دوکاتیموتورسیکلت

اولین لباس ایربگی جهان برای موتورسواران [ویدئو]

اگر هوندا Gold Wing را نخستین سیکلت جهان بدانیم که از سال ۲۰۰۶ به ایربگ موتورسوار (بصورت سفارشی) مجهز شد حالا هم باید دوکاتی مولتی استرادا را نخستین سیکلت جهان بنامیم که با لباس ایربگ دار عرضه می شود . . .

[jwplayer mediaid=”۸۴۲۳۶″]

این لباس ایربگ دار D-Air نام دارد که توسط کمپانی ایتالیایی DAINESE S.P.A و در دو مدل استریت و ریسینگ ساخته شده؛ این کمپانی که بیش از ۱۵ سال در ساخت و طراحی انواع لباس های مسابقه ای فعالیت دارد نخستین تلاش هایش را در سال ۲۰۰۸ میلادی انجام داد.

در آن سال کمپانی سیستمی مفهومی به نام D-Air Racing را برای مسابقات موتورسواری معرفی کرده بود که هرچند با کمک موتورسوارانی مانند Simone Giorgi و Michael Ranseder و Marco Simoncelli در دو کلاس 125cc و 250cc چندین بار در والنسیا آزمایش کرد اما تا به تولیدانبوه رسیدن این محصول راه زیادی مانده بود.

ولی امروز دیگر انتظارها برای D-Air به پایان رسیده؛ مدلهای ۲۰۱۴ دوکاتی مولتی استرادا 1200S Touring هم اکنون به این ایربگ مجهزند. این لباس به کمک داده هایی که از سنسورهای شتاب و ژایرویی که بر روی دوکاتی نصب شده با پیشی بینی افتادن موتورسیکلت یا برخورد آن بصورت وایرلس فعال می شود. البته امکان غیرفعال شدن ایربگ های D-Air نیز برای موتورسواران حرفه ای درنظر گرفته شده است.

یکی از نکات منفی ایربگ گلدوینگ مقید بودن آن به موتورسیکلت بود؛ یعنی اگر موتورسوار از روی موتورسیکلت به طرفین پرتاب می شد دیگر وجود یا عدم وجود ایربگ اهمیتی نداشت!
یکی از نکات منفی ایربگ گلدوینگ مقید بودن آن به موتورسیکلت بود؛ یعنی اگر موتورسوار از روی موتورسیکلت به طرفین پرتاب می شد دیگر وجود یا عدم وجود ایربگ اهمیتی نداشت!
dair-racing-block
این D-Air مدل Racing است و همانند اسمش تنها مختص استفاده در پیست هاست؛ همانطور که مشاهده می کنیم بیشترین محافظت از ناحیه کتف و دور شانه ها شده. این مدل مجهز به سه شتاب سنج و سه ژایروسکوپ است. ایربگ ریسینگ در ۱۵ میلی ثانیه فعال و حداکثر تا ۳۰ میلی ثانیه تماما باز میشود.
dair-street-block
این D-Air مدل Street است که برای استفاده شهری موتورسوارها ساخته شده؛ در این مدل بیشترین حفاظت از ناحیه قفسیه سینه، دور گردن و کمر موتورسوار شده. ایربگ استریت حداکثر در ۴۵ میلی ثانیه تماما باز می شود.

ویدئوی زیر نحوه عملکرد لباس D-Air مدل استریت را هنگام برخورد با آئودی A3 به خوبی نشان می دهد. آنطور که در این ویدئو می بینیم دوکاتی ایربگ D-Air را برای سرنشین (یا به قول خودمان ترک عقب) مولتی استرادا را هم درنظر گرفته است.

[jwplayer mediaid=”۸۴۲۳۷″]

همچنین جالبست بدانیم که یک پلک زدن کامل تقریبا ۴۰۰ میلی ثانیه طول می کشد اما بیشترین زمان برای بازشدن کامل این ایربگ های D-Air حداکثر ۴۵ میلی ثانیه است. ناگفته نماند که کیت الکترونیکی ایربگ های DAINESE توسط کمپانی اسرائیلی Merhav APP تامین می شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. vahid jinpachi

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (847 ديدگاه)

    جون ادم رو نجات می ده هر قیمتی داشته باشه بازم می ارزه…

  2. فرید

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    صحنه پرتاب شدن رو به عقب نفر ترک موتور نشسته دیدنی میشه با اینا…

  3. Ahmad

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    کمک بزرگی به صنعت موتور سیکلت کرده چون نظر مردمو در مورد سوار شدن موتور عوض میکنه هرچند بازم موتور سواری خطرات خودشو داره و البته همه به این ایربگ ها نمیتونن دسترسی پیدا کنن.

  4. datsun

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    خیلی جالبه قبل از برخورد با زمین عمل میکنه موتور سوار رو در برابر شکستگی گردن قفسه سینه محافظت میکنه

  5. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (810 ديدگاه)

    خیلی چیز باحالیه مخصوصا” برای همچین کسایی.
    راستی دوستان اون وبلاگ رو که احمد جان (Ahmad F12) معرفی کرد فکر کنم نویسندش نظرات پدال رو خونده و سریع وبلاگش رو حذف کرده.

    1. مک میسل

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2706 ديدگاه)

      حذف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مطمینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      خدا کنه…
      برم ببینم

    2. datsun

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (3946 ديدگاه)

      دقیقا منظورت چه کسایه

  6. ماسل کار

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    خوبه ولی بازم امنیت ماشین رو نداره
    Just Muscle Cars

  7. احمدرضا

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    اگه از اون خراب ها باشه عین اینه که به خودت بمب وصل کنی

  8. ASTON MARTin

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    توی مسابقات که از این گونه لباس ها استفاده میشد! نمیشه گفت اولین!! :O

  9. مرتضی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    حداقل دوازده سیزده سال قبل برنامه ای رو دیدم که یه شرکت تایوانی یا تایلندی(دقیق یادم نیست) کیسه هوارو برای موتور سیکلت سوارا به کار گرفته بود منتهی نه در داخل موتور بلکه داخل یه وسته که یه سیم یا بند داشت وصل میشد به فرمون موتور وقتی ترمز شدید میشد و طرف پرت میشد بند کشیده میشد و وسته(جلیتغه!!) باد میشد و طرف هیچ بلایی سرش نمیاومد البته عیبش این بود که فکر کنم برای استفاده مجدد باید 15 دلار رد میکردی میرفت!! اما واقعا کار آمد بود پس چیز تازه ای نیست!!!!

  10. صادق

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    کلا موتور هر چی باشه خطرناکه، چه با ایربگ و چه بدون ایربگ

    ولی به هر حال با این ترفندا میشه جلوی صدمات شدید رو تا حدی گرفت

    اونجا میخوان از صدمه دیدن یه آدم روی موتور جلوگیری کنن
    اینجا مردم با جا تو هواپیما نفله میشن و هیچ کسی هم پاسخگو نیست

    خوبه والا…

    1. Ahmad..F12

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2542 ديدگاه)

      صادق جان باهات موافقم
      موتور سوار هر چقدر هم وارد باشه یکی دیگه میاد میکوبه بهش لهش میکنه..

      ولی خب فناوری جالبیه
      دوکاتی همیشه ایمنی رو سرلوحه قرار داده بعد به بقیه چیزا فکر کرده

  11. ماهان

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خط تولید مولتی استرادا رو که نشون میداد چهار موتور در 1 موتور ecuداشت که متناسب باجاده سیستم تعلیق و قدرت موتور تغییر میکرد

  12. مجتبی (ساروی)

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (551 ديدگاه)

    دوستان به نظر شما به کاپشن خلبانی خودمون میرسه ؟؟؟؟فکرنکنم

    درضمن نمیشد واسه تست ایر بگ ائودی رو نفله نمیکردن؟.اقا ما در ایران توانایی به القوه ای داریم در تولید و صادرات ماشینایی که فقط به درد تست تصادق میخورن اقا باور کنید هیچ کشوری تو دنیا نمیتونه رو دستمون بلند بشه درعرض شش ماه کل بازار دنیا رو قبضه میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا