موتورسیکلتیاماها

یاماها MT-03؛ قدرتمندترین موتورسیکلت سال 2024 با قیمت زیر 5 هزار دلار

موتورسیکلت یاماها MT-03 با قدرت حدود ۴۱ اسب بخار قوی‌ترین موتورسیکلت دنیا با قیمت زیر ۵ هزار دلار محسوب می‌شود.


در بازه قیمتی کمتر از ۵ هزار دلار گزینه‌های مختلفی وجود دارد اما باید انتظارات خریداران نیز معقول باشد. در واقع انتظار تولید موتورسیکلتی قدرتمند با چنین قیمتی بسیار جاه‌طلبانه و دور از انتظار به نظر می‌رسد اما شرکت‌هایی همچون هوندا، یاماها، تریومف و حتی QJ موتور سورپرایزهایی را به همراه دارند. تمامی محصولات ارزان‌قیمت این شرکت‌ها جزو گزینه‌های عالی برای افراد تازه‌کار به شمار می‌روند اما ما می‌خواهیم جذاب‌ترین رقیب این کلاس را که ترکیبی مناسب از پرفورمنس، قابلیت اطمینان و استایل برجسته را ارائه کرده است معرفی کنیم. این موتورسیکلت که یاماها MT-03 نام دارد از یک پیشرانه دو سیلندر با قدرت بیش از ۴۰ اسب بخار در دور فراتر از ۱۰ هزار استفاده می‌کند و سواری آن در سرعت‌های بالا نیز پایدار است. واقعاً باید به یاماها در تولید چنین محصولی با قیمت کمتر از ۵ هزار دلار آفرین گفت چراکه ترکیب همه فاکتورها در یک پکیج کار بسیار سختی خواهد بود.

یاماها MT-03؛ قدرتمندترین موتورسیکلت سال ۲۰۲۴ با قیمت زیر ۵ هزار دلار

در دل این موتورسیکلت ژاپنی یک پیشرانه ۳۲۱ سی‌سی قرار دارد. یاماها همیشه در بحث قوای محرکه درخشیده و پرفورمنس و نرمی جزو کلیدی‌ترین ویژگی‌های موتورهای این برند بوده‌اند. MT-03 نیز از همین قاعده مستثنا نیست و پیشرانه دو سیلندر آن بسیار به دورگیری مشتاق است. پیستون‌های آلومینیومی فورج کاری شده به همراه آلیاژ آلومینیوم مخصوص در بخش سیلندر و قطعات داخلی تضمین کننده عملکرد نرم این قلب آهنین خواهند بود. حداکثر قدرت موتورسیکلت موردبحث که حدود ۴۱ اسب بخار است در دور ۱۰۷۵۰ به دست می‌آید.

یاماها تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش حداکثری لرزش‌های پیشرانه در نظر گرفته است. همچنین نیروی تولیدی نیز از طریق یک گیربکس ۶ سرعته با نسبت‌های نزدیک به هم راهی چرخ عقب می‌شود. تنها نکته این است که موتورسیکلت نیکد یاماها یا صفر است یا صد یعنی چیزی ما بین آن‌ها وجود ندارد؛ به عبارت دیگر شما رانندگی کم سرعت با آن را دوست خواهید داشت و یا اینکه به دنبال تخت گاز کردن با آن در مسیرهای مستقیم خواهید بود. حداکثر سرعت یاماها MT-03 به ۱۷۴ کیلومتر در ساعت می‌رسد که بهترین رکورد در کلاس موتورسیکلت‌های زیر ۵ هزار دلار است. این پرفورمنس به لطف ترکیب پیشرانه‌ای پرقدرت و بدنه‌ای سبک‌وزن به دست می‌آید. همچنین باید گفت محصول موردبحث بهترین نسبت قدرت به وزن را در بازه قیمتی کمتر از ۵ هزار دلار دارد. به این موارد باید فریم لوله‌ای سبک‌وزن و الماس مانند را افزود که نه تنها باعث کاهش وزن شده بلکه روی استحکام، پایداری و دوام شاسی نیز تأثیر مثبت دارد. همچنین اگزوز کوتاه و حذف پانل‌های بدنه به کاهش حداکثری وزن MT-03 کمک کرده‌اند. موتورسیکلت یاماها تنها ۱۶۹ کیلوگرم وزن دارد.

حتماً این سؤال برای شما نیز پیش آمده که یاماها چگونه توانسته چنین موتورسیکلتی را تولید کند. باید گفت فرمول یاماها در تولید MT-03 استفاده از پیشرانه‌ای پرقدرت به همراه سخت‌افزار ساده و به دور از برخی تکنولوژی‌های پیچیده امروزی بوده است. همین تمهیدات باعث می‌شود قیمت موتورسیکلت به زیر ۵ هزار دلار برسد. باید گفت استفاده از سخت‌افزار و تکنولوژی ساده ضرورتاً نکته منفی نیست چراکه تقریباً همه رقبا در این بازه قیمتی وضعیت مشابهی دارند؛ اما یاماها کمی جلوتر رفته و به همین خاطر است که MT-03 قدرتمندترین موتورسیکلت ۲۰۲۴ با قیمت زیر ۵ هزار دلار محسوب می‌شود. تنها سخت‌افزار برجسته این محصول را می‌توان دوشاخ جلوی ۳۷ میلی‌متری KYB دانست. بقیه قطعات ساده اما مؤثر طراحی و ساخته شده‌اند. حتی از نظر سیستم‌های الکترونیکی نیز نباید انتظارات زیادی داشت و سیستم ترمز ضد قفل و نمایشگر LCD برجسته‌ترین ویژگی‌های آن هستند. البته همه این موارد با توجه به قدرت بالای پیشرانه و قیمت این محصول کاملاً توجیه می‌شوند. قطعاً یاماها MT-03 بهترین نسبت قیمت به قدرت را در بازه قیمتی پایین‌تر از ۵ هزار دلار دارد اما بد نیست اشاره‌ای به رقبای برند ژاپنی یاد شده نیز داشته باشیم.

نزدیک‌ترین رقیب MT-03 را شرکت چینی نسبتاً ناشناخته QJ موتور می‌سازد. محصول این شرکت SRK 400 نام دارد که ۳۰۰ دلار ارزان‌تر از یاماها بوده و اندکی کم‌توان‌تر است. البته وزن محصول چینی‌ها بیشتر است و سابقه آن اصلاً به پای یاماها نمی‌رسد. رقیب دیگر تریومف اسپید ۴۰۰ است که آن هم قدرت مناسبی در مقایسه با قیمت خود داشته و البته بیشترین گشتاور را بین موتورسیکلت‌هایی با قیمت کمتر از ۵ هزار دلار دارد. استایل کلاسیک و رترو، تجهیزات نسبتاً مناسب و تولید توسط برندی مشهور و باسابقه جزو ویژگی‌های اسپید ۴۰۰ هستند؛ اما باید دانست که محصول تریومف از پیشرانه تک سیلندر استفاده می‌کند و از این نظر یاماها یک سر و گردن بالاتر است.

موتورسیکلتی که در سطح یاماها MT-03 قرار می‌گیرد کی تی ام دوک است که پیشرانه آن حجم کمتر از ۲۵۰ سی‌سی دارد اما قدرتی فراتر از ۳۰ اسب بخار را تولید کرده و همه را سورپرایز می‌کند؛ اما متأسفانه از نظر قیمت کمی ناامید کننده ظاهر می‌شود چراکه رقبا قیمت ارزان‌تری دارند. کم‌توان‌ترین و قدیمی‌ترین موتورسیکلت این کلاس هوندا CBR300R نام دارد که دلیل اصلی قیمت ارزانش همان سن بالاست. در واقع از سال ۲۰۱۴ تاکنون تغییر چندانی در محصول هوندا اعمال نشده و تقریباً همه‌چیز آن قدیمی است. برای درک بهتر این قضیه باید گفت CBR رقیب اصلی کاوازاکی نینجا ۳۰۰ محسوب می‌شود اما نینجا ۳۰۰ در سال ۲۰۱۷ بازنشسته شد و جای خود را به نینجا ۴۰۰ داد و حالا نیز نینجا ۴۰۰ با مدل جدید نینجا ۵۰۰ جایگزین شده است. همین موضوع سن بالای CBR300R را نشان می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. IMAN

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    چه موترو سیکلت جذابی….
    دوستان امکان نداره که بتونیم این موتور رو با همون سند 250 سی سی وارد کنیم؟؟؟؟؟(به صورت غیر قانونی)

    موافقم 30
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      فقط مسئولین می تونند نه شما

      موافقم 34
      مخالفم 2
    2. رهگذر

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      مگه اینکه چندین برابری که سازنده برای ساخت موتور هزینه کرده، پول به گمرک و آغایان بدی تا شاید راضی بشن. ما ایرانیها نهایتا باید موتور چینی سوار بشیم که همونم آغایون زحمتشو میکشن.!! به هرحال آغایون هم که باید از یه جایی پول بیارن که بتونن زندگی لوکسی را برای خود و فرزندانشان فراهم کنند.

  2. hosen

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (694 ديدگاه)

    این موتور سیکلت درواقع نسخه naked یاماها r3 هستش که هردوشون هم جذابن.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  3. 18:45

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (666 ديدگاه)

    واقعا دست مریزاد همه خوبی ها رو یکجا داره اونم با ظاهر جذاب و معقول.
    یاماها معمولا با نوآوری هاش تو بوق و کرنا نمیکنه و فروتن حرکت میکنه…
    صد در صد بازار رو تصاحب میکنه.
    تو بحث موتور سیکلت واقعا باید بیشتر لذت رانندگی دخیل باشه تا دخالت تجهیزات الکترونیکی.

    موافقم 21
  4. Kiarash

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (522 ديدگاه)

    یاماها 🤩💯🇯🇵

    موافقم 26
    مخالفم 1
  5. علی Shelby

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (540 ديدگاه)

    زیبا و قدرت مند

    موافقم 17
  6. حسین خوانساری

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    این همون انجین R3 هست که گذاشتن روی mt-03 ، البته بخاطر طراحی کلاس نیکد طبیعی هست حداکثر سرعتش نسبت به R3 یه مقدار کمتر باشه ولی تو شتاب صفر تا صد حدود ۶ ثانیه میزنه که نسبت به این کلاس و قیمت عالیه

  7. علی

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    این همون ام تی ۲۵هست که نیروموتور وارد میکنه وبه همان دلیل که افتدودانیدبه نام دویست وپنجاه میفروشن چون اصلا درکلاس ام تی ۲۵وجود نداره!!!ترتیبش این هست.mt15_300_700_900_1000 یعنی ام تی۱۵_3_۷_۹_۱۰

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. آریا مهدی

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      یه ویدیو خود یاماها تو کلاس ام تی ساخته که معرفی کرده MT 15-25-03-07-09-10

  8. مهدی

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    من عاشق موتور های هوندا هستم ولی اتفاقی یک دستگاه ام تی ۲۵ یاماها گرفتم واقعا شیفته این تیپ موتور شدم ای کاش مدلهای متنوع تر از یاماها وارد بشه و اینکه خدمات یاماها در ایران قوی بشه که کمتر مشکل لوازم یدکی داشته باشیم چون نیرو موتور متاسفانه در مورد موتور های وارداتی و مخصوصاً یاماها ضعیف عمل کرده

    موافقم 18
  9. کوروش

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو ایران با پنج هزار دلار بنلی اشغال میدن دستمون

    موافقم 14
    مخالفم 2
  10. علی

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه چند وقتی هست از موتور یاماهاxsr استفاده می‌کنم من همیشه عاشق برند هوندا بودم ولی از وقتی این موتور رو گرفتم واقعاً لذت بردم بسیار هندلینگ خوب و شتاب عالی داره با اینکه حجم موتور ۱۵۵ سی سی بیشتر نیست ولی عملکرد بسیار خوبی داره واقعا از سواریش لذت می‌برم

  11. برایان

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پنج هزار تا میشه ۳۰۰ تومن، توی همه کشورها ۵ درصد گمرکی میکشن روش میدن به ملت، حالا این بیاد ایران زیر -۹۰۰-۸۰۰ نمیاد, بالای ۱۳۰ درصد، توی این مملکت از هیچ چی شانس نیاوردیم،

    موافقم 10
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا