موتورسیکلت

ام وی آگوستا از موتورسیکلت برجسته سوپر ولوچه 1000 رونمایی کرد

ام وی آگوستا از جدیدترین و برجسته‌ترین عضو خانواده نئو رترو خود رونمایی کرد. این موتورسیکلت جدید سوپر ولوچه ۱۰۰۰ نام دارد و شرکت سازنده از آن به عنوان هنر موتورسیکلت‌سازی نام می‌برد.

محصول جدید این شرکت بر پایه موتورسیکلت ۱۰۰۰ RR شکل گرفته و همچنان فریم و پیشرانه آن را به اشتراک می‌گذارد اما تیم طراحی ام وی آگوستا تلاش‌های زیادی برای طراحی محصولی داشته‌اند که ادای احترامی به گذشته این برند باشد و درعین‌حال ویژگی‌های آینده‌نگرانه را نیز به نمایش بگذارد. از نظر زیبایی‌شناسی باید گفت سوپر ولوچه ۱۰۰۰ از موتورسیکلت ۵۰۰ سی‌سی سال ۱۹۷۲ این شرکت الهام گرفته است. این موتورسیکلت اولین محصولی بود که از بال های جلو برای داون فورس استفاده می‌کرد. این ویژگی سال‌ها قبل از آنکه در مسابقات موتو جی پی بکار گرفته شود توسط ام وی آگوستا بکار رفته بود.

بال های جلوی سوپر ولوچه ۱۰۰۰ هم باعث ایجاد داون فورس شده و هم روی خنک شدن پیشرانه تأثیر مثبت دارند. طراحان این شرکت همچنین به دنبال ادغام طراحی بال جلو در دماغه موتورسیکلت بوده‌اند جایی که پانل‌های بدنه باهم یکپارچه می‌شوند. البته یک بخش استثنا وجود دارد که درست زیر چراغ جلو جا خوش کرده است. این بخش بنا به گفته‌ ام وی آگوستا باعث شده سوپر ولوچه ۱۰۰۰ به‌طور قابل‌توجهی از رقبا متمایز شود، رقبایی که فقط روی عملکرد تمرکز دارند و زیبایی را فدای آن کرده‌اند.

به عنوان محصولی از خانواده سوپر ولوچه، این محصول جدید از متریال اعلا استفاده کرده است. این شرکت می‌گوید با معرفی سوپر ولوچه ۱۰۰۰ محدودیت‌های فنی را کاملاً جابجا کرده است. برایان گلین مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت موردبحث دراین‌باره می‌گوید:

ما با سوپر ولوچه ۸۰۰ یک بخش سوپر اسپرت نئو رترو را خلق کردیم. هم‌اکنون جلوتر رفته‌ایم و یک محصول فوق اسپرت را تولید می‌کنیم. ما در تاریخ به عنوان پیشتاز تکنولوژیک شناخته می‌شویم اما سوپر ولوچه ۱۰۰۰ چیزی فراتر از نگاه به گذشته است. استفاده از تکنولوژی نه تنها روی خود موتورسیکلت معطوف بوده بلکه در کل فرایند ساخت نیز مدنظر بوده است. این موضوع از طراحی و توسعه گرفته تا ابزارهای فرایند تولید، اسکن و مدل‌سازی سه‌بعدی و… را شامل می‌شود. یک مثال بارز این موضوع تحلیل فرایندهای تولید فیبر کربن و انتخاب چندین تکنولوژی تولید است. این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. ما قادر بوده‌ایم از تکنولوژی‌های جدیدی که تا همین چند سال پیش به عنوان تکنولوژی‌های آینده‌نگرانه در نظر گرفته می‌شدند استفاده کنیم

بدنه سوپر ولوچه ۱۰۰۰ به‌طور کامل از فیبر کربن ساخته‌ شده است. بسته به جایگاه قطعه موردنظر روی بدنه، پانل‌ها با استفاده از فرایند لمینیت سنتی یا از طریق فورج کاری کربن ساخته شده‌اند. این پانل‌های کربنی همچنین از نظر ضخامت و مقاومت بهینه شده‌اند که تکنولوژی بالایی را می‌طلبد. دیگر ویژگی‌ای که ادای احترام این موتورسیکلت به گذشته را نشان می‌دهد پوشش فیبر کربنی ترمزهاست. اگرچه این قطعات هدف عملکردی در خنک کردن کالیپرها و هدایت هوا به سمت رادیاتورها را دارند اما ام وی آگوستا می‌گوید این پوشش‌ها نیم‌نگاهی هم به طراحی ترمزهای کاسه‌ای قدیمی دارند. خلاقیت‌های آئرودینامیک بیشتر را می‌توان در سایر نقاط سوپر ولوچه ۱۰۰۰ نیز دید. برای مثال بخش پایینی موتورسیکلت نه تنها داون فورس بیشتری تولید می‌کند بلکه باعث ایجاد یک حالت مکش در پشت رادیاتور روغن می‌شود و این امر به خروج هوای داغ کمک خواهد کرد. در کل این شرکت می‌گوید محصول جدیدش بیش از ۳۹ کیلوگرم داون فورس را در سرعت حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت تولید می‌کند.

تنها بخش این موتورسیکلت که فیبر کربنی نیست باک سوخت خواهد بود که از رزین ترموپلاستیک ساخته می‌شود تا وزن کلی محصول پایین باشد. شایان ذکر است بیش از ۴۰ بخش فیبر کربنی در سوپر ولوچه ۱۰۰۰ وجود دارد. در دل این موتورسیکلت برجسته پیشرانه ۴ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی قرار دارد که از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به یاتاقان‌های تیتانیومی، ۱۶ سوپاپ رادیال تیتانیومی و منیفولد اگزوز جدید اشاره کرد. حاصل این تغییرات کسب قدرت ۲۰۸ اسب بخار و گشتاور ۱۱۶.۵ نیوتون متر خواهد بود. مهندسان ام وی آگوستا همچنین برنامه‌ریزی ECU را اصلاح کرده‌اند و گیربکس نیز بهینه شده تا تعویض‌های نرم‌تری داشته باشد. ترمز ضد قفل و جلوگیری از بلند شدن بخش پشتی موتورسیکلت نیز به‌روز شده‌اند. به این موارد باید کنترل کشش قابل تنظیم و کنترل تک‌چرخ را نیز اضافه کرد.

سوپر ولوچه ۱۰۰۰ از سیستم تعلیق شرکت اولینز استفاده می‌کند. کالیپرهای ترمز برمبو با دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متر در جلو و ۲۲۰ میلی‌متری در عقب نیز نیروی توقف را تأمین خواهند کرد. رینگ‌های خاص این موتورسیکلت نیز از نوع آلومینیومی فورج کاری شده هستند و طراحی پیچیده‌ای را به نمایش می‌گذارند. سیستم اگزوز با چهار خروجی نیز ما را به یاد F4 می‌اندازند. یک نمایشگر ۵.۵ اینچی TFT نیز تمامی اطلاعات ضروری را در اختیار موتورسوار قرار خواهد داد. ام وی آگوستا می‌گوید طراحی فرمان و دسته‌ها راحت‌تر از ۱۰۰۰ RR هستند. این موتورسیکلت به تعداد محدود تولید خواهد شد و هر مدل از شماره مخصوص خود با برچسب منحصربه‌فرد سود خواهد برد. همراه هر مدل تولیدی نیز یک کیت مسابقه‌ای به مالک ارائه می‌شود. فعلاً قیمت و زمان عرضه ام وی آگوستا سوپر ولوچه ۱۰۰۰ اعلام نشده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Just toyota

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    از وقتی : کاوازاکی h2 و ب ام و m1000rr رو دیدم ، حقیقتا دیگه هیچ موتوری به چشم نمیاد 🇩🇪🇯🇵 🚀🚀💪💪

    موافقم 29
    مخالفم 43
  2. mahdi911turbos

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    چرا هر چی ایتالیایی ها طراحی میکنن اینقدر زیبا و جذابه واقعا یه اثر هنریه هیچ موتور ژاپنی توی طراحی نمیتونه باهاش رقابت بکنه

    موافقم 57
    مخالفم 15
  3. Carbonado Aventador

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (4514 ديدگاه)

    ایتالیا مهد اربابان پرفومنس و الهه های زیبایی..!

    موافقم 45
    مخالفم 8
  4. mahdi911turbos

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    چرا هر چیزی که ایتالیایی ها طراحی میکنن اینقدر زیبا و جذابه واقعا میشه ساعت ها بهش خیره شد و از کوچکترین دقتی که توی جزئیاتش شده لذت برد از نظر طراحی هیچ موتور ژاپنی قابل مقایسه باهاش نیست

    موافقم 23
    مخالفم 9
  5. Farzad

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    این برند زیر سایه سنگین دوکاتی قرار داره و زیاد نمیتونه عرض اندام کنه .

    موافقم 45
    مخالفم 10
  6. meysam

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    ❤️️❤️️ kawasaki h2r❤️️❤️️

    موافقم 20
    مخالفم 19
  7. علی

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (839 ديدگاه)

    دوکاتی ، آگوستا ، آپریلیا نامهای شاخص صنعت موتورسیکلت سازی . البته در کنار ژاپنی های مثل هوندا ، کاوازاکی و یاماها ،،، ایتالیا و ژاپن تو این صنعت پیشتازن و بقیه با اختلاف پشت سرشون

    موافقم 30
    مخالفم 4
    1. رضا

      ۲۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (272 ديدگاه)

      علی آقا ب ام و رو فراموش کردین .
      البته در کلاس عملکرد بالا اینطور هست وگرنه در کلاس تریل کی تی ام جز بهترین هاست . کافه ریسر های تریومف واقعا دوست داشتنی هستن و در کلاس کروزر و تورینگ‌ هارلی و ایندیان حرف های زیادی دارن .

      کلا دنیای موتور خیلی جذابه و تقریبا موتور بد نداریم ، همه کارشون درسته و دوست داشتنی هستن

      به شخصه حتی با باجاج و بعضی چینی ها (غیر از کپی های ناشیانه ) مثل مگلی حال میکنم 😅
      البته این مگلی روزگاری انگلیسی بود …

      موافقم 22
      مخالفم 2
      1. ❤BMW❤

        ۲۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1248 ديدگاه)

        بی‌ام‌و توی تریل ها هم خیلی قویه و همچنین کافه ریسر و کروزر
        چند وقت پیش ، یه کروزر معرفی کرده بود خیلی قشنگ بود

    2. ❤BMW❤

      ۲۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      بی‌ام‌و :)

      موافقم 6
      مخالفم 5
  8. ❤BMW❤

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    خیلی قشنگه
    من چند وقتیه تو کف آلفارومئو جولیا ۲۰۱۷ مونده خیلی جذابه

    1. mahdi

      ۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      از جلو و عقب قشنگه ولی از بغل نه نصفش به عقب تو پره به جلو لاغره در کل زیاد باهاش حال نمیکنم

  9. کامبیز

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    واقعا ایتالیا خدای موتورسیکلت سازی و خودرو هست. بعد از ایتالیا در موتورسیکلت ژاپن هست.

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. Silent

      ۲۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (22 ديدگاه)

      ژاپن از لحاظ طول عمر و فنی کاملا موتور های اثبات شده ای داره و برتری ملموسی هم نسبت یه ایتالیایی ها داره ولی خب استاد طراحی ایتالیایی ها هستند که نمیشه انکارش کرد.

      موافقم 10
      مخالفم 2
  10. Feri

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی ناب و هنرمدانه ایتالیایی…👌🏻🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا