موتورسیکلتهای اسپرت همیشه از خودروهای اسپرت و حتی سوپراسپرت شتاب صفرتاصد سریعتری داشتهاند و در اینجا با مدلهایی آشنا خواهیم شد که از یک فراری سریعتر هستند.
برای تجربهٔ شتاب صفرتاصد حدود ۳ ثانیه در خودروها، باید سراغ مدلهای اسپرت و قدرتمندی رفت که قیمت بالایی دارند ولی میتوان با هزینهای بهمراتب کمتر، همین شتاب و سرعت را در موتورسیکلتها تجربه کرد زیرا برخی موتورهای اسپرت بازار حتی از بعضی مدلهای فراری هم سریعتر هستند. بهعنوانمثال، روما بهعنوان محصول پایهٔ فراری با ۶۲۰ اسب بخار قدرت و قیمتی در حدود ۲۵۰ هزار دلار، نمیتواند در شتاب حریف موتورسیکلتهایی شود که در ادامه معرفی خواهیم کرد. روما ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و با بررسی چندین موتورسیکلت پرفورمنس بازار، مدلهایی را پیدا کردهایم که از این سریعتر هستند.
۱۰-سوزوکی GSX-R1000
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۳.۱ ثانیه
پیشرانه | ۹۹۹ سیسی ۴ سیلندر |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۷ نیوتن متر |
سوزوکی همیشه به ساخت موتورسیکلتهایی با رانندگی آسان شهرت داشته است حتی در هیولاهای کلاس یک لیتری که از فراری روما سریعتر هستند. هرچند پیشینهٔ پیشرانهٔ GSX-R1000 به مدل K5 سال ۲۰۰۵ بازمیگردد اما هنوز هم یکدهم ثانیه زودتر از فراری به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. با وجودی که این موتورسیکلت بسیار سریع است اما تا حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت تحویل قدرت یکنواختی دارد.
۹-یاماها R1
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۳.۱ ثانیه
پیشرانه | ۹۹۸ سیسی ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۹۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۲ نیوتن متر |
یاماها R1 از پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی CP4 برگرفته از موتوجیپی استفاده میکند که ۱۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۱۲ نیوتن متر گشتاور دارد. استفاده از میللنگ صلیبی در این پیشرانه باعث ارائهٔ گشتاور نرم در دورهای پایینی و تحویل قدرت یکنواخت تا ردلاین شده است. R1 برای مدل ۲۰۲۳ نیز به دریچه گاز برقی و ترمز و تعلیق بهبودیافته مجهز شده است. یاماها R1 یک سوپربایک افسانهای است که با گذشت بیش از دو دهه از زمان معرفی، به تکامل رسیده است.
۸-تریومف اسپید تریپل
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۳.۱ ثانیه
پیشرانه | ۱۱۶۰ سیسی ۳ سیلندر |
قدرت | ۱۵۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۲ نیوتن متر |
سوپراسپرتها از سالها پیش از حالتهای الکترونیکی مختلف برای شخصیسازی تنظیمات خودرو برخوردار بودهاند و امروز موتورسیکلتها هم همانقدر قابل تنظیم هستند. بهعنوانمثال، جدیدترین نسخهٔ تریومف اسپید تریپل چهار حالت اصلی شامل باران، جاده، اسپرت و پیست را در اختیار راکب قرار میدهد. علاوه بر این، با یک دکمه امکان تنظیم الکترونیکی نرمی یا سفتی تعلیق هم وجود دارد. این موتورسیکلت با تحویل قدرت نرم و پیشرانهٔ سه سیلندر، شتاب سریعتری را نسبت به روما ارائه میکند.
۷-هوندا CBR1000RR
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۳.۱ ثانیه
پیشرانه | ۹۹۸ سیسی ۴ سیلندر |
قدرت | ۲۱۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۳ نیوتن متر |
هوندا CBR1000RR که اولین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و در برخی کشورها با نام فایربلید عرضه میشود، به دلیل ارتقاء سطح سوپربایکها، جایگاهی افسانهای به دست آورد. هرچند سازندگان اروپایی در سالهای اخیر به بهترینهای این بخش تبدیل شدهاند اما CBR1000RR کنونی هنوز هم شگفتانگیز است. این سوپربایک با تجهیزات الکترونیکی مدرنی مثل سیستم تعلیق نیمه فعال، سیستم ABS پیچیدن و سیستم سنجش اینرسی (IMU) ارائه میشود که امکان تنظیم انتقال قدرت، ترمز موتور و کنترل کشش را در هنگام حرکت برای راکب فراهم میکند.
۶-بامو S 1000 RR
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۳.۱ ثانیه
پیشرانه | ۹۹۹ سیسی ۴ سیلندر |
قدرت | ۲۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۲ نیوتن متر |
چه کسی گفته سوپربایکهای یک لیتری الزاماً باید برای دنیای واقعی غیرکاربردی باشند؟ بامو S 1000 RR با وجود تمرکز روی پیست، همیشه از امکانات قابلتوجهی برخوردار بوده است. این موتور ۲۱۰ اسب بخار قدرت را از پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی ۹۹۹ سیسی بیرون کشیده و آن را در سینهٔ بدنهٔ آیرودینامیکی قرار داده است که در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۷ کیلوگرم داونفورس تولید میکند. این بامو یکی از کاربردیترین سوپربایکهای تاریخ محسوب میشود.
۵-دوکاتی پانیکال V4
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۳.۰ ثانیه
پیشرانه | ۱۱۰۳ سیسی V4 |
قدرت | ۲۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۲ نیوتن متر |
در سال ۲۰۱۸ دوکاتی سرانجام تصمیم گرفت به موتورسواران سراسر جهان طعم جادویی پیشرانهٔ V4 را بچشاند که برای چندین دهه در موتورسیکلتهای مسابقهای موتوجیپی آن استفاده میشد. بدین منظور، دوکاتی مدل پانیکال خود را اصلاح کرد تا هم پرفورمنس بهتری داشته باشد و هم با راکب مهربانتر رفتار کند. بهبود ارگونومی، ترمز، تعلیق، الکترونیک و آیرودینامیک، پانیکال V4 را به خواستنیترین سوپربایک پرچمدار بازار تبدیل کرده است. این سوپربایک همچنین دودهم ثانیه سریعتر از فراری روما به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
۴-دوکاتی استریتفایتر V4
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۳.۰ ثانیه
پیشرانه | ۱۱۰۳ سیسی V4 |
قدرت | ۲۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۳ نیوتن متر |
خیلیها دوکاتی را فراری دنیای موتورسیکلتها میدانند اما ساختههای این موتورساز ایتالیایی حتی در کلاس نیکد هم از فراری روما سریعتر هستند. پیشرانهٔ قابلاحترام V4 دوکاتی صدا و قدرتی را ارائه میکند که پیشازاین در موتورهای نیکد ندیده بودیم و استریتفایتر را به یکی از سریعترین و قویترین موتورهای تاریخ تبدیل کرده است. این مدل از همان پیشرانهٔ پانیکال استفاده میکند اما اینجا خبری از پانلهای بدنه نیست و همهچیز نمایان خواهد بود.
۳-کاوازاکی نینجا H2R
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۲.۹ ثانیه
پیشرانه | ۹۹۸ سیسی ۴ سیلندر سوپرشارژ |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۵ نیوتن متر |
H2R به لطف پیشرانهٔ چهار سیلندر سوپرشارژ بدون شک یکی از سریعترین موتورسیکلتهای روی کرهٔ زمین محسوب میشود. وقتی این کاوازاکی به ورودی هوای سفارشی رم ایر مجهز شود، ۳۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند یعنی نصف قدرت فراری روما. تفاوت در اینجا است که کاوازاکی بیش از یک تن وزن کمتری دارد درحالیکه تمام قدرت خود را از طریق یک چرخ به آسفالت منتقل میکند.
۲-سوزوکی هایابوسا
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۲.۸ ثانیه
پیشرانه | ۱۳۴۰ سیسی ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۸۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۹ نیوتن متر |
اولین نسل سوزوکی هایابوسا در ابتدا قرن بیست و یکم از سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت فراتر رفت و سریعترین موتورسیکلت تاریخ لقب گرفت. جدیدترین نسخهٔ هایابوسا نیز به همان اندازه وحشی است و در ۴۰۰ متر بهراحتی فراری روما را پشت سر میگذارد. بااینحال، هایابوسا تواناییهایی بیش از مسابقات درگ دارد. این موتور درحالیکه شتاب یک سوپربایک را دارد، درعینحال گشتاور بالایی در حد هوندا گلدوینگ را ارائه میکند. هایابوسا درحالیکه راحتی بیشتری نسبت به دیگر سوپربایکها دارد اما جایگاه افسانهای که از زمان معرفی در دو دهه پیش پیدا کرده را همچنان حفظ کرده است.
۱-کیتیام ۱۲۹۰ سوپر دوک R
شتاب صفرت ۹۶ کیلومتر: ۲.۷ ثانیه
پیشرانه | ۱۳۰۱ سیسی V2 |
قدرت | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۰ نیوتن متر |
به نظر میرسد ۱۲۹۰ سوپر دوک قبلی بهاندازهٔ کافی پیشرفته نبوده است زیرا کیتیام جدیدترین نسخهٔ آن را با تکنولوژیهای بیشتری ارائه کرده است. این یعنی سوپر دوک حالا تمام تکنولوژیهایی که در سوپربایکها میبینیم مثل سیستم تعلیق نیمه فعال، سیستم ABS پیچیدن، کنترل کشش و حالات رانندگی را با قدرتی ارائه میکند که اکثر راکبان نمیدانند باید با آن چه کنند. به همین دلیل است که سوپر دوک از لحاظ پرفورمنس در لیگ کاملاً متفاوتی نسبت به فراری روما قرار دارد.
ehsan
۱۸ آذر ۱۴۰۲نمیدونم امکانش هست که اگر سیستم های الکترونیکی به کمک موتورسیکلت بیاد شتاب ۲ ثانیه ای رو ببینیم
فرشاد
۱۸ آذر ۱۴۰۲صفرتاصد2ثانیه ای الکتریکی باحوالی 450کیلو وزن
تصور کن از کنارت یه خطی با سرعت 300تا ردشه کاملا بیصدا
دیوونه کننده س
P
۱۸ آذر ۱۴۰۲احتمالا طول نخواهد کشید که سیستم های لانچ موتو جی پی به کلاس سوپر بایک بیاد اون شتاب با سوپر باید ببینیم ، همونطور که کم کم دارن انجین های دور بالاتر برای سوپربایک طراحی میکنن ( به طور مثال دوکاتی برای پانیگال v4r انجین با ردلاین ۱۶۵۰۰ دور ارائه میده و همینطور bmw انجین ۱۵۰۰۰ دور ) پس نباید زیاد منتظر اضافه شدن لانچ کنترل و ride height به سوپربایک باشیم
18:45
۱۸ آذر ۱۴۰۲مرسی امیر جان حالمون و تازه کردی🙏🌹😎
من به شخصه عاشق s1000rr، سوپردوک و
نینجا h2r هستم…
ولی این سوپردوک لعنتی اصلا به قیافه اش نمیخوره همه رو تارومار کنه! 😂😂
دم کی تی ام گرم، تو 15سال اخیر که کلا اخبارش و کم و بیش دنبال کردم، پیشرفت عجیب و شگرفی داشته و خیلی از اوقات رقبا رو به عقب رونده…
_[TROFEO]_
۲۰ آذر ۱۴۰۲اقا حسین تشریف نمیارین گروه؟
Scuderia Ferrari
۱۸ آذر ۱۴۰۲چه طوفانی به راه انداختن این سامورایی ها
علم و هنر و صنعت رو در هم آمیختن و نتیجه شده اینی که الآن می بینیم و همیشه و همه جا باید اسمشون باشه
وی
۱۸ آذر ۱۴۰۲البته که هدف این مقاله مقایسه موتور با فراری نیست وگرنه 296 gtb صفر تا صد 2.4 زده
فقط انگلستان
۱۸ آذر ۱۴۰۲کوروت= فراری مناطق محروم
ARMAN سابق
۱۸ آذر ۱۴۰۲میشه بفرمایید الان چه ربطی داشت؟
بعد میان میگن آمریکایی فن تعصبی در حالی که خودشون مرز های بچه سالی رو جا به جا کردن
فقط انگلستان
۱۸ آذر ۱۴۰۲تو آبادی شما به کسی که شوخی بکنه میگن بچه؟
یا نظر خودته؟
محی
۱۸ آذر ۱۴۰۲موتور ها به خاطر محدودیت استارت و بلند شدن چرخ جلو شتاب ۰-۱۰۰ خوبی ندارن،اما ۱۰۰ تا ۲۰۰ هر ماشینی رو میزنن،دنده ۱ این موتورها ۱۵۰ تا میره و توی رولینگ شتاب اصلی رو نشون میدن
Viper
۱۸ آذر ۱۴۰۲دوستان آیا H2R مجوز ورود به خیابان را دارد؟؟؟؟
Saeed
۱۸ آذر ۱۴۰۲خیر بدون مجوز و قاچاق هستند
Carbonado Aventador
۱۹ آذر ۱۴۰۲H2r موتور پیسته و در هر کجایی از دنیا ترددش درخیابان ممنوعه
Royal Driver
۱۸ آذر ۱۴۰۲دوکاتی ها مثل اثر هنری میمونن چه مدل های دهه ۹۰ چه الانیا. واقعا مهشرن. من که به شخصه دوکاتی ۹۱۶ رو خیلی دوست دارم. اصلا یک حس و سبک خاصی داره.
H2
۱۸ آذر ۱۴۰۲کاوازاکی نینجا H2R
همه چی تموم
عشق خالص
samurai
۱۸ آذر ۱۴۰۲در کل استایل هایابوسا یه چیز دیگست اما موتور هندا توی این جمع ارزش خریدش بیشتره
BMW
۱۹ آذر ۱۴۰۲جمع سامورایی ها جمعه به به ولی اون بی ام و هم رخش دل منو برده 👍🥲
مومنی
۲۰ آذر ۱۴۰۲چقدر ژاپنیها طراحی فوقالعاده ای دارن. خشن. پر از جزییات. شکیل. مغرور و وحشی.
S.p
۲۱ آذر ۱۴۰۲یه بار من توی یکی از این اتوگالری ها دیدم که سوزوکی هایابوسا میفروشند.
زد ایکس
۲۱ آذر ۱۴۰۲H2R طراحی خفنی داره
کلا نینجا موتورای خوبی میسازه
هوندا
۲۴ آذر ۱۴۰۲کیتیام ۱۲۹۰ سوپر دوک R نوک قله دماوند فتح میکنه لامصب