاره کرد.
یکی از ایرادات مهم مدلهای قدیمی نینجا، بدنه نسبتاً خشک و نا منعطف این موتورسیکلت بود، بدنه که با توجه به سیستم تعلیق نهچندان قوی، خیلی نمیتوانست موجبات رضایتمندی راکب و سرنشین را فراهم بیاورد اما در سالهای اخیر و مدلهای جدیدتر این موتورسیکلت، اوضاع به شکل چشمگیری عوض شده به نحوی که در حال حاضر، نینجا ۲۵۰ از بدنه خوشساخت و سیستم تعلیقی عالی بهره میبرد.
سیستم تعلیق جلو: وظیفه کاهش شدت ضربات وارده از سوی چرخ و محور جلوی نینجا را یک کمک دوشاخ تلسکوپی هیدرولیکی ۳۷ میلیمتری به عهده گرفته تا بهعنوان یکی از بهترین گزینههای ممکن، هم کمترین میزان نیرو را به بدنه موتورسیکلت وارد کند هم فرمان پذیری مناسبی را در شرایط سخت جاده، برای شما فراهم بیاورد.
سیستم تعلیق عقب: هرچقدر هم که تعلیق جلو خوب و قابل قبول باشد اما اگر موتورسیکلت شما تعلیق عقب (میانی) مناسبی نداشته باشد، قطعاً ارمغانی جز سواری نا آرام برای شما به همراه نخواهد داشت و هر ضربه که از موانع به تعلیق وارد شود، مستقیماً به بدنه موتورسیکلت و در پی آن به راکب منتقل خواهد شد؛ امری که موجب ناراحتی راکب و سرنشین و همچنین به صدا افتادن بدنه و فلاپ موتورسیکلت در درازمدت خواهد شد. مهندسین کمپانی کاوازاکی برای حل کردن این مشکل، از یک کمکفنر گازی قابل تنظیم پنج حالته در تعلیق عقب این موتورسیکلت استفاده کردهاند تا نرمی و راحتی بیشتری را تضمین کنند.
کاوازاکی زین نرم و دلنشینی را برای راکب و ترکنشین تعبیه کرده است ضمن آنکه وجود باک بزرگ، تکیهگاه مناسبی برای راننده محسوب میشود که در هنگام ترمزهای ناگهانی، حس امنیت خوبی را ایجاد میکند.
سیستم ترمز:تنها قسمتی که میتوانیم بگوییم کاوازاکی میتوانسته بهتر از این کار کند، ترمز جلو است. نینجا ۲۵۰ از ترمز تک دیسک ۲۲۰ میلیمتری دو پیستونی در قسمت عقب و ترمز تک دیسک ۲۹۰ میلیمتری دو پیستونی در چرخ جلو، بهره میبرد. اگر ترمز جلو دو دیسک بود قطعاً میتوانست امنیت و کارایی بهتری را فراهم کند؛ البته آپشن ABS نیز برای هردو چرخ ارائه شده که خود نقطه قوت خوبی به حساب میآید، نقطه قوتی که در صورت دو دیسک بودن ترمز جلو میتوانست فرآیند کاهش سرعت را به بهترین و کاملترین شکل ممکن انجام دهد. البته این را هم در نظر داشته باشید که معمولاً استفاده از ترمزهای تک دیسک در چرخ جلو، موجب بر هم خوردن خیلی خفیف تعادل چرخ جلو میشود اما کمپانی کاوازاکی با استفاده از فناوری و علم مهندسان خود، این مشکل را از بین برده است.
عجیب اما واقعی (مهم است که بدانید):دکانهای تولیدی خودرو (دلم نیامد بنویسم کمپانی یا شرکت) در ایران یاد گرفتهاند که یک محصول از مد افتاده و غیراستاندارد را تا n سال تولید (بخوانید مونتاژ) کنند و دست مردم ناچار بدهند. نهایت فشاری هم که به جیب و مغز مبارک میآورند این است که یک چراغی عوض کنند یا اعدادی بالا پایین کنند (مدیونید اگر فکر کنید که این اعداد صرفاً محدود به اسم آن محصول بوده و ناشی از تغییرات انجینی، تکنولوژیک، ایمنی و رفاهی نیست!!!) تا یک خودرو جدید! آماده شده و تحویل مشتری گردد؛ این روند موجب شده است که ما شاهد تولید خودروهایی با چند برابر قیمت و با کیفیتی بهمراتب کمتر از مدلهای اولیه و قدیمیتر همان خودروها باشیم (جلالخالق)، طبیعیترین عارضه چنین تولیداتی این است که یک خودروی دستدوم چند سال کارکرده، با قیمتی بیشتر از زمان خریدش بفروش میرسد.
احتمالاً پیش خود بگویید که «کجای این اتفاق عجیب است؟ مگر اشکالی دارد که خودرویی را که حدوداً هفت میلیون خریدیم، بعد از شش سال استفاده بفروشیم دوازده میلیون؟» در جواب باید بگویم که این کار هیچ اشکالی ندارد و کاملاً منطقی است، چراکه خودروی تولید ۹۴ اگر تفاوتی با خودروی شما نداشته باشد، احتمالاً بیکیفیتتر از آن هم خواهد بود.
پس اصلاً چرا این همه آسمان ریسمان بافتم؟ همه اینها را گفتم تا یک هشدار جدی به کسانی بدهم که میخواهند موتورسیکلت کارکرده (دستدوم) بخرند، دوستان عزیز توجه کنید که کاوازاکی یک خودروساز ایرانی نیست و کیفیت محصولات هفت-هشت سال پیشش با کیفیت محصولات کنونیاش، زمین تا آسمان تفاوت دارد؛ پس اگر یک نینجا قدیمی تمیز پیدا کردید، قیمت آن را با نینجایی که در این مقاله بررسی کردیم تطبیق ندهید و هرگز فکر نکنید که چون قیمت نینجا ۲۵۰ سیسی ۲۰۱۵ را ۳۱ میلیون نوشتیم، قیمت آن موتورسیکلت هم باید بر اساس همین ۳۱ میلیون ارزیابی شود. تغییرات نینجا ۲۵۰ در این چند ساله، خیلی فراتر از جذابیت ظاهری روزافزون این موتورسیکلت بوده است. مهمترین این تفاوت نیز در سیستم سوخترسانی مدلهای قدیمیتر است که انژکتور نیستند و اکثراً از سیستم سوخترسانی کاربراتور استفاده میکنند. از تفاوتهای دیگر میتوانیم به شتاب و سرعت کمتر، کیفیت ساخت پایینتر، لاستیکهای نازکتر که چسبندگی کم و درنتیجه فرمان پذیری ضعیفی دارند و مصرف سوخت بیشتر، اشاره کنیم. پس مراقب باشید که این رسم عجیبوغریب قیمتگذاری در ایران، گریبانگیر این دست از محصولات وارداتی نشود.
مورد دیگری که وجود دارد، قیمت سرسامآور این موتورسیکلت است. (در حال حاضر نینجا ۲۵۰ سیسی با قیمتی در حدود ۳۱ میلیون تومان در ایران بفروش میرسد که این قیمت برای مدل ABS دار در حدود ۳۴ میلیون تومان است.) جالب است بدانید که قیمت جهانی این موتورسیکلت در حدود ۴.۰۰۰ دلار است و تقریباً هم قیمت هیوسانگ GT250r محسوب میشود اما در ایران قیمت نینجا ۲۵۰ سیسی بدون ABS دوازده میلیون گرانتر از هیوسانگ است، اختلاف فاحشی که دلیل آن مونتاژ شدن هیوسانگ در ایران است. از این اختلاف که بگذریم، باید دنبال فرمولی باشیم که ۴.۰۰۰ دلار را به سی و اندی میلیون برساند. زنگ خطر:سالها پیش و بعد از ترورها و اقدامات تروریستی که با استفاده از موتورسیکلتهایی با حجم انجین بالا انجام شد، مقامات دولتی طی بخشنامهای (چطور یک بخشنامه قانون ایجاد کرده و این قانون همچنان اعتبار دارد خود جای سؤال است) تردد موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰ سیسی را ممنوع کردند و تا همین چهار سال پیش، تردد موتورسیکلتهایی با کمتر از این حجم که بیش از دو سیلندر داشتند هم ممنوع بود که بعد از ماجراهای پیش آمده بر سر هیوسانگها (رجوع شود به قسمت سوم از همین سری مقاله با نام “۲۵۰ سیسیهای پلاک شدنی: هیوسانگهای ۲۵۰ اسپرت”)، تردد این دسته از موتورسیکلتها آزاد شد.
به نظر میرسد بعضی از افراد و شرکتها میخواهند تا از همین روش برای صدور مجوز تردد و پلاک ملی موتورسیکلتهایی با حجم ۳۰۰ سیسی استفاده کنند؛ به این ترتیب که به دلیل شباهت زیاد نینجا و هوندا سیبیآر ۲۵۰ سیسی به مدلهای ۳۰۰ سیسی خانوادههایشان، در اطلاعات مندرج در برگ سبز این دو موتورسیکلت حجم انجین را ۲۵۰ سیسی قید میکنند و این در حالی است که حجم انجین در واقعیت و سند موتورسیکلتها ۳۰۰ سیسی است. با این روش میتوانند برای این موتورسیکلتها پلاک بگیرند و به مردم بفروشند. اگر پلیس متوجه این تفاوت شود احتمالاً موتورسیکلت را توقیف کرده و راکب را به دلیل جعل سند، تغییر در وسیله نقلیه و اتهاماتی از این دست دادگاهی خواهد کرد تا سناریوی هیوسانگ تکرار شود اما آیا پایان این ماجرا هم مثل ماجرای هیوسانگ، صدور مجوز تردد برای ۳۰۰ سیسیها خواهد بود؟!
مهمترین نقاط قوت:- کیفیت ساخت عالی و کمنظیر.
- بهرهمندی از سیستم آبخنک برای کنترل دمای انجین.
- شش دنده بودن گیربکس.
- بهرهمندی از سیستم انژکتور سوخترسانی مستقیم (DFI).
- شتاب و سرعت بالا.
- کشش مناسب در دورهای پایین و بالا.
- طراحی جذاب و چشمنواز.
- فرمان پذیری عالی.
- سیستم تعلیق عالی.
- آپشن ترمز ABS.
- استفاده از تکنولوژی Assist and slipper در قسمت کلاچ.
مهمترین نقاط ضعف:
- قیمت سرسامآور در ایران.
- تک دیسک بودن ترمز جلو.
- وزن نسبتاً زیاد.
نینجا ۲۵۰ سیسی موتورسیکلت فوقالعاده خوشساخت و با کیفیتی است که ارزش خرید بالایی دارد اما متأسفانه این قیمتگذاری که در ایران انجام شده، ارزش خرید آن را تماماً زیر سؤال برده است. درهرحال اگر به موتورسیکلت علاقه دارید و از بابت پرداخت هزینه مشکل چندانی ندارید، نینجا ۲۵۰ سیسی بهترین گزینه است که پلاک میشود. اگر هم قرار نیست بیشتر از هفته یک بار موتورسیکلتتان را از پارکینگ بیرون بکشید توصیه من این است که با این پول، یک موتورسیکلت با حجم انجین بالاتر خریداری کرده و هفتهای یک بار به پیست رفته و همزمان در تورهای موتورسواری نیز شرکت کنید.
سایر مشخصات کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی:
انجین:
نوع انجین: دو سیلندر خطی، چهار زمانه.
حداکثر توان: ۲۳.۵ کیلووات (۳۲ اسب بخار) در ۱۱.۰۰۰ دور در دقیقه.
حداکثر گشتاور: ۲۱ نیوتون متر در ۱۰.۰۰۰ دور در دقیقه.
چیدمان سوپاپها: ۸ سوپاپ، DOHC.
سیستم خنککننده: آبخنک.
جعبهدنده: ۶ دنده.
مصرف سوخت تقریبی: بین ۳.۳ تا ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
گنجایش مخزن سوخت: ۱۷ لیتر.
سیستم جرقهزنی: TCBI دیجیتالی پیشرفته.
روشنکننده: استارتر الکتریکی.
سیستم تعلیق:
تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی هیدرولیکی ۳۷ میلیمتری.
تعلیق عقب: کمکفنر گازی قابل تنظیم پنج حالته.
تایرها و سیستم ترمز:
ترمز جلو: تک دیسک ۲۹۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی، (آپشن ترمز ABS).
ترمز عقب: تک دیسک ۲۲۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی، (آپشن ترمز ABS).
تایر جلو: ۱۷-۷۰ /۱۱۰
تایر عقب: ۱۷-۷۰ /۱۴۰
وزن و ابعاد:
طول: ۲.۰۱۴ میلیمتر.
عرض: ۷۱۴ میلیمتر.
وزن خالص: ۱۷۲ کیلوگرم.
ارتفاع صندلی: ۷۸۵ میلیمتر.
قیمت: در حال حاضر نینجا ۲۵۰ سیسی با قیمتی در حدود ۳۱ میلیون تومان بفروش میرسد که این قیمت برای مدل ABS دار در حدود ۳۴ میلیون تومان است.
پایان قسمت پنجم
در قسمت بعد به بررسی محصولات رگال رپتور خواهیم پرداخت.
ALL CARS
۱۳ آبان ۱۳۹۴سپاس از بیژن دولت سرایی عزیز
این بخش مقالتون لازم و جالب بود : عجیب اما واقعی (مهم است که بدانید)
و متاسفانه مثل همیشه قیمت گذاری نجومی و باورنکردنی وسایط نقلیه در کشورمون !!!
بیژن دولت سرایی
۱۴ آبان ۱۳۹۴سلام.ممنون
قیمت خودروهای وارداتی به بهانه حمایت از خودروساز داخلی گرون میشه، ولی نمیدونم از کدوم تولیدی موتورسیکلت میخوان حمایت کنن که این تعرفه ها رو به موتورسیکلت میبندن؟!!
بیشترین سود این تعرفه ها تو جیب شرکتای هندی و مونتاژ کارای ایرانیشون میره و بیچاره مردم…، مونتاژ کارایی که حداقل میتونن محصولات شرکتای بزرگ رو مونتاژ کنن نه این شرکتای در پیت رو…
بهزاد
۴ فروردین ۱۳۹۶با سلام و تشکر بابت مقالتون ، از اطلاعاتی ک در اختیار گذاشتین سپاسگذارم . ی سوال داشتم ؟ نینجا 250 2017هم داره تو ایران ؟ وارد شده ؟ قیمتش چنده ؟ بازم ممنون .
محمد
۱۳ آبان ۱۳۹۴یکی از دوستانم در فروشگاه مرکزی کویر در اصفهان هست و من از ایشان سوال کردم که ، KTM Duke200 را از هند میاورید یا اتریش. گفت ، اینهایی که الان داریم اتریشی هستند و خود شرکت KTM هم 24 ماه گارانتی نامحدود به ما ارائه میدهد!
عشق موتور
۱۳ آبان ۱۳۹۴یبار با یه پالس ns انداختیم کنار یکیش…بقدری دنده یک و دوش شتاب داشت که تو سه ثانیه حدود صد متر از ما فاصله گرفت….وحشتنام بود شتابش..
solat
۱۱ فروردین ۱۳۹۵هااا کوکاا پس چی !! خخخ فک کردی انداختیش کنار نامی 125 خخخخخ
سامان اذری
۱۳ آبان ۱۳۹۴4 هزار دلار میشه 13.800.000 چرا 31میلیون ؟؟؟
من مغازه لباس فروشی دارم هر 2 ماه یک بار میان فاکتور خرید و فاکتور فروشمونو چک میکنند تا یه موقع زیاد سود نکنیم
ولی یه …… نیست به اینا نظارت داشته باشه ؟؟؟
Ali
۱۳ آبان ۱۳۹۴سلام بیژن جان لطفا honda cbr 250 هم بررسی کن. در ضمن هوندا های جدید هم ۳۰۰ سی سی شدند مثل نینجا و جالب اینه که پلاک میشن. قانونگذار برای حفظ شأن خودش هم که شده بهتره این قانون محدودیت حجم رو بالا ببره برای اینکه برای ترور موتورهای پرشی dirt bike یا حتی همین ۲۵۰ cc هم کافیه. البته قبلش یه فکر اساسی برای فرهنگ موتور سواری و کارآمد کردن گواهی نامه موتور باید کرد وگر نه بهتره وضع همینطور بمونه
بیژن دولت سرایی
۱۴ آبان ۱۳۹۴سلام
در قسمت های آتی همین مقاله بررسی خواهد شد.
نحوه پلاک شدن 300 سی سی ها رو توی همین متن توضیح دادم..
همین الانم موتورسیکلتای وارداتی به صورت نجومی قیمت گذاری میشن و اگر حجم های بالاتر آزاد بشه احتملا بازم گرون تر میشن، با این اوصاف اول باید یه فکری به حال تعرفه های گمرک بکنن که معلوم نیست دقیقا در راستای حمایت از کدوم تولیدی داخلی موتورسیکلت، همچین ارقامی داره …
حسین
۱۳ آبان ۱۳۹۴کاشکی زیر مقاله تون تیتر مقاله های قبلی یا حداقل مقاله قبلی را بگذارید تا به راحتی اون ها رو بشه دید!
لطفا این امکان رو به مقاله های قبلی هم اضافه کنید آقای نویسنده!
ممنون!
من که آخر نفهمیدام آدم چه موتوری بخره بهتره!
بیژن دولت سرایی
۱۳ آبان ۱۳۹۴سلام
همه 250 سی سی های بازار توی مقالاتی با نام “250 سی سی های پلاک شدنی” بررسی شدن و خواهند شد و غیر از 250 سی سی ها هم توی “بررسی موتورسیکلت های بازار ایران” بررسی شدن و میشن…
طبیعی که توی هر قیمتی گزینه های مختلفی وجود داره
این لینک صفحه ای که تمام مقالات من توش هست….(البته با کلیک روی قسمت درباره نویسنده هم به این صفحه میرید)
http://www.pedal.ir/author/dolatsaraei/
حسین
۱۵ آبان ۱۳۹۴Thanks
پرسپولیس
۱۳ آبان ۱۳۹۴سپاس فراوان مطالب خوب وپر باری بودآقای دولت سرایی تریلهای کاوازاکی که پلاک ملی میشوندKAWASAKI Stockman 250وKAWASAKI KLX 250مورد بررسی و قرار بده رقیبان این موتورها درشرکتهای معتبر دیگه چه مدلهایی هستند
بیژن دولت سرایی
۱۴ آبان ۱۳۹۴سلام
این موتور رقیبان زیادی در جهان داره ولی تو ایران فقط هوندا cbr250 تا حدودی رقیب نینجا محسوب میشه که نینجا توی هر زمینه ای، راحت یه سرو گردن از هوندا بهتره…
پرسپولیس
۱۴ آبان ۱۳۹۴سپاس از شما
sepehr
۱۳ آبان ۱۳۹۴مرسی آقای دولت سرایی اگه امکانش هست regal raptor spyder رو هم بررسی کنید ببینیم ارزش خرید داره یا خیر
چون من واقعا عاشق سبک چاپر ها و هارلی دیویدسون هستم ولی متاسفانه برامون حتی دیدنشم از نزدیک آرزو شده
بیژن دولت سرایی
۱۳ آبان ۱۳۹۴سلام
در آخر این مقاله نوشتم که “درقسمت بعد به بررسی محصولات رگال رپتور خواهیم پرداخت”…
به نظر من اگر خیلی به این سبک علاقه داری و قصد خرید هم داری از فکر رگال بیا بیرون، به گزینه های دیگه مثل هیوسانگ آگویلا 250 فکر کن. مشخصات و برسیش توی قسمت چهارم همین سری مقاله (250 سی سی های پلاک شدنی)هست:
http://www.pedal.ir/%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%b3%db%8c%da%a9%d9%84%d8%aa/250-%d8%b3%db%8c%e2%80%8c%d8%b3%db%8c-%d9%87%db%8c%d9%88%d8%b3%d8%a7%d9%86%da%af/
کافر مقدس
۱۳ آبان ۱۳۹۴با این قیمت ها تو ایران آدم حتی رقبت خواندن هم نداره:(
درآمد ریال . واردات با روپیه . با دلار آمریکا فروش!
Hamid...Audi
۱۴ آبان ۱۳۹۴سپاس فراوان از بیژن دولت سرایی عزیز…
از مقاله بسیار قوی و پربارت لذت بردیم!
فقط دو سوال دارم ازت:
-کاواساکی Z250 برادر همین موتور و به صورت نیکد هستش…میخواستم ببینم چه تفاوتی با این داره؟
-راند آخر موتو جی پی کیه و کجا؟
خیلی ممنون
بیژن دولت سرایی
۱۴ آبان ۱۳۹۴سلام
مرسی از لطفت حمید جان
1-همونطور که خودت گفتی برادره همین موتورسیکلته. تفاوت فنی زیادی با هم ندارن و بیشتر تفاوتهاشون مربوط به ظاهر و یه سری مسائل جزئیه که با توجه به کلاس و طبقه بندی متفاوت این دو موتورسیکلت، خیلی طبیعیه…
2- مرحله آخر موتوجی پی امسال، یکشنبه هفته دیگه (8 نوامبر- 17 آبان) تو شهر والنسیای اسپانیا انجام میشه..
Hamid...Audi
۱۴ آبان ۱۳۹۴خیلی ممنون بیژن جان.
نوید جهرمی
۱۴ آبان ۱۳۹۴بیژن جون خیلی ممنون. این مقاله رو به نظر خودم با انرژی و شوق بیشتری هم نوشته بودی. دستت درد نکنه. کارت بیسته.
بیژن دولت سرایی
۱۴ آبان ۱۳۹۴ممنون از محبتت نوید جان..
Danial
۱۴ آبان ۱۳۹۴نینجا 250 رو من چند بار سوار شدم از همه چیش خوشم اومد ناگفته نباشد خودم مگلی و هیو داشتم اما کلاً قابل قیاس با اون دوتا نیست خیلی با هم فاصله دارن خییییییییییییلیییییییییی کاوازاکی کجا هیو کجا … اما من به شخصه موتور های اسپورت تورینگ رو زیاد دوست ندارم… اسیلشون واسه راکب حال نمیده مگه اینکه یه مقدار فرمونش رو بیاری پایین که دوست من همین کار رو کرده بود یه اگزوز آکرو پویچ با هدرز و تعویض شمع ها با همین موتور من شتاب گیری کردم 6.3 ثانیه فیلمش رو هم دارم هنوز…
با این حال سر مقاله هیو هم گفته بودم قیمت جهانی نینجا 4هزار دلاره اما هیو 350 دلار گرونتره اما هیو تو ایران 20 تومانه و نینجای عزیز 34 تومان گرون تر از 206 تیپ2 خخخخخخ خنده نداره گریه داره البته…
به عنوان تجربه عرض میکنم ZX6 بهترین موتور 600 cc عمرم نبود که سوارش شدم اما خیلی از صدا و عملکرد انجینش میتونم براتون تعریف کنم…با این روندی که کویر برای پول درآوردن داره پیش میگیره نترسید تا چند سال دیگه موتور های 1000رو هم پلاک میکنن فقط برای اینکه بتونن از ملت پول دربیارن….کسی میدونه کویر واسه کیه و به کجا وصله…
پرسپولیس
۱۴ آبان ۱۳۹۴هنوز منطقی قابل قبول برای این همه محدودیت وسایل نقلیه نداشته اند یکبار ممنوعیت واردات به بهانه حمایت ازتولید داخل یکبار ممنوعیت2500 ccبه بالا یکبار ممنوعیت پلاک ملی برای خودروهای آمریکایی یکبار ممنوعیت خودروهای لوکس ممنوعیت تردد موتور250ccبه بالا هزارسال دیگر ایران خودروساز نخواهدشد بااین محدودیتها وممنوعیتها تا بازاری رقابتی و واردات با قیمت جهانیش عرضه نشود ودست صنعت چین کوتاه نشود آش همین وکاسه همین است باسپاس از اقای دولت سرایی که وقتی راجهت به سوالها میگذارندکمپینی هم برای 125ccلازمه
احمد باقری
۱۴ آبان ۱۳۹۴واقعا موتورسیکلت معرکه ای است.
solat
۱۱ فروردین ۱۳۹۵اقای باقری عزیز خیلی کامل و کوتاه نظر میزاری جوری که فک کنم همزمان با ثبتش سرتو بخارونی خخخخخخ
مسعود
۱۴ آبان ۱۳۹۴با سلام.از وقتی که زمان انقلاب بود و دوره سوزوکی هزار تا الانکه نزدیک 45ساله در حسرت داشتن یه موتور سنگینم ایا میشه نمیرم و یه روزی با موتور سنکین کنار خیابون پارک کنم و با خیال راحت یه بستنی بخورم .همین….
آرش
۱۴ آبان ۱۳۹۴بسیار ممنون از مقاله جامع و پخته شما جناب بیژن عزیز، برای من که به شدت کاربردی بود
اینطور که شما توضیح دادین به احتمال زیاد قید نینجادست دوم بزنم(قدرت خرید صفرشو ندارم) و برم سراغ هیوسانگ صفر یا صبر کنم پالس rs بیاد و ببینم چجور موتوریه.
میشه لطف کنین مختصر توضیح بدین کمک دوشاخ وارونه چه مزیتی به دوشاخ معمولی داره؟
بیژن دولت سرایی
۱۴ آبان ۱۳۹۴سلام
میتونی دست دوم جدید بگیری نه دست دوم 7 سال کارکرده، معمولا موتور خیلی افت قیمت داره…
مزیتش دقیقا همین وارونه بودنشه، چون وارونس ضربه گیریش بهتره…
آرش
۱۴ آبان ۱۳۹۴درضمن شما همیشه تاکید دارین دوشاخه تلسکوپی وارونه بهتر از معمولیه، ولی طبق مقالتون کاوازاکی نینجا هم از دوشاخه وارونه استفاده نکرده ولی شما مثل همیشه به عنوان ضعف به اون اشاره نکردین! چرا؟!
بیژن دولت سرایی
۱۴ آبان ۱۳۹۴کیفیت اون کمک هم مهمه، نینجا 250 تو مدلای جدید ترش (توی متن نوشتم که مدلای قدیمی تر تعلیق خیلی خوبی ندارن) از کمک فنر هیدرولیکی با کیفیتی استفاده میکنه…
آرش
۱۴ آبان ۱۳۹۴بابت راهنمایی ها و پاسخ های سریع وخوبتون ممنونم
موفق باشین
رضا
۳ آذر ۱۳۹۴با سلام
ممنون از این مقاله عالی فقط ای کاش نینجای 250 مورد بحث قرار می گرفت و عکس و مطلبی در مورد 300 سی سی عنوان نمی شد
در ضمن کاوازاکی به اعتقاد بنده یک رده پایین تر از هندا می باشد
اما از لحاظ قیمت خرید این موتور اصلا کار منطقی نیست
در آخر عنوان کنم اگر امکان دارد در مورد هندا سی بی 250 که در ایران در خدمت راهنمایی و رانندگی است مطلب بزارید فوق العاده موتور خوبیه
با سپاس
بیژن دولت سرایی
۸ آذر ۱۳۹۴سلام
مممنون از لطف شما
در مورد خرید 300 سی سی های پلاک ملی، لازم دونستم که هشدار داده باشم…. ولی هیچ بحث فنی از این موتورسیکلت به میون نیومد..
سپاس از توجهتون
سعيد
۱۷ بهمن ۱۳۹۴با سلام می خواستم بدونم با ۸ملیون تا ۱۰ میلیون چه موتوری بگیرم ی ان اس صفر بگیرم یا ی مگلی یا هیوسانگ کار کرده مدل پایین؟
ممنون از توضیحات کاملتون.
ادریس
۱۹ مرداد ۱۳۹۵با 8 تا 10 میلیون ان اس بگیر
مگلی حرفشو نزن زود قطعاتش داغون میشه فقط ظاهر داره
هیوسانگ خوبه اگه کار کرده خوب پیدا کنی ولی قطعاتش گرونه
احسانb
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵آقاجان نه خبری ازحمایت تولیدهست ، نه چیزدیگه، این باجه میگیرن که
قیمت میشه ۳۰میلیون …باج عزیزم باااااااااااج!
گردنشون کلفته هرکاری بخان میکنن…زور هیشکی هم بشون نمیرسه
غیرازآقازاده ها و…..زاده هاواینا…
خلاصه باج سیبیله نداشته رومیگیرن،بااااااااااااااااااااااااااااااج!
احسسان
۳ تیر ۱۳۹۵با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز”
بی زحمت اگر ممکنه قیمت روزه هندا رپسول 250 و نینجا 300 رو برام بزنید..
و سوال دیگه ای که داشتم.. میخواستم بدونم آیا هندا رپسول ( cbr) هم مثل نینجا نمایندگی برای خدمات پس از فروش دارد یا خیر..؟
و اینکه اگر مبلغ 20 تا 24 میلیون داشتید پیشنهاد خرید کدام یک رو به بنده و دوستان میدادید..؟
لازم به ذکر است که برای سواری عادی شهری میخوام و قصده گاز دادن و سرعت های خیلی نجومی را ندارم.. فقط کیفیت و سواریش برام مهمه..
با تشکر از وقتی که برای بنده گذاشتید..????
ahmad
۲۶ تیر ۱۳۹۵بله. نمایندگی هوندا هم در اختیار کویر موتوره
اگر میخوای بین کاواساکی نینجا و هوندا سی بی آر انتخاب کنی، بدون شک برو سراغ کاواساکی که پشیمون نمیشی!
البته باید هزینه های بالا نگهداری اینا رو در کنار قیمت خرید در نظر بگیری،
کویر موتور تمام قطعات یدکی رو با قیمت دوبله و سوبله حساب میکنه (برای تمام 250 سی سی ها این شرایط وجود داره)
اگر هم فقط واسه رانندگی شهری و کیفیت سواری و گاهی هم گاز دادن میخوای، میتونی یه دایلیم کره ای بگیری و تقویتش و تیونینگش کنی
سیستم احتراقش اگه با چند میلیون هزینه تقویت بشه حسابی نیاز هاتو برآورده میکنه و اصلا کم نمیاره!
ادریس
۱۹ مرداد ۱۳۹۵شرکت کویر با همکاری ارگان های مربوطه که نیروی انتظامی و عناصر تابعه می باشد موتورهای سنگین رو وارد میکنه البته بعضی هاشو مانند کاوازاکی نینجا تا به امروز 18 مرداد 95 هنوز قرارداد بسته و هنوز وارد نکرده و مطمئنا این مبالغ گزاف یا 11 برابر شدن دلار به خاطر حق گمرکی و پورسانتی هست که شرکت باید به نیروی انتظامی برای دادن برگ سبز و مجوز تردد پرداخت کنه (اینم بگم که لابی شرکت کویر تو دولت و بخش های انتظامی خیلی قویه) و گرنه وارد کردن این موتورها به تنهایی منجر به دستگیری و معرفی شدن به مرتجع قضایی میشه (که این موتورها معروف به موتورهای اماراتی هستن). در مورد کاوازاکی نینجا فعلا دارن از مشتریا پیش پرداخت می گیرن وارد شدنش خدا میدونه البته تو نمایشگاه شون چند تا اووردن فقط برای نمایش. امیدوارم زودتر عملیاتی بشه. قیمت ها هم که چون هیچ رقیبی فعلا نداره دست خودشونه و هیچ کاری نمیشه کرد. ولی اقساطی محصولاتش رو می ده 25% جلو بقه 12 ماهه بدون کارمزد (البته قیمتی که روش گذاشتن نیاز به کارمزد نداره چون غیر واقعیه) بنده خودم کاوازاکی 250 دارم اونم 2011 به قیمت 20 میلیون خریدم . عشق موتور باشی واست معنا نداره چقدر بخای پول بدی. امیدوارم روزی قیمت ها با وارد شدن شرکت های رقیب واقعی تر بشه.
علی
۲۲ شهریور ۱۳۹۵سلام خدمت همه .کسی نمیدونه همتاز200معمولی قیمت چنده .رهرو مدل95دارم لامسف 160تا خودشو میره ولی رو کیلومتر ماشین. شنیدم همتاز سرعتش بیشتره راسته
سعيد
۱۴ آبان ۱۳۹۵سلام آقای دولت سرایی
از چه مدلی نینجا سیستم تعلیقش جدیده ؟؟
رضا
۲۵ آبان ۱۳۹۵سلام
خسته نباشید
ممنونم از اطلاعات مهمتون
یک سئوال از محضرتون دارم و اون هم اینکه اگر من بتونم نینجا از اونطرف آب بیارم قیمتش چقدر برام تموم میشه؟ و اینکه پلاکش میکنن یا نه ؟
ahmad
۲۱ دی ۱۳۹۵نینجا چند سی سی؟!
اگر بالای 250 ی سی بیاری که کلا پلاک نمیشه و فقط با پرداخت گمرکی برگش سبز میتونی بگیری
اگر هم 250 سی سی رو بخوای بیاری که بازم بستکی داره از کجا بیاری چون قیمت هاشون فرق میکنه
ولی هر جوری هم که بیاری بازم پلاک کردنش برای شخص حقیقی(خصوصی) سخته و بسیار پروسه پیچیده و پر دردسری داره و حتی شاید اصلا بهت پلاک ندن!
اگر میخوای 250 بیاری از همین شرکت کویر موتور بگیری راحت تره چون سند شرکتی و بیمه میخوره و راحت پلاک میدن…
سینا
۹ بهمن ۱۳۹۵من متوجه یک چیز نشدم این موتور بالاخره در روزهای غیر از پنج شنبه جمعه می شه سوار شده یا خیر ؟
حميدرضا
۲۲ بهمن ۱۳۹۵سلام جناب دولت سرایی میخواستم بدونم واس کنترل راحت این موتور نیاز ب چه قد و هیکلی هستش ؟ منظورم اینه وزن زیاد این موتور مشکلی پیش نمیاره تو حفظ تعادلش؟
Vahid-shahandeh
۱۱ اسفند ۱۳۹۵سلام و خسته نباشى من دیروز موتور خریدم ولى نه سندش ودیدم نه کارتش گمرک ۲۰۱۳خریدم ۲۵ولى هیچ نمیدونم چطور استعلام کنم میگه سندش سفیده ولى پلاک داره پلاکشم تقلبیه با عادى فرق داره اینو کجا چکش کنم
پوری
۲۰ اسفند ۱۳۹۵سلام.من میخوام یه نینجا بگیرم اما بین ۲۵۰ و ۳۰۰ موندم.اگر کسی راهنمایی کنه ممنون میشم
SSS
۴ تیر ۱۳۹۶با سلام
یه سوال اگه موتور کاوازاکی رو از خارج کشور وارد کنیم باز هم قیمتش 31 میلیون تومن هست ؟