آریزو ۵ اسپرت یکی از خودروهای جدید و محبوب بازار کشورمان محسوب میشود که از توان فنی و امکانات مناسبی بهره میبرد.
چری آریزو ۵ یکی از سدانهای چینی باسابقه در بازار کشورمان محسوب میشود و طی مدت حضورش در ایران فروش مناسبی را هم تجربه کرده است. مدیران خودرو اولین بار در سال ۱۳۹۵ مونتاژ این سدان چینی را با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی آغاز کرد و سپس یک سال بعد، نسخهٔ توربوشارژ آریزو ۵ را در ایران معرفی کرد. با گذشت چند سال، شرکت ایرانی در سال ۱۴۰۰ تیپ جدیدی از آریزو ۵ را با نام IE را به بازار فرستاد که به جلوپنجرهٔ موسوم به کهکشانی مجهز شده بود. سپس درنهایت نوبت به جدیدترین نسخهٔ این سدان چینی رسید که در اوایل سال ۱۴۰۲ با نام آریزو ۵ اسپرت معرفی و جایگزین تیپ IE قبلی شد. در ادامه بهطور کامل به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
- مقایسه آریزو ۵ اسپرت با ریسپکت؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید بدانید
- مقایسه دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت، سدانهای جوانپسند میلیاردی!
طراحی آریزو ۵ اسپرت FL
آریزو ۵ اسپرت با پسوند FL هم شناخته میشود که مخفف کلمهٔ Facelift بوده و نشاندهندهٔ فیسلیفت شدن این نسخه نسبت به تیپ قبلی IE است. بزرگترین تغییر آریزو ۵ اسپرت نسبت به تیپ IE در طراحی بیرونی صورت گرفته است اما این تغییرات خیلی بزرگ و بنیادین نیستند. مهمترین تغییری که در طراحی این نسخهٔ جدید دیده میشود، جلوپنجرهٔ بزرگتر با قاب مشکی براق و خطوط عمودی کرومی است. روی این جلوپنجره حرف S هم به رنگ قرمز دیده میشود که مخفف اسپرت است. علاوه بر این، سپر جلو هم بازطراحی شده و حالا ورودیهای هوای بسیار بزرگتری روی آن دیده میشود. این سپر به همراه جلوپنجره جدید، ظاهر آریزو ۵ را بسیار اسپرتتر و تهاجمیتر از قبل کرده است. در عقب حجم تغییرات کمتر است و صرفاً شامل طراحی سپر جدید با خطوط برجسته عمودی در طرفین به همراه دیفیوزر بزرگی در پایین میشود. در طرفین این دیفیوزر هم دو سر اگزوز افقی طراحی شده که هرچند تزئینی هستند اما ظاهر خودرو را اسپرتتر کردهاند. در اینجا اما دیگر قسمتها مثل چراغها دستنخورده باقی ماندهاند.
داخل آریزو ۵ اسپرت FL
در داخل آریزو ۵ اسپرت، طرح کلی داشبورد با آریزو ۵ IE یکسان است اما مثل بیرون، چری با تغییراتی جزئی سعی در ایجاد فضای اسپرتتری داشته است که ازجمله مهمترین این اقدامات میتوان به استفاده از غربیلک فرمان D شکل و دوخت نارنجیرنگ روی صندلیها اشاره کرد. علاوه بر این، پانل کنترل سیستم تهویه هم تغییر کرده و ترکیبی از کلیدهای دوار و لمسی شده است. شیفتر دنده مشابه قبل است اما در طراحی کنسول مرکزی تغییراتی دیده میشود. درمجموع، آریزو ۵ اسپرت با اینکه در داخل همچنان تا حد زیادی با نسخههای قبلی یکسان است ولی هنوز هم فضای نسبتاً مدرنی دارد و برای خودرویی در این بازهٔ قیمتی قابلقبول است.
امکانات آریزو ۵ اسپرت FL
به لیست امکانات آریزو ۵ اسپرت چند آپشن جدید نسبت به تیپ IE اضافه شده که عبارتاند از:
- گرمکن صندلیهای جلو
- تنظیم برقی صندلی راننده
- استارت از راه دور
غیرازاین سه مورد جدید، دیگر امکاناتی که قبلاً در تیپ IE وجود داشت همچنان در آریزو ۵ اسپرت هم ارائه میشود که شامل موارد زیر است:
- ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- پاور ویندو
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- کروز کنترل
- سیستم صوتی با ۶ بلندگو
- سانروف برقی
- نمایشگر لمسی ۸ اینچی
- دوربین و سنسور دنده عقب
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- حالات رانندگی اقتصادی و اسپرت
- ایربگهای جلو، جانبی و پردهای
- سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم پایش باد تایرها
مشخصات فنی آریزو ۵ اسپرت FL
آریزو ۵ اسپرت در بخش پیشرانه هیچ تغییری را نسبت به آریزو ۵ IE تجربه نکرده و بنابراین، در این خودرو همچنان شاهد همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو هستیم که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی موتور هم توسط همان گیربکس CVT قبلی صورت میگیرد که از ۹ دنده مصنوعی بهره میبرد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مکفرسون و در عقب تورشن بیم است. آریزو ۵ اسپرت ۱۳۳۰ کیلوگرم وزن دارد و روی رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی قرار گرفته است.
تجربه رانندگی و عملکرد فنی آریزو ۵ اسپرت FL
ازآنجاییکه قوای محرکهٔ آریزو ۵ اسپرت نسبت به نسخهٔ قبلی این خودرو تغییری نداشته است، در تجربهٔ رانندگی هم شاهد تفاوتی نسبت به قبل نیستیم. این یعنی آریزو ۵ اسپرت از لحاظ هندلینگ و شتاب مشابه نسخههای قبلی است و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به حدود ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. گیربکس هرچند همچنان از نوع CVT است ولی عملکرد مطلوبی دارد ولی پیشرانهٔ توربوشارژ خودرو به سوخت باکیفیت نیاز خواهد داشت و در نگهداری و سرویس به دقت بیشتری نیاز دارد. مصرف سوخت ترکیبی آریزو ۵ اسپرت از سوی چری ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که این رقم در دنیای واقعی میتواند به حدود ۸ لیتر هم برسد. باک این خودرو هم ۴۸ لیتر ظرفیت دارد که هرچند خیلی زیاد نیست ولی در مسافتهای نهچندان طولانی کفاف مصرف سوخت ماشین را خواهد داد. حداکثر سرعت این سدان چینی هم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
مزایا و معایب آریزو ۵ اسپرت
ازجمله نقاط قوت و ضعف آریزو ۵ اسپرت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مزایا
- طراحی جذابتر نسبت به قبل
- شتاب و کشش مناسب
- امکانات مناسب
- فروانی قطعات بیشتر نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار
معایب
- عدم بهبود قوای محرکه نسبت به قبل
- حساسیت پیشرانه نسبت به کیفیت سوخت
- طراحی یکسان نمای عقب با نسخههای قبلی
- ساختار سادهٔ سیستم تعلیق
قیمت و شرایط فروش آریزو ۵ اسپرت FL
آریزو ۵ اسپرت در حال حاضر با قیمت یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان توسط مدیران خودرو عرضه میشود. شرایط فروش این خودرو را میتوانید اینجا مشاهده کنید. اصلیترین رقیب این سدان مدیران خودرو در بازار کشورمان از لحاظ قیمت، امکانات و مشخصات فنی، ریسپکت است که توسط گروه بهمن عرضه میشود. همچنین اگر خواهان سدانی از خانوادهٔ آریزو با طراحی متفاوتتر و امکانات بیشتری هستید میتوانید با پرداخت حدود ۱۵۰ میلیون تومان بیشتر، سراغ آریزو ۶ پرو بروید. از کیامسی J7 هم میتوان بهعنوان یکی دیگر از رقبای آریزو ۵ اسپرت یاد کرد.
جدول مشخصات فنی آریزو ۵ اسپرت FL
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۴۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۱ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۸ لیتر |
وزن | ۱۳۳۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۵۳۲ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۱۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۸۷ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۵۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۴۳۰ لیتر |
PARSA
۲۷ مهر ۱۴۰۳ماشین های چینی خیلی خوبن البته اگر براتون کیفیت و عملکرد فنی و کیفیت سواری و بازار دست دوم مهم نباشه
ناشناس
۲۷ مهر ۱۴۰۳چری آریزو 5 یک سدان جذاب و جا افتاده و با صرفه چینی در بازار هست و لوازم یدکی آن نیز فراوان تر از بقیه سدان های چینی موجود در بازار هست.اگر فرضا پژو پارس در دهه های 70 و 80 شمسی نمادی از یک سدان متفاوت و جوان پسند در بازار بود،امروزه چری آریزو 5 جای پژو پارس آن دوره را تا حدی در بازار گرفته و به نمادی از یک سدان جوان پسند و اسپرتی بدل شده است.البته اگر به دنبال سدان های مدرن تر و به روزتری هستید بهتر است به سراغ چری آریزو 6 پرو و کی ام سی j7 بروید.و اگر هم بودجه و حساب بانکی تان به اندازه کافی پر هست مستقیما به سراغ تویوتا لوین و تویوتا کرولا بروید.شب تان خوش
amirkhanzadeh
۲۷ مهر ۱۴۰۳قیمتش نسبت به چینی های دیگه خوبه
Amirsh
۲۷ مهر ۱۴۰۳پدال جان امیدوارم ناراحت نشی ولی نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۲۴ رو اصلن خوب و جامع پوشش ندادی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ مهر ۱۴۰۳نظرات شما برای ما ارزشمنده
ولی نمایشگاه پاریس اهمیتی برای ما و بازار جهانی نداشت
چندتا سیتروئن و رنو معرفی شد که خیلی سریع پوشش دادیم
علی منصوری
۲۷ مهر ۱۴۰۳امتحانش پس داده چری، یکی از پر معامله ترین ماشینهای چینی، خدمات خوبیم داره و البته در مقایسه با بقیه