آموزشموتورسیکلت

تصادفات متداول موتورسواران و راه‌های پیشگیری – بخش نهم

موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروزی است. طبق یک آمار تهیه شده در سال ۲۰۰۵ از هر ۱۰۰۰۰ موتورسیکلتِ اسپرتِ ثبت‌شده در آمریکا، ۲۲ مورد از آن‌ها راکبان خود را به کام مرگ کشیده‌اند که اکثر آنان را جوانانی تشکیل می‌دهند که در پروسهٔ یادگیری هستند. از آنجایی که الگوی پیروی شده توسط بسیاری از این افراد یکسان است و همچنین بسیاری از تصادفات آن‌ها در چند قالب متداول دسته‌بندی می‌شوند، می‌توان با افزایش آگاهیِ این بخش از جوانان احتمال بروز حوادث ناگوار برای آن‌ها را کاهش داد. در ایران سالانه ۵۰۰۰ موتورسوار جان خود را از دست می‌دهند. از آنجا که در این کشور منبع خاصی برای افزایش دانش موتورسواری امن وجود ندارد در سایت پدال بر آن شدیم که در یک مطلب ۱۰ قسمتی، شایع‌ترین حوادثی که گریبان‌گیر موتورسواران می‌شوند را مورد تحلیل قرار داده و گامی در جهت حفظ جوانان این مرز و بوم پیموده باشیم.

Motorcycle accident
اگر اولین بار است که با این مجموعه آشنا شده‌اید اکیداً توصیه می‌شود مطالعه آن را از بخش اول آغاز کنید.

در این قسمت به بررسی نهمین مورد از حوادث متداول می‌پردازیم.

  1. زیر گرفته شدن توسط خودروهای سنگین:

در یک روز زیبا مشغول سواری با موتور خود هستید. در یک راه ۲ لاینه که لاین راست آن توسط خودروهای پارک شده اشغال شده است در حرکتید. پس از کمی رانندگی به یک کامیون تنبل می‌رسید که با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. پس از مقداری کلنجار رفتن با خود خسته شده و تصمیم می‌گیرید از شکاف نیم متری بین کامیون و جدول وسط خیابان عبور کنید. پس از آنکه به چرخ جلوی کامیون رسیدید ناگهان مسیرش را به سمت شما منحرف نموده و پس از زمین‌زدنتان، شما را به چرخ عقبش حواله می‌دهد.

Motorcycle accident
در زمان عبور چرخ تریلی از روی فرد، کلاه کاسکت و کاپشن موتورسواری و زره رستم و تن اسفندیار هیچ‌کدام به‌کارتان نمی‌آید و به‌هیچ‌وجه نباید با این یک مورد شوخی شود.

Motorcycle accident
مکانیزم این مدل زیر گرفته شدن کاملاً مشابه زیر گرفته شدن توسط خودرو است. با این تفاوت که بسیار فاجعه‌بارتر است.

Motorcycle accident
اگر تا به حال پشت فرمان یک خاور نشسته باشید حتماً متوجه شده‌اید که آن‌ها از نظر میدان دید جزء فجایع مهندسی محسوب می‌شوند. تا ۵ متر جلوتر از خاور حتی خودروها هم قابل رؤیت نیستند. چه برسد به موتورسواران و عابران پیاده. در زمینهٔ دید نسبت به اطراف نیز تعریف چندانی ندارند اگر فکر می‌کنید که مشکلاتشان به همین‌جا ختم می‌شود باید ترمز ضعیف، وزن زیاد و احتمال چپ کردن را هم چاشنی کنید تا میزان جدیت موضوع برایتان روشن شود. یک نکتهٔ جالب دیگر هم این است که در خودروهای سنگین به دلیل طول بیشتر (به‌ویژه تریلرها که منعطف نیز هستند) چرخ‌های عقب دنباله‌روی چرخ‌های جلو نبوده و در هنگام پیچیدن چندین متر به مرکز پیچ نزدیک‌تر هستند. این یعنی حتی اگر چرخ‌های جلو از کنار شما عبور کنند بازهم ممکن است توسط چرخ‌های عقب زیر گرفته شوید.

Motorcycle accident
راه پیشگیری: هرگز در نقاط کور اقدام به سبقت نکنید. و در صورت اقدام به سبقت این خودروها نسبت به شما ترمز بگیرید و اجازه دهید هرچه سریع‌تر سبقتشان را بگیرند. به‌هیچ‌وجه خود را بین گارد ریل و خودروی سنگین قرار ندهید. علاوه بر این بدانید که هرگز در زمان انتخاب مسیر خود نباید روی ترمز گرفتن این خودروها حساب باز کنید. چرا که حتی به فرض توجه راننده و دیده شدن شما باز هم در اکثر مواقع تخمین افراد از قدرت ترمز این خودروها فاصلهٔ زیادی با واقعیت دارد و سد راه آن‌ها منجر به حوادثی تلخ می‌شود. همچنین بدانید که تریلرها و کامیون‌های مرتفع احتمال چپ کردن زیادی دارند و نباید در سمت خارج پیچ، موازی آن‌ها حرکت کرد.

bike-in-front-side-view
توصیه: مستقل از اینکه رانندهٔ خودرو، موتورسوار یا عابر پیاده باشید بهتر است همواره از خودروهای سنگین دوری کنید. موتورسوارانی که علاقه دارند پا به پای این خودروها، آن‌ها را همراهی کنند یا آن‌هایی که در نقاط کور آن‌ها اقدام به سبقت گرفتن می‌کنند همواره در معرض خطری بزرگ قرار دارند. اگر جلوی این خودروهای سنگین توقف کرده‌اید، با مشاهدهٔ چهرهٔ راننده از اینکه قادر به دیدن شما هستند اطمینان حاصل کرده و هرگز در کنار آن‌ها نرانید زیرا با یک تغییر جهت ناگهانی آن‌ها فاجعه به بار می‌آید. خود بنده چه در هنگام پیاده‌روی، چه موتورسواری و چه خودرو سواری، تا جای ممکن حداقل فاصله‌ای پنج متری از این خودروها دارم.

در این بخش دو ویدیو مشاهده می‌کنید که یکی به بررسی نقطهٔ کور خودروهای سنگین پرداخته و دیگری گزیده‌ای از تصادفات این بخش را دربر گرفته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نیما امیری

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق کنترل و علاقه‌مند به دنیای خودرو، تکنولوژی آی تی، مباحث کارآفرینی و صنایع سنگین!

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. احسان آرسنالی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1949 ديدگاه)

    از همه بدتر اون پلان آخری بود دوتایی رفتن به رحمت خدا.
    همین جا میخوام از دور دست آقای امیری رو ببوسم.
    از وقتی اینا رو میخونم سعی کردم تو روش موتور سواری پر اشتباهم تغییر ایجاد کنم که همش رو هم مدیون شخص شما هستم.

    1. maysam..laferrari

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (581 ديدگاه)

      تا الآن با خودم فکر میکردم آیا کسی وجود داره به این مقالات که تو پدال درباره موتورسواران منتشر میشه اهمیتی بده؟ من خودم موتور ندارم ولی خوشحالم کسی پیدا شده که به این توصیه ها عمل میکنه

    2. نیما امیری

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      از خوندن این کامنت خیلی خوشحال شدم. واقعا لطف دارید.
      امیدوارم همیشه سالم و سرزنده باشید.

    3. Danial

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (466 ديدگاه)

      داداش توقع میره که این موضوعات در مدارس *** برای فرهنگ سازی بهتر توضیح داده بشه که شما و بنده هم زودتر یاد بگیریم و برامون یک فرهنگ نهادینه باشه

  2. نوید جهرمی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    با تشکر از مطالب مفیدتان

  3. محمد

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    این مورد که دیگه خیلی واضح بود جز بدیهیات فکر نمی کنم کسی بوده باشه که اینو ندونه مشکل اینجا که خیلی وقت ها موتور سوار مقصرنیست ولی راننده های کامیون مثل آدم های مست رانندگی می کنن

    1. نیما امیری

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      به نظر من مشکل اینجاست که راندن این خودروها خیلی سخت تر از خودروهای سواری است و نباید رانندگان آنها رو شماتت کرد. بماند که بعضی رانندگان هم به کل روانی اند. در هر صورت برای ما بهتر است به جای فکر راجع به اینکه مرگمون تقصیر خودمونه یا راننده ی دیگری جونمون رو دست خودمون بگیریم و از این خودروها دوری کنیم.

  4. MAMAD

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بازهم ممنون آقای امیری
    واقعا دردناکه یه همین صحنه هایی ادم میبینه که در اثر بی احتیاطی جون خودشونو از دست دادند

  5. ایرانی

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای امیری با اجازه خودتون این ده قسمت رو با اسم خودتون واسم وب سایت پدال جهت انتشار بیشتر در وبلاگم قرار میدم
    با آرزوی موفقیت

    1. نیما امیری

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      این مطلب توسط سایتهای مختلفی کپی شده. مشکلی نیست.
      فقط لطفا لینک قابل کلیک به همین صفحه بذارین.
      موفق باشید.

  6. سعید

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    ممنون از آقای امیری،مطالب خیلی خوب و آموزنده ای بود،این مورد توجه به قرارنداشتن تو نقاط کور کامیونها برای ماشین سوارا هم خیلی اهمیت داره.
    من تاحالا چندتا تصادف وحشتناک کامیون دیدم،همیشه تا جایی که امکان داشته باشه از کامیونها فاصله میگیرم،چه با موتور و چه با ماشین

  7. میثم

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    فاجعه بود !!!! فااااااجعه

  8. ahmad

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    کلا بهتره که از قرار گرفتن بین عرض کم بین یک کامیون (یا خودرو) اجتناب کرد چون در این صورت اگر راننده کامیون (یا خودرو) به سمت ما تغییر مسیر بده، اصلا امکان مانور نخواهیم داشت.
    همیشه به محیط و میزان امکان مانور در مسیری که حرکت میکنید توجه کنید.
    من به شخصه چند بار با حرکات ناشیانه، لایی کشی ها، گردش های ناگهانی و عدم کنترل صحیح برخی رانندگان روان پریش خودرو ها مواجه شدم که تونستم با مانور مناسب و البته شتاب خوبی که موتورسیکلتم داشته از سانحه دوری کنم.
    ( کلا شتاب بالا هم اهمیت ویژه ای در دوری از تصادفات داره. )

  9. نیما امیری

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    انصافا این امکان مانور رو خیلی خوب گفتین.
    اگر به من بگن تمام نکاتی که تو رانندگی یاد گرفتی رو بریز دور یکیش رو بگو، میگم جوری برونید که دستتون برای مانور باز باشه.
    اون داستان شتاب رو هم به شدت قبول دارم گاهی برای فرار از خطر باید گاز داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا