امویام X33 و X55 به عنوان پرفروشترین کراساورهای چینی بازار ایران، مشابهت و تفاوتهای جالبی دارند. این شرایط با وجود اختلاف قیمت، سوالهایی در ذهن خریدار ایجاد میکند: آیا X55 ارزش پرداخت بیشتر دارد یا خیر؟
بیش از ۱۰ سال حضور X33 در بازار ایران، موفقیت تجاری این خودرو برای شرکت واردکننده و سازنده چینی را نشان میدهد. جالبتر اینکه، انواع X33 با چهرههای مختلف و تجهیزات متنوع، همچنان براساس پلتفرم اولیه در چین و ایران تولید میشوند. مهندسان چری از سال ۲۰۰۵ تا امروز به مدت ۱۸ سال، روشی هوشمندانه و کم هزینه را ادامه دادند تا صرفا تغییر چهره (فیسلیفت) بر این خودرو اعمال شود و به حق، کلاس درسی برای خودروسازان ایرانی باشد.
چری تیگو ۳ که در ایران به نام X33 مشهور است؛ پرفروشترین خودروی چینی کشور ما و برند سازنده در چین محسوب میشود. خطوط مونتاژ این مدل، در کشورهای اروگوئه، روسیه و اندونزی هم به مدت چند سال فعال بودند. ظاهرا مدیران خودرو نیز با کمی تاخیر نسبت به سازنده چینی، عرضهی X33 را از سال ۱۴۰۱ متوقف کرده است.
چری هماکنون تیگو ۴ را به جای تیگو ۳ تولید میکند. این خودرو در ایران با نام X55 و در بعضی کشورها به نام تیگو 5X شناخته میشود. موضوع جالبتر، بهبودهای فنی و افزایش ابعاد نسبت به X33 است که باعث میشود خریدار، برای پرداخت مبلغ بیشتر، توجیه داشته باشد. آنچه در ایران به نام X55 میشناسیم، سال ۲۰۱۷ رونمایی شده و با تغییر چهرهی سال ۲۰۲۰ به کشورمان رسیده است.
طی روزهای اخیر، مدیران خودرو یک کراساور کوچک به نام امویام X33 کراس رونمایی کرده که از نظر فنی، ارتباطی با X33 اصلی ندارد. به بیان بهتر، فیسلیفت و تغییرات فنی اعمالشده بر X22 قرار است به نام X33 کراس، تحویل خریدار ایرانی شود.
نکتهی مهمی که خریدار مدلهای دست دوم در ایران باید مد نظر قرار دهد، تفاوتهای X55 و X55 پرو است که ظاهرا بسیاری از مردم نسبت به آن مطلع نیستند. طبیعتا، X33 S و X33 AT هم علاوهبر شرایط بدنه، از نظر فنی متفاوت هستند. به همین دلیل، مطلب پیش رو تلاش میکند تا خلاصهای از نکات مهم در انواع X33 و X55 را بیان کند.
مقایسه طراحی بیرونی X33 و X55
طی سالهای اخیر، ۲ مدل X33 و ۲ مدل X55 در ایران مونتاژ شدند. برای X33، ساختار جلوپنجره نشاندهندهی نسخهی S و AT است اما برای X55 علاوهبر جلوپنجره، فرم سپر و خطوط قرمز روی بدنه، تفاوت مدل قدیمی و X55 پرو را نشان میدهند.
از دیدگاه ظاهری، X33 چهرهای شناخته شده و عامهپسند ارائه میکند که البته، الهام گرفته از سوزوکی ویتارا نسل چهارم (ساخت ۲۰۱۵) است. شاید اگر ویتارای جدید به ایران میرسید و جایگزین محصول مونتاژ ایران خودرو میشد؛ مانعی جدی برای جلب توجه X33 S وجود داشت اما به هر حال، خودروی چینی توانست حالت زشت و ناخوشایند مدلهای قدیمی را از ذهن خریدار ایرانی پاک کند. جالبتر اینکه X33 AT با جلوپنجرهی بزرگتر، در چشم مخاطب ایرانی به شکل پسرفت در طراحی به نظر رسید و مورد توجه نبود.
در سمت دیگر ماجرا، X55 جوانپسندتر و اسپرتتر از X33 به نظر میرسد؛ اما همچنان بسیاری از خریداران، حالت ساده و یکنواخت X33 S را، بیشتر میپسندند. ظاهرا نصب چراغهای بزرگ روی این خودروی نسبتا کوچک، ناهماهنگی در طراحی را نشان میدهد. موضوعی که در مقایسهی بخش عقب بدنهی X33 و X55 به اوج میرسد.
از دیدگاه بسیاری از مردم ایران، طراحی چراغهای پشت X55 پرو بهتر از X55 قدیمی است اما در مجموع، سادگی راضیکننده در X33 را فراهم نمیکند. از سویی دیگر، درپوش صندوق X55 مشابه بسیاری دیگر کراساورهای مدرن، به سمت بالا باز میشود؛ اما این مورد برای X33، حرکت جانبی به سمت راست دارد. همچنین، نصب چرخ زاپاس روی درپوش صندوق، نکتهی منفی در طراحی X33 محسوب میشود.
نمای پشت X33 S و X33 AT هیچ تفاوتی ندارند؛ اما طرح چراغها و زهکشی بین آنها در X55 قدیمی و X55 پرو متفاوت است. از دیدگاه نگارنده، فرم چراغها در مدل پرو، هماهنگی بیشتری با دیگر اجزا دارد و زیباتر به نظر میرسد؛ هرچند که خطوط قرمز روی سپر جلو، رکاب و چرخها، ابتکاری کودکانه و ناخوشایند محسوب میشوند.
یکی از مهمترین نکاتی که در مقایسه X33 و X55 نادیده گرفته شده؛ بحث ابعاد این خودروها است. برخلاف باور عموم، X55 کاملا هماندازهی X33 نیست و عرض بیشتر با ارتفاع کمتر دارد. این شرایط همچین باعث میشوند فاصله محوری در X55 بیشتر باشد و فضای بزرگتر برای سرنشینان فراهم شود. مقایسهی ابعاد X33 و X55 در جدول ذیل مطلب قابل مشاهده است.
امویام X33 | امویام X55 | |
طول (میلیمتر) | ۴۳۹۰ | ۴۳۵۸ |
عرض (میلیمتر) | ۱۷۶۵ | ۱۸۳۰ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۷۰۵ | ۱۶۷۰ |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۲۵۱۰ | ۲۶۳۰ |
مقایسه طراحی داخلی X33 و X55
افراد بسیاری در ایران، معتقدند بدنهی X33 زیباتر از X55 است اما به جرات میتوان گفت، خریداران X55 پرو، رضایت بیشتری از طراحی داخلی دارند. جالبتر اینکه نمای داشبورد و ادوات در X55 پرو نیز، تفاوتهای متعدد با X55 اصلی را نشان میدهد. این مورد شاید مهمترین دلیل برای ترجیح X55 پرو به X55 قدیمی و X33 باشد.
نصب مانیتور لمسی به صورت ایستاده روی داشبورد و همچنین پنل دیجیتال پشت فرمان، تفاوتهای مهم X55 پرو با X33 و X55 قدیمی هستند. دیگر نکتهی جالب توجه، نمایشگر لمسی بزرگ و ۱۰/۲۵ اینچی روی X55 پرو است درحالیکه X33 و X55 قدیمی، مانیتور ۸ اینچی دارند.
مقایسه پیشرانه و عملکرد فنی X33 و X55
موتور ۲ لیتر و کمدردسر X33 به لطف ساختار تنفس طبیعی، مشکلات مرسوم در پیشرانههای توربوشارژ چینی را حذف میکند. این نمونه، ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. امویام X33 S با گیربکس CVT در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و طبق آزمایش میدانی نویسنده این مطلب، میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارائه میکند.
دیگر مدل X33 که با پسوند AT شناخته میشود؛ گیربکس ۵ سرعته دندهای اتوماتیک دارد. پیشرانه همان ۲ لیتر موجود در X33S است اما به لطف جعبهدندهی تیپ ترونیک، شتابگیری بهتر فراهم میکند و یک ثانیه زودتر به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. شرکت مدیران خودرو ادعا میکند میانگین مصرف سوخت X33 AT حدود ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر است.
در کمال تعجب، X55 قدیمی و X55 پرو نیز گیربکسهای متفاوت دارند اما نسخهی جدیدتر، جعبهدندهی CVT ارائه میکند و مدل اصلی، مجهز به گیربکس دندهای ۶ سرعته اتوماتیک با دبل کلاچ است. این شرایط باعث میشود لذت رانندگی و شتابگیری در X55 قدیمی، بهتر از X55 پرو باشد.
موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ برای X55، قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت X55 پرو با گیربکس CVT، حدود ۷ در صد کیلومتر است اما نسخهی قدیمی، نزدیک به ۸ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند. از نظر وزنی، X55 پرو (CVT) حدود ۸۰ کیلوگرم سنگینتر از X55 قدیمی (دندهای اتوماتیک) است به همین دلیل، یک ثانیه دیرتر به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. رانندهی X55 قدیمی در عمل میتواند صفر تا صد ۱۱ ثانیه را تجربه کند.
مقایسه امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی X33 با X55
پیشتر اشاره کردیم که X33S و X33 AT هم امکانات متفاوت دارند. مدل قدیمیتر با نمایشگر ۸ اینچ، سیستم صوتی ۴ بلندگو، دوربین پارک، صندلی غیربرقی، سانروف، ترمز ABS EBD، کروز کنترل و دوربین پارک ارائه میشود؛ اما X33 AT علاوهبر تجهیزاتی که گفته شد، کنترل کشش و پایداری (ESP TCS)، سیستم حفظ خودرو در شیب، گرمکن صندلی جلو و فرمان برقی نیز دارد.
. ظاهرا بسیاری از خودروهای X55 اولیه که به ایران وارد شدهاند؛ فاقد گرمکن داخل صندلی هستند اما این کمبود، برای X55 پرو جبران شده است. برای انواع X55 در ایران، علاوهبر امکانات X33S و X33 AT، آینههای جمع شونده برقی، چراغهای اتوماتیک، مانیتور ۹ اینچ، دوربین ۳۶۰ درجه، ورود بدون کلید و استارت دکمهای نیز وجود دارد. امویام X55 پرو نیز ضمن بهرهمندی از تجهیزات X55 قدیمی، نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ، پنل دیجیتال پشت فرمان ۷ اینچ و سیستم صوتی با ۶ بلندگرو ارائه میکند.
قیمت نهایی و مقایسه ارزش X33 با X55
در بازار آزاد، مالک X33 S دست دوم میتواند با پرداخت مبلغی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، X55 دست دوم بخرد. همین شرایط برای X33 AT و X55 پرو وجود دارد.
از نظر طراحی و نمای بیرونی، سلیقهی فردی تعیینکنندهی جذابیت بین X33 یا X55 است اما کابین X55 پرو و امکانات جانبی آن، جای شکی باقی نمیگذارد که خودروی جدیدتر، شرایط بهتری ارائه میکند.
در بحث فنی هم، قدرت و گشتاور حاصل از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ که توسط X55 تولید میشود، تاثیر محسوسی بر کیفیت رانندگی دارد. این موضوع ضمن کاهش مصرف سوخت، مهمترین عاملی است که پرداخت چندصد میلیون تومان پول بیشتر برای X55 را توجیه میکند. خصوصا اگر نسخهی قدیمی X55 با گیربکس دندهای اتوماتیک دبل کلاچ خریداری شود، لذت رانندگی فراتر از انواع X33 احساس خواهد شد.
Avan
۱ خرداد ۱۴۰۲محصولات چینی از نظر ایمنی برتری محسوسی نسبت به ایرانی ها دارند.چند وقت پیش با ام وی ام ۵۳۰ تصادف نسبتاً سنگینی داشتم که خوشبختانه کوچکترین آسیبی به سرنشینان نرسید. از یدک کش تا صافکار و تعمیرکار می گفتن اگر ماشین ایرانی بود با توجه به شدت ضربه اتفاقات خیلی بدی پیش می اومد.
حسین
۱ خرداد ۱۴۰۲بله بله
آقای اشتری و ام وی ام
گمنام
۱ خرداد ۱۴۰۲والا آدم میترسه حرف بزنه دو نفر بزنن تو سر آدم! من اول اسفند واریز وجه اصلیو انجام دادم، تا اخر همین ماه دیگه تحویل میگیرم. وقتی ماشین نزدیکان لیفان ۵۵ و هایما و اچ سی کراس رو چندین بار نشستم متوجه شدم که وضعیت چینی ها خیلی از داخلی ها بهتره. راستش ازینکه از لگن ایرانی دارم میرم رو لگن چینی خوشحالم چون واقعا از داخلیا بهترو راحتتره، امیدوارم همه بتون وسیله نقلیه مناسب تهیه کنن.مثل اینکه یه نسخه فولشم اومده که صندوق عقبش برقیه و رینگ ۱۸ داره، امیدوارم با پرداخت مابه تفاوت نمایندگیا بتونن صندوقو برقی کنن
شاهین
۱ خرداد ۱۴۰۲اقای اشتری فکر کنم مثل من علاقه خاصی به X33 داره! منتها من اتاق New و دنده ای رو بیشتر میپسندم چون واقعا سواری خوبی داشت.
البته الان با این قیمت ها من خودم باشم نمیخرم واقعا.
Python
۲ خرداد ۱۴۰۲حالا شما یکم صبر کن آقای احمد زاده
قراره پورشه وارد کنیم براتون
مهرداد
۱ خرداد ۱۴۰۲آقای اشتری توجیه درسته، توجیه از وجه میآید. یعنی موجه نشان دادن – متقاعد کردن و …
با احترام
d
۱ خرداد ۱۴۰۲این x55 من بشدت ازش متنفرم و دلیل تنفرم هم هوایی نیست و یه سری ایراد درش دیدم از نزدیک. کیفیت مونتاژ اصلا جالب نیست ادوات داخل کیفیت جالبی زیاد ندارن لرزش خیلی زیاد ماشین هنگام بسته شدن در ماشین به طوری که ماشین یه بندری ریزی میره! کیفیت قاب بالای کیلومترش اگر گیر اوردین حتما لمسش کنید و از انعطاف و شلو ولی بودنش خودتون ببینید!. مشکلاتی دیگری هم داره که طولانی میشه نمیتونم اینجا بگم. به نظر شخص من (نظر هر کسی قابل احترامه) این ماشین، لگنی بیش نیست.
Behnood
۱ خرداد ۱۴۰۲@d
همین این مشکلات و هم مشکلات طراحی ضعیف و قیمت فضایی اندازه نسبتا کوچیک یعنی اصلا توجیه نداره اگر گیربکس های ضعیف تیگو ۵ رو در نظر نگیریم تیگو ۵ خیلی بهتره نسبت به X55
در بازار هم زیاد استقبال نشده تو خیابون ها خیلی کمه نسبت به بقیه محصولات مدیران
حسین
۲ خرداد ۱۴۰۲تیگو 5 لگنی بیش نیست
لش تر از این ماشین ندیدم
موتور و گیربکس در بین چینی ها از همه ناهماهنگ تره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ خرداد ۱۴۰۲سلامت باشید
پیر شدم سر این قضیه
حسین
۱ خرداد ۱۴۰۲البته از نظر بنده هیچ خودروی کراس اورر یا به اصطلاح شاسی مرتفع شده ای
ارزش خرید نداره
جز اندکی موارد
لندکروزر _ امریکایی های شاخص
تعدادی خودروی استثنا
که کاربری واقعی یک خودروی
جادار و بزرگ و مطمئن رو انجام میدن
سگمنت شاسی بلند ها
اتاق گنده ها یا شاسی بالا رفته ها
تنها برای مصرف گرایی و
ایجاد حس و نماد برتری بین
مردم باب و البته توسط خودروسازان
تشنه پول پذیرفته و پله پله ایجاد و گسترش پیدا کرد
بنده حاضرم یک پراید هاچ بک سوار بشم
ولی پامو داخل هیچ وسیله متحرک
به اسم شاسی بلندد نگذارم
برای مسافرت رفتن به همراه خانواده و
تجربه حس خوب آرامش و اطمینان
در هر مسیر و شرایط رضا شدن
یک لندکروزر برمیدارم
برای گردش داخل شهر و انجام امور کاری
یک تویوتا یاریس
تا هم به طبیعت کمک کرده باشم
هم خودم و هم دیگران
برای عشق ماشین سواری هم
میتونم خودرو های اسپرت سدان یا کوپه
و سگمنت های زیادی از برند های معتبر جهانی رو انتخاب کنم
و یک سدان مطمئن هم برای سفر های کوتاه
در صورت نیاز یک پیکاپ وانت نسخه پایه
لانگ
برای روز های سخت 😂
یک ون سایز متوسط برای گردش با اقوام
چیزی موند ؟
بچه ها وامی چیزی سراغ دارید
میخوام اسنپ ثبت نام کنم
نزدیکان پراید تمیز گیر اوردید
هم بی زحمت
شرمندم میکنید
خیلی خجالت زدتون میشم
جبران کنم
خبرشو بدید 🚶♂️
پدال جان منتشر کن
Behnood
۱ خرداد ۱۴۰۲خدایی لندکروز کراس اوور مرتفع شدست؟؟
حسین
۱ خرداد ۱۴۰۲داداش گل من
بنده اومدم لندکروز رو جدا کردم
و گفتم به غیر از چند مورد که خودروی واقعی در این کلاس هستند و
تمام کارایی ها و استفاده ی
مورد نیاز مشتری رو انجام میدن
از جمله لندکروزر ))
شما متن رو دقیق تر مطالعه کنید
جمله بنده
(دوستان با عرض پوزش
اگر املا و بند نویسی صحیح نداشت)
:
((جز اندکی موارد مانند :
لندکروزر _ امریکایی های شاخص
تعدادی خودروی استثنا
که کاربری واقعی یک خودروی
جادار و بزرگ و مطمئن رو انجام میدن.))
حسین
۲ خرداد ۱۴۰۲کامنت زدیم تهش طنز تلخ
محتواش حقیقت محض
بعد دوستان با دیس لایک عنایت فرمودند 😐
کجای کامنت من مشکل داشت
سگمنت شاسی بلند و کراس اورر ها
جز نماد گرایی
چیز خاصی برای ارائه ندارن جز هیکل الکی
بزرگ و جا گیر و اتاق بالا رفته
سواریشون قابل قیاس با سدان و باقی خودرو ها نیستش
کاربرد اس یو وی ها رو ندارن
کارایی یک خودروی شهری رو ندارن
جان سختی و اطمینان یک پیکاپ رو هم ندارن
رانندگی هم بطبع به خاطر ابعادشون مشکله
تکلیفشون خلاصه نا مشخصه
خاصیتشون چیه دقیقا جز اسم شاسی بلند
چه کارایی مفیدی رو یدک میکشن
حداقل یه کاربری خوب ندارن
طرف بگه مخصوص اون کاره
شما بگید ….
هدف از ساختشون چیه
حالا ما بگیم اتفاقی نمیافته
فقط نظرات رو میخوام بدونم
دیس چرا دادید
خوب منظور منو نگرفتید اصلا
من همه شاسی بلندا رو دیس نکردم
این که تو جامعه اسمش به شاسی بلند بخریم شو شده رو گفتم
و منظورم خودرو های کراس اورر
نماد شده بود
و گفتم خودرو های اصلی در این کلاس
خودرو هایی مثل لندکروزر
یا جیپ یا اسکالید و باقی هستند
هرکدام که بهتر وظیفه خودشون رو انجام می دهند
خود بنده لندکروزر رو انتخاب کردم
حسین
۲ خرداد ۱۴۰۲الان تو جامعه
هرکی شاسی بلند زیر پاشه
میگن اوه شاسی خریده
ولی در عمل فقط اسمه
و بیخود ترین ماشینه
لندکروزر شاسی بلند نیستش
اس یو وی هست
ظلمه اسم شاسی بلند بزاری روش
حال بنده هم از بس این اسم رو شنیدم خراب شد و اینجا کامنت نوشتم
Behnood
۲ خرداد ۱۴۰۲بله درسته من الان منظورتون متوجه شدم
و درسته شاسی بلند هاب ایران و شاسی سوارا اکثرا کره ای سوار هستن و شاسی های کره ای واقعا به درد نخورند
Sina
۱ خرداد ۱۴۰۲ایکس ۳۳ اگر بجای دنده اتوماتیک دنده دستی بی دردسر میبود و همون هزینه اوتوماتیک صرف بهبود کیفیتی ماشین میشد واقعا یک گزینه قابل توجه بود خصوصا اینکه یک موتور ۲لیتری تنفس طبیعی بی دردسر داره
Aref
۱ خرداد ۱۴۰۲X33 ماشین خوبیه
کلا ماشین شاسی بلند یه حس اطمینان و آرامشی داخل جاده بهت میده
hvhvh
۲ خرداد ۱۴۰۲سلام دوستان اگر میخواستید خودرو بخرید بین این ها کدوم رو انتخاب میکردید . ممنون میشم پاسخ بدین
1- تیگو پرومکس (250اسب) این نسخه جدیدش ——————————- لایک
2- کره ای تقریبا 6 7 سال کارکرده مثل اسپورتیج 2016 توسان 2015 —– دیسلایک
ابی
۱۸ مهر ۱۴۰۲فکر نکنم سوار هر دو مدل شده باشی و صرفا از اطلاعات سطح اینترنت برداشت کردی
بابک
۲۶ خرداد ۱۴۰۳انتخاب بین کراس اوور و شاسی بلند های چینی مونتاژ داخل با شاسی بلندهای ژاپنی و کره ای ، کاملا به سطح درآمد برمی گردد ، هر کسی تفاوت کیفیت و دوام و ارزش پول پرداخت شده نسبت به استفاده بین چینی های مونتاژی و ژاپنی و کره ای و تعدادی اروپایی را می داند….در استفاده شهری و مسافرت ، مطمئنا سواری نرم تر و راحت تر از هر شاسی بلند و نیم شاسی و کراس اوور است…متاسفانه فرهنگ تظاهر در ایران اینقدر زیاد است که همه می خواهند فقط ارتفاع نسبت به بقیه در جاده و خیابان داشته باشند و متمایز باشند و به هر قیمتی که شده….بروید در ژاپن ، کره ،کشورهای اروپایی که مهد تولید خودرو های شاسی و سواری لوکس و…هستند ، خیابان ها را ببنید ، اکثر مردم یا از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند یا از خودروهای شخصی سواری کم استهلاک و کم مصرف و حتی بعضی از دوچرخه
توان مالی دارند اما کلاس و شخصیت را در کم مصرف تر و آلودگی کمتر ایجاد کردن می دانند….این فرهنگ موجب رشد و توسعه است نه مردم حسرتی و متاسفانه …..ما…هنوز اکثر ما ایرانی ها در حسرت گذشته و چیزهایی هستیم که دیگه در جهان امروز ارزش نیست…
بجای پول ۱ میلیارد و ۲ میلیارد دادن بابت خرید خودرو با ۱میلیارد می توانید در یک ماه کل اروپا را با تور بروید و گردش کنید….در ایران هم با یک خودرو ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومنی زندگی کنید…هیچ اتفاقی برایتان نمی افتد…به نظر بنده فکرها بجای چشم ها باید شست..