در مقاله پیش رو میخواهیم به مقایسه موتورسیکلت و اسکوتر پرداخته و ویژگیهای هریک از آنها را شرح دهیم.
با اینکه موتورسیکلتها جزو پوسترهای محبوب دوران نوجوانی و جوانی افراد بسیاری بوده اند اما این وسایل نقلیه دو چرخ فقط محدود به طرفداران کم سن و سال نیستند. نوع دیگری از دو چرخهای کاربردی وجود دارند که از ویژگیهای خاص خود سود می برند. منظور ما اسکوتر است هرچند نه آن اسکوتر ساده و کوچکی که فقط برای خریدهای سر کوچه مورد استفاده قرار میگیرد. در حال حاضر اسکوترهای کاملا برجسته و شاخصی همچون وسپا وجود دارند که افراد زیادی با آنها تردد میکنند. موتورسیکلت و اسکوتر شاید شباهتهای زیادی به یکدیگر داشته باشند اما از نظر قدرت، عملکرد و قابلیت کاربری برای مسیرهای گوناگون تفاوتهای قابل توجهی دارند. بسته به نیازها و سلایق موتورسوار، شاید موتورسیکلت نسبت به اسکوتر برتری داشته باشد و بالعکس. بین این دو وسیله نقلیه همپوشانیهای زیادی نیز وجود دارد اما در برخی شرایط، خرید اسکوتر بجای موتورسیکلت و برعکس آن مطلوب نخواهد بود. در این مقاله به مقایسه موتورسیکلت و اسکوتر پرداخته و به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک خواهیم کرد.
بی شک اکثر شما عزیزان میدانید که موتورسیکلت چیست اما بهتر است کمی وارد جزئیات شویم. یک موتورسیکلت وسیله نقلیه دو چرخی است که به وسیله پیشرانه درونسوز یا موتور برقی حرکت میکند. پیشرانه موتورسیکلت معمولا در بخش پایین و جلوی آن و تقریبا بین پاهای موتورسوار نصب میشود. شما حین راندن موتورسیکلت معمولا به سمت جلو خم میشوید و احتمالا بدنه شما نیز در محدوده باک سوخت قرار میگیرد. با اینکه برخی موتورسیکلتها ابعاد کوچکی دارند اما مدل های سنگینتر میتوانند از پیشرانههای بزرگ و قدرتمند استفاده کرده و حتی به سرعتهای دیوانه واری دست یابند. اکثر موتورسیکلتها دارای گیربکس دستی هستند و باید از کلاچ برای تعویض دندهها استفاده کرد. البته در سال های اخیر بر تعداد موتورسیکلتهای گیربکس اتوماتیک اضافه شده است.
موتورسیکلتها در کلاس های مختلفی قرار میگیرند. برای مثال یک موتورسیکلت تورینگ معمولا از بدنهای بادوام با فضای اضافی برای صندلیهای راحتتر و فضای ذخیرهای بیشتر سود می برد در حالی که موتورسیکلت کافه ریسر دارای بدنه جمعوجور برای تجربه سواری خشنتر و پرسرعت است. برای راندن موتورسیکلت باید گواهینامه مخصوص آن را داشته باشید؛ اما تفاوت موتورسیکلت با اسکوتر چیست؟
در نگاه اول، اسکوتر کاملا شبیه موتورسیکلت است. اسکوتر از دو چرخ، دسته های کنترل و پیشرانه مشابه موتورسیکلت سود می برد هرچند با وجود چنین شباهتهایی، اسکوتر تفاوتهای اساسی با پسرعموی خود دارد. پیشرانه اسکوتر معمولا به سمت عقب و پشت یا زیر پاهای راننده قرار میگیرد. پیشرانه اسکوتر معمولا حجم کم ۵۰ تا ۲۵۰ سیسی دارد و با اینکه برخی اسکوترها از پیشرانههای قویتر حتی تا حجم ۸۵۰ سیسی استفاده میکنند اما به این دسته از اسکوترها مکسی اسکوتر میگویند که اساسا نوع دیگری از وسایل نقلیه هستند. شاید متمایزترین ویژگی بدنه اسکوتر طراحی پله مانند آن باشند. بجای اینکه راننده اسکوتر همانند موتورسوار دو پای خود را بین بدنه قرار دهد، فضای خاصی برای استراحت پاها وجود دارد که بهصورت یکپارچه طراحی شده و استراحت گاه پاها تا کناره ها نیز امتداد یافته است. برخلاف گیربکس دستی موتورسیکلت که با کلاچ کنترل میشود، اکثر اسکوترها دارای گیربکس اتوماتیک هستند و فقط کافی است کلید را چرخانده، اسکوتر را روشن کرده و حرکت کنید.
با اینکه برای راندن اکثر اسکوترها نیز نیازمند گواهینامه مخصوص هستید اما در برخی شهرها و کشورها، اسکوترهایی با حجم پیشرانه پایین نیازی به گواهینامه ندارند. در واقع چنین محصولاتی به عنوان موپد moped در نظر گرفته می شوند و بدون گواهینامه بزرگسالان نیز امکان راندن آنها وجود خواهد داشت. ولی سوال مهم این است که چه زمانی خرید یک اسکوتر بهتر از موتورسیکلت خواهد بود؟ اگر در شهری شلوغ و پرترافیک با خیابانهای مسطح و بدون شیب زیاد زندگی می کنید، اسکوتر گزینه بهتری خواهد بود. در کل اسکوترها سبکتر و مانورپذیرتر از موتورسیکلتها هستند و شما به راحتی میتوانید در ترافیک تردد کنید. همچنین پارک کردن اسکوترها در فضاهای تنگ خیابانها و پارکینگ ها نیز راحتتر خواهد بود.
اسکوترها از نظر قیمتی در بازه های وسیعی قرار میگیرند. ما قبلا مقالات متنوعی درباره بهترین موتورسیکلتهای تا ۱۰۰ میلیون تومان، بهترین موتورسیکلتها با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان و همچنین بهترین موتورسیکلتها با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان منتشر کرده ایم که میتوانید آنها را نیز مطالعه کنید. اسکوترها گزینهای عالی برای افرادی هستند که میخواهند در شهری شلوغ و یا کوچک در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسند. همچنین افرادی که علاقه زیادی به موتورسیکلتهای قویتر ندارند بهتر است اسکوترها را انتخاب کنند؛ اما به نظر شما چه زمانی یک موتورسیکلت بر اسکوتر ارجحیت خواهد داشت؟
هم موتورسیکلت و هم اسکوتر را میتوان از نظر قدرت پیشرانه و مصرف سوخت مقایسه کرد. میزان مصرف سوخت چنین وسایل نقلیهای به نوع موتورسیکلت یا اسکوتر مدنظر بستگی خواهد داشت هرچند بهطور متوسط مصرف سوخت اسکوتر کمتر از یک موتورسیکلت است. البته تفاوت بزرگ به عملکرد بهتر اسکوترها در سرعتهای پایین مربوط میشود در حالی که موتورسیکلتها معمولا در سرعتهای بالاتر پایداری خود را حفظ میکنند اما شاید راندن یک اسکوتر در مسیری ناهموار دشوارتر باشد. اگر به دنبال سواری هیجانانگیزتر و همچنین سفرهای طولانیتر هستید، موتورسیکلت گزینه بهتری نسبت به اسکوتر خواهد بود. در سفرهای طولانیتر موتورسیکلت راندمان و سرعت بهتری خواهد داشت.
KAIZEN
۵ بهمن ۱۴۰۳موتورهای ویو و کاب کلاچ اتوماتیک فاصله بین این دو را پر کردند. برای ترافیک و چاله چوله های تهران خودم ویو رو به اسکوتر ترجیح میدم
https://tn.com.ar/resizer/v2/asi-es-la-honda-wave-2025-foto-honda-oficial-OD7U7FZ7UBAP5CUQ35MQDKAZ3E.png?auth=fee0350496f4ea997b40b8a1600b7951727fefbba9e404a730d5d10129d57e63&width=767
علی علوی
۵ بهمن ۱۴۰۳عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
ابتدای به امر لازم به ذکر است که این مطلب و یا مقاله و موضوع ارسالی از جانب بنده ربطی به مقاله و موضوع و یا مطلب مورد بحث در این زمینه ندارد
بنده لازم به توضیح دیدم که در این مقاله در رابطه با طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف موتورسیکلت های الکتریکی و هیبرید الکتریکی و هیدروژنی مطالب و موضوعات و مقالات مختلف و گوناگون و تکمیلی را ارائه بنمایم
نیروهای ویژه ایالات متحده همواره باید به پیشرفته ترین و قدرتمند ترین و سریعترین وسایل نقلیه دسترسی داشته باشند به همین منظور آژانس پروژه های پیشرفته تحقیقاتی دفاعی یا همان دارپا در ایالات متحده اقدام به طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته و پیچیده و آینده نگرانه می نماید
پروژه ای تحت عنوان شاهین خاموش به همین منظور ایجاد شده بود
SILENT HAWK ELECTRIC AND HYBRID ELECTRIC MOTORCYCLES DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY DARPA
کمپانی لوگوس تکنولوزیز در شهر فایرفاکس در ایالت ویرجینیا به عنوان طراح و مجری پروژه انتخاب شد و کمپانی آلتا موتورز در منطقه بریزبین در حومه شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا هم به عنوان سازنده و طراح اصلی موتورسیکلت انتخاب شد و در نهایت موتورسیکلت کاملاً بدون هیچگونه آلودگی صوتی تحویل نیروهای ویژه ایالات متحده گردید
LOGOS TECHNOLOGIES CORPORATION IN CITY OF FAIRFAX IN STATE OF VIRGINIA FOR PRIMARY DESIGNER AND BUILDER OF THE PROJECT AND ALTA MOTORS ORIGINALLY FOUNDED IN THE BRISBANE COUNTY OF THE CITY OF SAN FRANCISCO IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF SAN FRANCISCO AS A DIVISION OF THE CANADIAN GIANT CORPORATION BOMBARDIER FOR DESIGN AND DEVELOP AND BUILT THE ELECTRIC AND HYBRID ELECTRIC MOTORCYCLES
علی علوی از مشهد
باقی مانده مطالب و موضوعات و مقالات در دیدگاه بعدی عرضه خواهم کرد
علی علوی
۵ بهمن ۱۴۰۳در ضمن در همین زمینه طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف موتورسیکلت های الکتریکی و هیبرید الکتریکی و هیدروژنی که در دیدگاه پیشین عرض کردم کمپانی دیگری به نام ال اس ای اتونومی در شهر وست مینستر در ایالت مریلند در ایالات متحده تحت عنوان پروژه شاهین خاموش موتورسیکلت الکتریکی و هیبریدی بسیار پیشرفته ای عرضه کرده بود
لازم به توضیح می باشد که کمپانی فوق الذکر تخصص ویژه ای در طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف وسایل نقلیه روباتیک و خودمختار یا همان هوشمند دارد
ANOTHER ELECTRIC AND HYBRID ELECTRIC MOTORCYCLES DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY LSA AUTONOMY IN CITY OF WESTMINSTER IN STATE OF MARYLAND UNDER THE DARPA SILENT HAWK PROJECT FOR US SPECIAL FORCES
LSA AUTONOMY ALSO DESIGN AND DEVELOP AND BUILT THE WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL UNMANNED OR AUTONOMOUS INTELLIGENT VEHICLES
در ضمن کمپانی معظم زیرو موتورسایکل که در شهر سانتاکروز در ایالت کالیفرنیا تأسیس شده و هم اکنون در شهر اسکاتس ولی در ایالت کالیفرنیا قرار گرفته و توسط مهندس و مخترع مشهور و برجسته آمریکایی که مهندس سابق ناسا می باشد ایجاد شده است اقدام به طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف موتورسیکلت های الکتریکی و هیبرید الکتریکی جهت استفاده در پلیس شهر لس آنجلس و نیروهای ویژه ایالات متحده و نیروهای گارد ملی در ایالت کالیفرنیا کرده است
ZERO MOTORCYCLES CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF SANTA CRUZ IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF SCOTTS VALLEY IN STATE OF CALIFORNIA AND FOUNDED BY AMERICAN INVENTOR AND ENGINEER AND FORMER ENGINEER OF NASA NAMED NEAL SAIKI
DESIGNS AND DEVELOPS AND BUILT THE WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL ELECTRIC AND HYBRID ELECTRIC MOTORCYCLES FOR LOS ANGELES POLICE DEPARTMENT (LAPD) AND US SPECIAL FORCES AND US NATIONAL GUARD IN STATE OF CALIFORNIA
قطعاً همه دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز اطلاع دارند که وسایل نقلیه الکتریکی دارای شتاب و سرعت بسیار بالا و کاملاً بدون هیچگونه آلودگی صوتی می باشند که از هر جهت مناسب استفاده در پلیس و نیروهای ویژه و گارد ملی ایالات متحده می باشند
علی علوی از مشهد
امیدوارم که مطالب و موضوعات و مقالات ارسالی از جانب بنده مورد توجه و دقت و عنایت تمامی دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال قرار گرفته باشد
در ضمن در آینده نزدیک مطالب و موضوعات و مقالات مختلف و گوناگون و تکمیلی در رابطه با طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف موتورسیکلت های الکتریکی و هیبریدی و هیدروژنی ارسال خواهم کرد
۵ بهمن ۱۴۰۳اسکوتر خوبه ولی سیکلت بهتره