اگر دقت کرده باشید، کاپشن و دستکش چرم، توسط موتورسواران به فور استفاده میشود، اما دلیل آن چیست؟
حتی اگر موتورسوار نباشید، احتمالا با این وسیله نقلیه و فرهنگ مرتبط با آن آشنایی دارید. به همین خاطر است که تصویر کلیشهای یک موتورسوار در ذهن بسیاری از ما حک شده و شاید یکی از مشهورترین ویژگیهای یک موتورسوار جدای از کلاه ایمنی او، کاپشن چرمی است که بسیاری از موتورسواران حتی قبل از خرید موتورسیکلت به فکر خریدش هستند.
همچنین بخوانید:
با توجه به اینکه لباس چرمی به یکی از اجزای اصلی هویت موتورسواران بدل شده بنابراین جای تعجبی ندارد که در دنیای واقعی نیز تاریخچه طول و درازی برای آن وجود داشته باشد. برخی افراد تخمین میزنند ریشه استفاده از کت چرمی توسط موتورسواران به دهه ۲۰ میلادی بازمیگردد اما سؤال این است که چرا کاپشن چرمی به یکی از عناصر اصلی موتورسواری بدل شده است؟ پوشاک چرمی جدای از اینکه بخشی از مد اسپرت همراه با موتورسیکلت محسوب میشوند، به عنوان یک محافظ هم شناخته شدهاند. هر چه باشد، موتورسوار کاملاً در معرض عوامل محیطی، از گردوغبار گرفته تا حشرات و… است و هرگونه سد دفاعی از بدن گزینهای مطلوب خواهد بود.
اگرچه به نظر نمیرسد یک کت چرمی محافظ قابلاعتنایی برای موتورسواران باشد اما در برخی شرایط کاملاً عکس این قضیه صادق است و کت چرمی میتواند سلامت موتورسوار را حفظ کند. پوشیدن کت چرمی حین موتورسواری منطقی خواهد بود. اول اینکه محافظت خوبی در برابر مزاحمتهای محیطی به عمل میآورد. حشرات و گردوغبار معلق در هوا میتوانند با بدن موتورسوار برخورد کنند اما با وجود لباس چرمی بدن در برابر این عوامل محافظت خواهد شد. همچنین اگر موتورسوار در هوای بارانی تردد کند و یا اینکه دمای هوا پایین باشد، کاپشن چرم او را گرم نگه خواهد داشت و ترسی هم از بابت خیس شدن لباس وجود ندارد. اما مهمترین دلیل برای پوشیدن کت چرمی در زمان موتورسواری حفاظت از خود در برابر تصادفات است. درصورتیکه موتورسواری با سرعت بالا تصادف کند ریسک افتادن از موتورسیکلت و کشیده شدن روی آسفالت وجود خواهد داشت. در این حالت پوست، عضلات و استخوانها آسیب میبینند. با وجود کت چرمی حفاظت بیشتری وجود دارد. با اینکه تصادف و افتادن به زمین همچنان میتواند باعث آسیب دیدن بدن شود اما ماهیت ساینده کت چرمی میتواند از شدت جراحات بکاهد.
لباس چرم مناسب برای موتورسوار
ظاهرا انتخاب کاپشن چرم به اندازه خرید لباسهای دیگر ساده است. شما کتی را انتخاب میکنید، آن را پوشیده و اگر دوست داشته باشید میخرید! شاید این فرایند بسیار ساده به نظر برسد اما اینطور نیست چراکه موتورسواران باید علاوه بر استایل و شیک بودن این کت به ایمنی و فاکتور محافظتی آن نیز توجه کنند. به همین خاطر باید در زمان خرید کت چرمی به استانداردهای ایمنی مدنظر و سطح حفاظت آن از بدن نیز توجه کرد. سادهترین راه برای تشخیص این کار نگاه کردن به رتبهبندی EN17092 کت است که میتوانند A، AA یا AAA باشد.
کت A بهترین گزینه برای یک موتورسوار عادی است که مقاومت سایشی معقول و راحتی مطلوبی برای او دارد. کتهای AA از متریال باکیفیتتر و بادوامتر استفاده کردهاند و دارای دوختهای تقویت شده برای ایمنی بیشتر هستند. نهایتاً به بهترین کتها با رتبهبندی AAA میرسیم که از بخش پشتی، سینه و شانه تقویت شده برای ایمنی بهینه سود میبرند. البته رتبههای B و C نیز وجود دارند که در آن کتهای B مقاومت سایشی مشابه کتهای A را دارند اما فاقد محافظت کنندههای اضافی هستند. کتهای رتبه C نیز مقاومت در برابر ضربه را به مقاومت سایشی ترجیح میدهند.
جایگزینهای دیگر کاپشن چرم
با اینکه چرم انتخاب پیشفرض بسیاری از موتورسواران است اما برای برخی افراد گزینه ایده آلی نیست. در برخی موارد، سبک زندگی افراد فرق میکند و مثلاً فردی که گیاهخوار است علاقهای به چرم ندارد. چرم طبیعی از پوست حیوانات تولید میشود و بنابراین افراد دوستدار محیط زیست از آن استفاده نمیکنند. برخی افراد نیز به چرم حساسیت دارند و تماس این نوع پوشش با پوست آنها باعث مشکلاتی خواهد شد. برای این دسته از افراد جایگزینهایی وجود دارد که همان سطح محافظت از بدن و راحتی را فراهم میسازند.
یکی از گزینههای محبوب، لباس جیر یا پارچهای است که سبکوزن و برای اکثر شرایط مناسب است. این کاپشنها میتوانند دارای متریالی همچون کولار و داینیما باشند و سطحی مؤثر از حفاظت برای بدن را ارائه کنند. گزینه برجسته دیگر کتان است که اگرچه دوام کمتری نسبت به پوشاک چرمی دارد اما سبکوزن بوده و در صورت نگهداری صحیح تا سالها قابل استفاده است. البته با وجود گزینههای جایگزین متنوع، کتهای چرمی همچنان طرفداران فراوانی بین موتورسواران دارند و به نمادی از موتورسواری تبدیل شدهاند. نظر شما چیست؟
MohammadPouria
۱۳ دی ۱۴۰۳جالب بود
Siyavash
۱۳ دی ۱۴۰۳چرم حتی تا حدودی مثل اسپویلر ماشین هست ..تویه شتاب گیری تأثیر داره میتونه یه شکاف تویه هوا ایجاد کنه ولی لباس هایه دیگه برعکس هستن..
نیو کار
۱۳ دی ۱۴۰۳کاشکی یه مقاله هم درباره بی قانون بودن موتور سواران ایران می نوشتید از تو پیاده رو رفتن واز مخدوش کردن پلاکسون واز رد کردن چراغ قرمز واز صدای رومخ سی جی125از پیک موتوری وحشی سرعت واخر شم بگید این بنر دوستان حلال کنید نزنید براشون اونا با این سبک موتور سواری خودشون یه جور خودکشی را برای پایان زندگی انتخاب کردن
کوروش
۱۳ دی ۱۴۰۳ولی جداً خیلی کار بدیه.
اون اوایل دانشجوییم که مشاور تحصیلی یک مدرسه غیر انتفاعی شده بودم جلو در مدرسه یک موتوری یکی از بچه های کلاس هفتم رو که تو پیاده رو بود زیر گرفت.
داشت فرار می کرد که آقایی با لقد می زنه به موتورش و میخوره زمین و سریع میرم می گیرمش و کتک کاری می کنیم.
تهش اولیای بچه و پلیس میاد.
و با رضایت اولیای بچه موضوع ختم و بخیر میشه.
توروخدا تو پیاده رو موتور سواری نکنید.
احمدرضا آیتی
۱۴ دی ۱۴۰۳جالب اینکه کمترموتورسواری به چراغ راهنمائی ودیگرقوانین رانندگی توجه داره، پلیس هم نسبت به تردد بی قانون موتورسیکلت ها بی تفاوت است .