کشور ما صرفا درگیر انحصار در بازار خودرو نیست و شرایط عجیب برای موتورسیکلتها نیز وجود دارد. فراتر از انتظار عامهی مردم، جوانان و نوجوانان متمول ایرانی برای مدلهایی از وسپا، یک میلیارد تومان هزینه میکنند.
زمانی که صنعتگران یک کشور، ناتوان از پاسخ به نیاز بازار داخلی باشند و همچنین واردات محصول رقیب ممنوع شود، انحصار و افزایش قیمت، شکل میگیرد. این شرایط، به وضوح برای انواع وسیلهی نقلیه، شامل خودرو، موتورسیکلت، کشندهی تریلر و حتی ماشینالات کشاورزی در ایران وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
√بهترین موتورسیکلت های ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان
√بهترین موتورسیکلت های ۱۰۰تا ۲۰۰ میلیون تومان
√بهترین موتورسیکلتهای ۲۵۰ سی سی ایران
√بهترین موتورسیکلتهای ۱۵۰ سی سی ایران
√بهترین موتورسیکلتهای اسکوتور طرح کلیک بازار
با بهانههایی مثل مشکل تامین ارز، حمایت از اشتغال کارگر ایرانی و کمک به پیشرفت صنعتگران بومی، واردات اجناس خارجی محدود شده است. حال کارخانههای ایرانی در صنعت حمل و نقل، بنگاههای اقتصادی عقب افتاده از فناوری روز و زیانده هستند که امیدی به پیشرفت آنها نیست. از سویی دیگر، محتکران با خرید و نگهداری محصولات مختلف، سودآوری بیشتر نسبت به کارآفرینان دارند.
سازندگان موتورسیکلت در ایران، وابستگی کامل به قطعات چینی یا هندی دارند و عملا مونتاژکار محسوب میشوند. مدلهای پرفروش و ارزانقیمت طرح هوندا CG125 که طی ۴۰ سال اخیر، بخش اصلی موتورسیکلتهای ساخت ایران را تشکیل دادهاند، به دلیل مشکلات فنی و آلایندگی بسیار بالا، اجازهی فروش در چین ندارند؛ اما پیشرانه (انجین) مخصوص ایران توسط شرکتهای چینی تولید میشود. از سویی دیگر، اندک موتورسیکلتهای باکیفیت از برندهای معتبر، بسیار گران و دور از دسترس عامه مردم هستند.
در ادامه مطلب، تعدادی از گرانترین موتورسیلکتهای پلاک ملی بازار ایران بررسی شدهاند. این محصولات، پیشرانهی ۲۵۰ سیسی دارند اما به دلیل واردات کمتعداد، ارزش کلکسیونی پیدا کردهاند.
هوندا CBR250 RR ABS
قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان
موتورسیکلت اسپرت و دو سیلندر هوندا CBR250 RR با پیشرانهی ۲۵۰ سیسی، قدرت ۴۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵ نیوتنمتر دارد. وزن خالص این مدل، ۱۶۶ کیلوگرم است و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۵/۵ تا ۶ ثانیه زمان میبرد. نهایت سرعت CBR250 RR به ۱۵۰ کیلومتر برساعت میرسد. این مدل همراه ترمز ABS و تایرهای ویژه در بازار هند حدود ۶ هزار دلار قیمت دارد.
هوندا CRF تریل
قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان
غالب موتورسیکلتهای هوندا CRF در ایران، ساخت هند یا کشورهای شرق آسیا مثل تایلند و ویتنام هستند. اندک نمونههای ساخت ژاپن با پلاک ملی، کمیاب هستند و چنانچه کیلومتر کارکرد پایین داشته باشند، با قیمت بیش از ۵۰۰ میلیون تومان معامله میشوند. پیشرانهی تک سیلندر CRF250، قدرت ۲۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲ نیوتنمتر دارد. قیمت هوندا CRF250 جدید در بازار جهانی، حدود ۵ هزار دلار است.
کاوازاکی ZX25R و نینجا ۲۵۰
قیمت یک میلیارد تا ۱/۲ میلیارد تومان
محصول کاوازاکی (کاواساکی)، یکی از معدود موتورسیکلتهای دنیا است که پیشرانه ۲۵۰ سیسی چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ دارد. قدرت ۵۱ اسب بخار و گشتاور ۲۳ نیوتنمتر ZX25R را در زمان ۴/۵ تا ۵ ثانیه به سرعت کیلومتر برساعت میرساند. بعضی موتورسواران ادعا میکنند میتوان با این مدل ۱۸۰ کیلوگرمی به مرز سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت رسید. قیمت ZX25R یا نینجا ۲۵۰ در کشورهای شرق آسیا حدود ۷ هزار دلار است.
یاماها ایکس مکس ۲۵۰ Xmax
قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان
اسکوترهای ساخت یاماها با سری ایکس مکس در کشورهای مختلف عرضه میشوند و بسیار محبوب هستند. مدل موجود در ایران به پیشرانهی ۲۵۰ سیسی با قدرت ۲۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴ نیوتنمتر مجهز است. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با یاماها ایکس مکس ۲۵۰، حدود ۱۴ ثانیه زمان میبرد و میتواند با آن به نهایت سرعت ۱۲۰ کیلومتر برساعت رسید. یاماها XMAX250 به قیمت ۶ هزار دلار در کشورهای مختلف دنیا فروخته میشود.
کی تی ام ۲۵۰ یا KTM250 SX-F
قیمت ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان
موتورسواران حرفهای، کیتیام 300 را بهترین مدل پلاک ملی برای طبیعتگردی و آفرود میدانند. این نمونه از سری SX-F، قدرت ۳۷ اسب بخار و گشتاور ۲۸ نیوتنمتر دارد. میانگین مصرف سوخت تریل KTM حدود ۳ لیتر در صد کیلومتر است. بعضی مردم این موتورسیکلت را با نام کی تی ام اندورو میشناسند که توسط شرکت کویرموتور مستقیما از اتریش وارد ایران شد. نسخهی حرفهای 250SX-F با قیمت نزدیک به ۱۰ هزار دلار در اروپا فروخته میشود.
وسپا ۱۵۵ – وسپا ۲۵۰
قیمت یک میلیارد تا ۱/۲ میلیارد تومان
موتورسیکلتهای وسپا ساخت ایتالیا، در بازار جهانی هم گرانقیمت محسوب میشوند. البته برای شهروند ساکن اروپا، هزینه خرید وسپا با امکانات کامل و پیشرانه ۳۰۰سیسی حدود ۱۰ هزار دلار است؛ اما مشتری ایرانی تقریبا ۲ برابر معادل ریالی را میپردازد.
متاسفانه موتور وسپا مدل بالا در ایران، به نماد فخرفروشی ثروتمندان تبدیل شده است. بعضی افراد هم نمونههای ساخت چین را در خیابانها سوار میشوند تا جلب توجه کنند. هماکنون وسپا ۱۲۵ سی سی با کد مدل ۹۴۶، گرانترین موتورسیکلت پلاک ملی است. قدرت ۱۱ اسب بخار و گشتاور ۱۱ نیوتنمتر برای این نمونه وجود دارد. از نظر فنی، مدل ۱۵۵ سیسی مشابه وسپا ۹۴۶ است؛ اما ظاهر متفاوت و مدرن با کمی قیمت پایینتر ارایه میکند.
سری ۲۵۰ یا ۳۰۰ سیسی وسپا که به نام وسپا GTS یا وسپا ۲۴۹ معروف است، در ایران بازهی قیمتی ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان دارد. قدرت ۲۴ اسب بخار و گشتاور ۲۳ نیوتنمتر، این موتورسیکلت را در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نسخههای مختلف وسپا GTS در اروپا به قیمت ۶ تا ۸ هزار دلار فروخته میشوند.
شهروند ایرانی
۱۲ فروردین ۱۴۰۳هر چیزی که حرکت کن سه برابر قیمت واقعی باید فروخته بشه به مردم چرا چون قرار چند فرد خاص تولید کنند اونم بدون هیچ رقیبی اینکار انجام بدن یه موتور ۷ هزار دلاری حتی با ارز آزاد هم ۴۲۰ میلیون قیمتش دوبل سه برابر قیمت چرا آخه تا کی حسرت
زیزیگولو
۱۲ فروردین ۱۴۰۳یکی از اون چند فرد خاص همونیه که میگفت لندکروز با ۲۰۶ فرقی نداره چون هر دوتاشون چهارتا چرخ دارن🤦
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ فروردین ۱۴۰۳این رویه داره برای گوشت گوسفند هم انجام میشه
دیگه گوسفند هم حرکت می کنه
صدرا
۱۲ فروردین ۱۴۰۳گوسفند دیگه بنزین هم نمیخواد
تازه دستیار صوتی هم داره 😂😂😂
فورد
۱۳ فروردین ۱۴۰۳شما تو ایران هرچیزیو دست بزاری روش پشتش مافیا قدرت و رانت هست از سوزن ته گرد بگیر برو بالا
هومن
۱۳ فروردین ۱۴۰۳واقعا تا کی حسرت اخه من به اکثر شرکت های بزرگ از کویر بگیرو تا نیرو و.. پیام دادم که چرا مثل اندونزی و تایلند نمیاید تو صنعت موتور کار کنید یکمم ارزونتر بفروشید بجای سالی هزارتا سالی ۱۰ هزار تا بفروشید هم شما راضی هم مروم ، هنوز هیچ کدوم جوابی ندادن! خیلی برای اسکوتر خوب هیجان دارم! و خیلی دوست دارم ایکس مکس بگیرم یا فورزا ۲۵۰ که فک کنم اونم قراره بیاد اما آخرش بیشتر از ۴۰۰ تا نمیتونم هزینه کنم خدا کنه حداقل ورود موتور از منطقه آزاد اوکی شه
امیر علی
۱۴ فروردین ۱۴۰۳منتظر فورزا باش هانی موتورفورزا ۲۵۰رو آورده
Hadi
۱۳ فروردین ۱۴۰۳برای KTM 250 چراغ نذاشتن مگه فقط روز باید سوارش شد!
به غیر از قدرت بیشتر ktm نسبت به CRF چه ویژگی های دیگه داره که دو برابر اختلاف دارن!
همیشه فکر میکردم هوندا تو موتورای تریل و کراس حرف اولو میزنه یه جورایی تویوتای موتورا محسوب میشه ولی انگار ktm حرفه ای تر از هوندا تو موتور کراس داره فعالیت میکنه
احساس میکنم هوندا کیفیت و دوام بیشتری از ktm داره ولی ktm اسپرت تر، سبک تر، پرقدرت تر و مسابقه ای تر موتوراشو طراحی میکنه
۱۴ فروردین ۱۴۰۳نه اتفاقاً KTM خیلی کیفیت و دوام و کارایی بالاتری داره کلا بهتر و بادوامتر و از هر نظر از همه نظر خیلی بهتره
علوه بر این موتوراش سبک تر و پرقدرت تر و حرفه ای تر و مسابقه ای تر هم هستن
و همیشه بخصوص تو موتور های تریل و کراس KTM حرف اول رو میزنه
kTM پادشاه موتور های تریل هست هم در
مسابقات اندورو،
و هم در مسابقات داکار
با فاصله زیادی رکورد بیشترین قهرمانی ها رو داره
کلا KTM پادشاهی میکنه و اسطوره شده دیگه
معمولا هم بقیه از روی KTM کپی میکنن ولی بازم به پای خودش نمیرسن
حامد
۱۴ فروردین ۱۴۰۳ولی من یه روز s100rr میخرم 🥲❤️
اسد
۱۳ فروردین ۱۴۰۳وسپا عشقه ، نماد اصالت
من
۴ تیر ۱۴۰۳چون ایرانیان خودشان اجازه میدهند مشتی پیرمرد که زمانی تفنگچی بودند بخاطر اینکه زمانی باموتور سنیگن خلاف میکردند حالا مردم یک کشور را از داشتن ماشینها و موتورسیکلتهای روز دنیا محروم کنند.اگه فقط یکسال اراده داشته باشند و ماشینهای داخلی و موتورسیکلتهای کمتر از ۴۰۰سی سی نخرند ، مجبور میشوند ورود هرچه ملت میخواهد ازاد کنند.مقصر محرومیتهایمان که برای هر چیزی باید انها تصمیم بگیرند، خود ما ملت هستیم.اگه یکسال کسی وسیله نقلیه نو نخره ، هیچی ازشون کم نمیشه اما به انحصارطلب اقتصادی درس میدهد یا تجارت واردات کالا انجام دهند یا مثل بقیه رقبا جنس باکیفیت و مورد نیاز ملت بسازند .
eternal
۱۲ فروردین ۱۴۰۳الان قیمت وسپا ۲۵۰ از هوندا CBR250 بیشتره….چجوری ؟ با چه منتقی؟ این قیمت ها از کجا میاد….
زیزیگولو
۱۲ فروردین ۱۴۰۳طبق منطق الکی ……. ﺧﺐ ﻣﯿﺪوﻧﯽ چرا؟ چون ﺑﺪﺑﺨﺘﯽ ﺍﺯ اوﻧﺠﺎیی ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪ ﮐﻪ مسئولین اومدن گفتن منطق اول و آخر ما ﻫﺴﺘﯿﻢ!!!!! و حالا اگه ازشون بپرسی منطق ﯾﻌﻨﯽ ﭼﯽ هیچ جوابی ندارن بدن چون اصلاً نمیدونن منطق یعنی چی؟؟؟!!! طبق منطق بی منطق مسئولین منطق ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﺑﻼﯾﯽ که ﺳﺮﺕ اوﻣﺪ اصلاً صدات نباید در بیاد وگرنه کافر و ملحد بحساب میایی!!!!!
Mohamad
۱۳ فروردین ۱۴۰۳منطقیه👍
RIO
۱۲ فروردین ۱۴۰۳وسپا به شدت گرونه
𝐀𝐥𝐢
۱۲ فروردین ۱۴۰۳وسپا هم همون قضیه فیات ۵۰۰ های وارداتی رو داره. غیر کاربردی با قیمت های نجومی
اسد
۱۳ فروردین ۱۴۰۳اشتباه گفتی ، فیات ۵۰۰ اتفاقا خیلی کاربردی ولی مافیای خودرو میخواد قیمتش نجومی باشه
جرمی کلارکسون
۱۲ فروردین ۱۴۰۳باز CRF250 باهاش آفرود هم میشه کرد وسپا چرخاش اندازه چرخ اسباب بازیه که دارن ۱ میلیارد میفروشن
حسن
۱۳ فروردین ۱۴۰۳طبق تجربه من موتورهایی که تحت عنوان افرود وجود دارن به هیچ وجه در افرود کاربردی نیستن و برعکس خطرناک و گاهی کشنده ان
فاصله ی زین تا زمین زیاده به سختی پا به زمین میرسه یه سنگ از زیر لاستیک در میره موتور تعادلش را از دست میده
برای افرود موتوری بخرید که راحت پا را بتونید روی زمین بذارید اینا بیشتر برای شو بدرد میخورن
۱۲ فروردین ۱۴۰۳یه وسپا اصل
یه فیات ۵۰۰
جفتشون قرمز
جیون 🥰
هردوتاشون بره تو اونی که واردات رو بست😲
۱۲ فروردین ۱۴۰۳آقای اشتری
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/vespa-gts250.jpg
یارو ۱۲۰۰ میلیون میده واسه وسپا ؟
عجب ادمایین
با این پول میتونه X55 مدل ۹۹ بخره
اینا پولدار نیستن
اینا روانی هستن
چون اونی که پولداره میره سیبی و موتور سنگین و اینا رو مسخره
نه اینکه بره یه موتور یه راه هم نمیتونه درست بره رو بخره
بعد بیاد پز بده!
چقدر آدم حقیر باشه با وسپا پز بده😐
Reza
۱ خرداد ۱۴۰۳موتور سنگین به درد ایران نمیخوره پلیس ببینش توقیفش میکنه بعدش هم طرف پولدارهه که موتور پلاک شدهه بدون دردسر میخرهه
۱۲ فروردین ۱۴۰۳دوستان
فردا ۱۳ ام است
و روز بعدش ۱۴ ام !
تعطیلات تمام شده
پدالگردی تمام شده دوستان من
از پس فردا باید بریم سر کار
و دیگه روزی دو یا سه بار فوقش سایتو چک کنیم
ولی در ایام عید
روزی حداقل ۸ تا ۱۰ بار سایتو چک میکردیم
اگه شما نمیکردید من چک میکردم!
۱۲ فروردین ۱۴۰۳خوشبحال اونا که کارخونه دارن و باباشون کارخونه داره💔💔💔💔
حسین
۱۳ فروردین ۱۴۰۳شما روزی یکبار چک کن ، مابقی شو مطالعه کن! تاریخ ، رشته ات یا یادگیری یک کسب و کار!
اصلا زبان یاد بگیر
شاهین
۱۳ فروردین ۱۴۰۳با این قیمت فقط کی تی ام ارزش خرید داره تو کلاس خودش
بقیه فقط اسم و صدا هستن. اون نینجا 250 توی اتوبان صدای H2 میده ولی با شتاب زانتیا از کنارت رد میشه!
M@M@DRZ911
۱۳ فروردین ۱۴۰۳با ۲۵۰ سی سی دیگه بیشتر از این نمیشه شرمنده اخلاق ورزشیت .
رهام
۱۴ فروردین ۱۴۰۳ایشالا همه یک روز سوار بهتر از اینا هم بشیم
s
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ktm رو خیلی دوست دارم