امسال برای نخستین مرتبه، موتورسوار یک تیم مستقل از سازندگان اصلی موتورسیکلت، عنوان قهرمانی مسابقات موتو GP را کسب کرد. خورخه مارتین اسپانیایی برای اولین بار، قهرمان مسابقات شد.
موتو GP در دنیای موتورسیکلتها، مشابه فرمول یک برای عاشقان خودرو است. شاید در بعضی مسابقات با موتورسیکلتهای قدرتمندتر از کلاس موتو GP، شاهد نهایت سرعت و شتابگیری بالاتری باشیم اما موتو GP با پیشرانههای ۱۰۰۰ سیسی، به دلایل مختلف، پرطرفدارترین رقابت موتورسواری در سطح جهانی محسوب میشود. جالب است بدانید، بسیاری از افراد علاقهمند به مسابقات سرعت در رشتههای مختلف، امروزه تماشای موتو جیپی را به فرمول یک ترجیح میدهند.
راکب موتو جیپی، بیش از رانندهی فرمول یک در تعیین نتیجهی مسابقه نقش دارد. اختلاف فنی بین موتورسیکلتهای حاضر در موتو جیپی، چندان زیاد و تعیینکننده نیست؛ اما شرایط آیرودینامیک و فناوری موجود در پیشرانهها و قطعات فنی موجود در خودروهای فرمول یک، نقشی بسیار مهم در نتیجهی مسابقات جایزه بزرگ دارد. موتورسیکلتهای حاضر در موتوجیپی از این نظر، سادهتر و نزدیک به یکدیگر هستند.
سال ۲۰۲۴ برای موتو GP تفاوتهای جالبی با ادوار قبلی داشت و برای اولین بار، تیمی قهرمان شد که سازندهی اصلی موتورسیکلت نبود. امسال ۱۲ تیم در رقابتها حضور داشتند. علاوهبر تیم اصلی دوکاتی به نام Ducati Lenovo که قهرمان مسابقات شد، سه تیم دیگر نیز موتورسیکلتهای ساخت دوکاتی را برای موتو جی پی انتخاب کردند. در مجموع ۵ تیم از مجموع ۱۱ گروه شرکت کننده، ایتالیایی بودند که شامل آپریلیا نیز میشود. دیگر نکتهی جالب، حضور ۱۲ موتورسوار اسپانیایی و ۱۰ موتور سوار ایتالیایی در میان ۳۲ شرکتکنندهی اصلی و ذخیره مسابقات سال ۲۰۲۴ است.
امسال نهتنها تیم پریما پراماک (Prima Pramac Racing) نایب قهرمانی موتو جیپی را جشن گرفت، خورخه مارتین ۲۶ ساله هم نخستین مقام اولی در یک فصل را به دست آورد تا برای نخستین مرتبه در تاریخ موتو GP موتورسوار از یک تیم مستقل قهرمان فصل شود. خورخه مارتین سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در کلاس موتو۲ حضور داشت و فقط توانست در ۲ مسابقه اتریش و والنسیا برنده شود. مارتین از سال ۲۰۲۱ به تیم پراماک ریسینگ دوکاتی در کلاس موتوجی پیوست و پس از نائب قهرمانی فصل ۲۰۲۳، سال ۲۰۲۴ قهرمان جهان شد.
یکی از عجیبترین آمار امسال، ناکامی موتورسواران و تیمهای ژاپنی بود. بهترین موتورسوار ژاپنی از تیم هوندا در پایان فصل به مقام نوزدهم رسید و ۱۸ موتورسوار دیگر را بالاتر از خود دید. بهترین عملکرد در میان سازندگان ژاپنی، توسط موتور سوار فرانسوی پشت فرمان یاماها با مقام سیزدهم پایان فصل، انجام شد. موتورهای ساخت دوکاتی، آپریلیا و KTM جایگاههای اول تا دوازدهم موتو جی پی ۲۰۲۴ را کسب کردند.
در جدول سازندگان، دوکاتی ۷۲۲ کیتیام ۳۲۷ و آپریلیا ۳۰۲ امتیاز کسب کردند. یاماها و هوندا به ترتیب ۱۲۴ و ۷۵ امتیاز گرفتند. همچنین در پایان فصل ۲۰۲۴، سه تیم بالای جدول از میان ۱۱ گروه شرکت کننده، موتورهای دوکاتی داشتند. تنها در یک مسابقه، موتورسیکلت ساخت آپریلیا اول شد و ۱۹ رقابت دیگر، توسط موتورسواران با محصول ساخت دوکاتی به پایان رسید.
mehran911
۲۹ آبان ۱۴۰۳دم دوکاتی و تیمش گرم
((( در جدول سازندگان، دوکاتی ۷۲۲ کیتیام ۳۲۷ و آپریلیا ۳۰۲ امتیاز کسب کردند
همچنین در پایان فصل ۲۰۲۴، سه تیم بالای جدول از میان ۱۱ گروه شرکت کننده، موتورهای دوکاتی داشتند. تنها در یک مسابقه، موتورسیکلت ساخت آپریلیا اول شد و ۱۹ رقابت دیگر، توسط موتورسواران با محصول ساخت دوکاتی به پایان رسید.)))
.
فصل ۲۰۲۴ عجیب موفقیت آمیز بود برای گروه فولکس از داکار و فرمول E بگیر تا IMSA و WEC و آخرش هم موتورجیپی دم پورشه و آئودی و دوکاتی گرم شاهکار کردن
.
a season for eternity
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آبان ۱۴۰۳سه سال پیاپی هست که موتور ساخت دوکاتی قهرمان موتو GP می شه
سال 2021 که موتورسوار قهرمان از تیم یاماها بود، در جدول سازندگان، تیم دوکاتی اول شد
سال 2020 و 2021 و 2022 و 2023 و 2024 جمعا 5 سال هست که در جدول تیمی، دوکاتی قهرمان بوده
mehran911
۲۹ آبان ۱۴۰۳بله حقیقتا دوکاتی عالی کار کرده تو این چند فصل
این فصل رو نرسیدم دقیق دنبال کنم اما از ۲۰۲۳ و قبلش تو همه رقابت ها دوکاتی تو مستقیمیها دست بالا رو داشت واقعا خوب کار کردن
باید دید ژاپنی ها کی برمیگردن فعلا که رپسول تهدید کرده بود از هوندا بخاطر نتایج ضعیف جدا میشه اما در کل به آپدیت هوندا برای فصل جدید امیدوارم
ژاپنی ها قطعا برمیگردن
بهزاد
۲۹ آبان ۱۴۰۳نتایج دو تیم یاماها و هوندا در واقع انباشت اتفاقات و قوانین موتوجی پی سالهای اخیر بود.
کلید این اتفاق در سال ۲۰۱۴ زده شد.
به خاطر برتری هوندا و یاماها صاحب motogp که شرکت درنا اسپانیاست تصمیم میگیره برای ایجاد هیجان بیشتر و ترغیب ورود سایر سازندگان سیستمی پایه گذاری کنه که رقبای ضعیفتر با آزادی بیشتر در توسعه بتونن این فاصله را کم کنند.
به عنوان مثال در سالهای اولیه یاماها و هوندا برای هر راکب فقط ۵ موتور میتونستن استفاده کنند و این تعداد برای دوکاتی ۱۲ موتور بود.
دو تیم یاماها و هوندا تا سال گذشته حق آپدیت انجین و تغییرات آیرودینامیک در طول فصل نداشتن و به نوعی با همان موتوری که ابتدای فصل طراحی کرده بودن تا آخر فصل ادامه میدادن.
بدترین اتفاقی که در توسعه هوندا و یاماها افتاد به خاطر دوران کرونا بود که عملا نزدیک دو فصل (۲۰۱۹,۲۰۲۰) ارتباط مستقیم توسعه دهندگان فقط از راه دور بود و برخی نفرات اروپایی این دو تیم حتی یکبار هم نتونستن به ژاپن سفر کنند.
شرکت درنا بعد از کش و قوس ها و تهدید دوکاتی برای وتو کردن دادن امتیاز ویژه به هوندا و یاماها برای توسعه، امسال چند امتیاز یا وایلد کارت برای این دو تیم در نظر گرفت که عملا برای تیمی مثل یاماها که فقط دو موتور در پیست داشت زیاد کاربردی نبود و در نظر بگیریم که دوکاتی ۸ موتور سوار داشت که میتونست روی هر کدام مثلا قطعات آیرو در نظر بگیره تا در سریعترین زمان قطعات کارآمد شناسایی بشه و همچنین موتورسواران زمان تست های اضافی یاماها که از تیم اصلی نبودن و جزو ذخیره ها بودن که به خودی خود دیتاهای به درد بخوری کسب نمیشد.
با فرمت جدید مسابقات و اسپرینت ریس ها عملا زمان تست و آزمایش هم کم شده و به شخصه امید چندانی تا ۲۰۲۷ و قوانین و موتورهای جدید ندارم مگر اینکه فرجی بشه.
mehran911
۳۰ آبان ۱۴۰۳قبول دارم اوضاع به نفع دوکاتی بوده تو همین فصل هم روسی یکی دو باری از بیرون سر این داستان تیکه انداخت به دوکاتی
داستان کرونا که گفتی خاطرم هست
جالبه در کل ممنون بابت اطلاعات
اریک
۲۹ آبان ۱۴۰۳سالها موتورهای ژاپنی بر موتوجی پی سلطه داشته اند به نظر مسوولین موتوج پی از یاماها و هوندا خواستند یه مدت به دوکانی و بقیه فرصت بدن، در هر صورت یاماها و هوندا اراده کنن اینها دوباره میشن همون موتورهای ضعیف در برابر یاماها و هوندا ، نمی دونم کی هوندا و یاماها تصمیم دارن به مهمانی دوکاتی و بقیه پایان بدن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آبان ۱۴۰۳والنتینو روسی پرافتخارترین موتورسوار تاریخ که 9 مرتبه قهرمان و 6مرتبه نایب قهرمان شد، 2 سال موتورسوار هوندا و 16 سال موتورسوار یاماها بود
NAVID@@98
۲۹ آبان ۱۴۰۳نه اتفاقاً اشتباه و برعکس گفتی اتفاقاً الان موتور های هوندا و یاماها و موتور های ژاپنی ضعیف شدن و هرچی هم اراده و تلاش کردن و کنند هم به گرد پای دوکاتی و اروپایی ها نرسیدن و نمیرسن الان دوکاتی و اروپایی ها سلطه مطلق دارن بر موتو جی پی شما هم با فیکت نیا و واقعیتو بپذیر شاید مسوولین ( مسئولان ) از ایتالیایی و اروپایی ها بخوان به هوندا و یاماها و ژاپنی ها فرصت آوانس بدن درضمن اون سالاهایی هم که نتیجه هوندا یاماها رو میدیدی زمانی بود که برتری با شاسی و طراحی بود و اصلا ملاک و معیار هم نبود تازه راکب هایی مثل والنتینو روسی برای برتری الان دیگه در کنار راکب اونا جواب نمیده چون برتری و ملاک برتری با مهندسی انجین پیشرفته و تکنولوژی های بالا و پیچیدست مثل مرسدس در فرمول ۱ که وقتی دوره هیبرید شروع شد برتری مطلقی داشت تا قوانین رو با اولویت آیرودینامیک کردن برای همین کسی به پای دوکاتی و ایتالیایی و اروپایی و آمریکایی ها ( اگر بیاد یا بخواد ) کلا نمیرسه چون 👑🥇 هرچیز اول هستن اروپا و آمریکا هرچیز اول هستن 🥇👑 مگر اینکه ازشون بخوان به دیگران فرصت آوانس بدن تا یه مقداری آوانس بدن به دیگران !!!!!!!!!!! ۱۱
Nismo
۲۹ آبان ۱۴۰۳توی دنیا موتور سیکلت سازی ژاپن اوله
حالا تو خودتو بکش طومار تایپ کن
چیزیو تغییر نمیده
NAVID@@98
۲۹ آبان ۱۴۰۳اتفاقاً تو موتورسیکلت سازی هم اروپا و آمریکا اول هست مثل هرچیز دیگه👑🥇 هرچیز اول هستن اروپا و آمریکا هرچیز اول هستن 🥇👑 هونطور هم مه به اون فیک گفتم شما هم همون مگر اینکه ازشون بخوان به دیگران فرصت آوانس بدن تا یه مقداری آوانس بدن به دیگران !!!!!!!!!!! ۱۱
NAVID@@98
۲۹ آبان ۱۴۰۳یعنی خدایی هر چیزی که خواستن خوب 👑🥇هرچیز همیشه اول هستن اروپایی و آمریکایی ها هرچیز همیشه اول هستن 🥇 👑 این موردم چیه که بخواد چی باشه هر جاییش هرچی شو بخوان روشاخشونه چون شاخن و مرد خدا یی خوب و دیگران چه بها بدن چه ندن چه فرقی میکنه نتیجه همینه به گرد پاشون نمیرسنم!!!!!!!!!!! ۱۱
حالا تو موتورسیکلت ها اگه یه جاهایی آوانس میدن به دیگران بعضیا خیال برشون برنداره فکر میکنن خبریه نه چه خبرتونه .. ….اا
علی منصوری
۳۰ آبان ۱۴۰۳آوانسی دوست من درکار نبوده،مگه توپ بازی چنتا بچس، سالهاس ژاپنیا تو این زمینه صاحب نوآوری و مرجعیتن ، شما ک نمیتونی اینو با ی کامنت کتمان کنی ، دلایل خاصی داره ک الان از رقابت دارن خارج میشن و ربطی ب تکنولوژی و طراحی ک البته تو موتور سیکلت سرآمدم هستن نداره، بحث این نیست ک دوکاتی خوبه یا هوندا ،مسلما ک کمپانی ایتالیایی خوب بوده ک داره پیشتازی میکنه بحث این کلمات بچه گونه مثل آوانس و یا تعصبات عجیب و ناپختس
NAVID@@98
۳۰ آبان ۱۴۰۳آوانس هم هست که باید این رو در جواب به اون کاربر فیک میگفتم که گفتم که اتفاقاً اون مثل تو بازی بچه ها درمورد این موضوع نظر میده و از کلمات تعصبات عجیب و ناپخته استفاده کرد
اگه اون اینجور نمیگفت جواب منم اینجور نمیگفتم
پس لازم نی به من درس چه کنم بگید خودم بهتر از شما هر کدوم از این حرفارو میدونم حرفای من دلیل داره
آوانس هم هست و تو این زمینه 👑🥇 ۱خوب هم همیشه خدایی صاحب نو آوری و مرجعیت و برتری و سرامد هستن و هرچیز اول اروپامریکا و همین دوکاتی ایتالیایی ها صاحب نوآوری و مرجعیتن و سرامد هرچیز اول هستن همیشه خوب و خدایی هم همینه۱ 🥇👑 !!!!!!!!!!! ۱۱ برتری موتور دوکاتی اونقدر سریع شده که کسی نمیرسه بهشون هرکاری کنن در این راستا الانم توسعه موتور ها رو فریز کردن و از سال بعد چون خیلی سریع شده فقط به اونا اجازه توسعه میدن و دوکاتی ایتالیایی ها موتورشون فریز میشه و دیگه نباید توسعه بدن با این وجود برتر اول۱هستن از این واضح تر دیگه چی همینجوریش هم حتی برتر شدن هستن آوانس از این وضح تر دیگه چیه!
پس اتفاقاً ما جواب اون کاربر هیتر با نظر متعصب ش رو دادیم و روشن کردیم قضیه رو و گفتیم که نمیتونی اینو با ی کامنت کتمان کنی ، دلایل خاصی هم که داره ک الان از رقابت دارن خارج میشن که اتفاقا ربطی داره به تکنولوژی و طراحی ک البته تو موتور سیکلت ضعیف عقب هستن داره ( MotoGP موتو جی پی الان فرسنگ ها از موتورسیکلت های تجاری فاصله داره چون که تکنولوژی مهندسی مهمه بخصوص موتور ولی قبلا فقط شاسی و تنظیماتش مهم بود و راکب ) ولی الان اول مهندسی و تکنولوژی بالا موتور قوی بعد راکب ) ، بحث این نی ک دوکاتی خوبه یا هوندا بد ،مسلما ک کمپانی ایتالیایی خوب بوده ک داره پیشتازی میکنه بحث این کلمات بچه گونه مثل آوانس و یا تعصبات عجیب و ناپختس که ما هم جوابشو به همونصورت گفتیم درستشم گفتیم
R@min
۲۹ آبان ۱۴۰۳متاسفانه تو سه چهار سال اخیر بخش موتوراسپرت هوندا در تمام کلاس ها ضعیف شده، البته سرمایه گذاری در موتوراسپرت هم خیلی کاهش دادن.
جالبه نزدیک ترین تعقیب کننده هوندا در قهرمانی موتو جی پی ام وی آگوستا هست که الان در مالکیت کی تی ام دراومده.
کورش
۲۹ آبان ۱۴۰۳ایول دارن،دوکاتی هم شده ردبول فصل ۲۲ و ۲۳ فرمول یک
NAVID@@98
۲۹ آبان ۱۴۰۳نخیر اشتباه گفتی چون الان ردبول تیم سوم شده و تداومی هم نداشت ملاک و معیاری هم نداشت برتریش جز آیرودینامیکش که با طراح نابغه آدرین نیوی بوده که اللن تیمای دیگه که به بهینگی آیرودینامیکی رسیدن ردبول رو گذاشتن تو جیبشون مکلارن مرسدس فراری دست بالا رو دارن الان
درنتیجه درستش اینه که دوکاتی شده مرسدس دوره هیبرید اول با رکورد ۸ ۱۱ قهرمانی پیاپی !!!!!!!!!!! ۱۱
.
۲۹ آبان ۱۴۰۳چند وقت پیش پدال یه مطلبی منتشر کرد در خصوص اینکه چرا کاوازاکی دنیای موتو جی پی رو ترک کرد…
و تعدادی از دوستان معتقد بودن که کاوازاکی تکنولوژی شرکت در این مسابقات رو نداره!!!
همونجا در کامنتها این قضیه رو رد کردم و توضیح دادم که کاوازاکی هزینه شرکت در مسابقات رو صرف توسعه مدلهای جدید با تکنولوژی های نو میکنه که میبینیم الان تو سبد محصولاتش،متنوعترین مدلها و تکنولوژی ها موجوده….
و یه نکته ای که اونجا ذکر کردم،این بود….
بالاترین تکنولوژی رو هم داشته باشی….ولی راکبت حرفی واسه گفتن نداشته باشه….هزینه ای که میکنی واسه مسابقات ،،،،دود میشه
الان تو این مطلب کاملا حرفای اونروزم تائید شده
.
موتورسیکلتها در موتو جی پی در یک سطح هستن…
تیمهای ژاپنی توفیقی کسب نکردن….(چون به نظر بنده،علیرغم داشتن تکنولوژی لازم،در جذب راکب سطح یک،ضعیفتر از رقبا عمل میکنند)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ آبان ۱۴۰۳موتورسواران سطح اول موتو GP تقریبا همیشه اروپایی هستند. خصوصا ایتالیا و اسپانیا
این شرایط با مدیریت خاص ژاپنیها ترکیب برنده نمی سازه
فکر می کنم تیم های تویوتا و هوندا که از فرمول یک رفتند هم یکی از مشکلاتشون سیستم مدیریتی بود
البته هزینه های سنگین و توجیح اقتصادی هم برای ژاپنی ها نداشت
سوزوکی سال 2022 موتورسوار قهرمان موتو GP تامین کرد و جالبه که همون سال، از مسابقات خداحافظی کرد 🫢دیگه ادامه نداد، الان فقط هوندا و یاماها در موتوGP موندند
.
۲۹ آبان ۱۴۰۳بله جناب اشتری
منظورم رو تکمیل کردین
ژاپنیها در خصوص استفاده کردن از راکبان درجه یک،،،،همیشه از فرمول بومی سازی استفاده میکنن
حالا بنا بر دلایل مختلف….
این فصل قهرمان با موتور دوکاتی بوده….ولی تیم رسمی دوکاتی نبوده
دقیقاً عین مطلب بالا
حرف اول،،،تکنولوژی که در یک سطحه….ولی مهارت راکب در راندن و مدیریت اتفاقات پیست حرف آخر رو میزنه….
بعلاوه سرعت عمل تیم پشتیبانی
.
چیزی که ژاپنیها چندسالی هست اونطور که باید،بهش بها ندادن
NAVID@@98
۲۹ آبان ۱۴۰۳اتفاقاً الان حرف اول،،،تکنولوژی هستش که دوکاتی و اروپایی ها الان اول هستن چون الان تکنولوژی و مهندسی مهمه دوکاتی هم با سرعت و شتاب بالا پرواز میکنه.
چیزی که ژاپنیها چندسالی هست اونطور که باید بهش نرسیدن بهش نمیرسن ژاپنی ها نمیرسن بهش ….ولی از اون نظر که مهارت راکب در راندن و مدیریت اتفاقات پیست مهمه قطعاً مهمه
و حرف بعدی رو میزنه بعلاوه سرعت عمل تیم پشتیبانی
که اینم مهمه ولی اون یکی که من گفتم درسته یعنی مهندسی موتور و تکنولوژی چیزی که 👑🥇هرچیز همیشه اول هستن اروپایی و آمریکایی ها هرچیز همیشه اول هستن 🥇 👑 و دیگران چه بها بدن چه ندن چه فرقی میکنه نتیجه همینه !!!!!!!!!!! ۱۱
NAVID@@98
۲۹ آبان ۱۴۰۳. نقطه اشتباه گفتی حرفت رد میشه چون تکنولوژی نداشتن یا ترک کردن و خارج شدن یا ضعیف شدن مثل الان که داریم میبینیم
امیرحسین
۲۹ آبان ۱۴۰۳چرا کاوازاکی شرکت نمیکنه ؟
امیرعلی
۲۹ آبان ۱۴۰۳موتو جی پی بدون هوندا و یاماها و مخصوصاً هوندا بی معنی و فاقد هیجان است
رامتین
۲۹ آبان ۱۴۰۳بعد از والنتینوی دوست داشتنی، مارکز بهترین موتورسوار موتو جی قرن 21 هست.
نیما
۲۹ آبان ۱۴۰۳ایتالیا.مخصوصا.اسپانیا.استعداد.عجیبی.در.موتور.اسپرت.دارن
عقاب
۳۰ آبان ۱۴۰۳یه چند سالی تیم هوندا بخصوص مارک مارکز رانندش بود حال میکردیم قهرمان میشد نصبط به قبل خیلی ضعیف شدن یاماها که بیشتر شرکتهای ایتالیا چقدر پیشرفت کردن ژاپنی ها یه چندسالیه عقب افتان برای شرکت ژاپن خیلی بد میشه رانندهای خوب شو از دست میده
علی
۱ آذر ۱۴۰۳این همه نظر دادین اما نگفتین چرا باداشتن موتورسواران حرفه ایی ما در این مسابقات جایی نداریم.همین چندوقت پیش بود که برای اولین بار یک خانم به مسابقات اسیایی رفت ونتوانست بدلیل این که ما یک اسپانسر خوب نداریم .دولت هم که سنگ اندازی نکند کمک پیش کشش.فقط همیشه چشممان دنبال خارجی ها هست.خاستم بگم به امیدروزی که ماهم دراین مسابقات سهمی داشته باشیم اما دیدم غیرممکن است!!!!