موتورسیکلت

شرکت موتورسیکلت‌سازی کی‌تی‌ام KTM ورشکست شد

شرکت اتریشی کی‌تی‌ام به دلیل کاهش فروش و ضرر هنگفت، اعلام ورشکستگی کرده و برای نجات خود فقط تا کریسمس فرصت دارد.

خبرهای بد فقط مختص خودروسازانی مثل نیسان و فولکس‌واگن نیست و یکی از موتورسیکلت‌سازان مشهور اروپا هم درگیر بحرانی جدی شده است. شرکت موتورسیکلت‌سازی اتریشی KTM اعلام ورشکستگی کرده است. این شرکت که مدت‌ها پرچم‌دار صنعت اتریش بود و حتی با مدل X Bow به جهان خودروسازی هم وارد شد، حالا با بزرگ‌ترین چالش خود مواجه شده و برای بقا می‌جنگد. دلایل این بحران پیچیده است ولی فروش کی‌تی‌ام در بازارهای اصلی شرکت یعنی اروپا و ایالات‌متحده بشدت کاهش پیدا کرده و شرکت از سود هنگفت ۱۳۵ میلیون دلاری در سال گذشته حالا به ضرر ۱۹۰ میلیون دلاری رسیده است.

مدیرعامل گروه کی‌تی‌ام «استفان پیرر» برای احیای این شرکت روی یک طرح جامع استراتژیک تمرکز کرده است. وی قصد دارد بجای اینکه شرکت را درگیر فرایند سنتی ورشکستگی کند، از نوع جدیدی از رویهٔ تجدید ساختار شرکت‌ها در اتحادیهٔ اروپا استفاده کند. اهداف وی جاه‌طلبانه است و قصد دارد با دریافت سه وام ۲۶۵ میلیون دلاری، کی‌تی‌ام را دوباره به مسیر موفقیت بازگرداند. این یعنی کی‌تی‌ام نمی‌خواهد تسلیم شود. این شرکت مصمم است که به تمام تعهداتش عمل کرده و درعین‌حال، ساختار خود را به‌طور اساسی اصلاح کند. بدین منظور، تا پایان فوریه به شرکت مهلت داده شده است و تا آن زمان، تولید همچنان ادامه خواهد داشت و نمایندگی‌ها به‌طور عادی کار خواهند کرد اما تنش در کی‌تی‌ام بسیار بالا است و این شرکت باید طرح نجات خود را در کریسمس ارائه کند.

این کار برای استفان پیرر چالش بسیار بزرگی خواهد بود زیرا وی نه‌تنها باید به شرکت سرمایه تزریق کند بلکه باید ساختارهای پیچیدهٔ کی‌تی‌ام را هم از نو شکل دهد. از ادغام با شرکت هندی باجاج هم به‌عنوان یکی از راه‌های نجات کی‌تی‌ام یاد شده است. این اما اولین باری نیست که کی‌تی‌ام ورشکست می‌شود زیرا این شرکت در سال ۱۹۹۲ هم ورشکست و توسط خود پیرر خریداری شد. وی کی‌تی‌ام را به بزرگ‌ترین سازندهٔ موتورسیکلت در اروپا تبدیل کرد. این شرکت با بیش از ۶ هزار نفر نیرو، سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرد.

اکنون اما چالش‌های پیش روی کی‌تی‌ام بسیار زیاد هستند و شامل مواردی مثل کاهش تولید و تغییر استراتژی فروش می‌شود. همچنین حرکت به سمت الکتریکی‌سازی هم می‌تواند به راه نجاتی برای این شرکت اتریشی تبدیل شود. از اکنون تا کریسمس زمان سرنوشت‌سازی برای کی‌تی‌ام خواهد بود و این شرکت برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران، ایجاد انگیزه در کارکنان و راضی نگه داشتن طرفداران موتورسیکلت به طرح جامعی نیاز دارد. در پایان اما فقط یک‌چیز مهم خواهد بود که آن نجات کی‌تی‌ام به‌عنوان یکی از نمادهای صنعت موتورسیکلت‌سازی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (787 ديدگاه)

    شوکه شدم اصن!
    چرا یه همچین کمپانی خوبی باید به این وضع دچار بشه.

    موافقم 67
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2941 ديدگاه)

      چرا برندهای ژاپنی در صنعت موتورسیکلت همیشه سودآور هستند؟ جنس خوب با قیمت جذاب و هزینه نگه‌داری مناسب
      اما در KTM محصول عالی با قیمت بالا و هزینه‌نگه‌داری بیشتر نسبت به رقبای ژاپنی، منجر به ناتوانی در جذب مشتری شد
      به نظر من در کلاس قیمتی KTM خرید موتورسیکلت مشابه ساخت BMW و دوکاتی خیلی جالب‌تر بود

      موافقم 94
      مخالفم 5
      1. Siyavash

        ۱۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (836 ديدگاه)

        دقیقا👌

        موافقم 17
        مخالفم 2
      2. Am

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (7 ديدگاه)

        مشکل مشتری نیست قوانین سخت گیرانه مسخره اروپاست خیلی از شرکت ها به خاطر این قوانین ورشکست شدن

        موافقم 2
        مخالفم 1
    2. ممد ژانگولر

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4152 ديدگاه)

      عامل اصلی ورود چین و کوچکتر شدن سبد فروش بقیست . ضمنا مردم دنیا فهمیدن هر چی پول برای این چیزا ندن بهتره و دردسرشون کمتره بجاش پولشونو جمع میکنن برای خرید رباتهای خانگی مثل مال ایلان ماسک حداقل ی کمکی بهشون میکنه از همه لحاظ.

      موافقم 2
      مخالفم 19
      1. آرین

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (362 ديدگاه)

        یک شرکت موتور سازی چینی یا صرفاً برقی نام ببر

  2. محمدهادی

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2436 ديدگاه)

    آخه یه شرکت مدرن با ۶ هزار نفر پرسنل و ۴۰۰ هزار دستگاه تولید سالانه چطوری میشه ورشکست میشه؟؟

    موافقم 24
    مخالفم 6
    1. B

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (897 ديدگاه)

      چه ربطی داره !!!

      موافقم 11
      مخالفم 12
    2. ممدقلی

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      داداش ربطی نداره حتی بزرگترین شرکتها هم ممکنه یروز ورشکسته و حتی تعطیل بشن
      مثلا یاهو که یه زمان بزرگترین غول وب بود

      موافقم 21
      مخالفم 4
      1. علی

        ۱۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        (کی تی ام) با ورشکستگی شکوفاتر خواهد شد با اون طراحی های خاصش.

        موافقم 1
        مخالفم 2
  3. آرین

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (362 ديدگاه)

    جان؟ چی ؟ یهو ؟ کی؟ هاااان؟

    موافقم 10
    مخالفم 7
  4. راوی

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    دوکاتی هم اگه دست آئودی نبود به سرنوشت ktm دچار میشد.

    موافقم 19
    مخالفم 7
  5. علی

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    آخه نیسان هم وضعیت خوبی نداره عجیبه

    موافقم 17
    مخالفم 3
  6. Kiarash

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (628 ديدگاه)

    چیشد من همین الان داشتم تو سایت میچرخیدم و کامنت گذاشته بودم و فکر کردم راجب مدل های کی تی ام هست تا اینکه کامل خوندم …
    😔😐 خدا نکنه خبر ورشکستگی شرکت های خودروسازی رو ببینیم

    موافقم 17
    مخالفم 7
    1. حسن

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2120 ديدگاه)

      موتورسیکلت سازه

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. Kiarash

        ۱۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (628 ديدگاه)

        میدونم داش منظورم اینکه این اتفاق برای خودروسازی ها نیوفته

        موافقم 7
        مخالفم 1
  7. Kiarash

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (628 ديدگاه)

    پسر چقدر آدم دوست داشتن یه کی تی ام بخرن توی ایران

    موافقم 20
    مخالفم 5
  8. حسن

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2120 ديدگاه)

    نداشتن ظرفیت پول همراه با توهم توانایی
    یه مدت پول پارو کردن مث احمدی نجات رفتن تو حوزه هایی وارد شدن که اصلا تخصص نداشتن
    در صورتی که باید همون پول را صرف توسعه و بهینه کردن محصولات موجود میکردن
    کی تی ام نامی بزرگ و پر سابقه است و قطع به یقین نجات پیدا میکنه

    موافقم 11
    مخالفم 9
  9. samurai

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (597 ديدگاه)

    وقتی کشورایی مثل هند چین کرره مالزی …. که درجه 3 هستن میان موتور میزنن ارزونتر باعث میشه شرکتای درجه یک دچار مشکل بشن تو ماشین لوازم خانگی موبایل تلویزیون ساعت مچی و….. همین مشکل هست
    اگه کسی هم بخواد موتور از درجه یک بازار بخره میره سراغ ژاپنیا

    موافقم 17
    مخالفم 2
  10. محمد

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ماشینهای ب ام و به استهلاک و هزینه نگهداری بالا مشهور هستند، آیا موتورهای ب ام و نیز اینگونه هستند…….

    موافقم 6
    مخالفم 3
  11. رضا خانزاده

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر من سایپا و ایرانخودرو ورشکست بشن و یا حتی تعطیل بشن همه نفس راحت میکشند و با پول پیش فروش مردم ایران نه تنها ktmبلکه چند برند معتبر دنیارانه تنها میشه از ورشکستگی نجات داد بلکه میشو آنها را خرید و سینه خیز به ایران آورد.

    موافقم 15
    مخالفم 4
    1. Morteza

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      😁😂😂😂😂😂

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. کاوه

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (88 ديدگاه)

      سایپا و ایران‌خودرو ضرر ده ترین شرکت های کل ایرانن.عملا این دو شرکت رسما ورشکسته ان.سایپا نزدیک ۱۸۰ هزار میلیارد تومن توی ضرره و سالیانه یه ۴۰-۵۰ هزار میلیارد دیگه ضرر میکنه.توی اقتصاد سالم رقابتیاین شرکتها خییییلی سال قبل باید محو میشدن.منتها چون این شرکتها باعث پر شدن جیب یه تعداد ادم خیلی خیلی خیلی انگشت شمار میشه سر همین کل مملکت رو بستن و حق واردات ماشین رو نمیدن و کل مردم مجبوووورن از اینا خرید کنن که جیب اون عده ادم پرتر بشه.بعدش هر چند سال یه بار هم دولت میاد برای جبران اون چندصد هزار میلیارد تومن ضرر اینا میاد پول چاپ میکنه و تقدیمشون میکنه به اسم حمایت از تولید داخل!!!!!!اون چندصد هزار میلیاردی هم که پول چاپ شده و تقدیم اینا شده باعث میشه تورم یه ۲۰ درصد سالیانه بره بالا و رسما رسما رسما هر ایرانی فقط برای اینکه این دو شرکت تعطیل نشن سالیانه ۲۰ درصد فقیر تر میشه!!!!!!عملا و رسما وجود این دو شرکت یه جور سرطانه که از هر جهت جز نکبت و بدبختی رسما هیچی نداره.تنها علت وجود این زالو ها فقط و فقط پر کردن جیب اون عده است که گفتم.یعنی سر اینکه حدود ده پونزده نفر سالیانه یه ۴۰ـ۳۰ هزار میلیارد تومن به جیب بزنن یه مملکت به گروگان گرفته شده

  12. HFball

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (212 ديدگاه)

    وای نه ورشکست نشو
    تنها موتورسیکلت ساز اروپایی که عاشقشم همینه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  13. AvestA61's

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه کی، تی، ام در ایران بود هیچ وقت ورشکست نمیشد. همینطوری که لگن سازهای وطنی تا الآن ورشکست نشدن. 🫣🤥🤮

    موافقم 9
    مخالفم 1
  14. راوی

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    یه خبر تلخ و بدی هم برای طرفدارن ماشین های آلمانی دارم
    سیاستمدارن آلمان تصمیم گرفتن برای کاهش هزینه های انرژی کالاهای چینی وارد کنن به نوعی میخوان بخاطر بحران انرژی آلمان رو صنعتی زدائی کنن
    صنعتی زدائی آلمان یعنی سقوط اقتصاد اروپا طی 10 سال آینده و کالاهای چینی جای اونو میگیره
    حالا تصور کنید که شرکت های چینی بیان کارخانجات آلمان رو بخرن
    و خودروهای چینی رو در لباس مثلا بی ام و به مردم بفروشن

  15. M power

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (393 ديدگاه)

    مدل دوک رو دوس دارم ولی واقعن خرجش بالاس لامصب قیمتشم بالاس

  16. Yaghoob

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (348 ديدگاه)

    بازار آسیای شرقی میتونه کی تی ام رو از ورشکستگی نجات بده
    ولی بعید میدونم بتونه محصولی رو تولید کنه که از پس ژاپنی ها بربیاد.
    عمده خریداران موتور جوانان هستند. چیزی که تو آسیا فراوانه

  17. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (680 ديدگاه)

    انتظار این خبر رو اونم واسه موتورسیکلت سازی نداشتم!!
    کی تی ام همیشه تو اوج بود، اونم بیشتر بواسطه آدونچرهاش و ریس های خیابونیش…
    اگه در آینده بنظرم یه مسافرتی لوکس بزرگ هم ارائه بده اونم با قیمت رقابتی چیز بدی نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا