با فاصله دو محور کوتاه، وزن ۱۹۲ کیلوگرم و موتور سرحال، دوکاتی مانستر با خوشحالی پیچهای S شکل را پشت سر میگذارد.
وقتی صحبت از موتورسیکلت نیکد (naked) میشود تنها چند مدل به ذهنمان خطور میکند. این بخش از دنیای موتورسیکلت در اوایل دهه ۹۰ میلادی با طرح Miguel Galuzzi پا به عرصه وجود نهاد. کسی که به سطوح بالایی دوکاتی دست یافت.
میگول میگوید: این آخر راه نیست، شبیه مانسترهاست؟ پس هیولایی جدید متولد شده است.
با آغاز تولید M900 در سال ۱۹۹۳، دوکاتی وارد مرحله جدیدی از فعالیتهای خود در بیش از دو ونیم دهه فعالیت شد که مدلهایی از ۶۲۰ تا ۱۲۰۰ را شامل میشود.
دوکاتی در هر دوره از فعالیت خود حداقل دو مدل موتورسیکلت نیکد در خط تولید داشته است. ۸۲۱ بهعنوان مدل میانی، 1200S و 1200R بهعنوان موتورسیکلتهای سنگین و ۷۹۷ جدید بهعنوان مدل پایه در خانواده مانستر میباشند.
هیولا دارای یک شاسی لولهای فولادی جدید است و موتور ۸۰۳ سیسی خود را از scrambler line قرض گرفته است و با باک بنزین مدل ۱۲۰۰ تکمیل میگردد.
کیلومترشمار دیجیتال هیولا از نوع LCD است و در ترکیب با سیستم چندرسانهای دوکاتی (DMS) که دارای قابلیتهایی نظیر ارتباط با تلفن همراه هوشمند برای گوش فرا دادن به موسیقی، ارتباطات تلفنی و ارسال پیامک است، تکمیل میگردد.
برای تست هیولای تازه متولد شده دوکاتی ما به ریویرا فرانسه (French Riviera) رفتیم. (خط ساحلی گوشه جنوب شرقی فرانسه که دولت مستقل موناکو را دربر میگیرد و بزرگترین شهر آن نیس (nice) میباشد.) هوا ابری و بارانی پیشبینی شده بود اما قطعاً این هوا برای سواری با موتورسیکلت مناسب نیست. ولی ما آن را فرصتی برای تست ۷۹۷ در هوای مرطوب برشمردیم.
زین ۷۹۷، ۸۰۵ میلیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد که برای سواری افراد بلند و کوتاهقد مشکلی پیش نخواهد آورد.
هندلینگ ۷۹۷ در آبوهوای مرطوب رضایتبخش است درحالیکه بهصورت استاندارد همراه با ABS و بدون کنترل کشش عرضه میگردد.
مانستر سبک و جمعوجور احساس میشود، وزن ۱۹۲ کیلوگرمی وسیله بهاندازه کافی سبک است تا تعادل در سرعتهای کم نیز حفظ شود. دسترسی به فرمان خوب است، جاپاییهایش کمی جلوتر و پایینتر از موقعیت جاپایی برادر بزرگتر خود ۱۲۰۰ میباشد که باعث افزایش ارگونومی وسیله شده است.
دوکاتی ادعا میکند که سواری مانستر جدید سرگرمکننده است ادعایی که تا به اینجای کار مورد تأیید قرار میگیرد.
با گاز دادن به موتور Desmo-Due با آرایش V شکل ۹۰ درجه و هواخنک با توان تولید ۶۹ نیوتن متر گشتاور، ۷۹۷ با غرش زیبایی به پرواز در میآید. پاسخ دریچه گاز فوری است و موتور در همه دورها قدرتمند احساس میشود. بااینوجود کنترل مانستر در ترافیک با سرعت کم آسان است. همچنین برای عبور از جادههای پرپیچوخم قدرت کافی در اختیار دارید تا لحظات شادی را رقم بزنید.
لازم به ذکر است با توجه به اینکه حجم موتور ۷۹۷ بیشتر از ۶۹۶ است اما ۵ واحد قدرت کمتری تولید میکند که برابر است با ۷۵ اسب بخار و این به خاطر پاس کردن استاندارد یورو ۴ است که باعث خوشحالی است.
برای توقف این هیولای کوچک، دوکاتی دو دیسک ترمز ۳۲۰ میلیمتری با کالیپر چهار پیستونه برمبو را در جلو وسیله قرار داده که باعث اطمینان خاطر راکب خواهد شد.
797 شباهت زیادی به برادر بزرگتر خود مانستر ۱۲۰۰ دارد و این به دلیل باک بنزین و چراغ جلوای است که از برادر بزرگش قرض گرفته است.
در رانندگی شهری، تعلیق ۷۹۷ تغییرات سطح جاده را بهخوبی منتقل میکند که به نظر من ایدهآل است. عبور از سرعتگیرها و چالههای سطح شهر عذابآور نیست اما مطمئناً سیستم تعلیق میتوانست کمی نرمتر باشد. دوشاخ جلو با کمکفنر معکوس به قطر ۴۳ میلیمتر و ساخت KYB است که در جاده عملکرد مثالزدنی دارد. کمکفنر تکی عقب قابل تنظیم و ساخت Sachs میباشد. تعلیق موتورسیکلت مورد آزمایش در حد متوسط تنظیم شده بود و من وقت بازی با تنظیمات آن را نداشتم اما گمان میکنم میتواند نرمتر از این باشد.
کمکفنر عقب Sachs قابل تنظیم است. در طراحی بازوی نوسان مثلثی شکل این موتورسیکلت از مدل ۶۹۶ الهام گرفته شده است.
تعلیق اسپرت در موقع دور زدن کارایی خود را نشان میدهد، دور زدن بدون تلاش خاصی امکانپذیر است و این را باید مدیون فاصله دو محور ۱۴۳۵ میلیمتری (کوتاهترین مانستر تا به حال) این موتورسیکلت باشیم که با آن میتوان پیچهای S شکل را بهراحتی تمام طی کرد. ثبات وسیله در اواسط پیچ اعتمادبهنفس راکب را افزایش میدهد. در مدت تست هیچ خطایی از موتورسیکلت سر نزد، به یاد داشته باشید که این موتورسیکلت فاقد کنترل کشش میباشد. البته لاستیکهای Pirelli Diablo Rosso II نیز نقش زیادی در چسبندگی این هیولا به سطح مسیر دارند.
در مواقع نیاز به کاهش سرعت با فشردن دسته سمت راست قدرت ترمزگیری کافی توسط دو کالیپر ترمز چهار پیستونه برمبو به همراه دیسکهای ترمز ۳۲۰ میلیمتری تولید میگردد. قدرت زیاد ترمز حس اعتماد به نفس را در سوار بیشتر میکند مخصوصاً با توجه به اینکه سیستم ABS بوش بهصورت استاندارد ترمزها را پشتیبانی میکند. تعویض دنده با نرمی تمام انجام میپذیرد و برای فشردن دسته کلاچ نیروی کمی لازم است.
حتی با خم شدن بیش از حد، لاستیکهای Pirelli Diablo Rosso II چسبندگی خود را به سطح مسیر از دست نمیدهند.
797 به چراغ جلویی که از برادر بزرگتر خود ۱۲۰۰ قرض گرفته مجهز شده که شامل چراغهای LED راهنما نیز میشود.
دوکاتی ادعا میکند ۷۹۷ در سگمنت نیکد بسیار قابل دسترسی میباشد. جدیدترین عضو خانواده مانستر موتورسیکلتی عالی برای دوکاتی دوستان است.
9295 دلار برای رنگ قرمز (۹۳۹۵ دلار برای رنگهای سفید ستارهای مخملی ((Star White Silk یا تاریکی نهان (Dark Stealth) کمی برای افراد مبتدی گران است، اما اگر میخواهید یک مانستر را امتحان کنید این مقرون بهصرفهترین راه برای دستیابی به یکی از آنهاست. ۷۹۷ پلاس با شیشه جلو و صندوق زیر زین ۴۰۰ دلار هزینه بیشتری دربر دارد. دوکاتی اعلام کرده مانستر جدید اوایل ماه مه (اردیبهشت) در دسترس علاقهمندان خواهد بود.
اگزوز مانستر ۷۹۷ برای حفظ غرش موتور V شکل آن طراحی شده است، درحالیکه استاندارد یورو ۴ را نیز پاس میکند.
بهعنوان یکی از مالکان نسل اول M900، میتوانم بگویم ۷۹۷ جدید شایسته نام مانستر است. با قابلیت استفاده آسان برای افراد تازهکار در کنار قیمت مناسب، ارگونومی خوب، قدرت در دسترس و قابلیت مانور بالا، مانستر ۷۹۷ ساخته شده تا ادعای دوکاتی مبنی بر کاربری سرگرمکننده را اثبات کند،
موتورسیکلتی که تجربه سواری لذت بخشی را ارائه میدهد درحالیکه نیازی به درگیری زیاد راکب ندارد، باید بگویم کارشان را خوب انجام دادهاند.
مانستر ۷۹۷ با رنگ قرمز با بهای ۹۲۹۵ دلار و ۱۰۰ دلار بیشتر برای رنگهای سفید ستارهای مخملی ((Star White Silk
یا تاریکی نهان (Dark Stealth) و مدل پلاس با ۴۰۰ دلار بیشتر برای شیشه جلو و صندوق زیر زین همرنگ بدنه ارائه میگردد.
مشخصات فنی دوکاتی مانستر ۷۹۷
قیمت: 9295 دلار برای رنگ قرمز / ۹۳۹۵ دلار برای رنگهای سفید ستارهای مخملی (Star White Silk) یا تاریکی نهان (Dark Stealth)
موتور: 803 سیسی هوا خنک ۹۰ درجه V شکل دوقلو
انتقال قدرت: گیربکس ۶ سرعته/زنجیر
حداکثر قدرت: 75 اسب بخار در دور موتور rpm8250
حداکثر گشتاور: 68.۸ در دور موتور rpm 5250
شاسی: داربست لولهای فولادی
تعلیق جلو: کمکفنر معکوس به قطر ۴۳ میلیمتر با دامنه حرکتی ۱۳۰ میلیمتر ساخت KYB
تعلیق عقب: کمکفنر تکی قابل تنظیم با دامنه حرکتی ۱۵۰ میلیمتر ساخت Sachs
ترمز جلو: دو دیسک ترمز ۳۲۰ میلیمتری با کالیپرهای چهار پیستونه برمبو
ترمز عقب: دیسک ۲۴۵ میلیمتری با کالیپر تک پیستونه برمبو
فاصله دو محور: 1435 میلیمتر
ارتفاع زین از سطح زمین: 805 میلیمتر
ظرفیت باک سوخت: 17 لیتر
وزن: 193 کیلوگرم
منبع: motorcyclist
Ahmad
۲ خرداد ۱۳۹۶لامصب عکسش هم آدمو هیجان زده میکنه.اگه سوارش بشی که میمیری از لذت.
عاشق دوکاتی ام مخصوصا مدل s4rs
بعدشم هیولای کاوزوکی h2r
ahmad
۲ خرداد ۱۳۹۶هنوز روی دست نینجا h2r کاواساکی توی دنیا نیومده!
به روایت یکی از دوستان، توی رکورد زنی سرعت گینسی که توی ترکیه باهاش انجام دادن، راکبش گفته بود از 400 تا بیشتر هم میره ولی بدن من دیگه کشش نداشت و جریان خونرسانی به مغزم با مشکل مواجه شده بود و نتونستم بیشتر از این ادامه بدم!!! (یعنی اصلا سقف سرعت مشخصی نداره! :) )
Ahmad
۲ خرداد ۱۳۹۶منم به خاطر اون سرعت و شتاب وحشتناکشه که عاشقشم.
آخه خودت حساب کن پراید 63 اسب بخار
نینجا h2r قدرتش 306 اسب بخاره.
یک کلیپ تو آپارات دیدم خیلی از ماشین های اسپرت از جمله بوگاتی .مکلارنmp4 .و چندیدن ماشین اسپرت دیگه رو تو درگ میخوره فقط نیسان gtr 1500 اسبی با اختلاف کمی از پسش بر میاد.
Ferrari Zonda SuperVeloce
۲ خرداد ۱۳۹۶کاش فرراری دوکاتی رو بخره
جرمی کلارکسون
۲ خرداد ۱۳۹۶صفر تا صدش؟
حسینM
۲ خرداد ۱۳۹۶رسما اعلام نشده
بین 3.5 تا 4 با توجه به قدرت و وزن
پرسپولیس
۲ خرداد ۱۳۹۶جای 125خودمان رانمیگیرد
حمیدرضا
۳ خرداد ۱۳۹۶فکر میکنم ترمزاش چقدر قدرتمنده میترسم با یه فشار کوچیک درجا قفل کنه ولی چه قدرت و چه لذتی ببری از سواریش نرم سرعت بگیری و بری وای وای چه شود
Mr.bls
۳ خرداد ۱۳۹۶داداش حمید رضا تو فکر نباش تا ته ترمز رو بگیر قفل نمیکنه اخه abs داره.