احمد جمشیدی: نوبتی هم باشد نوبت کاواساکی است!
در قسمت سوم این رشته مقاله میرسیم به معروفترین تریل ۲۵۰ سیسی پلاک شدنی شرکت معروف کاواساکی با نام KAWASAKI KLX 250CC
حقیقتاً از همین ابتدا باید به موضوعی اشاره کنم که حاوی تجربیات شخصی است.
شرکت کاواساکی هرچند تریل های خوبی دارد ولی اقبال آن در بازارهای جهانی کمتر از محصولات ریس و استریتش است.
تریل های کاواساکی هرچند قدرتمند و با طراحی خوب ولی یک مشکل دارند و آن هم پرخرج بودن و استهلاک بالاتر آنها در قیاس با هوندا و کیتیام است که این ویژگی بخصوص در بحث آفرود آزار دهنده است.
اما بقول معروف این چیزی از ارزشهای کاواساکی کم نمیکند و همچنان تریل های آن در حد و قامتی هستند که از آبروی این برند دفاع کنند.
بگذریم!
موتورسیکلت تریل کاواساکی مدل KLX توسط شرکت کویر موتور که نمایندگی رسمی کویر موتور در ایران است چند سالی است در دو حجم ۱۵۰ و ۲۵۰ سیسی با قابلیت پلاک ملی عرضه میشود.
از آنجا که تیپ ۱۵۰ سیسی مورد بحث ما نیست پس مستقیماً سراغ مدل ۲۵۰ میرویم.
طراحی بدنه
این موتورسیکلت از نبوغ و ذوق مهندسان ژاپنی اثرات مشهودی دارد.
کمپانی کاواساکی در معرفی این موتورسیکلت یک ویژگی اعلام کرده که به نوعی هم نقطه قوت و هم نقطه ضعف به شمار میرود.
از جانب این شرکت این موتورسیکلت یک تریل برای همه افراد با سطح توانایی مختلف معرفی شده. یعنی چه راننده آماتور و چه حرفهای بدون مشکل میتوانند آن را برانند.
اما این مدل طراحی محافظهکارانه که برای اقبال بیشتر در بازار عمومی در نظر گرفته شده، موجب شده تا KLX در بحث فرمانپذیری و آفرود حرفهای مقداری کند و برای شیب و جامپ زدن بهاصطلاح تنبل باشد!
اگر همزمان برای تک چرخ زدن با هوندا سی آر اف و کاواساکی کی آل ایکس تلاش کنید، خواهید دید که کاواساکی مقداری ناز میکند!!!
یا وقتی با این موتور جامپ میزنید، تا حدی بد و محکم به زمین فرود میآید و بدقلق است.
اما در نقطه مقابل این تنبل بودن برای مسیرهای عادی و جادههای خاکی مناسب است زیرا موتور تعادل و پایداری بهتری در این مسیر از خود نشان میدهد.
در طراحی ظاهری، زبان طراحی کاواساکی بهوضوح دیده میشود.
چراغ جلوی تهاجمی و نسبتاً درشت که به مدلهای استریت شباهتهایی دارد و مکانیسم آن اتولایت است.
فلاپ های سرتاسری و گلگیرها عملکرد بسیار خوبی در دفع گل و خاک و جلوگیری از برخورد آن به قسمت فوقانی دارند.
گلگیر و چراغ عقب مقداری کلاسیک و با طراحی قدیمی است که این فرم گلگیر و چراغ هم به زبان طراحی کاواساکی برمیگردد. البته چندان ظاهر زیبایی ندارد.
زین آن نرم و راحت است و شاید بتوان گفت راحتترین زین را در قیاس با سایر موتورسیکلتهای کلاس خودش دارد. این امتیاز مثبت کاواساکی در قیاس با رقبا است.
آینههای گرد خاص آن هم نشانی از برند و زبان طراحی کاواساکی هستند.
صفحه کیلومتر موتورسیکلت از نوع فول دیجیتال با پوشش سرعت، دور موتور، پیمایش و علائم هشدارهای فنی است.
هرچند شاسی آن شبکهای و بسیار مقاوم است ولی اطراف انجین در مقابل آلودگی اندکی نفوذپذیر است و زود گلولای را به خودش جذب میکند.
زیر انجین نیز صفحه و سینی به خوبی هوندا نیست و یک نقطه ضعف است.
اما در حالت کلی شاسی قدرتمند و اصولی بوده و به خوبی انواع ضربات، شوک و فشارها را دفع میکند و اطمینان شما را نسبت به خودش خدشهدار نمیکند.
کمکهای جلو از نوع تلسکوپی وارونه ۴۳ میلیمتری و کمک عقب از نوع New Uni-Trak بوده و نرمی بسیار خوبی دارند.
در کاواساکی نیز بهمانند هوندا، هندل در نسلهای جدید بهصورت کامل حذف و با استارت الکترونیک جایگزین شده.
باک نیز از نوع چندسازهای با مقاومت بیشتر در مقابل شوک و ضربات (نسبت به فلزی) است و ۷.۷ لیتر گنجایش دارد.
اما نکته جالب در طراحی این موتورسیکلت کیف ابزار کوچکی است که بهصورت کیت فابریکی پشت زین نصب میشود و میتوانید در آن ابزارهای کوچک را برای تعمیرات موتورتان به همراه داشته باشید. به نظر ایده جالب و کاربردی است.
وزن کلی موتورسیکلت ۱۳۸ کیلوگرم است که مقداری از هوندا سبکتر و از کیتیام سنگینتر است. این وزن برای یک موتورسیکلت تریل بسیار مناسب است ولی مدل طراحی خاصی شاسی با تنبلی نسبی آن در آفرود بیارتباط نیست.
ایمنی
KLX با سیستم ترمز ای بی اس دیسکی عرضه میشود. دیسک جلو از نوع دو پیستون ۲۵۰ میلیمتر و دیسک عقب تک پیستون ۲۴۰ میلیمتر.
همانند رقبا، سیستم ای بی اس قابلیت لغو کردن دستی در هنگام آفرود دارد.
مشخصات فنی
از هرچه بگذریم سخن انجین خوشتر است بخصوص وقتی پای کاواساکی در میان باشد!
اگر از بحث استهلاک بگذریم، نیرو و قدرت خروجی انجین کاواساکی عالی و مهارناپذیر است.
انجین KLX 250 سیسی از نوع تک سیلندر ۴ زمانه بوده و قدرت خروجی آن ۲۲ اسب بخار است. (در سری جدید به ۲۷ اسب بخار رسیده که هنوز در ایران موجود نیست!)
حداکثر قدرت ۱۶ کیلووات ۷۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۰.۵ ۷۰۰۰ rpm با گیربکس ۶ سرعته (شش دنده)
سیستم پایش سوخت انجین فول انژکتور بوده، از استارت الکترونیکی بهره میبرد و ۳.۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر میانگین مصرف سوختش است.
حداکثر سرعت اسمی آن نیز ۱۳۵ کیلومتر توسط شرکت تولیدکننده اعلام شده.
جمعبندی نهایی
درمجموع موتورسیکلت کاواساکی یک تریل عالی برای استفاده در مسیرهای آسفالته و خاکی است ولی برای آفرود ضعفهایی دارد که شاید نسبت به رقبایش چندان قابل اتکا نباشد.
این موتورسیکلت مقداری سنگین و تنبلتر از هوندا و کیتیام است هرچند همچنان میتوان روی توانایی آن حساب کرد.
اگر یک راننده آماتور هستید و تجربه راندن موتورسیکلتهای شاسیبلند را ندارید شاید کاواساکی انتخاب بهتری باشد چون تعادل بهتری دارد ولی برای آفرود حرفهای انتخابهای بهتری هستند.
قیمت این موتورسیکلت ژاپنی را نیز نباید فراموش کنیم.
کاواساکی klx 250 سیسی در حال حاضر در بازار ایران حدود ۸۵ میلیون تومان قیمت دارد.
تکمیلی
علاوه بر کاواساکی klx سه تیپ دیگر از تریل های ۲۵۰ سیسی کاواساکی نیز در ایران موجود هستند.
یکی از آنها کاواساکی kxf 250 است که اجازه پلاک شدن ندارند و فقط برای پیست از آن استفاده میشود. (کاربری حرفهای)
دیگری کاواساکی D-Tracker 250 است که درواقع یک موتورسیکلت تریل آپشنال با لاستیکهای بدون عاج جادهای است.
این موتورسیکلت قابلیت پلاک شدن دارد و بخصوص برای مسافرت و رانندگی جادهای مناسب است.
و در آخر Stockman 250 که یک تریل با سبک طراحی کلاسیک و تداعیکننده تریل های قدیمی کاواساکی میباشد. (این مدل نیز قابلیت پلاک شدن دارد)
نویسنده: احمد جمشیدی
VIPER
۱۲ فروردین ۱۳۹۸این تریل ازون دسته س که برای مسیرهاس خیلی خشن ،اساسا ساخته نشده،واسه کسایی مثه من که دوست دارن تو اسفالت هم باتریل باشن مناسبه،
بری به کودوم بنی بشری بگی تریل۲۰۰ روان بالای۱۵ تومان شده خب؟،این که پیشکش،
یادم میاد سال ۹۴ یه مدل ۹۰داشتم به ۳۵۰۰فروختمش، کلا کشور بسیار شیر تو پنیری داریم
Abbas
۱۲ فروردین ۱۳۹۸(کاواساکی klx 250 سیسی در حال حاضر در بازار ایران حدود 85 میلیون تومان قیمت دارد.)
بذار تو حال خودم باشم
شاهین
۱۲ فروردین ۱۳۹۸https://www.instagram.com/tv/BvYGKXrAZm2/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=tba2u7d6fpbe
این کلیپو گذاشتم که بگم طبق تجربه قبلی هرکس سیزده بدر موتوره خوب داشته باشه بُرد کرده
هزار افسوس که تو ایران زندگی میکنم که هیچیش رو اصول نیست با اینکه میتونست اصولی باشه
اینو نمیشه بهش گفت زندگی، امیدوارم تو زندگی بعدی جبران بشه
Abbas
۱۳ فروردین ۱۳۹۸من که دیگه امیدمم به زندگی بعدی از دست دادم ینی دیگه کلا اعتقادمو بش از دست دادم
مانی
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹دمت گرم داداشی عالی بود
قادر
۱۹ مرداد ۱۳۹۸سواری با موتورو گشتن در طبیعت برای جوان ماندن بسیار موثر است من میخام یک دستگاه klx بگیرم
شهریار
۳ شهریور ۱۳۹۸وای کاوازاکی عشقه
البته اگه به من
باشه خخخ دوس
دارم همشونو داشته
باشم هم کاوازاکی هم
سوزوکی هم هوندا
هم کی تی ام هم
یاماها ولی خب
شتر در خواب بیند
پنبه دانه خخخ
اینقد مملکت ما
بدبخته که یه موتور
قیمت میلیونی داره
این اروپاییان که
دارن زندگی میکنن
نه ما مردم بدبخت
ایران که ارزو به
دل یه موتور موندیم
رحیم تسنیمی
۲۱ فروردین ۱۳۹۹من به شخصه تجربه در قدرت هوندا 250 سی ار اف بیشتر از کاواساکی کی ل ایکس دیدم ، یکم جون میکنه وقتی گاز موتور فشار میدی نسبت به امپراتور هوندا .
سروش
۳۰ فروردین ۱۳۹۹با سلام به همه دوستان و اساتید محترم
اگه امکانش هست راهنمایبم کنید
بین crf250L و klx250 کدوم گزینه بهتره برای کفی و کوه و جنگل.؟
Ktm250 هم اولویت داره برام اما چون گرونه و ترک نشین نداره سمتش نرفتم. نظرتون رو دوسدارم بدونم
مانی
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹البته که klx بهتره هم نرم تره هم واسه کوه وجاده تعادلش عالیه
اسی سلطانی
۶ فروردین ۱۴۰۰سلام وقت بخیر ممنون که اطلاعاتی از موتور در اخیارمون میزارین و کاش قیمتها همینی شما میگین بود ???الان با 200میلیون نمیشه اینو خرید چه برسه ب 85 میلیون..
علیرضا
۲۹ خرداد ۱۴۰۰باسلام به تمام عاشقان موتور .اگه نظر منو بخواییدمالک کویر موتور خرجش زیاده .پول حموم خودشو باتمامی کارمنداشو از خریدارمیگیره.یکی نیست بگه کاواساکی ۲۵۰ورسیس تو اروپا ۵۷۰۰یورو قیمت داره چه جوری حساب کردی قیمت گذاشتی ۳۵۰میلیون تومان مرد حسابی
شاهین
۶ مرداد ۱۴۰۰من کانادا زندگی میکنم
یه ماه پیش این موتورو خریدم
رنگ استتار
خیلی نرم و راحته
مخصوصا برای جاده های جنگلی و ساحل با دوست دختر …!!!
به دلار کانادا که حساب کنی میشه 120 میلیون تومن
نمیدونم چرا تو ایران شده 260 میلیون ؟؟؟!!!
محمدحسین
۲۰ فروردین ۱۴۰۲نه بابا جز اطلاعات کارخانه باقی توضیحات تان از روی تعصب به هوندا و دور از واقعیت است .
من یکی خوبشو دارم ، هم توی جنگل لیز و اندورو معمولی ، هم در نوع رالی خاکی با سرعت حدود ۱۰۰ تا رفتم درحالیکه با همون سرعت جامپ هم می زدم ، هم جامپ های بلند و کشیده تا طول ۸ متر پریدم ، هم تا رشت توی جاده به یه نفس تاختم ، خیلی نرمه هم انجین هم تعلیق ، بابت خرج و اصطحلاک هم پایینه ، خودم هم تعمیرش می کنم . البته ماله من ژاپنی هست نه تایلندی .کی تی ام پرخرجه ، هندا خشک است .
تشکر