تا قبل از سال ۲۰۱۱ و تا قبل از آنکه کمپانی اترشی KTM از اولین محصول شهری خود رونمایی کند، هیچیک از موتورسیکلتدوستان و علاقهمندان به این صنعت تصور این را نمیکردند که برندی که بیشتر به دلیل قهرمانیهایش در مسابقات مختلف موتورسیکلتسواری جهان، مشهور شده بود و فقط موتورسیکلتهای آفرود و مسابقهای تولید میکرد، درزمینهٔ موتورسیکلتهای جادهای هم حرفی برای گفتن داشته باشد و یا اصلاً قصد تولید چنین محصولاتی را داشته باشد اما تنها با گذشت پنج سال از تولید دوک ۱۲۵، حالا همه ما این کمپانی اروپایی را بهعنوان یکی از مطرحترین و باکیفیتترین تولیدکنندگان موتورسیکلتهای شهری و جادهای پذیرفتهایم.
کمپانی KTM حالا دیگر مهمان بیشتر نمایشگاههای معتبر دنیا است و به این راحتیها یک نمایشگاه بزرگ را برای معرفی و عرضه محصولاتش از دست نمیدهد؛ پس طبیعی بود که همه ما منتظر حضور این مهمان اتریشی در نمایشگاه میلان باشیم اما این حضور خیلی پررنگتر از پیشبینیهای ما بود و KTM سورپرایزهای بزرگی برای بازدیدکنندگان از غرفه خود داشت. دوک ۶۹۰ و 690R:چند روز پیش در مطلب “دوک در میلان، جاده صدایتان میزند” از کیفیت و توانایی کیتیام سوپر دوک ۱۲۹۰ جیتی بهعنوان یک تراولر زیبا برایتان نوشتیم اما رونماییهای این کمپانی از محصولات جدید در نمایشگاه میلان فقط به یک تراولر محدود نشده است. این کمپانی اتریشی از فرصت استفاده کرد و در ایتالیا از دو مدل از قدرتمندترین محصولات نیکد خود رونمایی کرد. البته اولین نیکد ۶۹۰ سیسی این کمپانی در سال ۲۰۱۲ راهی بازار شد و این موتورسیکلتهایی که در میلان از آنها رونمایی شد مدل بهروزرسانی شده همان موتورسیکلتها برای سال ۲۰۱۶ است. ایجاد تغییرات در این دو موتورسیکلت از بهبود کیفیت سیستم ABS آغاز شده و تا استفاده از فناوری TFT در قسمت صفحه نمایشگر و چراغهای LED پیشرفته است. البته تغییرات مذکور تنها شامل موارد جزئی و ظاهری هستند پس باید به سراغ خبر اصلی و مهم برویم؛ دوک در این مدل جدید از یک انجین جدید نیز بهره میبرد انجینی که با ۶۹۰ سیسی حجم میتواند حداکثر قدرتی معادل با ۷۳ اسب بخار را برای این موتورسیکلت فراهم بیاورد. همچنین با تغییراتی که در ساختار انجین به وجود آمده است عملکرد شفت بسیار نرمتر و روانتر صورت میپذیرد ضمن آنکه لرزش حاصل از کار انجین نیز بهصورت چشمگیری کاهش یافته است. این نکته را هم باید اضافه کنیم که محدوده مجاز این انجین جدید تا ۱۰۰۰ دور در دقیقه بیشتر از نمونههای قبل، افزایش یافته. مهمترین ویژگیهای مشترک دوک ۶۹۰ و 690R:
- حداکثر قدرتی معادل با ۷۳ اسب بخار.
- حداکثر گشتاوری معادل با ۷۴ نیوتن متر.
- بهرهمندی از تکنولوژی Cornering ABS.
- تنظیمکننده و لغزشگیر شفت.
- چراغهای LED.
- صفحه نمایش TFT.
بهجز تغییراتی که ذکر کردیم، مدل 690R به اگزوز Akrapovic نیز مجهز شده است.
احمد باقری
۸ آذر ۱۳۹۴طراحی قشنگی داره. KTM هم کم کم داره جای پای خودش رو محکم میکنه.
امیر.عارف
۸ آذر ۱۳۹۴بنظر میاد هم تو جاده و هم بیرون از جاده همراه خوبی باشه
نوید جهرمی
۸ آذر ۱۳۹۴بیژن جان بازم مثل همیشه عالی. دستت درد نکنه
بیژن دولت سرایی
۸ آذر ۱۳۹۴ممنون نوید جان
مهیار
۸ آذر ۱۳۹۴بیژن خیلی گلی
بیژن دولت سرایی
۹ آذر ۱۳۹۴ممنون مهیار جان، آقایی