هر بار که آلودگی هوای تهران از مرز سلامتی میگذرد و زنگ هشدار برای اقشار مختلف جامعه به صدا در میآید، بر طبق عادت وسایل نقلیه به عنوان اولین گروه مقصر معرفی میشوند و در این میان معمولاً موتورسیکلت یکی از متهمهای اصلی است.
در حال حاضر موتورسیکلتهای تولیدی کشور به طور عمده از کاربراتور استفاده میکنند و به دلیل تکنولوژی قدیمی به کار رفته در مدل ۱۲۵ موجود میزان آلایندگی هر موتورسیکلت ۴ تا ۸ برابر یک خودرو برآورد میشود.این در حالی است که تمامی موتورسیکلتهای تولیدی از فیلتر اداره استاندارد نیز گذشتهاند، اما زمانی که مورد استفاده قرار میگیرند دادههای آزمایشات و بررسیها، نتایج متفاوتی از استانداردهای یورو ۳ اجباری نشان میدهد. به همین دلایل چندی پیش کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست “مـمـنـوعــیـت پـلاکگـذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری” را از هر نوع و بهطورکلی تصویب کرد.
وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا و عضو این کارگروه دلیل این تصمیم را تأثیر بسیار مثبت و قابلتوجهی بر کاهش آلایندههای ناشی از تردد موتورسیکلتها در تهران اعلام کرده بود، و تاکید داشت تصمیم بسیار درستی برای کاهش آلودگی هوا گرفته شده است.
در کنار این اظهارات، سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران معتقد است هیچ بحث کارشناسی در این زمینه صورت نگرفته و با تصمیماتی که گرفته میشود صنعتی را که بیش از ۴۰ سال تجربه دارد را یک شبه میخواهند از بین ببرند.باوجود تلاشهای صورت گرفته برای استانداردسازی موتورسیکلتهای کنونی و تعیین ۲۷ شاخص و ضابطه که بدون رعایت آنها از سوی تولیدکنندگان، شمارهگذاری موتورسیکلتها صورت نمیگیرد، بازهم نمیتوانیم موتورسیکلت کاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم.
به گفته حجازی نایبرئیس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران طرح این موارد معلوم نیست با چه مقصودی صورت میگیرد اما به نظر میرسد در پشت اینگونه تصمیمات نابودی و به چالش کشیدن این صنعت است که قطعاً شدنی نیست. نظرات سندیکا در حالی مطرح میشود که محمد جواد صفی یاری بهعنوان یکی کارشناس صنعت موتور میگوید سندیکا میبایست با اقدامات و راهکاری متوازن این صنعت را در برابر آسیبهای جدی واکسینه کند در حالی که در سالهای گذشته هیچگونه پیشرفتی در صنعت موتورسیکلتسازی و قطعهسازی به وجود نیامده است. وی همچنین عنوان میکند متأسفانه نائب رئیس سندیکا خبر ندارد که موتورسیکلتهای برقی وسیله تفریح نیست و بخش عمدهای از حملونقل کالا توسط موتورسیکلتهای برقی در کشورهای پیشرفته صورت میگیرد.
به گفته صفی یاری امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بلوغ صنعت باطریهای لیتیومی استفاده از موتورسیکلتهای برقی رو به زیاد شدن است و دیگر مشکلاتی از قبیل توان کم موتورسیکلتهای برقی و یا عدم شارژ مناسب را در آنها شاهد نیستیم. ولی هنوز این موتورسیکلتها نسبت به موتورسیکلتهای بنزینی گرانترند و نمیتوان انتظار داشت که مصرفکننده موتورسیکلت بهتنهایی برای رفع آلودگی شهر حداقل ۲ یا چند برابر قیمت یک موتورسیکلت بنزینی را صرف خرید موتورسیکلت برقی کند. این کارشناس صنعت موتورسیکلت همچنین معتقد است برای رفع این مشکل دولتها در سراسر دنیا دست به کار شدهاند و با اعمال مشوقهای گوناگون مردم را به خرید این وسیله نقلیه ترغیب میکند. ازجمله این مشوقها میتوان به اعمال تعرفه صفر برای واردات، عدم اخذ مالیات از وسایل نقلیه برقی، تخصیص جایگاههای مجانی شارژ، تخصیص یارانه مناسب (در بعضی موارد تا ۶۰ درصد قیمت وسیله نقلیه) و … اشاره کرد. این داستان در مورد شهری مثل تهران از یک آلترناتیو پا را فراتر نهاده و حکم ضرورت پیدا کرده و لازم است با سرمایهگذاری مناسب برای همهگیر شدن موتورسیکلتهای برقی اقدام کرد.
صفی یاری با اشاره به اینکه راهکار دیگر بهکارگیری موتورسیکلتهای انژکتوری است تصریح کرد:
وی با بیان اینکه مشکل رفع آلایندگی و مصرف سوخت بهصورت توأمان حل میشود نیز اظهار کرد:در موتورسیکلتهای انژکتوری با ترکیب مناسب نسبت سوخت و هوا همزمان شتاب بیشتر، آلایندگی فوقالعاده کمتر و مصرف سوخت پایینتر اتفاق میافتد.
بنابراین برخلاف نظر عدهای از دستاندرکاران سیستم سوخت انژکتوری به معنی بهکارگیری یک قطعه نیست بلکه جایگزینی سیستم سوخت انژکتوری با سیستم سوخت کاربراتوری است و افزایش چند درصد در قیمت تمام شده نه تنها استفاده از موتورسیکلت را از توجیه اقتصادی نمیاندازد بلکه با مصرف سوخت کمتر در درازمدت افزایش چند درصدی قیمت با صرفهجویی در مصرف سوخت جبران شده و بالطبع با کاهش آلایندهها بسیاری از هزینههای دولت کاهش یافته و سلامتی مردم نیز تأمین میشود. و به نظر بنده توقف شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری ضروری است که هرچه سریعتر باید اتفاق بیفتد.
احمد باقری
۲۱ دی ۱۳۹۴تا صد سال دیگه هم میخوان کاربراتوری تولید کنن و بگن اگر این کار رو نکنیم، خیلی ها بیکار میشن.
علی آقا
۲۱ دی ۱۳۹۴والله من که اصلا باور نمیکنم موتورسیکلت طرح ویو کاربراتوری من که حداکثر 3 لیتر در صد کیلومتر در شهر مصرف داره 8 برابر پژو 405 یا نیسان آبی آلودگی تولید کنه.
نمیدونم این آمار رو کی از کجا درآورده که همه هم مدام اون رو تکرار میکنن و هیچ کس هم از منبع این آمار شگفت انگیز اطلاعی ارائه نمیده. خوب بود لااقل سایت پدال بعنوان یک سایت تخصصی در مورد این آمار اطلاعات دقیق تری ارائه میداد.
آخه موتور من اگه همه اون 3 لیتر بنزین رو هم به دوده تبدیل کنه (!!!) بازم به پای نیسان وانت یا 405 یا پراید یا… نمیرسه که.
اینم بگم که منم خیلی دوست داشتم موتور انژکتوری بگیرم اما ارزونترین موتور انژکتوری بازار فکر کنم همون هوندا ویو بود با قیمت 12 میلیون تومن در حالی که موتور من حدود 3 میلیون قیمت داشت.
Hitler
۲۱ دی ۱۳۹۴دوست عزیز بحث سر مقدار سوزونده شده بنزین نیست،بحث سر چطور سوختن هست
شما میتونید صدلیتر بنزین رو بصورت صددرصد واکنش بدین،و گازهای آلاینده کمتری نسبت به همون میزان در وسیله کاربراتوری داشته باشین
صنعت چهل ساله؟موتورسازی؟شوخی میکنی؟یعنی تو این چهل سال نتونستن انژکتور رو بومی سازییییی کنن؟
بابا جمعش کنین،آلودگی کیلویی چند،مهم صنعت هست،مهم اشتغال هست،وگرنه کی میخواد دارو های ضدسرطان رو بخره.واللا
علی آقا
۲۱ دی ۱۳۹۴عزیزجان دقیقا برا همین بود که نوشتم «موتور من اگه همه اون ۳لیتر بنزین رو هم به دوده تبدیل کنه (!!!) بازم به پای نیسان وانت یا ۴۰۵ یا پراید یا… نمیرسه که»
یعنی میدونم چطور سوختن سوخت مهم هست اما هرچقدر که موتور من سوخت رو بد بسوزونه مطمئنا ۸ برابر خودروهای داخلی آلودگی نداره.
مجید
۳ آبان ۱۳۹۵دوست عزیز شما حجم موتور ماشین مثل ۴۰۵ که ۱۸۰۰ و قدیمیاش ۲۰۰۰ سی سی هست رو با طرح ویو ۱۲۵ سی سی مقایسه می کنید !!
موتور شما در اصل باید در ۱۰۰ کیلو متر ۱ لیتر بسوزونه ۳ رو مناسب می دونید؟!!! که ویو اصل ژاپن همین میزان سوخت رو می سوزونه (۱ لیتر در ۱۰۰)
moein
۲۱ دی ۱۳۹۴تا بره گاو شود دل صاحبش آب شود
تا این وسایل نقلیه و فرهنگ استفاده ازشون درست شه ما هفت کفن پوسوندیم ایشالا برا نوه هامون
m.reza
۲۱ دی ۱۳۹۴بره گاو نمیشه ها….
علی آقا
۲۱ دی ۱۳۹۴صاحبی که منتظر گاو شدن بره هست (!!!) بایدم دلش آب بشه. حتی اگه بمیره هم مشکلی نداره!!!
ahmad
۲۱ دی ۱۳۹۴من همیشه توی خیابونای تهران با دیدن حجم انبوه موتور های سی جی 125 اعصابم خرد میشه
هم سر و صدای بسیار آزار دهنده و مضخرفی دارن (به اندازه یه خاور آلودگی صوتی دارن!)
هم مصرف سوخت بالایی دارن و همیشه با چشم غیر مسلح میشه دود سیاه اگزوزشون رو دید!
هم ظاهر قدیمی و بسیار زشتی دارن
هم با پیچ مهره به هم وصل شدن و با ترمز کاسه ای و هندلینگ درب و داغونشون فاقد حداقل ایمنی هستن و هر لحظه شاهد نقش برزمین شدن راکبشون و یا حتی برخورد اونها به عابرین و در و دیوار هستیم!
واقعا چرا باید اینا حق تردد داشته باشن و شماره گذاری بشن؟!!!
کامیار
۲۱ دی ۱۳۹۴هه واقعا
عده ای ….
پ ن:جای خالی پر شود
میلاد
۲۷ بهمن ۱۳۹۵من شک ندارم که پشت سر تولید سی جی ۱۲۵ یه فرد خیلی کله گنده و نزدیک به مقامات سیاسی هست که نمیذاره این محصول مزخرفِ پر سر و صدای از هر نظر مضر جایگزین بشه. حسابی واسش سود داره. صاحبانش هم مطمئناً باز درمیان میگن شما نفست از جای گرم در میاد ولی دوست عزیز بده که با جایگزین کردن این صنعتی که از هر نظر بسیار مضره جا برای یه بیزنس و کار دیگه برای شما باز بشه؟
عباس
۲۱ دی ۱۳۹۴احتمالا از سازمان سر کوچشون آمار گرفتن!الان هوندا ۱۲۵ صدی سه میسوزونه،نرمال مصرف سوخت خودرو در اروپا دقیقا یادم نیست صدی ۶.۵ فکر کنم!حالا اینا هیچی،۵۰ ساله با همون تکنولوژی تولید میشه،نکردن همون اگزوزه شو کم صداتر تولید کنن!بدبختی یکی دوتا نیست،من یک هوندا دارم،خدا نکنه ترمز عقب شدید بگیری در جا چرخیده ،نقش زمین شدی ترمز جلو که خدا بیامرزه طرف رو!حالا اونا موتور طراحی میکنن با ترمز جلو مثل میخ وامیسته!
peyman.german
۲۲ دی ۱۳۹۴اگزوز فقط دست ساز،قد یه لامبو صدا میده!!!!
Erfan
۲۳ دی ۱۳۹۴چرا عوض نمیکنن؟ چرا حتی اگزوزشو کم صدا نمیکنن؟ چرا کیفیت روز به روز میاد پایین؟
هههههه چونننن همه میخرن با این وضعیت
چون تو ۵ مین ۱۰۰۰۰۰ دستگاه از سایت خریداری میشه
چون ***
چون ***
تا وقتی میخرن سازنده هم دل نمیسوزونه میگه وقتی میخرن حتماً راضی هستن مردم که میخرن دیگه. غیر اینه؟
ناموساً غیر اینه؟ وقتی از یه چی راضی باشی میخریش دیگه.
اونی که میگه مردم مجبورن. چرتتتت گفته
مجبور چیه؟ نمیتونه ۱ سال خودشو تگه داره؟
پژمان
۲۵ دی ۱۳۹۴خود مردم عقلشون میرسه که موتور انژکتوری بهتر از کاربراتوری هست , مشکل اینجاست که پول خربد موتور انژکتوری موجود نیست اون هم به خاطر وجود مافیا در بالاترین سطوح هست, موتوری که استاندارد روز دنیا رو داره تو اروپا ۵۰۰۰ دلار و توی ایران ۴۰ میلیون تومنه
در مورد ماشین هم همین طور,
صنعت ۴۰ ساله!!!!
خخخخخخخ
رضا
۸ بهمن ۱۳۹۴سلام به همه
یه 125 شرکتی دارم ماله ساله 82 هستش تایوانیه
چینی نیست
800 هزار خریدم الانم به روغن سوزی افتاده
نه پوله تعمیرشو دارم و نه 2500 دارم که برم نوشو بخرم
اینقدر باهاش تردد می کنم که به جرم مفسد فی الهوا دستگیرم کنن
حالا چه 4 برابر چه8 برابر چه x برابر آلایندگی داشته باشه
تو ساختیش تو پلاکش کردی تو بیمه اش کردی و در آخر تو فروختیش
حالا این وسط جرم من چیه ؟
فقر !
ahmad
۲۸ مهر ۱۳۹۵متاسفم برای این طرز تفکر شما
لابد مشکل آلودگی حاصل از روغن سوزی و عدم مسئولیت پذیری شما نسبت به وسیله نقلیه تون هم با دولته! (لا اقل سهم خودتون رو ادا کنید!)
روغن سوزی دوره ای موتور شما رو هم دولت باید بیاد درست کنه؟!
شما نباید نسبت به هوای شهری که توش زندگی میکنی و آسایش دیگر شهروندان مسئولیت داشته باشی؟!
میدونی دود روغن سوخته اون اگزوز توی ریه چند تا از مردم میره و سلامتی چند نفر رو تهدید میکنه؟!
تاوان اینکه شما پول نداری موتورت تعمیر کنی رو دیگران باید بدن؟!
در موارد دیگری هم
طرف میره کاتالیست اگزوز ماشینشو بر میداره و گند میزنه به وضعیت هوا تا به خیال خودش ماشینش نفس پیدا کنه!
طرف یک ذره احساس مسئولیت نداره که یه دونه کاتالیست ناقابل روی اگزوزش برای کاهش آلودگی وسیله نقلیش ببنده!!!
نمیدونه با برداشته شدن این کاتالیست، میزان آلودگی خودرو تا 50 برابر افزایش پیدا میکنه…
مجید
۳ آبان ۱۳۹۵دوست عزیز ادامه بده ریه ی منم مال تو دمت گرم!!!
مجتبی
۱۱ اسفند ۱۳۹۴سلام.میخواستم ببینم قیمت این موتورسیکلت های انژکتوری طرح هنداکه قرار هست از سال۹۵جای موتورهای کاربراتی روبگیره چقدر هست؟اونایی که الان موتورسیکلت کاربراتی دارن با ورود موتورهای انژکتوری و شماره گذاری نشدن موتورهای کاربراتی باید چه کار کنند؟
ممنون میشم جواب بدید!
محمد
۱۸ آبان ۱۳۹۵موتور انژکتوری خیلی خطرناکه چون شتابش وحشتناک زیاد میشه اونم برای موتور سبک وزن هندا حواستون باشه ازمن گفتن بود هرموتور انژکتوری دیدم آخرسر یاراکبش مرده یا موتور آتیش گرفته اینم که میگن آلودگیش کمتره همش حرفه همش حرفه هرچی بنزین بسوزونه آلودگی داره بازم تاکید میکنم موتورانژکتوری خطر ناکه
محمد
۷ آذر ۱۳۹۶ابنکه کاربراتور از انژکتور الودگی داره درسته ولی کدوم کاربراتور رو با کدوم انژکتور مقایسه میکنیبن. کاربرات ژاپنی دیافراگمی با یک انژکتور چینی رده خارج که ن تنها انژکتور یورو 1 نداره بلکه کاربراتور ژاپنی یورو 3. البته اگه انژکتور بوش یا….. باشه بحث فرق میکنه. درباره خودرو هم همه میدونن تولید داخل از مدل 90 به بعد روغن کم میکنه مخصوصا خانواده پژو. اون روغن که تو دفترچه راهنماش نوشته کم میشه کجا میره؟
مهران
۲۶ اسفند ۱۳۹۶سلام دوستان میخواستم موتور دویست سی سی بخرم بنظرتون انژکتور بخرم یا کاربرات فقط برام تن صداش مهمه انژکتور صداش میره درسته و چه مدلی بهتره کبیر یا چیز دیگه
مهران
۲۶ اسفند ۱۳۹۶سلام پول اصلا مهم نیست فقط بگین انژکتور بهتره یا کاربرات تز نظر سرعت و تن صداش همین برام مهمه