شرکت «اولا» (Ola) در حالت ساخت بزرگترین کارخانه با نام «مرکز آینده» برای ساخت موتورسیکلت است و قصد دارد تا با تمام توان وارد بازار اسکوترهای برقی هند شود. این شرکت هماکنون سرمایهگذاری چند میلیون دلاری خود را روی یک شرکت باتریسازی برای تولید باتریهایی با قابلیت شارژ فوق سریع نیز آغاز کرده است.
حتی اگر بگوییم شاید اولا روی به یکی از مهمترین وسایل نقلیه جهان تبدیل شود، اغراق نکردهایم. اسکوترهای این شرکت با فناوریهای آیندهنگرانه پر شدهاند و میتوان آنها را در بزرگراهها هم سوار شد. قیمت آن نیز از ۱۳۴۵ دلار شروع میشود.
شاید دلیل اینگونه قیمتگذاری، ساختن بزرگترین کارخانه موتورسیکلت جهان توسط اولا باشد. کارخانه «مرکز آینده» هماکنون درحال ساخت است و مساحتی برابر ۵۰۰ هکتار زمین را به خود اختصاص داده است. این مجموعه در کنار بهرهوری از تولیدات بدون انتشار کربن، گنجایش تولید ۱۰۰ میلیون موتورسیکلت در سال را دارد؛ البته زمانی که گنجایش اصلی خود برسد که این فرایند چند سالی زمان خواهد برد. این حجم از تولید برابر ۱۵ درصد تمام تولید موتورسیکلت جهان است. با توجه به این حجم از سرمایهگذاری، میتوان انتظار زیادی را از اولا داشت.
این شرکت اخیرا به اقدامی پرداخته است تا از طریق ان بتواند، موتورسیکلتهایش را به باتریهای با شارژ فوق سریع مجهز کند؛ بنابراین در شرکت باتریسازی «استوردات» سرمایهگذاری چندمیلیون دلاری کرده است. این اقدام اولا، استوردات را به همکاری استراتژیک آن بدل میکند و به آن دو اجازه میدهد تا با همکاری یکدیگر، فناوری شارژ فوق سریع استوردات برای بازار آینده وسایلنقلیه هند آماده کنند.
استوردات مدعی است که فناوری نانونقطههای بهبودیافته در آنود سیلیکونی و سلولهای XFC یونهای لیتیوم تا سال ۲۰۲۴ وارد فاز تولید انبوه میگردند. درنتیجه استفاده اولا از این باتریها، موتورسیکلتهایش قادر به پیمایش مسافتی برابر ۱۶۰ کیلومتر تنها با ۵ دقیقه شارژ خواهد بود که در دنیای امروزی رقمی شگفتآور محسوب میشود. این مهم، به لطف تراکم و چگالی بیشتر انرژی (۳۰۰ واتساعت بر کیلوگرم) در باتریهای استوردات انجام میشود.
نسل بعدی باتریهای این شرکت نیز که قرار است تا سال ۲۰۲۸ و بهعنوان باتریهای حالت صلب وارد بازار گردند، از چگالی بیشتری (۴۵۰ واتساعت بر کیلوگرم) نسبتبه باتریهای آنود سیلیکونی یادشده دارند؛ بنابراین سبکتر و سریعتر از نسل سال ۲۰۲۴ خواهند بود. سازنده مدعی است که این باتریها به اسکوترهای برقی اجازه میدهد تا با ۳ دقیقه شارژ، مسافت ۱۶۰ کیلومتر را بپیماند! استوردات برنامه دارد تا تا ۱۰ سال آینده، حتما به سطحی برسد که بتواند وارد فاز «پسا لیتیوم» گشته و باتریها را با ۲ دقیقه شارژ، تا ۱۶۰ کیلومتر سرپا نگه دارد.
موسس اولا و مدیرعامل آن، «بهاویش آگاروال»، میگوید:
آینده صنعت وسایلنقلیه برقی در باتریهای سبکتر، چگالتر و نیرومندتر است که میتوانند در زمان کمتری شارژ شده و برای مسافت بیشتری یاریدهنده راننده باشند.
ما درحال افزایش سرمایهگذاری خود برروی هستههای سلول و فناوری باتری هستیم تا گنجایش تولید داخلی خود را بیشازپیش افزایش دهیم. در نهایت خواهیم توانست از استعدادهای بینالمللی هم استفاده کرده و با شرکتهای پیشرو در این زمینه همراه و همکار شویم. همکاری ما با استوردات بهعنوان یک پیشرو در زمینه ساخت فناوری باتریهایی با قابلیت شارژ فوق سریع، اهمیت استراتژیک بسیاری برایمان دارد.
تمام این موارد عالی بهنظر میرسد اما داستان بخش ریسکپذیری هم دارد؛ آن هم این است که آیا استوردات موفق خواهد شد تا در زمان مقررشده باتریهای یادشده را تحویل اولا بدهد یا خبر؟! استوردات نخستینبار در سال ۲۰۱۴ وارد صنعت شد و وعده داد تا برای گوشیهای هوشمند باتریهایی توسعه دهد که تنها درعرض ۳۰ دقیقه بهطور کامل شارژ خواهند شد؛ این شرکت وعده داد این باتریها را تا دو سال آینده یعنی ۲۰۱۶ تحویل خواد داد اما شکست خورد. در سال ۲۰۱۷ نیز گفت تا سال ۲۰۲۰ نیز باتریهایی با قابلیت شارژ خودرو در ۵ دقیقه خواهد ساخت که آن هم تاکنون روی تحقق به خود ندیده است.
استوردات با ارسال نمونه باتریهای خود به شرکتهای گوناگون درحال بررسی آنها است. از مسئولان این شرکت اینگونه توضیح داده است که:
ما درحال انتشار نمونههای اولیه آزمایشگاهی نیستیم. ما درحقیقت نمونههای مهندسی که متعلق به خط تولید هستند را برای دیگران ارسال میکنیم. همین امر نشان میدهد که محصول از لحاظ تبلیغاتی اماده عرضه است.
فناوری نانونقطه موجود در این باتریهای جدید بهجای سیلیکونهای ممعملی نسبتا ارزانتر، برپایه گرانقیمت ژرمانیوم توسعه یافته است؛ میتوان نتیجه گرفت که باتریها هنوز آماده نیستند.
با این همه، این شرکت ۱۹۰ میلیون دلار سرمایهگذاری را از شریک استراتژیک خود یعنی اولا، وینفست، دایملر، سامسونگ، TDK و ایو انرژی دریافت کرده است. با حضور این برندهای معتبر در لیست سرمایهگذاران این شرکت، احتمالا باید دلیل قانعکنندهای برای این غولها وجود داشته باشد تا صدها میلیون دلار پول را برای آن سرمایهگذاری کنند. حدود ۵ ماه پیش، استوردات اعلام کرد که ایو انرژی موفق به تولید نمونههای باکیفیت از باتریهای سیلیکونی در چین شده است.
همه ما و طرفداران خودروهای برقی دوست دارند تا زمان شارژ این دستگاهها بیشازپیش کاهش پیدا کند و مشکل شارژ طولانی این محصولات دیگر فاکتوری منفی در لحظه خریدشان نباشد. حال اینکه آیا استوردات تحققبخش این رویا خواهد بود یا خیر، چیزی است که باید برایش منتظر ماند و نظارهگر بود.
Hamid
۵ فروردین ۱۴۰۱سرمایه گذاری خولی به نظر میاد
نمردیم از بدبختی
۵ فروردین ۱۴۰۱حالا چند تا میره ؟
heshmat021
۵ فروردین ۱۴۰۱70 تا هم بره بسه
قیمتشم عالیه
میثم
۵ فروردین ۱۴۰۱هندیه ؟؟؟؟
مردیم از خوشی
۵ فروردین ۱۴۰۱چه شرکت های کلفتی هم روش سرمایه گذاری کردند !!!
رضا
۱۷ فروردین ۱۴۰۱این موتور نمونه عادیش ۹۰ کیلومتر سرعتشه و اس پلاس ۱۱۲ کیلومتر میره