شرکت مدیران خودرو و برند ام وی ام در حاشیه نمایشگاه شانگهای چین جدیدترین محصول خود را قبل از رونمایی رسمی توسط چری، با نام ام وی ام X33 کراس برای خبرنگاران ایرانی معرفی کرد. با بررسی اختصاصی این خودرو توسط پدال همراه باشید.
این محصول که فیس لیفت خودروی X22 پرو محسوب میشود، قرار است در خردادماه سال جاری وارد بازار کشور شده و جایگزین خودروی قدیمی X33 در سبد محصولات ام وی ام شود. خودروی X33 کراس با مشخصات فنی مشابه به نسل قبلی خود از نظر طراحی ظاهری و نمای داخلی، امکانات رفاهی و کیفیت متریال نسبت به X22 پرو بهبود خوبی را تجربه کرده؛ این دو محصول در کنار هم تنها گزینههای زیر یک میلیارد مدیران خودرو خواهند بود و حضور پر رنگ آنها در بازار خودروی کشور کار را برای رقبای ایرانی سخت خواهد کرد.
طراحی ظاهری ام وی ام X33 کراس، جذابتر و هماهنگتر از قبل!
ام وی ام x33 کراس یا چری امودا C3 جدیدترین دستپخت چری بر روی اتاق قدیمی سئات تولدو محسوب میشود. چندی قبل از پروژه x33 کراس، خودروی X22 معمولی مورد جراحی قرار گرفت و اعمال یک فیس جدید در نمای جلوی خودرو باعث عرضه محصول x22 پرو شد. الگو برداری از خط طراحی هیوندای کونا در نمای جلوی خودرو سبب شد تا بعد از چند ماه عرضه در بازار خودروی کشورمان استقبال خوبی از آن به عمل آید. با این وجود نمای عقب این خودرو تغییر زیادی نکرد و همین مسئله باعث شد تا همچنان نقد عده زیادی مبنی بر ناهماهنگی و ظاهر بد عقب خودرو پا برجا بماند.
به نظر میرسد طراحان چری بالاخره به ضعف اصلی خانواده x22 در بخش طراحی خارجی پی برده و در محصول جدید خود توانستهاند طلسم زشتی را شکسته و یک لباس کاملا بروز، جذاب و در عین حال متوازن را بر تن این کالبد پیر و خسته کنند. ام وی ام X33 کراس یا امودا C3 اینبار نه با زبان طراحی چری بلکه با الگوی طراحی محصولات زیر برند امودا و خودروی فونیکس FX طراحی شده است؛ الگوی طراحی جلوپنجره یکپارچه با بدنه و چراغ، سبک جدید برند هیوندای بوده که اوج آن را در توسان جدید مشاهده میکنیم.
در نمای جلوی X33 کراس همانند x22 پرو شاهد بکارگیری چراغهای دوگانه هستیم؛ استفاده از الگوی جدید هیوندای در دماغه خودرو باعث شده تا خطوط نرم جایگزین خطوط تیز شود و چهره خودرو فضاییتر از قبل بنظر برسد!
بغل خودرو طبق معمول در این پلت فرم دست نخورده باقی مانده و کماکان با فریمی مشابه به ام وی ام x22 و ۳۱۵ مواجه هستیم. البته که بازنگری در قسمت تزئینات جلوه خوبی به نمای جانبی بخشیده؛ اضافه شدن طرح دراگون به آینه های کناری و استفاده از رنگ نارنجی در بخش رکاب، روفرک و فلاپها چهره متفاوتی برای این مینی کراس ایجاد کرده است.
همانطور که گفته شد، در دو نسل قبلی X22 چهره جلویی و جانبی خودرو قابل قبول بوده و هر بار نیز نسبت به قبل بهبود پیدا کرده بود اما آنچه که جای شک و ابهام داشت نمای عقب خودرو بود که بالاخره این قسمت نیز در X33 کراس مورد بازنگری قرار گرفت. پیش از این نمای عقب X22 به گونهای بود که انگار یک خودروی هاچ بک بر روی یک فنربندی بلند قرار گرفته و سعی دارد تا خود را قد بلند نشان دهد! بهرهگیری از چراغهای یکپارچه و بزرگ در کنار حجیم شدن شیشه و درب صندوق سبب شده تا اینبار ظاهر خودرو با ارتفاع آن تناسب پیدا کند. حجمدهی به سپر و اسپویلر، X33 کراس را بزرگتر آنچه که هست نشان میدهد؛ همچنین بهره گیری از لگوتایپ جدید مدیران خودرو نیز ظاهر بهتری را نسبت به گذشته ایجاد کرده است.
در پیست اختصاصی چری مدت کوتاهی فرصت تست این خودرو فراهم شد. در رانندگی با محصول خوشتیپ و آینده نگرانه مدیران خودرو، چالاکی و قدرت حرکت خوبی مشاهده میشود. بنا به گفته مهندسین چری با اینکه موتور خودرو همان پیشرانه یک لیتری توربو X22 پرو است اما با بازنگری صورت گرفته در برنامه موتور، قدرت موتور افزایش پیدا کرده و طبق تستهای انجام شده میتوان در محدود ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد که نسبت به رقبای یک میلیاردی ایرانی عدد بسیار خوبی است.
مشخصات فنی ام وی ام X33 کراس
ام وی ام X33 کراس در رده ابعادی B پلاس و کلاس بدنه هاچبک کراس یا مینی کراساوور دستهبندی میشود. طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۴۲۰۰، ۱۷۶۰، ۱۵۷۰ میلیمتر بوده و فاصله محوری آن نیز ۲۵۵۵ میلیمتر است.
این هاچبک کراس مجهز به پیشرانه توربو سه سیلندر (مشابه X22 پرو) با حجم ۹۹۷ سیسی! بوده که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۴۵۰۰ ارائه میدهد. این قدرت از طریق جعبهدنده ۹ سرعته CVT نسل جدید به چرخهای جلو منتقل میشود. طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده و قادر است سرعت صفر تا صد کیلومتر را در کمتر از ۱۳ ثانیه طی کند. موتور ام وی ام X33 کراس مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۵، وزن خودرو ۱۲۳۹ کیلوگرم، حجم باک ۵۰ لیتر و حجم صندوق آن ۴۲۰ لیتر است.
مشخصات ایمنی ام وی ام X33 کراس
سیستم تعلیق X33 کراس، در جلوی خودرو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق اقتصادی تورشن بیم (تیر H) میباشد. این خودرو در هر چهار چرخ مجهز به ترمز دیسکی بوده و ترمزهای آن مجهز به سامانههای: (BAS,ABS,EBD)، کنترل ایستایی در سربالایی (HHC)، کنترل حرکت در سرپایینی (HDC)، قطع پدال گاز در هنگام ترمز گیری (BOS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز کمکی (EBA) و سیستم کنترل کشش (TCS) است.
از دیگر امکانات ایمنی این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد (مواردی که نسبت به X22 پرو تغییر داشته با رنگ مشخص شده است):
- ۴ کیسه هوا (جلو و جانبی)
- ترمز پارک برقی (اتوهلد نسبت به X22 پرو حذف شده)
- سنسور پارک عقب
- دوربین دید عقب با خطوط پویا
- کروز کنترل
- کامپیوتر سفری
- نمایش فشار باد تایرها
طراحی داخلی، تجهیزات و امکانات رفاهی ام وی ام X33 کراس
با ورود به داخل کابین X33 کراس شاهد تغییر کامل داشبورد و رودری ها نسبت به X22 پرو هستیم. با اینکه کابین خود X22 پرو نیز نسبت به X22 معمولی کاملا تغییر کرده بود اما بار دیگر چری تصمیم گرفته که کابین را مورد بازنگری اساسی قرار دهد. بنظر میرسد اصلاح کیفیت و همچنین لوکستر شدن کابین از نتایج تغییرات کابین X33 کراس نسبت به نسل قبلی باشد.
با مرور اجزای اتاق متوجه میشوید که طراحی پوسته داشبورد کاملاً متحول شده است و با X22 پرو تفاوتهای بسیاری دارد. سیستم مالتی مدیای خودرو در راستای کلاستر و به نوعی یکپارچه شده است، طراحان چری سعی داشتهاند تا طراحی داخلی خودرو را شبیه به کابین محصولات گران قیمت خود کنند. در جایجای کابین شاهد بهکارگیری الگوی الماس هستیم؛ این طرح در رودریها، نوار میانی داشبورد و اجزای ریز پلاستیکی اتاق بهکار رفته است.
طراحی پیانویی کلیدهای کنترل سیستم تهویه، استفاده از طرح فلز برروی دکمههای شیشه بالابر و همچنین استفاده از کلاستر دیجیتالی ظاهر داخلی خودرو را بسیار جذاب کرده است. طراحی حجیم کنسول وسط و استفاده از تریم تک رنگ مشکی به جای نارنجی (نسخه سفارش ایران) سبب شده تا طراحی داخلی X33 کراس بسیار بهتر از خودروهای ایرانی بنظر برسد.
در بحث امکانات رفاهی ام وی ام X33 کراس دست پر ظاهر شده و چند مورد امکان جدید را نسبت به X22 پرو بیشتر دارد:
- سانروف
- شارژر بیسیم تلفن همراه
- سیستم ورود بدون کلید به همراه استارت از راه دور و عملکرد هوشمند
- چراغهای اتوماتیک و تمام ال ای دی جلو و عقب
- صندلیهای دستی ردیف جلو
- گرمکن صندلیهای جلو
- صفحه کیلومتر (کلاستر) دیجیتالی ۷ اینچی مشابه طرح یکپارچه با نمایشگر مرکزی
- سیستم تهویه مطبوع الکتریکی
- نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی همراه با ۴ اسپیکر و درگاه USB برای سرنشینان جلو و عقب
- استفاده از سیستم عامل و رابط کاربری مشابه به تیگو ۸ پرو در مالتی مدیای خودرو
- آینههای جانبی تاشو برقی
- قابلیت تنظیم حالت رانندگی
- فرمان برقی
- پاور ویندوز با قابلیت تشخیص مانع
- نورپردازی داخلی
- دستیار صوتی
- رینگ ۱۷ اینچی
و…
قیمت روز Mvm X33 کراس مدیران خودرو در کارخانه و بازار
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
ام وی ام X33 کراس | دستی | ۹۵۰,۶۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
ام وی ام X33 کراس | اتوماتیک | ۱,۰۵۶,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۲۶ آذر ۱۴۰۳
بنابر اطلاعات بدست آمده از شرکت مدیران خودرو، این خودرو در خردادماه سال جاری و با قیمتی در محدوده یک میلیارد تومان عرضه خواهد شد. احتمال دارد که در کنار نمونه اتوماتیک، همانند X22 پرو، نمونه دستی این خودرو نیز با موتور ۱۵۰۰ تنفس طبیعی وارد بازار شود.
به دلیل شرایط تورم اقتصادی در کشور شاهد هستیم هرچه جلوتر میرویم از تنوع خودروهایی که میتوان با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان خریداری کرد کاسته میشود. در روزگار تحریم و سالهای اخیر در کنار خودروهای ایرانی رقبای چینی مختلفی در دسترس قشر متوسط و کارمند کشور بود؛ با توجه به افزایش نرخ ارز در ماههای گذشته، این خودروها کم کم از این بازار پر مخاطب در حال حذف بوده و کار برای خودروهای قدیمی و بی کیفیت ایرانی راحتتر میشود.
X22 پرو و X33 کراس از معدود بازماندگان چینی این بازار در ماه های آینده خواهند بود؛ هاچبک کراسهایی که به تنهایی قادر خواهند بود برای گزینههای ایرانی دردسر ایجاد کنند.
ایکس ۳۳ کراس از فرزندان ام وی ام ۳۱۵ و ایکس ۲۲ محسوب میشود، پس خودروی غریبهای برای ما ایرانیها نیست؛ چرا که این خانواده محصول در کارنامه خود عنوان پرفروشترین خودروی چینی بازار ایران را دارند و در طول سالهای اخیر توانستهاند اعتماد بخشی از مشتریان را به خود جلب کنند. با این وجود در طول سالهای طولانی عرضه، دلایلی همیشگی از جمله توان ناکافی، فضای محدود اتاق و همچنین ظاهر بحث برانگیز انواع مدلها باعث شده تا خیلی از افراد کماکان خودروی ایرانی را با بودجه یکسان ترجیح دهند.
بنظر میرسد چری در پروژه X33 کراس یک پکیج کاملا بروز، جذاب و کارآمد را خلق کرده و میتواند ذهنها را از کاستی های قبلی X22 پاک کند. مدیران خودرو با عرضه سریع این خودرو در ایران قصد دارد زودتر از رقبا بازار را مال خود کند. همه چیز در میدان مبارزه مشخص خواهد شد؛ پژو ۲۰۷، تارا و دنا اتوماتیک بهتر هستند یا ایکس ۳۳ کراس!
کافر مقدس
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲x22 از 1میلیارد فراتر رفته این که بیاد هیچ :)
حتی ارزونترین خودروهای چینی هم در ایران تبدیل به آرزو خیلی از ایرانی ها میشه!
Python
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲بله شده یک میلیارد ولی خیلی از لیفان x60که شده ۹۰۰میلیون بهتره
کافر مقدس
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲هر ماشینی از هر جای دنیا بیاد داخل ایران. اینجا گرون میرسه دست مصرف کننده . چون انبوهیی ارگان و فرد ذینفع هست . هنوز رقم دقیق وجود نداره که چند ارگان و چندین فرد در بازار خودرو ایران ذینفع هستند !
Tesla
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲پیج اینستا : car I have driven که متعلق به آقای وحید امیری هست ، حدود ۳ سال پیش کلیپی رو به اشتراک گذاشت : که یک پسر جوان ایرانی که در چین تحصیل میکنه ، میره تو خیابون های شانگهای و اسم خودرو های چینی حاضر در بازار ایران ( اون موقع ) رو برای مردم میگه و ازشون میپرسه : آیا اینها رو میشناسید؟ یا تا حالا از نزدیک دیدید ؟ ، نتیجه خیلی جالب بود: از حدود ۲۵ نفری که پرسید ، هیچکدوم تا حالا نه اسم این آشغال ها رو شنیده بودن و نه اونها رو دیده بودن ، میدونید این یعنی چی ؟ یعنی خودرو های چینی که به بازار ایران میان ، حداکثر درجه ۶ یا ۵ کیفی استاندارد های کلی چین باشن به همین دلیل اجازه حضور در خیابان های چین رو ندارند مگر مکان هایی مثل فرودگاه ها و … ( تازه این چین خست دیگه بقیه بازار های معتبر مثل آمریکا بماند ) 😒😒
مجتبی احمدی
۶ مرداد ۱۴۰۳سلام برادر، مثل اینکه خیلی توی بازار خودرو سواد کافی رو نداری، بنده هم که سواد این حرفه رو ندارم ولی میدونم که هر خودرویی توی هر کشوری به نام دیگه ای شناخته میشن، مثل خودروی ایکس ۵۵ کره ای که توی آمریکا بهش میگفتن وراکروز! و همین خودروی ایکس ۳۳ توی چین بهش میگن اومودا! لطفا دقت لازم رو داشته باش و بدون دانش صحبت نکن و مردم رو به سمت اشغال های خودمون دعوت نکن، من خودم میهنم رو دوست دارم ولی از انحصار طلبی ایران خودرو وغیره ناراحتم چون کیفیت خراب دارن و متاسفانه یا خوشبختانه کیفیت خودروهای چینی بسیار بسیار بهتر از سالهای قبل شده
یوسف
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲هیچ تناسبی تو طراحیش نیست، نمای جلو، کناری و پشت هر کدوم یه سازی میزنن، کابینش بهتر شده، در کل به عنوان خودرویی که قیمت اصلیش 13-12 هزار دلاره خوبه ولی نه برای خودرویی که به اسم 20 هزار دلار میارن و تو بازار 40-30 هزار دلار معامله میشه.
Genius
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲X33 فعلی رخ مردونه تر و شخصیت مستقل تری داره این واقعا کشش شدیدی به x22 داره
شروین
۲۹ تیر ۱۴۰۲اصلا این بیشتر فیس لیفت ایکس ۲۲ تا ۳۳
( سلام داداش چطوری سابق )
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ظاهرش تقریبا خوبه ( بهتر بود فرم چراغ عقب کلا عوض می شد چون اینجوری انگار بزور عوض کردن )
طراحی داخلی واقعا لوکس و زیبایی داره ، امکانات رفاهی و ایمنی خوبی ( نسبت به ایرانی ها خیلی بهتر ) داره
مشخصات فنی هم تا حدی قابل قبوله ( البته اون چیزی که بقیه سایت ها اعلام کردن ۱۱۲ اسب بخار قدرت تولید میکنه این موتور ) ولی برا این وزن و اتاق تقریبا قابل قبوله چون خود ایکس۲۲ پرو ماشینی بود که آنچنان مشکل حرکتی نداشت ، و اینکه زنجیر تایم هم هست خودش یه مزیته
مسئله فقط بنزین های افتضاح اینجا هست و قیمتی که چند ده برابر تموم میشه!
در کل ماشین خوبیه ولی با همون قیمت واقعیش نه قیمت های ایران ، نه تنها این ماشین بلکه همه چیز تو ایران …
Safa
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲احساس کردم نمیخواستن از نمای عقب یه عکس درست و حسابی بزارن.
ولی طراحی داخلیش بهتر شده.. میشه تکامل رو توش دید.
درسته خیلی ظالمانه گرون هستن. ولی حداقل زور چین و به زور بار فروختنشون به ایران باعث شده یکمی تنوع تو بازار خودرو بیشتر بشه. از بس انواع مختلف از گونه های پراید و پژو های قدیمی دیدیم حالمون بد شد.
محمد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲x22 pro موتورش تو دور بالا میخواست ضجه بزنه بعد دوباره همین موتور فسقلی دوباره آوردن برای مدل بالاتر! تازه موتور های توربو کوچکتر حساسیت بیشتری نسبت به بنزین بی کیفیت دارن
کاربر۶۷
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ماشینی که تنفس طبیعی نباشه مناسب
کشور ما نیست.کلاً موتور توربو بنزین با کیفیت میخواد.
ماهم که یورو۵ نداریم.بنابراین خیلی برای موتور ضرر داره و خرابی به بار میاره برای مصرف کننده.اینا دنبال مصرف گرایی هستن؟!!!!
سام
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲طراحی جلو و عقبش هیچ سنخیتی نداره. قیمتش هم که قاعدتا پرت و پلا خواهد بود. فنی هم که باید دید تو عمل چی درمیاد.
من یک هیوندای یا کیا یا تویوتا ی دست دوم رو ترجیح میدم. (حتی با قیمت کمتر دنا و شاهین و تارا هم ترجیح میدم)
احمد
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲جک اس 3 بخر، بی درد سر تمام
حسین
۱۵ تیر ۱۴۰۲خب با توجه به سیستم فنر بندی و کلاس ماشین
دنا جوانان با ورود به بازار
دارای مزیت های
اتاق بزرگ تر و سواری بهتر و قدرت بالاتر
نسبت به این خودرو هست
مزیت این ماشین هم برای داخل شهر
و مصرف سوخت و طراحی و امکانات و کابین هست
بسته به نوع مصرف شخص
تارا هم پلتفرم بروز و خوبی داره
۲۰۷ هم تنها ظاهر خوب و جمع وجور داره
و بنظرم این ماشین بهتر باشه
ممکنه ۲۰۷ رو تحت تاثیر قرار بده
و ایران خودرو کمی محدود بشه
ساسان
۱۶ اسفند ۱۴۰۲اتوهلد حذف نشده! فقط دکمه شو حذف کرده و از نمایشگر قسمت تنظیمات میشه روشن یا خاموش کرد.