تا به حال از خود پرسیدهاید که سه حرف کی تی ام KTM در نام این شرکت مشهور اتریشی مخفف چیست؟
اگر به دنبال خرید موتورسیکلتهای مختلف از جمله مدلهای نیکد، سوپر اسپرت و یا کراس باشید حتما نام کی تی ام KTM را شنیدهاید. این شرکت اروپایی هم از نظر فروش تجاری و هم موفقیت مسابقهای در دنیای موتورسیکلتها به جایگاهی والا رسیده است. کی تی ام یکی از بهترین شرکتهای تولید کننده موتورسیکلت کراس در دنیا محسوب میشود و محصولات آفرود آن در رقابتهای زیادی از جمله AMA سوپر کراس، AMA پرو، FIM موتو کراس و سوپر اندورو حضور دارند. همچنین موتورسیکلتهای اسپرت این برند نیز در رقابتهای موتو جی پی شرکت میکنند.
اما آیا تاکنون از خود پرسیدهاید که سه حرف کی تی ام KTM مخفف چه عبارتی هستند؟ این حروف بر روی همه وسایل نقلیه شرکت با رنگهای مشکی، نارنجی و سفید نقش بسته اما معنی آنها چیست؟ نام رسمی کامل کمپانی مادر موردبحث ما KTM Sportsmotorcycle AG است که مالک تمامی زیرمجموعههای کی تی ام به شمار میرود. البته سه حروف موردبحث مخفف نامهای کاملاً متفاوتی هستند. در واقع KTM مخفف سرواژههای عبارت Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen محسوب میشود و اگر میخواهید بدانید چرا چنین نام طولانیای وجود دارد باید به تاریخچه مختصری از شرکت اشاره کنیم.
کی تی ام از همان ابتدا سازنده موتورسیکلت نبوده و کار خود را به عنوان کارگاه فلزکاری شروع کرده است؛ اما در سال ۱۹۳۴ بود که یک مهندس اتریشی به نام هانس ترانکنپولز شرکتی را که امروز میشناسیم در ماتیگوفن اتریش تأسیس کرد. واژه kraftfahrzeuge به معنی وسیله نقلیه موتوری است و بنابراین عبارت طولانی یاد شده به نام مؤسس کمپانی، محل تأسیس آن و همچنین زمینه کسبوکاری اشاره دارد. Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen نام اولیه کمپانی بود اما زمانی که شروع به تولید موتورسیکلت کرد کی تی ام معنی متفاوتی به خود گرفت.
در سال ۱۹۵۱ بود که کی تی ام اولین موتورسیکلت خود را ساخت. چهار سال پس از عرضه موتورسیکلت ۱۰ سیسی R100، ترانکنپولز با یک سرمایهگذار به نام ارنست کرونریف به منظور افزایش ظرفیت تولید کمپانی خود توافق کرد. پس از آن بود که واژه Kraftfahrzeuge از نام کلی شرکت حذف شد و نام کرونریف به آن اشاره شد. به این ترتیب نام کمپانی به Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen تغییر یافت اما سرواژههای آن همانند قبل باقی ماندند. همچنین از آنجایی که موتورسیکلتهای کی تی ام به دست مشتریان در کشورهای انگلیسیزبان نیز رسیدند بنابراین استفاده از نام کی تی ام برای آنها راحتتر و بهتر بود. البته باید دانست کی تی ام مدرن مخفف هیچ عبارتی نیست و آخرین باری که نام رسمی کمپانی تغییر یافت در سال ۱۹۹۴ بود که عبارت KTM Sportsmotorcycle GmbH به KTM Sportsmotorcycle AG تغییر کرد و در حال حاضر هم کی تی ام فقط کی تی ام است نه چیز دیگر!
NAVID۰۰۹۸
۱ مرداد ۱۴۰۳از KTM ، مدلهای دوک و بخصوص 200 را عاشقشم!!!
یادتون میاد سال ۹۶ قسطی بیبهره میفروختن حدود ۲۰ میلیون😢!
مدتی پیش یکی از دوستان قسطی با بهره خرید حدود ۶۰۰ میلیون( نمونه ۲۵۰ فیسلیفت )!!!
اما خداوکیلی یه سوال دارم از اونایی که هنوز امیدوارند ، آیا هنوز امیدوارید😂؟؟؟
خودم آره!!!هنوزم امیدوارم!!!به اینکه یه روز خوب میاد ولی اون روز نه ما نه بچههامون استخونشون نمونده!!!
SMS
۱ مرداد ۱۴۰۳اصالت
علیرضا قاسمی نیگجه
۴ شهریور ۱۴۰۳از زمانی که هندی ها دست بردن به مونتاژ وساخت این موتور دیگه بدرد نمیخوره
اشكان
۲ مرداد ۱۴۰۳امید داشتن خیلی خوبه ولی این کلمه ساخته شده بالاسریهاست که بهت حالی بکنن امروز سواریتو بده و امیدوار باش بعدا تو سوار میشی!!😩
ابوالفضل حسینی
۴ مرداد ۱۴۰۳بسم الله الرحمن الرحیم
تو و خیلی های دیگه
جز یه بیسواد، چیزی نیستین!
بیاین باهم مرور کنیم!
موتوری که میگی اونموقعه ۲۰ تومن بوده ، قیمتش اونموقعه حدود ۱۹۰۰ دلار بوده
اما موتوری که الان گفتی توی خود سایت دوک حدود ۴۶۰۰ دلار قیمتشه
پس این تورم و اختلاف قیمتیه که روی خوده موتور تو خارج کشور خورده
این بیسوادی اول شما که یه چیز ارزون تر دلاری قدیم رو با گرون تر دلاری الان مقایسه میکنی
اما بحث بعد
پایه حقوق ۹۶ یه کارگر ، ۹۳۰ هزار تومن بوده و پایه حقوق الان ۱۲ و نیم میلیون
قیمت اون دوک به گفته خودت اونموقعه ۲۰ تومن بوده
یعنی برای نقد خریدن ، یه کارگر باید زحمت ۲۰ ماهشو میداد و اگه اون یه موتور هم قیمت فیس لیفت الان بود حدود ۵۰ میلیون قیمت داشت! پس باید زحمت حدود ۵۵ ماهشو میداد!
اما الان
قیمت نقد توی ایران دوک ۲۵۰ فیس لیفت حدود ۵۲۰ میلیونه(بماند که نزدیک به صفرش رو کلی قیمت پایین تر میتونید پیدا کنید)
و با این پایه حقوق حدود ۴۰ ماه از دستمزدش رو باید بده
یعنی حدود ۱۵ ماه سود
اینم بیسوادی دوم تو
M
۱۸ مرداد ۱۴۰۳آره تو با سوادی
قیمت دقیق دلاری موتور تو سالهای گذشته رو با درآمد دلاری در سالهای گذشته و حال رو مقایسه کنید متوجه کاهش شدید توان خرید می شوید
از طرفی صورت مسئله و اصل مطلب سه برابر شدن قیمت خودرو و موتور سیکلت وارداتی یا مونتاژی در ایرانه،با توجه به درآمد خیلی پایین مردم ایران نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی!با سواد
K1
۴ شهریور ۱۴۰۳برا اومدن یروز خوب منتظر عوض شدن دولت مولت نباش ۳ بار عنقلاب کردین توی ۹۰ سال چی شد فقط عقبتر و عقبتر مشکل اول فرهنگیه دوم خارجی سهم بهت نمیدن تو این دنیا اگه بازیگر نباشی …
علیرضا قاسمی نیگجه
۴ شهریور ۱۴۰۳شما باسواد ما بیسواد آقای باسواد شما اصلا اطلاع دارید که موتورهای وارداتی کلا بعنوان لوازم یدکی با تعرفه گمرکی خیلی ناچیز وارد میشه و شرکت های مونتاژ کننده با قیمت چند صد برابر تو پاچه ملت میکنن آقای باسواد آفریقا تویین حدودا ۱۲ هزار دلار قیمت داره تو ایران ۴ میلیارد پورشه ورئیس ۵۸۰۰دلار قیمت داره تو ایران ۸۰۰میلیون کلا موتور تو ایران خیلی گرونه
K1
۴ شهریور ۱۴۰۳برا اومدن یروز خوب منتظر عوض شدن دولت مولت نباش ۳ بار عنقلاب کردین توی ۹۰ سال چی شد فقط عقبتر و عقبتر مشکل اول فرهنگیه دوم خارجی سهم بهت نمیدن تو این دنیا اگه بازیگر نباشی …
Mohammad
۱ مرداد ۱۴۰۳این برند ، یه خودروی خفن هم داره ktm bow gt xr
یاشار
۲ مرداد ۱۴۰۳انشاالله ما هم یروزی سوار میشیم.
علی
۳ مرداد ۱۴۰۳موتورسیکلت هایی که درهمه جای دنیا مورداستفاده است برای ماایرانی ها یک رویااست.وافسوس وصدافسوس که ازماست که برماست!!باشصت سال سن عشقم این است که هروقت ازهمه دنیا خسته ام ودل گیر.سی بی ۱۳۰۰ رادستمال بکشم وباهاش درد دل کنم.شایدمسخره باشدولی واقعی است!!