زمانی که موتورسیکلت مجهز به سوپر شارژ کمپانی کاوازاکی به نام H2R و با قدرتی معادل با ۳۰۰ اسب بخار، تبدیل به تیتر یک اخبار شد و هنوز به بازار نیامده سر و صدای زیادی در اینترنت بپا کرده بود، کمپانی سوزوکی از کانسپت موتورسیکلت Recursion رونمایی کرد و مدعی شد که قرار است این موتورسیکلت را با انجینی مجهز به توربو شارژر به مرحله تولید برساند؛ رؤیایی که به نظر میرسد در این ماه یک قدم به واقعیت نزدیکتر شده باشد.
نمایشگاه سال ۲۰۱۳ شهر توکیو اولین جایی بود که کمپانی سوزوکی از کانسپت Recursion رونمایی کرد. این موتورسیکلت از یک انجین دوسیلندر موازی به حجم ۵۸۸ سیسی و مجهز به توربو شارژر بهره میبرد، انجینی که قدرتی معادل با ۱۰۰ اسب بخار در ۸.۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۰۰.۳ نیوتن متر در ۴.۵۰۰ دور در دقیقه را برای Recursion فراهم میآورد. احتمالاً کسانی که تا حدودی با موتورسیکلتهای سوپر اسپرت کمپانی سوزوکی آشنایی دارند با شنیدن این مشخصات به یاد مدل GSX-R600 خواهند افتاد. موتورسیکلتی که از یک انجین به حجم ۶۰۰ سیسی و با قدرتی معادل با ۱۰۳ اسب بخار در ۱۳.۵۵۰ دور در دقیقه و همچنین حداکثر گشتاور ۵۹.۱ نیوتن متر در ۱۱.۱۴۰ دور در دقیقه، بهره میبرد؛ اما نکته که نباید فراموش کنید این است که این قدرت و نیروی گشتاور تاکنون بر روی موتورسیکلتی وجود داشته است که دو تا سه برابر سنگینتر و تنومندتر از یک موتورسیکلت با وزن متوسط همانند Recursion است. کمپانی سوزوکی در ماه مارس امسال (۲۰۱۵ میلادی) ویژگیهای منحصربهفردی ازجمله طراحی انجین و تعبیه ورودیهای هوای انجین در قسمت چراغ جلو را ثبت اختراع کرد. یکی از سایتهای خبری در این مورد نوشت:“بیشترین تمرکز طراحان در ثبت طرحهای اولیه بر روی ایجاد یک ورودی هوای حفره مانند در قسمت چراغ جلو و بهمنظور تثبیت موقعیت توربو شارژر در عین کاستن از وزن نهایی موتورسیکلت و درنتیجه مرکز ثقل پایینتر بوده است. توربو دقیقاً در زیر رادیاتور و پشت چرخ جلو قرار گرفته و با یک پوشش مناسب محافظت میشود. محفظه هوا نیز زیر انجین طراحی شده است تا با حذف کردن لولههای مورد نیاز انتقال هوا، کیفیت بیشتر و وزن کمتری را ایجاد کند که این مورد هم به پایینتر آوردن مرکز ثقل کمک میکند.”
به نظر میرسد کمپانی سوزوکی در تلاش است تا با انتشار اینگونه اخبار و اطلاعات ما را به این باور برساند که حقیقتاً در آستانه به مرحله تولید Recursion قرار دارد وگرنه چه دلیلی دارد که این کمپانی تمام موارد طراحی این موتورسیکلت را رسانهای کند، درحالیکه همه میدانند ایجاد اصلاحات در کانسپتهای اولیه چیز عجیبی نیست. اوایل امسال هم مجله ژاپنی و نهچندان معتبر Young Machine تصاویری از Recursion را با این ادعا که این همان نسخه نهایی و رو به تولید این موتورسیکلت است را منتشر کرد و گزارشی از روند رو به تکامل Recursion ارائه داد. اما اتفاقی که در این ماه آتش شایعات را در مورد تولید این موتورسیکلت داغتر کرده است گزارش سایت Visordown از تجاریسازی نام Recursion توسط کمپانی سوزوکی بود، اقدامی که یک گام روبهجلو محسوب شده و میتواند مقدمهای عالی برای رونمایی نهایی از این موتورسیکلت باشد.
Ali Reza
۸ مهر ۱۳۹۴راستی کاربرای قدیمی مثل صادق یا فقط بنز فقط آلمان هنوز به این سایت سر میزنن یا نه؟
چون تعدادی از کاربرای قدیمی به خاطر تغییر سایت رفتن
vincent price
۸ مهر ۱۳۹۴آقا علیرضا
کامنتهای آقا صادق رو کم میبینم ولی آخرین بار ایشون چند روز پیش کامنت گذاشتن و با هم برای آواتار بحث کردیم
http://www.pedal.ir/%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%AE%D8%A8%D8%B1/%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D9%84-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%DA%A9%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%86/comment-page-1/#comments
آقای فقط بنز فقط آلمان هم جدیدا ندیدم کامنت بزارن جای ایشون هم خیلی خالیه
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۸ مهر ۱۳۹۴اول از بیژن دولت سرایی عزیز تشکر میکنم راستش سر رشته ای در خصوص موتور سیکلت ها ندارم اما همیشه مطالب قشنگ شما رو دنبال میکنم داداش.ممنون.
…………………………………………..
پ.ن
علیرضا جان دلایلش متعدده میلاد جان که یه مدت مشکل id داشت ولی در کل هم ایشون هم صادق جان این یه مدت که کامنت های متعصبانه ترویج یافت حضورشون کم رنگ تر شد.
ارادت
بیژن دولت سرایی
۹ مهر ۱۳۹۴ممنون باربد جان، لطف داری…..
نوید جهرمی
۱۰ مهر ۱۳۹۴خیلی از بچه های قدیمی هستن ک فعلا ترجیح میدنن متنا رو بخونن و نظر نزارن.
احمد باقری
۸ مهر ۱۳۹۴خیلی باحال شده.
tadano
۸ مهر ۱۳۹۴نکته جالب گشتاور این موتوره که نسبت به اسب بخار تقریبا مساویه در صورتی که اصولا در مورد موتور سیکلت پایینتره ، من فکر میکنم از این موتور تو ماشینهای کوچک شهری بشه استفاده کرد که تو سبک کردن ماشین خیلی تاثیر داره.
هادی
۸ مهر ۱۳۹۴ماشاالله به فکر زبای اینها که قدرتشون رو زیبا نشون میده.
ما هم میریم طرح تقلبی موتور های تریل خارجی ها رو می سازیم موتور های مسخره ای مثل پیشرو رادیسون و آتو آشغالهای دیگه یا طرح هندا 100 سال پیشو مزنیم ؛ مردم بدبخت خدا زده سوار میشن .
میلاد
۸ مهر ۱۳۹۴بعد از این که کاواساکی تو دنیای 1000 تاج ب ام و HP4 رو برداشت مثل این که الان نوبت سوزوکی هست که تو دنیای 600 همین بلا رو سر R6 یاماها بیاره.
سامان اذری
۸ مهر ۱۳۹۴درسته که سوزوکی ماشینهاش درمقابل بزرگان چیزی برا گفتن نداره
ولی خداییش موتور هاش واقعا جزء بهترینهاس
ALL CARS
۸ مهر ۱۳۹۴سپاس از بیژن دولت سرایی عزیز
بیژن دولت سرایی
۸ مهر ۱۳۹۴ممنون از محبتت…
vincent price
۸ مهر ۱۳۹۴چهره زیبایی داره و قدرتش خوبه
امیدوارم هر چه زودتر تولید بشه
آقا بیژن دستت در نکنه
لطفا روی مطالبی درباره چاپرها و موتورسیکلتهای تیونینگ شده کار کنید
بیژن دولت سرایی
۸ مهر ۱۳۹۴سلام
چشم اگر تونستم مطالبی در این زمینه برای دوستان آماده میکنم…
سروش
۹ مهر ۱۳۹۴همش به مخم فشار میارم موردی پیدا نمیدونم که حسرت فلان چیز به دل ما ایرانیان نمونده باشه
پژمان
۱۴ مهر ۱۳۹۴ینی با این گشتاور و وزن شتاب این موتور فک کنم در حد هواپیمای جنگی موقع بلند شدن از روی ناو باشه, خون تو سر آدم جمع میشه,
وطنم پاره تنم
شاهرخ
۲۷ مهر ۱۳۹۴شگفت انگیزه این موتور….