موتورسیکلت هیلدبرند که در سال ۱۸۹۴ ساخته شد بهعنوان قدیمیترین موتورسیکلت جهان شناخته میشود. این وسیله فاقد گیربکس است!
موتورسیکلت هیلدبرند متعلق به سال ۱۸۹۴ که اخیراً در یک حراجی به فروش رسیده است ثابت میکند که موتورسواری از اواخر قرن نوزدهم آغاز شده است. امروزه گیربکس یکی از بدیهیترین و اصلیترین قطعات در قوای محرکهٔ وسایل نقلیه محسوب میشود اما این موتورسیکلت گیربکس نداشت و شاتونهای پیشرانهٔ آن مستقیماً به چرخ عقب متصل بودند. همچنین در طرفین موتورسیکلت هم نوارهای لاستیکی سفید یا مشکیرنگی دیده میشود که به عقب کشیدن پیستونها در حرکت برگشتی پیشرانه کمک میکردند.
سیستم ترمز این موتورسیکلت هم از قطعهای به شکل قاشق تشکیل شده بود که یک لنت فلزی را به تایر فشار میداد. همچنین وقتی راکب ترمز میگرفت، دریچهٔ گاز هم بهطور خودکار بسته میشد. البته دریچهٔ گاز این موتورسیکلت صرفاً یک پیچ است. ازآنجاییکه هیلدبرند کلاچ ندارد، برای روشن کردن آن باید موتورسیکلت را هل بدهید و پس از روشن شدن روی آن بپرید! خب از قدیمیترین موتورسیکلت جهان چه انتظاری دارید؟!
هرچند هیلدبرند وسیلهای بسیار ابتدایی و ترسناک است اما برای آن زمان موتورسیکلت پیشرفتهای محسوب میشد و امروزه بهعنوان اولین موتورسیکلت تولید سری شناخته میشود. یک نمونه از این موتورسیکلت چندی پیش در حراجی پاریس با قیمت ۱۹۵,۵۰۰ یورو فروخته شد. همچنین در همین حراجی یک موتورسیکلت بامو R32 متعلق به اوایل سال ۱۹۲۴ هم با قیمت ۱۴۳,۷۵۰ یورو فروخته شد. این موتورسیکلت تا پایان سال ۱۹۲۴ رکورد فروش را به ثبت رساند و این روزها به دلیل جشن صدمین سالگرد در سال ۲۰۲۳، قیمت آن افزایش پیدا کرده است.
R32 در مقایسه با هیلدبرند بسیار مدرنتر به نظر میرسد. این موتورسیکلت به یک پیشرانهٔ دو سیلندر سوپاپ کناری مجهز است. در این پیشرانه، سیلندرها به شکل افقی روبروی هم قرار گرفتهاند و بسیاری از متخصصان بامو هنوز هم این طرح را ترجیح میدهند. همچنین موتورسیکلتهای سری R بامو هنوز هم از گیربکس داخلی و طرح میل گاردان بجای زنجیر R32 قدیمی استفاده میکنند. البته خوشبختانه ترمزهای کاسهای مدتها است که در موتورسیکلتها منسوخ شدهاند.
امروز مایباخ را بهعنوان برند فوق لوکس مرسدس بنز میشناسیم اما در دههٔ ۲۰ این شرکت پیشرانههای پرفورمنس بالایی را برای سایر سازندگان تولید میکرد که یکی از این پیشرانههای در موتورسیکلت آلمانی وایت مارس MA 20 استفاده شد. این موتورسیکلت که در سال ۱۹۲۰ معرفی شد، به پیشرانهٔ دو سیلندر ۹۵۶ سیسی سوپاپ کناری مجهز بود که برخلاف بامو بهصورت طولی در فریم موتورسیکلت نصب شده بود و برای انتقال نیرو از گیربکس دو سرعته با دو زنجیر استفاده میکرد. همچنین درحالیکه اکثر موتورسیکلتهای آن زمان روی فریم دوچرخهها ساخته میشدند، مارس ساختار جعبهای فولادی داشت.
یک دستگاه مارس MA 20 در حراجی اخیر فرانسه با قیمت ۹۵,۴۵۰ یورو فروخته شد. اکثر موتورسواران امروزی احتمالاً میتوانند بدون مشکل چندانی با بامو R32 یا مارس MA 20 رانندگی کنند اما آیا کسی توان روشن کردن و راندن هیلدبرند را خواهد داشت؟
زیزیگولو
۱۳ فروردین ۱۴۰۲چقدر شبیه اون موتور گازیای قدیمی تو ایران هستش که همیشه هم صاحباشون مشغول هُل دادنشون بودن تا روشنشون کنن
فرامرز
۱۳ فروردین ۱۴۰۲دایی من یکی از اون موتور گازی ها توی دهه ۶۰ داشت که داداش بزرگم بعضی وقتا مارو سوار میکرد
البته غیر از هل دادن اگه روی جک رکاب میزدی هم روشن میشد زیزیگولو جان
یادش بخیر
زیزیگولو
۱۴ فروردین ۱۴۰۲😂😂😂
R/T
۱۳ فروردین ۱۴۰۲چقد جالب بود
مخصوصا اون بی ام و r32
میثم
۱۳ فروردین ۱۴۰۲《البته خوشبختانه ترمزهای کاسهای مدتها است که در موتورسیکلتها منسوخ شدهاند.》
اتفاقا هنوزم ما در حال تولید و فروش موتورسیکلت با ترمزهای کاسهای هستیم یا همون ۱۲۵های طرح هندا اونم با مدل ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲.
یه بنده ی خدا
۱۴ فروردین ۱۴۰۲قیمتش ارزون در میاد بد نیست
محمد
۱۳ فروردین ۱۴۰۲تحریریه محترم پدال پس چرا مسابقات فرمول یک رو پوشش نمیدین؟نه از مسابقه عربستان و نه از مسابقه استرالیا هیچ مطلبی انتشار ندادین.رالی wrc هم که گمنام گمنامه تو پدال چند ساله هیچی ازش منتشر نمیشه.نه راننده ها و نه تیمها و ماشین هاشون.
mahdi-es17
۱۳ فروردین ۱۴۰۲مسابقه استرالیا که اخرش سمی بود
طراح خودنرو
۱۳ فروردین ۱۴۰۲خوب بذار ماشین حساب بندازم :؛ اونا سال ۱۸۹۴ ، موتور سیکلت تولید کردن ، خوب ما هم که در سال ۲۰۲۴ موتور یعنی پیشرانه موتور سیکلت رو نمی تونیم تولید کنیم ، و میدیم تو شانگهای میسازن ولی خوشبختانه جعبه ش مال خودمونه ، حالا ۱۲۸ = ۱۹۸۴ – ۲۰۲۴ خوب عزیزانم ۱۲۸ سال عقبیم که چیز مهمی نیست ، با علم جهشی و تولید پرشی زود بهشون می رسیم
مجتبی .
۱۴ فروردین ۱۴۰۲والبته این عدد هرسال بیشتر میشه. متاسفانه
Rahman
۱۳ فروردین ۱۴۰۲جالبه سیستم انتقال قدرت بی ام و با گاردان انجام میشه ، چقدر دوست دارم این وسایل نقلیه قدیمی رو از نزدیک ببینم.
مانی
۱۴ فروردین ۱۴۰۲مگه اولین موتورسیکلت رو شخص دایملر نساخت؟
چاووش
۱۷ فروردین ۱۴۰۲قبل ازانقلاب یک موتور مارک هوندا 750 چهارسیلندری واردکشورشده بود که سرعتش220کیلومتربود وهر شخصی توانایی نداشت سوارش شود توی محله مان یکنفرخریده بودش اونزمان ده هزارتومان، شبها وقتی دراتوبان چهارشیر می گازوندش یک صدای قشنگی از اگزوزش میومد که ماهم باهاش همصدا میشدیم مثل کشیدن صدای ابووووووووووووو، یادش بخیر خیلی قدرتمندبود، مشابه اش یکسال بعدسوزوکی 750 اومد سه سیلندربود لاکن رادیات داشت ولی سرعت وصدای اگزوز هوندا را نداشت، بگذریم انقلاب شد وجنگ وماهم شدیدیم رزمنده بسیجی وصاحب مـوقت یک هوندا تریل 125 قرمزرنگ، یاللعجب چقدر محکم قوی کارامد وکارایی داشت، البته250 هم بود لاکن قدرت بدنی راکب میخواست، یادش بخیر که. موتورهای تریل هوندا ولندکروزهای ژاپن حق عظیمی گردن نیروهای مسلح مقتدر ایران داشتند خیلی کمک کارمون بودن بدون ادعا درعین سرعت استقامت ووووووووووو لاکن موتورسوارخوب بکسی میگن که کاسکت ولوازم ایمنی اش همراهش باشد تا جانش ومالش درامان خداوندباشد