کاوازاکیموتورسیکلت

بررسی پیشرانه کاوازاکی نینجا H2؛ شاهکار دنیای موتورسیکلت‌ها!

موتورسیکلت کاوازاکی نینجا H2 همانند یک موشک زمینی عمل می‌کند و دلیل آن‌هم وجود پیشرانه‌ای قدرتمند و سطح بالاست.

طرفداران دنیای موتورسیکلت همواره خواهان محصولاتی پرقدرت و خشن هستند، چیزی که از سوپربایک های عادی متمایز باشد. زمانی که سازندگان محصولات یاد شده دست به کار شوند قطعاً نتیجه کار شما را ناامید نخواهد کرد. یکی از این شرکت‌ها کاوازاکی ژاپن است که در سال ۲۰۱۴ افسار کار را به دست گرفت و دنیا را شوکه کرد. کاوازاکی نینجا H2 یکی از شاهکارهای دنیای موتورسیکلت‌هاست که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی پیشرانه آن بپردازیم.

سابقه استفاده از سوپرشارژر در صنعت خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی به چندین دهه قبل بازمی‌گردد. این قطعه جادویی باعث افزایش قدرت پیشرانه می‌شود اما نیازمند ارتباط با میل‌لنگ است که بخشی از قدرت تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما توربوشارژر به‌طور متفاوتی کار می‌کند و فشار گازهای اگزوز روی کارکرد آن تأثیر دارد. ریشه پروژه نینجا H2 به تولید محصولی فراتر از تمامی رقبا بازمی‌گردد. تیم طراحی کاوازاکی کاملاً متقاعد شده بود که با کنار گذاشتن روش‌های سنتی مدل‌های فعلی می‌توان مرزها را جابجا کرد. به همین خاطر ژاپنی‌ها یک پروژه جاه‌طلبانه را برای تولید حد نهایی موتورسیکلت‌ها کلید زدند. به همین منظور روی کمک‌های گروه صنایع سنگین کاوازاکی هم حساب باز شد.

پروژه موردبحث در کارخانه با کد ۸۲۰۰ شناخته می‌شد و با مدلی مرموز به نام نینجا H2R شروع شد. این موتورسیکلت بدون محدودیت‌های معمول محصولات خیابانی طراحی شد و پس از آن نوبت به مدل تولیدی یعنی نینجا H2 رسید که ارتباط نزدیکی با نسخه پروتوتایپ بدون محدودیت داشت و درعین‌حال تمامی قوانین لازم را رعایت کرده بود. نتیجه این کار تولید محصولی فوق‌العاده بود که تجربه سواری با آن بسیار جذاب‌تر از رقباست. امروز می‌خواهیم نگاهی به قوای محرکه این ابر موتورسیکلت جذاب بیندازیم. پرفورمنس ساختارشکن نینجا H2 به پیشرانه سوپرشارژردار آن مربوط می‌شود که از نیروگاه نینجا H2R با بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت گرفته شده است. موتورسیکلت‌ها دور موتور بسیار وسیعی دارند (بین ۱۲۰۰ تا ۱۴ هزار دور در دقیقه) و نسبت قدرت به وزن آن‌ها بسیار خوب است و به همین خاطر امکان شتاب گیری و ترمز بسیار سریع وجود خواهد داشت. این دسته از موتورسیکلت‌ها همچنین باید در کمترین زمان ممکن دستورات موتورسوار را اجرا کنند.

زمانی که کوهئی یامادا طراح نینجا ۹۰۰ سال ۱۹۸۴ به عنوان مدیر پروژه موتورسیکلت سوپرشارژردار کاوازاکی انتخاب شد با تأمین‌کنندگان افترمارکتی برای دمنده‌ای که بتواند تمامی نیازها را بدون استفاده از اینترکولر بزرگ برآورده سازد تماس گرفت. اکثر این شرکت‌ها اظهار داشتند راهی برای انجام این کار وجود ندارد. متراکم ساختن سریع هوا باعث افزایش دما می‌شود و اگر این گرما خارج نشود باعث از کار افتادن پیشرانه خواهد شد. به همین خاطر یامادا با خود کمپانی گاز توربین و ماشین‌آلات کاوازاکی تماس گرفت، شرکتی که پیشرانه‌های جت را طراحی کرده و می‌سازد.

طراحی پیشرانه کاوازاکی مشابه نمونه‌هایی بود که در مدل‌های سطح بالاتر دیده می‌شد و برای برآورده ساختن نیازها، یک سوپرشارژر گریز از مرکز با طراحی خود شرکت در نظر گرفته شد. این قطعه کاملاً پیشرفت‌های تکنولوژی شرکت گاز توربین و ماشین‌آلات کاوازاکی را به نمایش می‌گذاشت. قلب تپنده نینجا H2 به همراه سوپرشارژر آن توسعه یافت تا به راندمان بالا دست پیدا کند. نتیجه تمامی این اقدامات تولید موتورسیکلتی جمع‌وجور و سبک‌وزن بود که قدرت بالایی تولید می‌کرد.

سوپرشارژر سبک‌وزن این موتورسیکلت در پشت سیلندرها قرار گرفت و از روغن‌موتور برای روان کاری استفاده شد. یک زنجیر طراحی شده توسط شرکت هوافضای کاوازاکی نیز این سوپرشارژر را به کار می‌انداخت. پره ۲.۷ اینچی سوپرشارژر هم با استفاده از ماشین CNC خاص تولید شد تا دقت، کیفیت و دوام بالایی داشته باشد. خود این پره دارای ۶ تیغه در بالا و ۱۲ تیغه در پایه است تا جریان هوا را به خوبی منتقل کند. قطعه موردبحث روی بیرینگ های سرامیکی می‌چرخد و پتنت ها نشان می‌دهند طراحی آن باعث بوست بیشتر در دورهای پایین‌تر می‌شود. پره سوپرشارژر می‌تواند تا ۱۴۰ هزار دور در دقیقه بچرخد و در هر ثانیه ۲۰۰ لیتر هوا را پمپ کند. همچنین سرعت ورود هوا پس از عبور از پره سوپرشارژر به بیش از ۴۵۷ متر در ثانیه می‌رسد. نکته دیگر هم افزایش فشار هوا به حدود ۲.۴ برابر فشار اتمسفریک در دمنده است. این فشار از طریق کانال هوای بسیار مستحکم از جنس هوا عبور می‌کند. کانال هوای یاد شده نه تنها باید بتواند فشار هوای بالا را تحمل کند بلکه باید گرما را نیز به بیرون هدایت نماید تا پیشرانه دمای ایده آلی داشته باشد.

انژکتورهای بالایی پیشرانه سوخت را داخل توری‌هایی از جنس فولاد ضدزنگ اسپری می‌کنند. این توری‌ها در بالای بخش ورودی قرار گرفته‌اند و همین نوع طراحی باعث می‌شود مخلوط سوخت و هوای یک دستی به وجود آید. توری‌ها همچنین به خنک کردن هوای ورودی و افزایش راندمان پیشرانه کمک می‌کنند. برای کنترل قدرت دیوانه‌وار موتورسیکلت کاوازاکی نینجا H2 یک سیستم مدیریت پیشرانه وجود دارد که از سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته استفاده می‌کند. سنسور موقعیت گاز نصب شده در نزدیکی منیفولد ورودی توسط دو کابل کنترل می‌شود و داده‌های آن به ECU ارسال می‌شوند تا قدرت و گشتاور تولیدی بسته به دستورات راننده مدیریت شود و در صورت نیاز سیستم‌های کنترل کشش، کنترل ترمز موتور و یا لانچ کنترل وارد عمل شوند تا چسبندگی لاستیک در شرایط بحرانی حفظ شود.

مشخصات پیشرانه کاوازاکی نینجا H2
مشخصات پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ DOHC
حجم پیشرانه (سی‌سی) ۹۹۸
حداکثر قدرت ۱۹۵ اسب بخار در دور ۱۱ هزار
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر در دور ۱۱ هزار
نسبت تراکم ۸.۵ به ۱
سیستم خنک کاری آب‌خنک
سیستم پرخوران سوپرشارژر کاوازاکی به همراه دریچه گاز ۵۰ میلی‌متری و تزریق دوبل

سوپاپ‌های ورودی سر سیلندر پیشرانه کاوازاکی از جنس فولاد ضدزنگ هستند اما در سمت خروجی سوپاپ‌ها باید بتوانند گازهای اگزوز با دمای بالا را تحمل کنند و به همین خاطر سوپاپ‌های دود یا اگزوز از دو ماده اینکونل و فولاد ضدزنگ تولید شده‌اند. اینکونل یک آلیاژ بسیار مقاوم در برابر گرماست که از نیکل ساخته می‌شود. این ماده در نیمه پایینی و پایه سوپاپ بکار رفته درحالی‌که فولاد مقاوم در برابر گرما هم برای نیمه بالایی سوپاپ استفاده شده است.

همانند پیشرانه‌های توربو، در سوپرشارژرها نیز حجم زیادی از هوا متراکم می‌شود. پورت‌های ورودی پولیش‌کاری شده‌اند تا عبور نرم جریان هوا با حداقل مقاومت تضمین شود. پورت‌های اگزوز یا خروجی در سر سیلندر نیز زاویه کمتری دارند تا هوا بهتر از محفظه احتراق عبور کند. نسبت تراکم پیشرانه نینجا H2 برابر با ۸.۵ به ۱ است درحالی‌که نسبت تراکم پیشرانه‌های تنفس طبیعی به ۱۱ به ۱ یا ۱۲ به ۱ می‌رسد. به ‌منظور تحمل دما و فشار بسیار بالا، سیلندر از پیستون‌های متمایزی استفاده می‌کند. استفاده از سنسورهای ناک در سر سیلندر به همراه نرم‌افزارهای مربوطه باعث شده هرگونه مشکلی در کمترین زمان ممکن تشخیص داده شود.

زمانی که پیشرانه نینجا H2 طراحی شد اقدامات ویژه‌ای برای راندمان حداکثری خنک کاری آن اتخاذ شد چراکه چنین مسئله‌ای می‌تواند باعث محدودیت در قدرت تولیدی شود. اگرچه خنک کاری هوای ورودی تضمین شده بود اما گرمای تولیدی توسط پیشرانه باید به خوبی دفع شود و قطعات مختلف آن در دمای بهینه نگهداری شوند. همین امر منجر به طراحی سیستم روان کاری و خنک کاری پیچیده‌ای شد.

کانال‌های خنک کاری بزرگی برای کاهش دمای محفظه احتراق در نظر گرفته شد. مایع خنک‌کننده در بین سیلندرها و پورت‌های اگزوز گردش می‌کرد و کانال‌های بزرگی نیز در اطراف شمع‌ها طراحی شد تا خنک کاری به خوبی انجام شود. شمع‌ها از فولاد ساخته شده‌اند تا در برابر گرمای بالا دوام بیاورند. کاوازاکی همچنین به دنبال تولید پیشرانه‌ای جمع‌وجور و ساده با یک سیستم خنک کاری، یک سوپرشارژر و یک گیربکس بود؛ بنابراین روغن در دو نقطه زنجیر سوپرشارژر را روان کاری می‌کند.

کاوازاکی برای پیستون‌ها نیز طراحی ویژه‌ای در نظر گرفت. بد نیست کمی هم به گیربکس کاوازاکی نینجا H2 بپردازیم. این گیربکس با استفاده از بازخوردهای تیم مسابقه‌ای شرکت توسعه یافت و از تکنولوژی‌های موتو جی پی در آن استفاده شد. از آنجایی که موتورسیکلت موردبحث نیازمند تعویض دنده‌های نرم و سریع بود بنابراین یک گیربکس با طراحی ویژه در نظر گرفته شد که باعث می‌شد تعویض‌های سریع‌تر و نرم‌تر انجام شوند.

نینجا H2 نه تنها نشان دهنده تبحر کاوازاکی در تولید پیشرانه‌ای سوپرشارژردار است بلکه از تکنولوژی سایر زیرشاخه‌های این شرکت نیز سود می‌برد. این سطح از همکاری با نمایش لوگوی سیلور مارک در موتورسیکلت نمایان می‌شود. چنین افتخاری به ندرت دیده شده و تنها در محصولاتی با تاریخچه‌ای درخشان بکار می‌رود. در پایان باید گفت نینجا H2 نه تنها یک قدم رو به جلوی چشمگیر است بلکه روح مدل قبلی یعنی ۷۵۰ H2 سال ۱۹۷۲ را زنده می‌کند. کاوازاکی به دنبال تولید جذاب‌ترین و سریع‌ترین موتورسیکلت تاریخ بود و می‌خواست دنیای موتورسیکلت را متحول سازد و ما معتقدیم به این هدف دست یافته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. Ehsan

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    چندتا موتورفروشی تو ایران وارد کردن اینو و فیلماشم گذاشتن،نمیدونم چطوری

    موافقم 25
    مخالفم 4
    1. amir

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3605 ديدگاه)

      یه تحلیلگری میگفت ساختن موتورسیکلت که کاری نداره!!!!

      موافقم 19
      مخالفم 6
    2. بهرام

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از کشورهای عربی میشه وارد کرد وارد کردنش آزاد هست ولی سوار شدنش شرطا و شروطها داره

      موافقم 19
      مخالفم 4
  2. ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    بعضی جاها با صنعت هوانوردی گره خورده ، بعضی جاها با مسابقات موتو جی پی ، بعضی جاها هم با صنایع سنگین و ساخت آلیاژ های مختلف و قطعات دقیق و مهندسی شده .
    این سطح از مهندسی و دانش و فناوری آدم رو متحیر میکنه . اونم کشوری که ۲ بمب اتم خورد .
    اگه ما بودیم هنوز بعد گذشت چندین دهه ، کل بودجه رو میدادیم ستاد برگزاری یادواره فلان ، ستاد تبلیغات فلان ،‌ دفتر حفظ و نشر آثار فلان ، موسسه فرهنگی هنری فلان ، سازمان هنری رسانه ای فلان و …

    موافقم 144
    مخالفم 16
    1. محمدهادی

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      بابا اصن کاوازاکی حرفو تموم کرد
      تو همین یه مدل چقد فناوری و تکنیک ویژه و پیشرفته بکار رفته تا یک موتوربایک هیولا خلق بشه
      بابا اصن کاوازاکی خععلی خفنه
      یک بوگاتی مینیاتوریه
      یک بنتلی مینیاتوریه
      یک فراریه برا خودش
      اینه میزان علم و دانش صنایع ژاپن
      تماااام

      موافقم 25
      مخالفم 4
      1. Carbonado Aventador

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        دوکاتی پانیگاله سوپر لگرا
        ۱۵۷ کیلو ، ۲۳۰ اسب تنفس طبیعی

        کاوازاکی h2
        220 کیلو ، ۱۹۰ اسب سوپرشارژ

        تفاوت سطح تکنولوژی اینجاست

        موافقم 14
        مخالفم 18
        1. JDM

          ۷ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1187 ديدگاه)

          سطح تکنولوژی؟
          اونم برای بایک تولید محدود ۵۰۰ دستگاه
          توکه اینقدر خوش قیاسی چرا تفاوت قیمت و حجم موتورو ننوشتی؟ سوپر لجرا نمونه نقویت شده پانیگاله v4 هستش
          اگه به نمونه خاص، قدرت و گشتاوره با H2R مقایسه کن
          اگه المان تو خودروسازی حرف اول بزنه ژاپن تو موتور سیکلت دستش از کل دنیا بازتره

          موافقم 14
          مخالفم 5
        2. ali_x76

          ۷ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (395 ديدگاه)

          مدل H2 سوپرشارژ نداره و ۲۰۰ اسبیه.
          نسخه سوپرشارژ H2R نام داره با ۳۰۰ اسب قدرت.

          موافقم 7
          مخالفم 4
        3. محمدهادی

          ۸ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2409 ديدگاه)

          کربونادوی عزیز کاملا از نحوه قیاست مشخصه چقد ایتالیا فنی
          دوست گرامی ما داریم اینجا درباره این نسخه ویژه نینجای کاوازاکی صحبت میکنیم
          اون نحوه ساخته شدن قطعات مختلف موتورش با اون متریال و وسواس
          درست عین پانیگاله ی خاص ایتالیایی
          البته در کلاسی دیگر،در سبکی دیگر
          شما ساده ترین و ارزان ترین نسخه اچ۲ رو عامدانه با خاص ترین سوپربایک ایتالیا که تولید محدوده مقایسه کردی
          بنظرم با اینجور کارا پرچم ایتالیا رو میاری پایین تا اینکه ببری بالا
          لطفا تو مقایسه هاتون کمی دقت کنید

          موافقم 7
          مخالفم 3
        4. Carbonado Aventador

          ۸ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (4514 ديدگاه)

          عزیزم چه فرقی داره
          نسخه معمولیش میشه
          پانیگاله V4 R
          ۱۰۰۰ سی سی
          ۲۲۰ اسب
          ۱۸۰ کیلو
          تیراژ تولید نا محدود

          بازم در همه معیار ها از h2 سرتره

          سوپر لگرا هم با سوخت مسابقه ای ۲۵۰ اسب قدرت میده که تایم پیستش تو موجلو ایتالیا ۳ ثانیه از H2R کمتره

          موافقم 3
          مخالفم 1
        5. Porya

          ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام دوست عزیز
          تو بحث مشخصات فنی متاسفانه اشتباه درج شده
          H2 بدون سوپر شارژر هست و سیستم اگزوزش و خروجی دود فرق میکنه و اسب بخارش هم فک کنم بیشتر از ۱۹۵ باشه
          ولی اینجا زده با سوپر شارژر
          H2R همراه با سوپر شارژر هست و اسب بخارش حدود ۳۰۰ هست و خروجی سیستم اگزوزش کاملا متفاوت هست و آلیاژ بدنه متفاوت هست .
          کلا H2 و H2R خیلی شبیه هم هستند.

          با احترام به شما

          موافقم 0مخالفم

        6. Abol

          ۷ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (6 ديدگاه)

          دوست عزیز درسته ایتالیا فنی ولی بهتره بگم کاوازاکی نینجا H2R با بدنه فیبر کربن فقط 179 کیلوگرم وزن داره و با 310 اسب بخار و 165 نیوتن متر گشتاور رو با این سوپر لگرا که قیمتش بیشتر از دو برابر H2R هست و تولیدشم محدود هست مقایسه کنی
          تعصب رو بزار کنار و می‌خوای مقایسه کنی درست مقایسه کن

    2. ALI.S

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (260 ديدگاه)

      ژاپن برای حفظ میراث یک سامورایی تلاش می‌کنه، اما مدیریت اون کجا و ما کجا!
      نمی‌شه گفت نباید این آثار و تاریخ غنی رو حفظ کرد، اما باید پیشران بود و مدیریت کرد.

      موافقم 9
      مخالفم 4
    3. خاص

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (239 ديدگاه)

      اینو ببینید
      https://www.aparat.com/v/nuozR

  3. محمد

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    این موتورسیکلت شاهکاره اگه موتورسیکلت های موتو جی پی رو حساب نکنیم این موتور لبه فناوری تو موتورسیکلت های شهری هست ، قیمتی هم که داره نسبت به فناوری ها و زحمت هایی که برای توسعه این موتور کشیده شده خیلی منطقیه ، کاواساکی h2 و h2r رسما ابرموتورسیکلت محسوب میشن

    موافقم 45
    مخالفم 6
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1556 ديدگاه)

    از رخش خیلی خوشم میاد

    موافقم 24
    مخالفم 5
    1. محمدهادی

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      اینو فقط وقتی سوارکار دور موتورو رسونده به حداکثر و داره از پیج در میره بشنوی
      هوش از سه فاز مغزت میپره
      توربین شفت سوپر شارژی که در مرکز قلب یک ساخته ی ژاپنی داره با سرعت ۲۴۰هزار دور بر دقیقه دوران میکنه
      میدونی چه فرکانس صدایی اون لحظه تو پیست خلق میشه؟؟!
      وااای واای سرم داره منفجر میشه
      ژاپن چکار کردی با فکر و روحم امروز…

      موافقم 15
      مخالفم 5
  5. ممد ژانگولر

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    کاوازاکی معلوم نیست دقیقا مشکلش کجاست نسبت به موتورهای هوندا از شتاب کمتری برخورداره . زودم به روغن سوزی میوفته

    موافقم 6
    مخالفم 51
  6. Godzilla

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (67 ديدگاه)

    سوزوکی هیابوسا از کاوازاکی h2 قدیمی تره و تنفس طبیعی هست ولی قدرتشون یکیه البته هیابوسا ۱۳۰۰ سی سی هست

    موافقم 2
    مخالفم 13
    1. محمدهادی

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      مطمئن باش کاواساکی معجزه انجام داده
      به کارش ایمان داشته باش

      موافقم 13
      مخالفم 4
    2. اکبر

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      اولا که هایابوسا مال یاماها بود ثانیا اونم تنفس طبیعی نبود و سوپر داشتا

      موافقم 3
      مخالفم 18
      1. علی

        ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (18 ديدگاه)

        عزیزم.هایابوسا مال سوزوکی هست.تحقیق کن بعد

    3. JDM

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1187 ديدگاه)

      قدرتشون یکیه. سرعت و چابکیشون یکیه؟
      مثلا یه ماشین هست ۲۰۰کیلومتر رو تو ۱۵ ثانیه میره یه ماشین با همون قدرت تو ۱۰ ثانیه میره فرقشون به تکنولوژیه هرچه مدرنتر سریعتر و بهتر

  7. sina

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2662 ديدگاه)

    شاهکار

    موافقم 14
    مخالفم 5
  8. 18:45

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (672 ديدگاه)

    مافوق ادراک…
    ممنون بازم از آقا شاهین بابت مطالب موتورسیکلت🙏🌹

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. شاهین

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4698 ديدگاه)

      خواهش میکنم حسین جان انجام وظیفه اس.

      موافقم 6
      مخالفم 3
  9. HFball

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    جالبه نسخه نینجا H2 معلومی تفاوت قدرت زیادی با ZX10R که تنفس طبیعی هست نداره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. میو

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا نظراتتون بچه گونس؟
    شرکت کمپانی کاوازاکی برای تولید محصولی بی رقیب در بازار فعلی این محصول رو تولید کرد اما مشکل اصلی این دسته محصولات هزینه ساخت بالا و تولید انبوه است چون هچین موتوری رو نمیشه مثل پراید تولید کرد داد دست مردم چون اعتبار شرکت زیر سوال میره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. ALI.S

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. amirboss

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (761 ديدگاه)

    مهندسی چقدر لذت بخشه
    خیلی لذت بردم
    خیلی ساده شرح داده شده
    از این موتور میشه چندین مقاله مفصل نوشت

  13. GTO125

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    کاوازاکی هوای بچه های ایران رو هم داشته،با تولید نسخهءچهار سیلندر۲۵۰سی سی کاوازاکی نینجا’که خیلی جاها از h2الگو برداری کرده،به دنیا ثابت کرد که حتی فقط با۲۵۰سی سی !یعنی هر سیلندر حدود۶۲سی سی!!! تونسته موتوری بسازه که برای خودش رعد و برقی هست این بچه سامورایی یا این داداش کوچیکهءh2،خداییش توی ریس برد با کاوازاکی هست اما توی نیکد هوندا سی بی ۱۳۰۰بود که جای خودش رو به هورنت۱۰۰۰داده که اونم برای خودش حرفی داره منتهی باز میگم انگشت کوچیکه کاوا نمیشن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. بابک

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام دوستان بد نیست یه نگاهی به ویدیویی بندازید که موتور سوار ترکیه ای روی پل استانبول رکورد ۴۰۰ کیلومتر رو با این گودزیلای ژاپنی میزنه،واقعا تماشائیه.

  15. علی

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    شرکت های تولید موتورسیکلت فقط ژاپن.بقیه برا خالی نبودن عریضه هستن.کاوازاکی خدای سرعت.یاماها استادگشتاور.هندا خدای قدرت.وسوزوکی خدای همه گزینه ها😉عشقه سیبی ۱۳۰۰خودم.عاشقشم با شصت سال سن!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  16. عارف رضاییان

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    ژاپن عالیه ولی ایتالیا یه چیز دیگست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا