شرکت یاماها از موتورسیکلت ۳ سیلندر YZF-R9 مدل ۲۰۲۵ با قدرت ۱۱۷ اسب بخار رونمایی کرد.
از سال ۲۰۱۴ که یاماها FZ-09 معرفی شد همواره در تعجب بودیم که این برند چراکه نسخه سوپر اسپرت و پرچمدار از محصول خود را تولید نمیکند. پیشرانه ۳ سیلندر ۸۴۷ سیسی آن محصول اگرچه قدرت خوبی داشت اما طرفداران به دنبال موتورسیکلتی قویتر و مخصوص پیست بودند. به نظر میرسد چنین محصولی به خوبی میتوانست فاصله بین YZF-06 با پیشرانه ۶۰۰ سیسی و YZF-R1 را پر کند. البته پاسخ به این سؤالات همیشه در بازار است. عملکرد پیشرانه ۶۰۰ سیسی یاماها تقریباً به ابر موتورسیکلتهای ۷۵۰ سیسی نزدیکتر شده و تفاوت چندانی بین آنها در پیست وجود ندارد. از طرف دیگر ژاپنیها همچنان موتورسیکلتهای YZF-R1 را نیز عرضه میکنند. یاماها قطعاً میتوانست چنین محصولی را در کلاس ۹۰۰ سیسی بسازد اما فروش آن شاید به خاطر وجود سایر محصولات سختتر میشد. البته حالا همهچیز تغییر کرده است…
مدل R6 دیگر در سبد محصولات ۲۰۲۵ یاماها در امریکا دیده نمیشود و قیمت R1 هم از حدود ۱۹ هزار دلار شروع میشود. دادهها نشان میدهد اکثر موتورسیکلتهای ۶۰۰ سیسی مطرح بازار به حدی پیشرفته و پیست محور شدهاند که قیمت بالایی دارند؛ و موتورسیکلتهای ۱ لیتری بازار نیز قدرتی ۲۰۰ اسب بخاری را با تکنولوژیهای فراوان ارائه میکنند و بسیاری از افراد توانایی خریداری و راندن آنها را ندارند.
یاماها برای پر کردن خلا سبد محصولات خود YZF-R7 را تولید کرد که محصولی ۲ سیلندر بود و میتوانست نیازهای طرفداران را برطرف کند. یکی از مدیران این برند اظهار داشت R7 به فروش بالایی دست یافت. حالا هم نوبت به معرفی موتورسیکلت ۳ سیلندر یاماها YZF-R9 رسیده است که در بازار فعلی منطقی به نظر میرسد. پیشرانه CP3 یاماها با حجم ۸۹۰ سیسی در بطن این محصول جدید قرار دارد و ۱۱۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. فریم آلومینیوم، دوشاخ و شوک ارتقا یافته به همراه سیستمهای کمکراننده و الکترونیکی کامل جزو ویژگیهای YZF-R9 هستند. همانطور که میدانید محصولات نیکد و اسپرت یاماها تواناییهای بسیار زیادی داشته و کاملاً محبوب هستند و R9 نیز به احتمال زیاد همین موفقیت را تکرار خواهد کرد.
اما با ۱۲۵۰۰ دلار چه چیزی به دست میآورید؟ قدرت تولیدی R9 با محصولات کلاس ۶۰۰ سیسی قابل مقایسه است اما گشتاور آن بیشتر خواهد بود. همچنین این قدرت و گشتاور از دل پیشرانهای خارج میشود که بهخوبی شناخته شده و حدس میزنیم خروجی واقعی آن بالاتر از ارقام اعلامی یاماها باشد. از طرف دیگر R9 سیستمهای کمکراننده بهتری نسبت به رقبای ارزانتر خود دارد و مزیت دیگر آن به فضای پای بیشتر مربوط میشود. قیمت R9 نیز تقریباً مشابه محصولات کلاس ۶۰۰ سیسی است.
اگرچه خروجی پیشرانه یاماها YZF-R9 به ابر موتورسیکلتهای ۱ لیتری نمیرسد اما با یکسوم قیمت میتوان تجربهای هیجانانگیز داشت. اسب بخار همیشه خوب است اما حرفهایها چیزهای بیشتری میخواهند. یکی از مدیران یاماها قبلاً گفته بود ۹۲ درصد مدلهای R1 فروخته شده هرگز در پیست حضور نیافتهاند. اگرچه R9 برای حضور در پیست طراحی شده اما هدف آن ارائه پرفورمنس دستیافتنی در دنیای واقعی است؛ بنابراین فکر میکنیم یاماها YZF-R9 یک موتورسیکلت اسپرت برای خیابانها باشد و همه موتورسواران بتوانند از خروجی آن استفاده کنند. از جمله ویژگیهای موتورسیکلت ۳ سیلندر یاماها میتوان به ترمزهای برمبو با دو دیسک ۳۲۰ میلیمتری در جلو، ترمز ضد قفل، نسل جدید نمایشگر TFT با ابعاد ۵ اینچی، ارتباط گوشی هوشمند، سیستم کنترل کشش با ۹ حالت مختلف، سیستم کنترل لغزش، سیستم کنترل لیفت و… اشاره کرد. همانطور که گفته شد این موتورسیکلت با قیمت ۱۲۵۰۰ دلار در دسترس مشتریان خواهد بود.
hosen
۲۲ مهر ۱۴۰۳یاماها محصول بد تولید نمیکنه
بی نهایت جذابه این موتور
amirkhanzadeh
۲۲ مهر ۱۴۰۳قیمتشم خوبه
KAIZEN
۲۲ مهر ۱۴۰۳دیگه چی میخوای؟؟
mmd@
۲۲ مهر ۱۴۰۳هیچی🤣
Carbonado Aventador
۲۲ مهر ۱۴۰۳انجین ۳ سیلندر یاماها واقعا به طرز عجیبی بی نهایت زیبا و خوش صداعه!!!
بهروز
۲۲ مهر ۱۴۰۳به درک. هیچ ایرانی نمیتونه اینو داشته باشه چون پلاک نمیشه. عمر ما تلف شد و پیر شدیم الان نوبت بچه هاست تا بفهمند هرگز نمیتونن این موتور رو داشته باشن. 20 سال طول میکشه تا جوون امروزی اینو بفهمه. اون زمان که مجله ماشین میخوندیم امیدی به فردا داشتیم. الان هیچ امیدی نیست
HFball
۲۲ مهر ۱۴۰۳دمشون گرم یه چیز خاص تولید کردن با قیمت خیلی خوب نسبت به ارزشی که داره
انجین خوش صدا و جذاب سه سیلندر اونم حدود 900 سی سی حجم واقعا خفنه
هر سیلندر این انجین 297 سی سی هست و این ینی صدای کلفت تری نسبت به چهار سیلندر های 1000 سی سی داره که هر سیلندرشون حداکثر 250 سی سی حجمشه
البته طول شاتون هم در گشتاور و اسب بخار بسیار مهمه که هدف این موتور رو مشخص میکنه