استفاده از این سبک طراحی باعث کاهش ۱۰ درصدی نیروی پسا میشود.
شرکت بریتانیایی «WMC» در یک طراحی خلاقانه، حفرهای را درون بدنه یک دستگاه موتورسکیلت برقی SR/S ایجاد کرده تا ضریب پسای آیرودینامیکی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. این پروتوتایپ تازه با تکیهبر روش یادشده عملکرد سریعتری را از خود به نمایش میگذارد و درعینحال، بهینهتر هم حرکت میکند و میتواند مسافت بیشتری را بپیماید. به این ترتیب wmc بر این باور رسیده که روش مبتکرانهاش میتواند به بهبود راندمان مصرفی موتورسیکلتها کمک کند.
البته این نخستین بار نیست که برند یادشده، این ایده را موردآزمایش قرار میدهد. پیشتر هم مدل wmc250ev این شرکت برای شکستن رکورد سرعت زمینی از این طراحی استفاده کرد و به ۶۹ درصد ضریب پسای کمتر دست پیدا کرد که رقمی تحسین برانگیز به شمار میرود. هر چند انتظار میرود که این رکوردشکن تازه به سرعت ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما از سال ۲۰۲۱ هنوز در فاز آزمایشی قرار دارد.
این شرکت با قراردادن حفره مشابه در طراحی یک اسکوتر سهچرخ هیبریدی پلیس هم در راستای بهینهساز همین طرح قدم برداشت ؛ این محصول موفق شد ردپای کربنی دپارتمان پلیس متقاضی آن را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
تمام این تلاشها به اینجا ختم شد؛ جایی که WMC با همکاری «زیرو موتورسایکلز» روی افزایش مسافت قابلپیمایش موتورسیکلتهای برقی تمرکز کردند. نتیجه کار آنها هم یک موتورسیکلت برقی ۲۱ هزار دلاری بر پایه SR/S شد که میتواند با هر بار شارژ کامل مسافتی ۲۹۰ کیلومتری را طی کند و در این میان به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هم دست پیدا کند.
«رابرت وایت»، بنیانگذار WMC، درباره محصول آیرودینامیک خود میگوید:
وقتی برای بار اول به قاب و معماری باتری زیرو SR/S نگاه کردم بالافاصله متوجه پتانسیلش برای بهرهوری از یک حفره بدنه شدم. WMC دقیقا همین کار را کرد و «WMCSRS کانسپت» را خلق کرد.
شرکت WMC یک مجرای دو قسمتی آیرودینامیکی را درجهت حرکت موتورسیکلت قرار داده تا هوای پشت چرخهای جلو را به سمت بخش بالای چرخهای عقب هدایت کند. این فرایند با برخورد هوا با دو صفحه آیرودینامیکی در بخش کناری و جلوی WMCSRS کانسپت انجام میشود. شرکت سازنده اعلام نکرده که آیا فضای لازم برای جاسازی باتریها هم بهخاطر این حفرهها از میان رفته یا نه!
WMC معتقد است که استفاده از این حفرههای مهندسیشده میتواند راهی ارزانقیمت برای افزایش گستره مسافت قابلپیمایش باشد؛ بدون اینکه شرکتها نیازی به پیشرفت فناوری باتریها داشته باشند. گویا هزینه تولید این مجراهای آیرودینامیکی هم چندان بالا نیست و میتواند ظاهر جذابی هم به موتورسیکلتها ببخشد.
تنها مسئله، فاصله این طرح با بازار فروش است. WMC هنوز حرفی از میزان گستره افزایشیافته متوسط این حفرهها بهطورکلی نزده است؛ اما با توجه به کاهش ۱۰ درصدی پسا میتوان به ۵ درصد افزایش رنج حرکتی امید داشت. تاثیر فناوری یادشده روی SR/S توانسته رنج آن را از ۲۷۵ به ۲۹۰ کیلومتر افزایش دهد. هر چن این رقم چندان تاثیرگذار نیست اما میتواند به کاهش وزن موتور و بهبود عملکرد فنی آن کمک کند که قابلتقدیر است.
موتورسیکلتهای برقی در توقف و حرکت در ترافیکها عملکرد بهینه و خوبی دارند و بیشتر شارژ خود را در کاربردهای بزرگراهی از دست میدهند؛ پس یافتن راهحلی مناسب در این بخش میتواند مورداستفاده صنعت قرار بگیرد. متاسفانه WMC هنوز حرفی از بهکارگیری این حفرهها در محصولات گوناگون نزده است اما بیشک در پی انجام این کار خواهد بود. نظر شما درباره این فناوری تازه چیست؟
amir-mr
۲۴ آبان ۱۴۰۳موتور برقی کاملا چیز چرتیه
کل حس موتور سواری همون صدای انجین و دنده دادن به موتور هستش
Cehx
۲۴ آبان ۱۴۰۳اتفاقا من کاملا با شما مخالفم چون حقیقتا از این هوندا 125 هوایی که صدای انفجار هسته ای میدن خسته شدم و موتور برقی می تونه برای شهر های شلوغ عالی باشه هم الودگی نداره و بعد از چند سال استفاده قیمت خرید باتریش به مراتب از ماشین برقی کمتره و صد در صد برد خوبی هم می دونه داشته باشه چون موتور مثل ماشین وزنش زیاد نیست و کلا کاربری موتور درون شهریه ولی خب بازم مخالف ریشه کن شدن موتور های بنزینی هستم چون می دانم افرادی هستند که عاشق صداش و پهنای لاستیکشن
مهدی عبدالله پور
۲۵ آبان ۱۴۰۳هندا ۱۲۵ به خاطر اگزوزش صداش بده چون کارخونه میخواد ارزون براش بیوفته وگرنه خودم یکیشو کاستوم کردم اگزوز بنلی ۳۰۰ گذاشتم روش به هرچی بخای قسم میخورم کنارش که گذاشتیم صداش مو نمیزد این اگزوز فابریکیا چون میخوان ارزون براشون بیوفته این قدر بده صداش
بهزاد صادقی
۲۴ آبان ۱۴۰۳خیلی هم جالب و عالی من یکی از اینا میخام
مرتضی مقدم
۲۴ آبان ۱۴۰۳آقا اینکه همه میگن صدا جذابه و ال و بل اصلا اینطوری نیست.صدای نیسان آبی و خاور و موتور سی جی ۱۲۵ و پژو و پراید و سمند چه جذابیتی داره آخه؟خب برقی باشن هم سو و صدا ندارن هم آلودگی کمتر میشه.اونی که توی ذهن شما نشسته از جذابیت صدا مربوط به خودروهای با عملکرد بالاست که در تمام دنیا به تعداد محدود تولید میشه در حجم موتور بالا و قدرت زیاد که تعداد خیلی کمی در ایران هست و عملا کمتر کسی توان خریدشون رو داره.در ضمن اصلا شما اگزوز ماشینت صدای موشک شهاب سه بده وقتی ی ماشین برقی بی صدا با ی نیش گاز شما رو توی آینه خودش نقطه کنه چ ارزشی داره.دوران سیلندر و پیستون تموم شده.
مهدی عبدالله پور
۲۵ آبان ۱۴۰۳قبلا کفتم این صدای موتورا ۱۲۵ واسه اگزوز فابریکشونه که بد صدایه چون کارخونه نیخواد ارزون بیوفته براش اگر اگزوزش رو با اگزوز های بهتر تعویض کنی خیلی بهتر نیشه
درضمن شاید الان برقیا رو به پیشرفت باشن اما هنوز سریع ترین های جهان بنزینین هنوز اونقدر رشد نکردن و معضل بعدی شارژ طولانی و نبود دستگاه شارژه نه تنها داخل ایران و داخل حتی کشور های اروپایی و آمریکا این هست
mmd@
۲۵ آبان ۱۴۰۳مرتضی مث اینکه نگرفتی دوج تو ایران پلاک میدن یک میلیارد واست پیدا میکنم مهدی بنده خدا گفت اگزوز خیلی ارزون گذاشتن اگزوز بنلی انداخته با خودش مو نمیزنه یکی همین کار کرد اگزوز بنلی گذاشت از پشت سر انگار بنلی وقتی ازت رد میشه 125🤣
طالبی مقدم
۲۵ آبان ۱۴۰۳سلام لطفاً نظر بنده حقیر را به سمع تولید کنندگان اسباب بازیهای بی مصرف وغیره مفید در شکل موتور
سیکلت برقی وبنزینی بدون گارد وجای حمل بار و مسافر و گلگیر ضروری در هوای بارانی و…. برسانید
باقیمت های آنچنانی با کارایی صفر که مصرف کننده
را ناتوان می کند در استفاده در حمل و نقل کالا و…درسطح شهر کمی با انصاف موتورهای لوکس ضرورت مردم ایران نیست بلکه ایمنی وجاداربودن
داشتن ترک وباکس بار وگاردو گلگیر نه اسپورت بودن
که مورد نیاز ملت ایران نیست . انشالله مورد توجه
تولید کنندگان موتورسیکلت در ایران قرار بگیرد مثل
هندوستان واروپا و….
عزیز
۲۷ آبان ۱۴۰۳شمارو بخدا قسم دست از هندا ۱۲۵ بردارید آتیش بگیره سازندش که از روز اول اینو تو ایران آورد و کلاس تمام موتورهای امروزی و حتی ذهن مردم رو کل مقوله موتور سیکلت خراب کرد