کاوازاکیموتورسیکلت

چرا کاوازاکی نینجا H2R جذاب‌ترین ابر موتورسیکلت دنیاست؟

در این نوشتار به بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد ابر موتورسیکلت کاوازاکی نینجا H2R خواهیم پرداخت.

اولین نسل کاوازاکی نینجا یعنی GPZ900R سال ۱۹۸۴ به منظور ارائه حداکثر پرفورمنس با قابلیت سواری مناسب تولید شد. این موتورسیکلت را می‌توان محصولی انقلابی برای ژاپنی‌ها دانست چراکه بستری برای تولید محصولات نینجا بعدی به شمار می‌رفت. GPZ900R همچنین اولین موتورسیکلت آب‌خنک دنیا بود که می‌توانست به سرعت ۲۳۳ کیلومتر در ساعت دست یابد. با گذشت زمان ابر موتورسیکلت‌های نینجا سریع‌تر و سریع‌تر شدند اما در سال ۲۰۱۵ که همه‌چیز تغییر یافت چراکه گل سرسبد محصولات نینجا یعنی مدل H2R معرفی شد.

با معرفی این موتورسیکلت فوق‌العاده همه درباره سرعت آن سؤال می‌کردند و کاوازاکی نیز هیچ‌کسی را ناامید نکرد. نینجا H2R فراتر از آرزوهای افراد است و می‌توان آن را سلاحی مخوف در خط مستقیم دانست. البته قبل از سوار شدن بر آن حتی در پیست چندین بار فکر کرد چراکه قابلیت‌های شگفت‌انگیزی دارد. این موتورسیکلت از تجارب درخشان کاوازاکی استفاده کرده و پکیجی بی‌بدیل را ارائه می‌کند. به سال ۲۰۱۶ برویم یعنی زمانی که فعلاً خبر خاصی از موتورسیکلت‌های برقی نبود. سوپراستار دنیای موتورسیکلت‌ها یعنی کنان سوف اوغلو قراردادی با کاوازاکی را برای تست سرعت H2R امضا کرد. پس از ماه‌ها آماده‌سازی و بررسی بی‌وقفه شرایط، سوف اوغلو سرانجام لباس چرمی ویژه خود را بر تن کرد. کاوازاکی مدعی بود این ابر موتورسیکلت می‌تواند به سرعت ۳۸۰ کیلومتر در ساعت برسد اما هدف سوف اوغلو رسیدن به سرعت‌های بالاتر بود.

این موتورسیکلت در عرض ۲۶ ثانیه به سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت رسید و رکورد سریع‌ترین موتورسیکلت تولیدی دنیا را ثبت کرد. چند سال بعد، نینجا H2R حتی یک خودروی فرمول یک و جت جنگنده F-16 را در مسابقه درگ استانبول در سال ۲۰۱۸ شکست داد. این قهرمان دنیای موتورسواری درباره رکوردشکنی خود گفته است:

حداکثر سرعتی که ما در مسابقات قهرمانی جهان به آن می‌رسیم حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است و بنابراین سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت رقم واقعاً بالایی به شمار می‌رود. رسیدن به این رکورد آرزوی من بود و شکر خدا توانستم به آن دست یابم

کاوازاکی نینجا H2R هنوز هم از سرعت بسیار بالایی برای شکست رقبا برخوردار است و این امر به مدد جادوی فنی و مهندسی پیشرانه‌اش رخ داده است. ژاپنی‌ها نه تنها از منابع مخصوص خود برای توسعه ابر موتورسیکلت موردبحث استفاده کرده‌اند بلکه کمک‌های صنایع سنگین کاوازاکی را نیز دریافت نموده‌اند. یکی از بخش‌های اصلی قوای محرکه این محصول سوپرشارژر آن است. نینجا H2R از سوپرشارژر گریز از مرکزی استفاده می‌کند که به‌طور ویژه برای این موتورسیکلت توسعه یافته است. شرکت آکاشی توسعه و ساخت این قطعه را بر عهده داشته و به همین خاطر است که H2R توانایی‌های فوق‌العاده‌ای دارد. باید دانست ضخامت تیغه‌های پره سوپرشارژر به حدود ۱ میلی‌متر می‌رسد. پره سوپرشارژر به سرعت حدود ۱۳۰ هزار دور در دقیقه رسیده و خود سوپرشارژر نیز بیش از ۵۳ گالن هوای فشرده شده را در هر ثانیه وارد پیشرانه می‌کند.

روی دیگر سکه به پیشرانه ۴ سیلندر خطی دیوانه کننده‌ای مربوط می‌شود که آن‌هم به‌طور خاص برای نینجا H2R طراحی شده است. البته نباید این پیشرانه را با نمونه بکار رفته در نینجا ZX-10R اشتباه گرفت. پیشرانه H2R دارای برخی بهبودهاست که باعث می‌شود قدرت فوق‌العاده‌ای تولید کند. قلب تپنده این ابر موتورسیکلت به حدی پیچیده و پرقدرت است که باید پس از ۳۰ سال سواری کامل سرویس شود. این نیروگاه جذاب ۳۱۰ اسب بخار قدرت را در دور ۱۴ هزار تولید می‌کند. پورت‌های ورودی پیشرانه پولیش‌کاری شده‌اند تا از عبور نرم هوا و به حداقل رسیدن مقاومت در برابر آن اطمینان حاصل شود. همچنین پورت‌های اگزوز به‌صورت مستقیم تولید شده‌اند و در سر سیلندر نیز خبری از طراحی وارونه نیست تا گازها سریع‌تر جریان یابند. محفظه احتراق پیشرانه نیز به تاج پیستون تخت مجهز است از ناک جلوگیری شود. به منظور مدیریت گرمایی بهتر، پیستون‌ها بجای روش فورج کاری با روش ریخته‌گری تولید شده‌اند.

پیشرانه ۴ سیلندر خطی سوپرشارژردار ۹۹۸ سی‌سی
نسبت تراکم ۸.۳ به ۱
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۱۰/۱۶۵
وزن (کیلوگرم) ۲۱۶

اما آنچه کاوازاکی نینجا H2R را محصولی ویژه ساخته فقط سوپرشارژر آن نیست. این محصول از نظر طراحی، آیرودینامیک و مشخصات فنی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. از رنگ بدنه گرفته تا فریم و بال‌ها، نینجا H2R نقطه اوج تکنولوژی و مهندسی به شمار می‌رود برخلاف اکثر ابر موتورسیکلت‌ها که از فریم‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند، محصول کاوازاکی به فریم فولادی جوشکاری شده مجهز است. ژاپنی‌ها می‌گویند این فریم به رفتار و لرزش‌های ناهنجاری در سرعت‌های بالا ندارد.

در بخش آیرودینامیک هم بال‌های فیبر کربنی توسط بخش هوافضای صنایع سنگین کاوازاکی طراحی شده‌اند. در تولید آن‌ها نیز از جت‌های جنگنده الهام گرفته شده است. برای مثال بال‌های فلاپ کناره‌ها شکاف دار هستند تا به بهبود جریان هوا کمک کنند. دیگر ویژگی برجسته نینجا H2R رنگ بدنه آینه مانند آن خواهد بود. پوشش مشکی بدنه توسط لایه‌ای نقره‌ای پوشانده می‌شود. در نهایت نیز رنگ نهایی روی بدنه بکار می‌رود و این رنگ به گونه‌ای توسعه یافته که می‌تواند خراش‌های کوچک روی خود را ریکاوری کند!

کاوازاکی نینجا H2R ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد: سریع‌ترین موتورسیکلت دنیا، نسبت قدرت به وزن استثنایی و تنها موتورسیکلت سوپرشارژر تولیدی جهان. این محصول نقطه اوج مهندسی ابر موتورسیکلت‌هاست و تجارت و مهارت فوق‌العاده کاوازاکی را به نمایش می‌گذارد. H2R مهندسی پیشرفته را با دیوانگی محض ترکیب کرده و به حدی پیش رفته که تنها برخی از معدود برندها می‌توانند فکر رسیدن به آن نقطه را بکنند.

نینجا H2R از قدرت کافی برای رقابت با قوی‌ترین خودروهای اسپرت دنیا برخوردار است. حتی ماهرترین موتورسواران دنیا نیز با ترس و تردید روی صندلی آن سوار می‌شوند و به خاطر همین عملکرد است که H2R مختص پیست تولید شده هرچند در بسیاری از پیست‌ها امکان راندن آن وجود ندارد چراکه صدای تولیدی آن بسیار زیاد است. با فرا رسیدن عصر وسایل نقلیه برقی و شروع شمارش معکوس برای خداحافظی با پیشرانه‌های درون‌سوز، شاید هرگز چیزی شبیه کاوازاکی نینجا H2R را نبینیم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. شهروند ایرانی

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (830 ديدگاه)

    فکر کن با سرعت ۴۰۰ کیلومتر از روی موتور پرت بشی تبدیل به چی میشی

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      قطعاً کسی نباید از خونه به خیابون قدم بذاره چون شاید از آسمان شهاب‌سنگی کفتری عقابی تگرگی سقوط کنه و به کُشتن بده یا شاید پوسته موزی زیر پا بره و ضربه مغزی تیجاد بکنه!!!

      اونی که با کویر ۱۲۵cc خو اتوبان ویراژ میده قطعاً آمار مرگش بالاتر از اونی هست که با این اعجوبه ۴۰۰ کیلومتر سرعت میره در جایی که هم درکش را داره هم فهم و شعورِش را!!!

      جدا از این مباحث و این ژاپنیِ اژدها ، برای من موتورسیکلت تنها خلاصه شده در هایابوسا / جوری دوسش دارن که اگر بله میداد به عقد دائم درش میاوردم و با اعلام حاج‌آقا آیا وکیلم به هجله میبردمش با سرعت ۳۲۰تا ، تا خون به پا نمیشد ترمز نمیگرفتم تا قیامت!!!

      موافقم 16
      مخالفم 6
    2. فرشید

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (255 ديدگاه)

      هیچ وقت از موتور خوشم نیومده. خیلی خیلی خطرناکه. چندتا تصادف موتور دیدم واقعن غم انگیز و ترسناک بود. تیکه های مغز راکب روی آسفالت خیابون بود. ماشین حداقل راننده رو تا حدودی حفظ میکنه ولی موتور نامرده

      موافقم 11
      مخالفم 10
    3. هیچکس

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (35 ديدگاه)

      تبدیل به آدمی که از روی موتور پرت شده

      موافقم 2
      مخالفم 3
  2. رهام

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    یا جدالسادات
    عجب چیز خفنیه

    موافقم 11
    مخالفم 3
  3. datsun

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3913 ديدگاه)

    بوگاتیه دنیای موتور سیکلت ها.

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. amir

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3600 ديدگاه)

      نه ببین ساختن موتور سیکلت که خیلی ساده است همه بلدن مهم ساخته کشتیه شرکتی که نمیتونه خودرو بسازه بدرد لای جرز دیوارم نمیخوره
      مدیونید اگه با دیدن این جملات یاده یه بزرگواری نیوفتید

      موافقم 10
      مخالفم 6
      1. datsun

        ۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3913 ديدگاه)

        حساب اون ت رولها که جداست ولی کاوازاکی هم مثله میتسوبیشه البته نه در سطح میتسو ولی صنایع سنگینه که اتفاقا یکی از زیر مجموعه هاش انواع کشتی هم میسازه بخش‌های هوا فضا هواپیما ترابری جت آموزشی و بالگرد و حتی قطعاتی برای شرکت بوئینگ هم میسازه تامین کننده ادوات نظامی برای ژاپن هم هست مثله موشک و تانک .. ماشین آلات راهسازی و ساختمانی هم تولید میکنه تو حوزه های زیادی فعالیت داره که همه رو بخوای بگی یه صفحه باید نوشت،

        موافقم 12
        مخالفم 1
  4. FY

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    اصلا هم نیست …. گروه کویر موتور ، موتور های جذاب تری روانه بازار کرده……

    موافقم 5
    مخالفم 17
  5. جرمی کلارکسون

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (952 ديدگاه)

    محشره فقط کسی که با سرعت ۴۰۰ تا میخاد باهاش بره کلاه ایمنی جوابشو میده؟

    موافقم 13
    مخالفم 3
  6. Amir

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی اگه موتور سیکلت بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. زیزیگولو

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    ۴۰۰ کیلومتر در ساعت با موتور سیکلت رفتن واقعاً شجاعت میخواد و کار هر کسی نیست

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. B

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (861 ديدگاه)

      با خود ماشین آدم بیشتر از ۱۲۰ میره میترسه البته اینکه ماشنمون ایرانیه هم بی تاثیر نیست

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (6033 ديدگاه)

        بعضیا که با گاریهای سایپا و ایرانخودرو ۱۹۰ تا یا ۲۰۰ تا میرن و اسم این کارشون رو میزارن شجاعت درحالی که این شجاعت نیستش بلکه خَریَت هستش

        موافقم 11
        مخالفم 1
  8. Hadi

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (344 ديدگاه)

    در اینکه موتور خیلی پر سرعتیه شکی نیست
    فقط یه سوال اگه این موتور خیلی پر شتاب و پر سرعته چرا تو مسابقات معمولا موتورهای هندا، یاماها و سوزوکی همیشه اول تا سوم میشن و خبری از کاوازاکی نینجا نیست

    موافقم 8
    مخالفم 6
    1. آرین

      ۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (315 ديدگاه)

      اونا مال پیست و اونحا اینا جاده ای و خیابونی تو تا الان دیدی کسی با ماشین فرمول 1 یا 2 بیاد بیرون؟

  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1522 ديدگاه)

    با ترکیب رنگ سبز ومشکی عالی شده

    موافقم 3
    مخالفم 2
  10. yaghoub

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (342 ديدگاه)

    چند وقتی گرند موتور تو فلکه هنگ شیراز یه دونه داشت . تقریباً هرروز میدیدمش.
    عجیب جذاب بود .

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. Amirmohammad

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (563 ديدگاه)

    بی نظیره
    تو ایران چندتا ازش هست ۴ میلیارد قیمت زدن

    موافقم 1
    مخالفم 2
  12. sina

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2657 ديدگاه)

    این موتورسیکلت در عرض ۲۶ ثانیه به سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت رسید!

    خفن ترین وسیله نقلیه زمینی تاریخه بنظرم این شاهکار!

    موافقم 10
  13. amirboss

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (692 ديدگاه)

    تراکم 8/3 به یک
    310 اسب بخار
    165 نیوتن متر
    14هزاردور در دقیقه
    اینا اعداد و ارقام معمولی نیستن و یه جورایی باهم تناقض دارن!!!
    تقریبا از دوران ۲۳۰ دور در ثانیه با این حجم تراکم میشه ارتفاع شاتون و لنگ میل لنگ رو تخمین زد که بافاصله میلیمتری از زیر پیستون رد میشه و خیلی هم وحشتناکه! تاج صاف پیستون و عمل ریخته گری پیستون هم یه فکر بکر بوده
    احتمالا سیستم روغن کاری موتور دارای شاه راههای بخصوصیه که بهترین روغن کاری تو دنیا داره تواین موتور اجرا میشه.البته سیستم جت اویل هم مخصوص ژاپنیا توش بکار رفته
    کاش مقاله ها حدالامکان تخصصی تر بشن

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Ahmad

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (194 ديدگاه)

      آره واقعا کاشکی تخصصی تر بشن مطالب نسبت تراکنش برا منم عجیبه آخه خیلی پایینه نسب به این همه قدرت

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. amirboss

        ۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (692 ديدگاه)

        نسبت تراکم اگه از این بالاتر بره دور موتور هیچوقت به 14هزارتا نمیرسه و پدیده نایک بوجود میاد.البته تاج تخت پیستون تا حدودی از این اتفاق جلوگیری میکنه ولی تراکم بالاتر باعث داغ تر شدن مخلوط سوخت و هوا میشه. این تراکم بخاطر شاتون کوتاه و کورس پایین پیستونه تا سریع تر نقاط TDC و BTDC رو طی کنه.

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. Mohammad hasan

          ۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (150 ديدگاه)

          خوب مهندس جان ما میتونیم با کوچک تر کردن محفظه احتراق بدون تغییر تو کورس پیستون و قطر سیلندر نسبت تراکم رو بالا ببریم و پیستون های تخت هم ربطی به جلو گیری از ناک نداره
          در اصل مال همین افزایش و تنظیم نسبت تراکم تا سازنده بدون تغییر تو پیستون که با فورجینگ ساخته شده ( به نظرم مطلب درست ترجمه نشده و جا به جا عنوان شده نوع ساخت پیستون چراکه پیستون هایی که طی مراحل فورجینگ ساخته میشن یک سبک تر هستن و دو کریستال های سازنده آلیاژ منظم تر در کنار هم قرار میگیرن و مقاومت بالا تری دارن بخاطر همین خواص مکانیکی و دینامیکی و استاتیکی بالاتر و بخاطر اینرسی کمتر دور بسیار بالا موتور رو توجیه می کنن) با تغییرات تو محفظه احتراق سر سیلندر نسبت تراکم رو تنظیم کنه

          دوستان توجه کنند نسبت تراکم تو موتور وی ۸ ۱۰۲۵ اسب بخاری سوپر شارژ دار دوج دیمن ۱۷۰ همین مقدار ۸٫۵

          در واقع میزان ۸٫۵ به ۱ بالاتر نسبت تراکم برای یک موتور اتو هست که دارای یک پرخوران قدرتمند هست و از ناک زدن اون جلو گیری می کنه

          اوردرایو طراحی شدن نسبت کورس پیستون به قطر سیلندر یکی از دلایل دور بسیار بالا این موتور هست

      2. Mohammad hasan

        ۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (150 ديدگاه)

        تو موتور های دارای پرخوران برای جلوگیری از ناک بخاطر فشار بسیار بالا منیفولد هوا و بالا رفتن حرارت محفظه احتراق بخاطر حجم بالای هوا نسبت تراکم ۹ یا بین ۸ و ۹ تنظیم می کنن

        البته فقط در خصوص موتور های اتو یا بنزینی
        و در خصوص موتور های دیزلی این نسبت بین ۱۶ تا ۲۱ متغییر

        1. amirboss

          ۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (692 ديدگاه)

          با باریک تر کردن محفظه احتراق میشه نسبت تراکم رو بالا برد!!!!!
          زیاد به مطالب نوشته شده تو سایت های متفرقه توجه نکن اکثرا اشتباه لپی دارن.
          من حوصله کل کل ندارم و هیچی از مکانیک سردرنمیارم
          فقط یه بار بادقت خودت بخون چی نوشتی شاید بخای ویرایشش کنی

      3. حسین دهمرد

        ۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2642 ديدگاه)

        نسبت تراکم ثابت موتور اینه اما وقتی سوپرشارژ به اوج خودش میرسه نسبت تراکم احتمالا تا پنجاه درصد بالاتر میره. تو دور بیشتر از ۶ هزارتا دیگه ناک اتفاق نمیوفته هرچی ام نسبت تراکم بالا بره.

  14. سعید

    ۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این است هنر طراحی و مهندسی ژاپنی،بنظر من ژاپنی ها نماینده خدا بر روی زمین هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا