ترایومف راکت 3R یک موتور به بزرگترین پیشرانه خطی موتورسکلتها در جهان با حجم ۲۴۵۸ سیسی مجهز شده است.
در دهههای ۹۰ میلادی و سالهای ابتدایی قرن ۲۱، رقابت سرسختی میان موتورسیکلتسازان بود تا موتورهایشان را با بیشترین حجم موتور ممکن روانه بازار کنند؛ از هارلی دیویدسونهای ۱.۵ لیتری گرفته تا کاوازاکی ولکان ۲۰۵۳ سیسی. با این همه ترایومف تصمیم گرفت تا با ساخت راکت III از همه این موتورسیکلتسازان پیشی بگیرد و با معرفی موتور خطی-سهگانه ۲۲۹۴ سیسی عظیم این دستگاه، رکورد همه را بکشند. هدف ترایومف از خلق این موتورسیکلت تجهیز آن به بزرگترین موتور بازار بود.
بگذارید مستقیم به سراغ مشخصات این سوپرموتور برویم؛ خروجی اعلامشده برای این موتورسیکلت خارقالعاده ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور است. شاید مدلهای دیگر خروجی بهتری داشته باشند اما صدای ترایومف راکت را تولید نخواهند کرد. این موتورسیکلت برخلاف ظاهر فریبدهندهاش تنها ۳۱۷ کیلوگرم وزن دارد که با توجه به تجهیزاتش چندان زیاد نیست.
ساختار سهگانه موتورهای ترایومف هماکنون به بخشی از هویت این برند تبدیل شده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ دوباره یاد راکت ۳ را زنده کرد و اینبار پیشرانه این موتورسیکلت را از ۲۲۹۴ به ۲۴۵۸ سیسی رساند و آن را به امکاناتی چون شفت متعادلتر، گاز سیمی، IMU، حالات سواری موتور، ABS بهبودیافته برای پیچ، سیستم کنترل پایداری، سیستم کروزکنترل، کنترل شیب تپه، احتراق بدون کلید و سیستم روغنکاری مناسب مجهز کرده است.
نسل تازه این موتور نسبتبه گذشته ۴۵ کیلوگرم سبکتر شده که به لطف کاهش حجم باک سوخت، استفاده از اجزای آلومینومی، سبکسازی سیستم اگزوز و چرخها و قاب آلومینیومی اتفاق افتاده است. این موتورسیکلت در دو نسخه رودستر و GT به فروش میرسد که بهترتیب با قیمت ۲۳.۸۹ هزار و ۲۴.۵۹ هزار دلار عرضه میشوند. نسخههای تولیدمحدود نیز با رنگهای خاص و جزئیات بیشتر در ساخت اجزا وجود دارند.
راکت 3R یک موتورسیکلت عضلانی محسوب میشود که در جلو و عقب بهترتیب از تایرهای ۱۷-۱۵۰/۸۰ و ۱۶-۲۴۰/۵۰ مجهز شده و در جایجای بدنهاش به سطوح متالیک مزین شده است؛ بهطوری که عملا تمام موتورسیکلت درون یک قالب فلزی قرار گرفته است. چراغهای دوگانه ترایومف از دهه ۹۰ میلادی بهعنوان سنت اصلی این موتورسیکلتساز انتخاب شدهاند و نسلبهنسل هویتبخش این محصولات بودهاند.
با روشنکردن موتورسیکلت، راننده شاهد عملکرد نسبتا تنبل پیشرانه در دورهای پایینتر از ۲۰۰۰ خواهد بود اما با افزایش دورموتور، کمکم هویت واقعی راکت 3R هویدا و آشکار میشود. ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور موتور در دور ۳۹۰۰ در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. قدرت هم بین دورهای ۲۵۰۰ و ۵۳۰۰ در اختیار او خواهد بود؛ بنابراین منحنیهای قدرت و گشتاور این دستگاه یکدست و بدون شکستگی ناگهانی است. البته که قدرت از طریق یک میل انتقال قدرت بزرگ به چرخهای عقب انتقال مییابد و حرکت میدهد.
جعبهدنده ۶ سرعتی از یک کلاچ مجهزبه دستیار گشتاور استفاده میکند که بدون کوچکترین ایجاد حس یک موتورسیکلت روزمره و اصطلاحا کروزر، راکت 3R را جابهجا میکند. اگر راننده دنده را زودتر از موعد عوض کند، با رسیدن به سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دنده ۳ و دور ۳۲۰۰ خواهد بود و همین دنده بهاندازه کافی صدا و بازه حرکتی فراهم میکند. با رسیدن به یک جاده باز، روح حقیقی ترایومف از اگزوز آن غرش میکند اما با فشردن بوق، ناگهان صدای یک وسپای قدیمی را میدهد!
پیچیدن و خمکردن موتورسیکلتهای مجهز به تایرهای پهن معمولا دشوار تصور میشود چون تایر پهن آنها، فرصت و راحتی خمکردن موتور را کاهش میدهد اما ترایومف موفق شده تا با همکاری «اِیوُن» پروفیلی را برای تایرهای کبرا کروم این موتورسیکلت توسعه دهد که فرمانپذیری متعادلی را برای راننده به ارمغان میآورد. پیچش این دستگاه در پیچهای برای موتورسیکلتی در این ابعاد واقعا خارقالعاده به شمار میرود و راننده را کمتر از انتظار به زحمت میاندازد. تنظیمات و فنربندی و میراگرها بهگونهای انجام شده که اسپرتتر از سایر کروزرها است اما راندمام حتی برفراز مسیرهای پر فرازونشیب هم راحت و روان قلمداد میشود. کیفیت ترمزهای برمبو نیز بالاتر و دقیقتر از حد انتظار است.
میگویند بسیاری از افراد خریدهایشان را احساسی انجام میدهند و با منطق آن را توجیه میکنند؛ این جمله درباره خریداران ترایومف راکت 3R کاملا صدق میکند؛ چراکه این موتورسیکلت آنقدر خارقالعاده تولید شده که یک هواخواه و دوستدار واقعی را شبها با یاد خود بیدار نگه میدارد تا برای مالکیت آن برنامهریزی کند. راکت 3R مخصوص آن دسته از افراد است که میخواهند پادشاهی حقیق مسیر را در دست داشته باشند. نظر شما درباره این مورتوسیکلت زیبا و قدرتمند چیست؟!
مشخصات فنی ترایومف راکت 3R 2023
قیمت پایه | ۲۳,۸۹۵ دلار |
گارانتی | ۳ با کارکرد نامحدود |
نوع موتور | ۲۲۹۴ سیسی مایعخنک/ سهگانه خطی DOHC 4 با ۴ سوپاپ برای هر سیلندر |
نسبت تراکم | ۱۰.۹:۱ |
جعبهدنده | ۶ سرعتی بههمراه کلاچ هیدرولیکی مجهز به دستیار لغزش |
قاب شاسی | آلومینیوم ریختهگری شده |
ارتفاع صندلی | ۷۷.۲ سانتیمتر |
وزن خام | ۲۹۵ کیلوگرم |
قدرت | ۱۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۰.۵ نیوتن متر |
مسافت قابلپیمایش تخمینزده شده | ۲۴۰ کیلومتر |
Type D
۲۳ بهمن ۱۴۰۱بی نظیر 🔥🔥
بهنام
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ویدئوی این موتور سیکلت رو تو یوتیوب دیده بودم و دوست داشتم مقاله ای راجع به این موتور بشدت زیبا و دلفریب بخوانم.ممنون بابت معرفی این موتور خارقالعاده.
مهراد
۲۳ بهمن ۱۴۰۱واقعا زبان و کلمات توی ذهنم برای وصف اینهمه زیبایی و حس و تکامل قاصره !
نمیدونم چی بگم ، نور چشمام با دیدن عکسای این موتور زیاد شد
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۳ بهمن ۱۴۰۱سه سیلندر توسط سه منیفولد به دو اگزوز میرسه در حالی که سمت دیگه موتور هم یه اگزوز کوچیک دیده میشه.کاش تصاویری از انجین موتور میزاشتین هر چند خودم الان میرم میگردم دنبالش.یکی از چیزایی که دوست دارم ساختن یا ماشین اسپرت و با انجین متور سیکیلت هست.در گذسته نقشه های یه کارت با انجین هوندا 250 کشیده بودم.بسوزه پدر بی پولی
R
۲۳ بهمن ۱۴۰۱سرعت؟
محمدهادی
۲۳ بهمن ۱۴۰۱چرا انقد تو بحث قدرت ظعیف عمل کرده؟
۲.نیم لیتر حجم موتور،فقط ۱۴۵ اسب؟؟
چرا؟؟
دیگه الان ۲۰۷ ایران با ۱.۶ لیتر حجم ۱۱۰ اسب قدرت داره
موتورهای معروف ۱۰۰۰سی سی حدودا ۱۴۰ اسب قدرت دارن
علاوه بر این،خود همین نسل قبلیش لا اقل با حجم کمتر،۱۶۵ اسب تولید میکرده
این چرا با وجود افزایش حجم،برعکس کاهش توان داشته؟!!
عهههه
اعصاب خورد میکنن بعضی اتفاقاهااا…
آخه آقای تریموف چه گندی زدی تو این موتور که این بلارو سر توان تولیدی آوردی؟؟
این موتور با این حجم اقلا باید ۲۴۰ اسب قدرت تولید میکرد با استانداردهای کنونی سایر موتورهای پرفورمنس
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲۴ بهمن ۱۴۰۱داداش موتور با ماشین فرق داره چطور مقایسه می کنی
Real
۲۴ بهمن ۱۴۰۱موتور گشتاوریه برای سرعت بالا نیست برا مهندسای اونا عین اب خوردنه قدرت بالاتر بگیرن ولی منطقو هیچ وقت کنار نمیذارن
مانی
۲۴ بهمن ۱۴۰۱موتور سیکلتها توربو نیستن(اگه نینجاها رو در نظر نگیریم)
دوکاتی موتور ۱۰۰۰ سیسی میزنه با ۲۴۰ اسب قدرت!!! البته گشتاور کمی داره و خیلی دور بالاست
برای اینکه موتور روزمره باشه باید راحت باشه و تو دور نرمال قدرت و گشتاور خوبی داشته باشه
به این دلیل حجم انجین اینقدر زیاده،همونطور که میبینی تو دور ۳۹۰۰ تمام گشتاور رو داری یعنی از دور ۳۰۰۰ که برای موتور
کاملا نرماله بیشتر گشتاور رو داری و جالبه که از دور ۲۵۰۰(امیدوارم نویسنده اشتباه نکرده باشه)هم قدرت رو داری
تو این دور بیشتر قدرت رو داشته باشی بی نهایت عالیه(برای کاربری راحت نه اسپورت)
این همه زیاده گویی کردم در کل شد این:
قله نمودار گشتاور و قدرت تو دور پایین و پیش همه=بسیار عالی و کاربردی
بیمر هم موتور کروز ۲لیتری داره که ۱۰۰اسبیه(حدودی)
هارلی هم موتور ۱.۸ داره که ۸۰ اسبیه(حدودی)
محمدهادی
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ایول مانی جون
پس فقط این احتمال میمنه که اونا عمدا موتور رو روی این مشخصات طراحی کردن
برای راحتی!
ولی آخه راحتی رو هم که درنظر بگیری باز داداش کمه
خیلی راحت میتونستن به عددتی ۱۸۰ ۱۹۰ اسب برسن بدون اینکه ردلاین موتور رو بالا بخوان درنظر بگیرن
بهرحال با ظاهرش بشدت حال کردم
با توان موتور اصلن عششق نکردم
ولی اگه در دسترسم بود مث س…..گ تصاحبش میکردم
چون خیلی جذذاب و خفنه ظاهرش😂😂
R
۲۴ بهمن ۱۴۰۱از حداکثر توانش استفاده نکردن و حداکثر خروجی رو نگرفتن وگرنه با این حجم باید از کاوازاکی h2r هم سریعتر باشه فقط از موتورای هزار سی سی حداکثر خروجی رو میگیرن که سرعتشون ۳۰۰ عه وگرنه بالای هزار خیلی موتور داریم که سرعت و قدرتشون کمتر از هزار هاست
کیانوش
۳۰ بهمن ۱۴۰۱این موتور وانجینش واسه قدرت زیاد به ازای حجم ساخته نشدن اکثر موتور های این سبک تو همین حدود صد تا صد و پنجاه اسب بخار قدرت دارن و بیشتر از این هم نیاز ندارن ،حجم رو زیاد میکنن که لذت سواری رو بیشتر کنن واسه ی عده موتور سوار خاص ،حجم بیشتر یعنی صدای بهتر که مهمترین صفت این سبک ازمتور هاست
مازیار
۲۳ بهمن ۱۴۰۱مناسب ترین توصیف براش همون تیتر پادشاه جاده هست
MAJking2
۲۳ بهمن ۱۴۰۱یکی از برند های خوب انگلیسی من عاشق ناکد ۱۲۰۰ ار اس هستم رنگ باجا اورنج
مانی
۲۴ بهمن ۱۴۰۱نیکد(naked) به معنی برهنه
مجتبی
۲۳ بهمن ۱۴۰۱مشخصات اشتباه هست.این موتور ۱۶۷ اسب بخار و ۲۲۱ نیوتون متر گشتاور دارد.
یوسف
۲۳ بهمن ۱۴۰۱واقعا لذت بردم از نگاه کردن بهش….
لذت واقعی سوار شدنش اونم دو ترک… جاده اسالم به خلال….. کلبه چوبی…
❤BMW❤
۲۳ بهمن ۱۴۰۱جوووون !
چه موتوری 😅
Hamilton1970
۲۴ بهمن ۱۴۰۱به به
روزمون ساخته شد…
هیوا
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ترجمه اصطلاحات تخصصی موتور تو این متن یه خرده اذیت کننده بود. من متوجه نشدم که موتور سه سیلندره یا نه؟ تو ترجمه فقط نوشته بود «سهگانه». سعی کردم از عکسها بفهمم که سیلندرها ۳ تا هستند یا ۶ تا.
یا نفهمیدم منظور از «کلاچ مجهز به دستیار گشتاور» همون اسلیپر کلاچ است یا نه. خلاصه موتور که شاهکاره ولی ترجمه میتونست بهتر باشه.