امسال برای نخستین مرتبه، موتورسوار یک تیم مستقل از سازندگان اصلی موتورسیکلت، عنوان قهرمانی مسابقات موتو GP را کسب کرد. خورخه مارتین اسپانیایی برای اولین بار، قهرمان مسابقات شد.
موتو GP در دنیای موتورسیکلتها، مشابه فرمول یک برای عاشقان خودرو است. شاید در بعضی مسابقات با موتورسیکلتهای قدرتمندتر از کلاس موتو GP، شاهد نهایت سرعت و شتابگیری بالاتری باشیم اما موتو GP با پیشرانههای ۱۰۰۰ سیسی، به دلایل مختلف، پرطرفدارترین رقابت موتورسواری در سطح جهانی محسوب میشود. جالب است بدانید، بسیاری از افراد علاقهمند به مسابقات سرعت در رشتههای مختلف، امروزه تماشای موتو جیپی را به فرمول یک ترجیح میدهند.
راکب موتو جیپی، بیش از رانندهی فرمول یک در تعیین نتیجهی مسابقه نقش دارد. اختلاف فنی بین موتورسیکلتهای حاضر در موتو جیپی، چندان زیاد و تعیینکننده نیست؛ اما شرایط آیرودینامیک و فناوری موجود در پیشرانهها و قطعات فنی موجود در خودروهای فرمول یک، نقشی بسیار مهم در نتیجهی مسابقات جایزه بزرگ دارد. موتورسیکلتهای حاضر در موتوجیپی از این نظر، سادهتر و نزدیک به یکدیگر هستند.
سال ۲۰۲۴ برای موتو GP تفاوتهای جالبی با ادوار قبلی داشت و برای اولین بار، تیمی قهرمان شد که سازندهی اصلی موتورسیکلت نبود. امسال ۱۲ تیم در رقابتها حضور داشتند. علاوهبر تیم اصلی دوکاتی به نام Ducati Lenovo که قهرمان مسابقات شد، سه تیم دیگر نیز موتورسیکلتهای ساخت دوکاتی را برای موتو جی پی انتخاب کردند. در مجموع ۵ تیم از مجموع ۱۱ گروه شرکت کننده، ایتالیایی بودند که شامل آپریلیا نیز میشود. دیگر نکتهی جالب، حضور ۱۲ موتورسوار اسپانیایی و ۱۰ موتور سوار ایتالیایی در میان ۳۲ شرکتکنندهی اصلی و ذخیره مسابقات سال ۲۰۲۴ است.
امسال نهتنها تیم پریما پراماک (Prima Pramac Racing) نایب قهرمانی موتو جیپی را جشن گرفت، خورخه مارتین ۲۶ ساله هم نخستین مقام اولی در یک فصل را به دست آورد تا برای نخستین مرتبه در تاریخ موتو GP موتورسوار از یک تیم مستقل قهرمان فصل شود. خورخه مارتین سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در کلاس موتو۲ حضور داشت و فقط توانست در ۲ مسابقه اتریش و والنسیا برنده شود. مارتین از سال ۲۰۲۱ به تیم پراماک ریسینگ دوکاتی در کلاس موتوجی پیوست و پس از نائب قهرمانی فصل ۲۰۲۳، سال ۲۰۲۴ قهرمان جهان شد.
یکی از عجیبترین آمار امسال، ناکامی موتورسواران و تیمهای ژاپنی بود. بهترین موتورسوار ژاپنی از تیم هوندا در پایان فصل به مقام نوزدهم رسید و ۱۸ موتورسوار دیگر را بالاتر از خود دید. بهترین عملکرد در میان سازندگان ژاپنی، توسط موتور سوار فرانسوی پشت فرمان یاماها با مقام سیزدهم پایان فصل، انجام شد. موتورهای ساخت دوکاتی، آپریلیا و KTM جایگاههای اول تا دوازدهم موتو جی پی ۲۰۲۴ را کسب کردند.
در جدول سازندگان، دوکاتی ۷۲۲ کیتیام ۳۲۷ و آپریلیا ۳۰۲ امتیاز کسب کردند. یاماها و هوندا به ترتیب ۱۲۴ و ۷۵ امتیاز گرفتند. همچنین در پایان فصل ۲۰۲۴، سه تیم بالای جدول از میان ۱۱ گروه شرکت کننده، موتورهای دوکاتی داشتند. تنها در یک مسابقه، موتورسیکلت ساخت آپریلیا اول شد و ۱۹ رقابت دیگر، توسط موتورسواران با محصول ساخت دوکاتی به پایان رسید.
mehran911
۲۹ آبان ۱۴۰۳دم دوکاتی و تیمش گرم
((( در جدول سازندگان، دوکاتی ۷۲۲ کیتیام ۳۲۷ و آپریلیا ۳۰۲ امتیاز کسب کردند
همچنین در پایان فصل ۲۰۲۴، سه تیم بالای جدول از میان ۱۱ گروه شرکت کننده، موتورهای دوکاتی داشتند. تنها در یک مسابقه، موتورسیکلت ساخت آپریلیا اول شد و ۱۹ رقابت دیگر، توسط موتورسواران با محصول ساخت دوکاتی به پایان رسید.)))
.
فصل ۲۰۲۴ عجیب موفقیت آمیز بود برای گروه فولکس از داکار و فرمول E بگیر تا IMSA و WEC و آخرش هم موتورجیپی دم پورشه و آئودی و دوکاتی گرم شاهکار کردن
.
a season for eternity
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آبان ۱۴۰۳سه سال پیاپی هست که موتور ساخت دوکاتی قهرمان موتو GP می شه
سال 2021 که موتورسوار قهرمان از تیم یاماها بود، در جدول سازندگان، تیم دوکاتی اول شد
سال 2020 و 2021 و 2022 و 2023 و 2024 جمعا 5 سال هست که در جدول تیمی، دوکاتی قهرمان بوده
R@min
۲۹ آبان ۱۴۰۳متاسفانه تو سه چهار سال اخیر بخش موتوراسپرت هوندا در تمام کلاس ها ضعیف شده، البته سرمایه گذاری در موتوراسپرت هم خیلی کاهش دادن.
جالبه نزدیک ترین تعقیب کننده هوندا در قهرمانی موتو جی پی ام وی آگوستا هست که الان در مالکیت کی تی ام دراومده.
کورش
۲۹ آبان ۱۴۰۳ایول دارن،دوکاتی هم شده ردبول فصل ۲۲ و ۲۳ فرمول یک
.
۲۹ آبان ۱۴۰۳چند وقت پیش پدال یه مطلبی منتشر کرد در خصوص اینکه چرا کاوازاکی دنیای موتو جی پی رو ترک کرد…
و تعدادی از دوستان معتقد بودن که کاوازاکی تکنولوژی شرکت در این مسابقات رو نداره!!!
همونجا در کامنتها این قضیه رو رد کردم و توضیح دادم که کاوازاکی هزینه شرکت در مسابقات رو صرف توسعه مدلهای جدید با تکنولوژی های نو میکنه که میبینیم الان تو سبد محصولاتش،متنوعترین مدلها و تکنولوژی ها موجوده….
و یه نکته ای که اونجا ذکر کردم،این بود….
بالاترین تکنولوژی رو هم داشته باشی….ولی راکبت حرفی واسه گفتن نداشته باشه….هزینه ای که میکنی واسه مسابقات ،،،،دود میشه
الان تو این مطلب کاملا حرفای اونروزم تائید شده
.
موتورسیکلتها در موتو جی پی در یک سطح هستن…
تیمهای ژاپنی توفیقی کسب نکردن….(چون به نظر بنده،علیرغم داشتن تکنولوژی لازم،در جذب راکب سطح یک،ضعیفتر از رقبا عمل میکنند)