چندی است موتورسیکلتهای نیکد بنلی تیانتی در خیابانهای ایران جولان میدهند. شرکت نیکران موتور پاسارگاد با عرضه موتورهای استریت تحت برند بنلی توانست به لطف قیمت مناسب، تبلیغات فراوان و تیراژ تولید نسبتاً بالاتر نسبت به سایرین، جایگاه خوبی در بازار ایران برای خود دست و پا کند.
در حال حاضر شمار گستردهای از موتورهای تیانتی ۲۵۰ سیسی تک و دو سیلندر در کوچهپسکوچههای این سرزمین به چشم میخورند. اما فارغ از هویت و اصالت مجهول موتورهای تحت برند بنلی، به نظر میرسد سازندگان آن پس از عرضه مدلهای استریت، حال عزم ورود به بازار ریس استایلهای ۲۵۰ سیسی ایران را در سر دارند.
بهتازگی مدل جدید از محصولات تحت برند بنلی به بازار ایران معرفی شده که با برادرانش تفاوت کلی دارد.
موتورهای بنلی تیانتی ۲۵۰ تک و دو سیلندر، هر دو استایل نیکد (استریت) دارند و نمیتوانند در کلاس موتورهای ریس استایل (سوپراسپرت) عرض اندام کنند. بنابراین سازندگان چینی تحت برند بنلی تصمیم به طراحی و تولید یک مدل ریس استایل گرفتهاند.
موتورسیکلت مورد نظر ما تحت عنوان بنلی 250R معرفی و به بازار عرضه شده و تنها موتورسیکلت ریس استایل بنلی در ایران محسوب میشود.
از منظر کلی، بنلی 250R نسبت به TNT250 تفاوت بنیادین ندارد و به نظر میرسد روی پایه همان مدل استریت بنلی تلاش به تغییر استایل و فلاپها گرفته شده است.
ازجمله این شباهتها میتوان به شکل کلی ستون و کمکفنرهای وارونه محور جلو، فرم آرامتور میانی، انجین، پمپ و دیسکهای ترمز، فرم کلی گلگیر و پایه رکابها، مدل کمکفنر سومی، آرم عقب، فرم کلی زین و باک (با ظرفیت مشابه ۱۴ لیتر) اشاره کرد که تفاوت اساسی در قیاس با نسخه استریت ندارد. بنابراین نیازی به پرداختن و مرور ویژگیهای مشابه و قبلاً شناخته شده به نظر نمیرسد. اما این به معنای نادیده گرفتن تفاوتها نیست.
بنلی 250R تفاوتهایی قابل توجه هم به خود دیده که میتوانیم بهطور کلی آنها را مرور کنیم.
در نگاه اول، طرح متفاوت رینگها توجه آدمی را به خود جلب میکند. این موتور مجهز به رینگهای آلومینیومی جدید شبکهای کندویی شکل شده که در نوع خود جالب است و زیبایی و بهرهوری بیشتری برای آن در قیاس با برادرانش به ارمغان آورده.
از طرفی مدل فرمان آن به سبک کلیه موتورهای ریس به ارتفاع کوتاه و عرض نسبتاً کمتر تغییر یافته و فرمان پایینتر آمده و در سطحی پایینتر از صفحه نمایشگر کیلومتر جای گرفته است.
فلاپها نیز حجیم سازی شده و با طراحی ریس هجومی خود، ظاهر اسپرت جالبتوجهی به موتورسیکلت بخشیدهاند.
در فلاپ جلوی موتورسیکلت مجرای ورودی هوای عمودی مشکی رنگ جهت خنک کردن سیمکشی چراغ و سیستم برق موتور جایگذاری و دو عدد چراغ متقارن نسبتاً بزرگ نیز در جلوی آن تعبیه شده که یکی برای نور پایین و دیگری برای نور بالا کاربرد دارد. (اساساً موتورهای اسپرت دو چراغ، برخلاف تصور عموم به صورت تک چراغ مجزا عمل میکنند)
روی گلگیرها مجرای ورودی هوای کوچکی به چشم میخورد که جالبتوجه بوده و به نظر برای زیبایی بصری و خنکسازی هر چه بیشتر سطح لاستیک تعبیه شده است.
البته نمای کلی جلو موتورسیکلت زیباست و چراغهای نواری شکل دیلایتی که زیر چراغهای اصلی تعبیه شده، این زیبایی را دوچندان کرده است. (بهخصوص برای رانندگی در شب، این مدل چراغها ظاهر چشمنوازی پدید میآورند.)
در زاویههای کناری نیز مجرای خروجی هوای انجین جایگذاری مناسبی دارد هرچند که ظاهر بیشازحد خشن و کشیده مجموعه فلاپ مقداری توی چشم میزند!
اگزوز موتورسیکلت نیز تغییر یافته با یک اگزوز دوقلوی عریض و طویل و البته تا حدی زیبا جایگزین شده که به نظر میرساند بحث دوقلو و حجیمسازی اگزوز برای کسب استاندارد یورو ۴ و همچنین پوشش خلع فرم زین عقب در راستای بهبود طراحی باشد.
اما در بحث جزئیات فنی انجین نباید انتظار ویژگی جدید داشته باشید چون با همان انجین بنلی TNT250 استریت مواجه هستیم.
پیشرانه ۲۵۰ سیسی بنلی 250R از نوع دو سیلندر انژکتوری رادیات خنک میباشد که قدرتی معادل ۳۱ اسب بخار تولید میکند و استاندارد آلایندگی یورو چهار را داراست.
وزن کلی بنلی 250R نیز ۱۸۰ کیلوگرم ذکر شده که نسبتاً به نسخه استریت TNT، حدود ۲۵ کیلو افزایش وزن را تجربه کرد و با این اوصاف به نظر میرسد همراه با گیربکس ۶ سرعته، شتاب کمتر و بیشینه سرعتی کمتر نسبت به نسخههای TNT داشته باشد. (پیشبینی حداکثر ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت)
نتیجهگیری کلی
موتورسیکلت ریس 250R بنلی در حقیقت حاصل یک نوع اسپرتسازی و تغییر استایل بر پایه نسخه استریت محسوب میشود و با هویت یک موتور ریس استایل در مقیاس کلی، فاصله دارد.
کیفیت ساخت قطعات و انجین آن نیز طبق استناد به تجربه مدلهای استریت، چندان راضیکننده نیست و متولیان چینی آن کارنامه درخشانی در این زمینه ندارند.
البته فارغ از این مورد، موتورسیکلت بنلی 250R از تکنولوژیهای روز و مزیتهای قابلتوجهی هم بهره میبرد که ازجمله میتوان به استاندارد یورو ۴، نوع مهندسی آرامتور بدنه و رینگ، آئرودینامیک خوب، سواری نرم و طراحی ظاهری مدرنتر نسبت به رقبا اشاره کرد.
اما درمجموع همه این اوصاف بنلی 250R در این سگمنت و این رنج قیمت قادر به عرض اندام در مقابل رقبایش نیست و در حضور موتورهای ریس بیسیکال هیوسانگ GTR، هوندا CBR، دایلیم، دربی و در رده قیمتی بالاتر کاواساکی نینجا و یاماها R3 که همگی از اساس با پلتفرم و فلسفه ریس سوپراسپرت طراحی شدهاند، باید جایگاهی پایینتر برای آن در نظر گرفت.
البته این موتور ظاهر جدیدتر و متفاوتتری دارد و در صورت نگهداری مناسب میتوان سواری خوبی را با آن تجربه کرد.
بنلی 250R بهتازگی به کشورمان آمده و میتواند برای کسانی که به دنبال یک موتورسیکلت ریس جدیدتر و تجربه سواری خوب میگردند گزینه قابلتأملی باشد.
البته نباید قیمت گزاف فعلی آن را نیز نادیده گرفت که در صورت عدم کاهش قیمت، صرفه آن را زیر سؤال برده و آن را به گزینهای نامعقول و گرانقیمت تبدیل میکند.
در حال حاضر قیمت بنلی ریس 250R در حدود ۲۳ میلیون تومان است.
نویسنده: احمد جمشیدی
saeed
۳ آبان ۱۳۹۸سلام خدمت دوستان من کاری به قیمتشو حجمشم ندارم فقط میخوام بدونم مدلهای 98روی چ دور موتور کاتاف میکنه؟ تاپ اسپیدش چه عددیو نشون میده لطفا اگه میدونید بگید من قصد خریدشو دارم
مهدی
۱۲ خرداد ۱۳۹۹سلام دادا من ساکن اصفهانم موتور خوبیه تو دراگ ۲۵۰ هیوسانگا گرفتم تو دنده ۲ به بالا شتابش شروع میشه اول کار اینطوری نیست چون cDi نیست موتورش
مجد
۶ فروردین ۱۴۰۰سلام روی دور موتور 8 کات میکنه که با ری مپ کردن ECU شما میتونید کات آف رو ببرید رو 11
An
۱۴ آبان ۱۳۹۸سلام منم قبلا داشتم فروختم الان هرچقدر دنبال میکنم پیدا نمیکنم در نمایندگی در تبریز فروشگاه ایزد پناه فاکتور کرد بعد ۱۵ روز پولم رو برگشت داد گفتن تولید وفروش ندارند
حمید رضا
۲۸ بهمن ۱۳۹۸تو خواب با نینجا کل انداختی فکر کنم.شتاب و تاپ اسپید نینجا کلا خیلی بالاتره.
علی
۱۷ فروردین ۱۳۹۹سلام مدل ۹۸ موتور ۲۵۰ سیسی و مدل ۹۶و۹۷ ۳۰۴ سیسی وا واسه خودم که این موتور رو دارم واقعا این مقاله خنده دار بود تاپ اسپید هم روی ۱۸۴ به صورت کامپیوتری قلف شده که در نمونه های دست کاری دوستان میگن ۲۰۰ میره تو شتاب همبرابره بارقیب هاش البطه خودم شخصا دیگه دلمو زده و میخوام نینجا بگیرم
Reza
۲۹ آبان ۱۳۹۹عزیز دل گیریم کیلومتر اصلا عدد ۱۹۵ نشون بده، دلیل نمیشه باید با gps برسی بشه.r3 اینقدر نمیره که سر این هاست.
مجد
۶ فروردین ۱۴۰۰سلام این موتور و بکشی از 150 بالاتر نخواهد رفت
مهدی
۱۲ خرداد ۱۳۹۹نینجا چیکار داره به بنلی البته یه چیز بگم تقویتش کنی ۲۲۰ تا میره
حمید
۶ خرداد ۱۳۹۹من مدل ۹۶ استریت ش رو داشتم.
واقعا لذت بردم ازش. یکمی اگر زیاد ببریش بیرون خسته میشی دلتو میزنه ولی اینو بهت میگم که وقتی بفروشیش همه ش چشمت به خیابونه ببینی مشابهش رو میتونی پیدا کنی صداشو بشنوی … دلت تنگ میشه . من ریسش رو نداشتم ولی هرکی داشته یا داره ،خوب گفته و کلی تعریف کرده .
اینو بهتون بگم که چه اهمیتی داره که میتونه هیوسانگ یا نینجا رو بگیره یا نه….(که البته من باهاش نینجا رو گرفتم قشنگ،یارو کپ کرد) مهم اینه که نرمه و حس خوبی میده سواریش و صدای مشابه موتور سنگین میده.
نیتجا و هیوسانگ و غیره فقط و فقط شتابشون شاید بالاتر باشه انگار اشی مشی سواری.یکی اومد رد شد من فکر کردم سی جی ۱۲۵ داره میره.تازه اگزوز هم بندازی صدای تراکتور میده.
بعضی ها انقدر احمقن.مثلا حرفش میشه میگی صدای بنلی خوبه یارو میگه اگزوز انداخته، فکر میکنن میتونن با اگزوز صدای خوب تولید کنن…شما اگزوز ۲۵ میلیونی هم بندازی رو نینجا ۲۵۰ باز صدای تراکتور میده وسلام
Mohamad
۹ آبان ۱۳۹۹صدای بنلی خوبه، شکی نسیت اما فکر کنم بنلی رو یا بار سوار شدی، بنلی استهلاکش بالاست.
مجد
۱۱ اسفند ۱۳۹۹من یکهفته است ریس خریدم دو روز اول بدلیل بلند بودن قدم کمر درد گرفتم و باید خم بشی روی باک که در ترافیک واقعا اذیت کننده است منتهی الان عادت کردم بهش صدای موتور حس موتورهای سنگین و داره زیبایی اش نظر عابرین و خودروهارو جلب میکنه ازش چشم برنمیدارن نرمه سواری اش و لذتبخش حس میکنی یه سروگردن از همه بالاتری ولی در ترافیک تهران توصیه نمیکنم …
مجد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰وزن زیاد موتور باعث شده کارایی ریس واقعی و نداشته باشه . کلا احساس خولی از گاز دادن به موتور نداری حس میکنی الانه که موتور از هم واز بشه . ریمپ کردم ولی فقط بنظر من کات آف رو برداشته تو شتابش تقریبا بی تاثیره . حیف پولی که بابت اش دادم اصلا ۱۲۵ میلیون نمی ارزه