بیشک اگر بخواهیم بزرگترین کمپانیهای موتورسیکلتسازی جهان را در کنار هم ردیف کنیم، سهم قابل توجهی از این کمپانیها به ژاپن تعلق دارند. از هوندا و یاماها و یکهتازیشان در مسابقات جهانی موتوجیپی گرفته تا کاوازاکی و سوزوکی که با تولید موتورسیکلتهایی مجهز به انجین توربو شارژر و سوپر شارژر، دنیای موتورسیکلت را زیرورو کردند و افقهای جدید و زیبایی پیش روی چشمان علاقهمندان به این صنعت ترسیم کردند.
اگر بخواهیم برترین کشورها را درزمینه صنعت موتورسیکلتسازی انتخاب کنیم، یک کشور سهم قاره کهن خواهد بود که ژاپن است، دو کشور هم به قاره سبز تعلق دارند که شامل ایتالیا و آلمان میگردد و کشور دیگر هم مهد موتورسیکلتهای کروزر و هارلی دیویدسون معروف یعنی آمریکا است. اما علیرغم این سهم کوچک برای آسیا، چهار نماینده ژاپن بهاندازهای قدر و بزرگ هستند که این کشور را بهعنوان مهمترین قطب این صنعت بر سر زبانها انداخته و توجهها علاقهمندان و همینطور رسانهها را به خود جلب میکنند پس طبیعی است که در بزرگترین نمایشگاه موتورسیکلت جهان که هرساله در شهر میلان ایتالیا برگزار میشود، منتظر حضور تمامی بِرندهای ژاپنی باشیم. در میان موتورسیکلتهایی که تاکنون از حضورشان در نمایشگاه میلان برای شما عزیزان گزارش نوشتیم، خبری از کمپانی سوزوکی نبود و به نظر میرسید (و شاید همچنان هم همینگونه به نظر میرسد!) که این برند ژاپنی بیشتر تمرکزش را بر روی پروژه موتورسیکلت توربوی خود گذاشته است اما در هر حال این شرکت ژاپنی نماینده را عازم ایتالیا کرد و ما هم امروز به سراغ موتورسیکلت نیکد SV650 رفتهایم تا به نماینده سوزوکی در میلان، سلامی عرض کنیم. سوزوکی SV650:تجربه ثابت کرده است که اگر یک کمپانی در زمینه تولید موتورسیکلتهای میان رده (از لحاظ حجم انجین) موفق عمل کند و بازار این دسته را در دست بگیرد، یقیناً فروش خوبی خواهد داشت پس سرمایهگذاری بر روی این رنج از موتورسیکلتها، هدف بیشتر کمپانیها بوده و هست. کمپانی سوزوکی نیز در راستای همین هدف از سال ۱۹۹۹ و با معرفی موتورسیکلت SV650S به یکی از مدعیان اصلی در فروش میان ردهها تبدیل شد. استقبال از این موتورسیکلت بهاندازهای خوب بود و فروش خوبی را برای سوزوکی رقم زد که مسئولین و طراحان این کمپانی را مجاب کرد تا به تولید این موتورسیکلت ادامه دهند. روند تولید این موتورسیکلت تا ده سال بعد ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۹ کمپانی سوزوکی، مدل SFV650 Gladius را جایگزین آن کرد. حالا و بعد از گذشت هفت سال از عمر موتورسیکلت SFV650 Gladius این شرکت ژاپنی مدلی را برای سال آینده میلادی جایگزین آن کرده است و در حقیقت باید بگوییم که نمایشگاه میلان خط پایانی بود برای مدل SFV و صد البته یک نقطه شروع رؤیایی برای SV650. این را هم در نظر داشته باشید که SV650 مأموریت سنگینی بر عهده دارد چرا که پا جای پای یکی از محبوبترین موتورسیکلتهای سوزوکی گذاشته است. مهندسین سوزوکی برای طراحی SV650 در حدود ۱۴۰ تغییر نسبت به مدلهای قبل در این موتورسیکلت به وجود آوردهاند که مجموع ۶۰ عدد از این تغییرات در انجین انجام شده است. SV650 از یک انجین دوسیلندر V شکل با زاویه ۹۰ درجه که ۶۴۵ سیسی حجم دارد بهره میبرد. چیدمان سوپاپها نیز بهصورت DOHC میباشد. حاصل کار این انجین فراهم کردن حداکثر قدرتی معادل با ۷۱ اسب بخار برای این موتورسیکلت بوده است که با توجه به وزن نسبتاً سبک این موتورسیکلت، میتواند نوید یک موتورسیکلت قدرتمند را به علاقهمندان بدهد.
مهمترین ویژگیهای SV650:
- انجین دوسیلندر V شکل با زاویه ۹۰ درجه.
- حداکثر قدرتی معادل با ۷۱ اسب بخار.
- حداکثر نیروی گشتاوری معادل با ۶۴ نیوتن متر.
- وزن: ۱۹۷ کیلوگرم.
- ۱۴۰ تغییر در انجین، بدنه و زین، نسبت به مدلهای قبل.
- ارتفاع زین: ۷۸۵ میلیمتر
- برخورداری از سیستم Easy Start سوزوکی.
- مصرف سوخت پایین.
Danial
۱۶ آذر ۱۳۹۴یکی از ویژگی هاش رو میشه low PRM Assist دونست که توی ویدیو هم بهش اشاره شده…
درواقع اینجوری توی شهر خیلی راحت تر میشه ازش استفاده کرد و به خاطر کم بودم دور موتور توی دنده های پایین تر استرس خاموش کردن نیا ول شدن ناگهانی رو ندارید :)
سامان اذری
۱۶ آذر ۱۳۹۴موتور 2 سیلندر این موتور
از موترهای 4 سیلندر آردی و پراید پرقدرت تره
خاک توسر ویرانخودرو و ارابه مرگ سایپا
ALL CARS
۱۶ آذر ۱۳۹۴سلام سامان عزیز
چند لینک براتون تو مقالهء ( تریلر وکاروانهای فورد برای مسافران ) گذاشتم دیدینشون؟
فرداهم یک لینک توپ دیگه براتون دارم البت اگه تافراد تصاویر دیگه ای هم بچشمم خورد براتون لینکشو میزارم
سامان اذری
۱۷ آذر ۱۳۹۴فدات ❤❤❤❤
ALL CARS
۱۶ آذر ۱۳۹۴سپاس از زحمات آقا بیژن دولت سرای عزیز
خیلی خوب میشه مقاله ای در مورد موتورسیکلتهای موتوگوتزی ایتالیا برای علاقمندادن به پدال ارائه بدین ، برندی خاص که حسی نوستالژیک تو طراحیشون وجود داره (بجز کلاس تورینگش) . چند لینک براتون میزارم که هم بدرد شما خواهند خورد وهم دوستان عزیز پدالیم
http://www.cycleworld.com/2015/06/01/moto-guzzi-california-eldorado-1400-and-audace-1400-cruiser-motorcycle-review-first-ride-photos/
و
http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2015/2015-Moto-Guzzi-California-1400-Touring.htm
و
http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2015/2015-Moto-Guzzi-California-1400-Custom.htm
ومقایسهء چند موتور عالی(موتوگوتزی هم هست)
http://www.cycleworld.com/2014/12/01/retro-motorcycles-comparison-test-review-with-photos-and-specifications/
و اینم موتور جدیدشون
http://www.cycleworld.com/2015/10/20/new-moto-guzzi-bagger-motorcycle-for-2016-spy-photos-and-review/
و
http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2015/2015-Moto-Guzzi-MGX-21-Prototype.htm
وبازم مقایسه ء عالیه دیگه ای
http://www.cycleworld.com/2014/02/19/harley-davidson-softail-deluxe-vs-indian-chief-classic-vs-moto-guzzi-california-1400-custom-comparison-test/
و
http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2015/2015-Moto-Guzzi-Griso-8V-SE.htm
امیدوارم مورد پسند دوستان قرار بگیره
بیژن دولت سرایی
۱۶ آذر ۱۳۹۴ممنون از ALL CARS عزیز
نوید جهرمی
۱۶ آذر ۱۳۹۴جالب بود مخصوصاً مقایسه گوتزی و سه تای دیگه و گوتزی با هارلی و ایندیانا
ALL CARS
۱۶ آذر ۱۳۹۴خواهش بیژن دولت سرایی و نوید جهرمی عزیز خواهش
نوید جهرمی
۱۶ آذر ۱۳۹۴با این که تجربه ای از سواری موتورا ندارم اما علاقه زیادی ب میان رده ها مخصوصاٌ کلاس 600 سی سی دارم. کاش مجاز بود و میتونستیم با قیمت آدمیزادی بخریم.
با تشکر از بیژن عزیز ب خاطر مطالب ب روز و ترجمه روان
Hamid...Audi
۱۷ آذر ۱۳۹۴آقا بیژن ما همچنان منتظر بررسی یاماها آر25 و رگال رپتور هستیم ها!!!!! :D
بیژن دولت سرایی
۱۷ آذر ۱۳۹۴سلام حمید جان
واقعا شرمنده، این نمایشگاه میلان خیلی پر بار بوده، فعلا درگیر اونم :))
Hamid...Audi
۱۹ آذر ۱۳۹۴دشمنت شرمنده
احمد باقری
۱۷ آذر ۱۳۹۴استایل خیلی جالبی داره.
shahab
۱۷ آذر ۱۳۹۴با تشکر از آقا بیژن عزیز