با حل شدن بیشتر موانع پیش آمده در مذاکرات و مصاحبه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در دقایق گذشته از حلوفصل شدن باقی موضوعات سخن گفت، به نظر میرسد فضای کسبوکار اقتصاد ایران جانی دوباره میگیرد. رفع تحریمهای ظالمانه غرب بیش از همه بر بازار خودروی ایران تأثیر دارد و نقش آن در توسعه و پیشرفت صنعت خودروی ایران حیاتی است. کارشناسان سالهاست اعلام کردهاند همکاریهای بینالمللی اصل اول تلاش برای توسعهیافتگی است.
در همین راستا روزنامه دنیای اقتصاد در شماره امروز خود و در صفحه ثابت خودرو به نقل از منابع موثق نوشته است: در روزهایی که پرونده هستهای ایران به حساسترین مراحل خود رسیده است، خودروسازان داخلی امیدوارند با مختومه شدن آن، تحریمها لغو و امکان شراکت با بزرگان صنعت خودرو دنیا فراهم آید و در این بین غولهای آلمانی نیز برای آمدن به “جاده مخصوص” ابراز تمایل کردهاند.
از دیگر سو و بنابر گزارش فایننشالتایمز، برخی از شرکتهای آلمانی که تا پیش از تحریمها کسبوکاری ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورویی در ایران داشتند، بیصبرانه انتظار توافق هستهای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ را میکشند تا پروژههایی بزرگ را در یکی از قدرتهای خاورمیانه پیاده کنند. بهعنوان مثال، شرکت فولکسواگن که بزرگترین خودروساز اروپا و سومین غول خودروسازی جهان به شمار میرود، با دقت اخبار مربوط به مذاکرات هستهای را پیگیری میکند تا در ایران پس از تحریم، جایی برای خود داشته باشد. همچنین شرکت دایملر نیز از مذاکرات هستهای غافل نمانده و قصد دارد در صورت لغو تحریمها علیه ایران، راهی بازار خودرو این کشور شود.
آنطور که یکی از مقامات ارشد آلمانی میگوید:
همزمان با نزدیک شدن به لحظات پایانی مذاکرات هستهای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵، وضعی شبیه به یک مسابقه قایقرانی پیش آمده و هر شرکتی در تلاش است خود را در بهترین موقعیت قرار دهد تا نخستین فردی باشد که با شلیک توپ به جلو حرکت میکند.
در این شرایط البته آلمانیها بر این باورند که کشورشان با ایران روابط تجاری و فرهنگی دیرینهای دارد و پیشینه آن به قرن نوزدهم میلادی باز میگردد. به عبارت بهتر، آلمان بهعکس بریتانیا و روسیه، هیچ تاریخچه امپریالیستی از خود در منطقه بر جا نگذاشته است و این باعث خواهد شد که به شریکی جذابتر در منطقه تبدیل شود.
پیش از تحریمها، فولکسواگن با یکی از خودروسازان بخش خصوصی ایران به نام “بم خودرو” همکاری داشت و نتیجه آن، تولید خودرویی به نام “گل” در این شرکت (بم خودرو) بود. اوضاع در مورد دایملر (که در ایران این شرکت را به نام بنز میشناسند) نیز تقریباً به همین شکل بود، چه آنکه این شرکت نیز همکار ایرانخودرو به شمار میرفت و نه تنها محصولات تجاری در ایران به تولید میرساند، بلکه در سایت مرکزی ایرانخودرو نیز سالی چند صد دستگاه سواری بنز مونتاژ میکرد. حالا همزمان با رسیدن پرونده هستهای ایران به حساسترین مراحل خود، بوی آشتی میان آنها (خودروسازان آلمانی) و جاده مخصوصیها (خودروسازان ایرانی) به مشام میرسد و گویی دو طرف منتظر کنار رفتن دیوار تحریمها و پیوندی دوباره هستند.
بهتازگی جردن شیکاری عکاس مشهور اتومبیل از نسخه تولیدمحدود رودستر آونتادور عکسهایی بهدست آورده که بسیار جالبتوجه هستند. این مدل که محصول کمپانی لامبورگینی ایتالیاست با کد LP 750-4 سوپرولوچه قرار است بهزودی به بازار معرفی گردد.
همچنین جاسوسان صنعتی از داشبورد نسل نو لینکلن کانتیننتال عکسهایی منتشر کردهاند که نشان میدهد این خودرو شباهت بسیاری به مدل کانسپتی دارد که لینکلن چند ماه پیش با همین عنوان آنرا در نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی نمود. در آن نمایشگاه داشبورد کانتیننتال پوشیده از کروم بود ولی در مدل حاضر اینچنین نیست.
کنسرسیوم رنو نیسان بهتازگی از گزارشی پرده برداشتهاند که از صرفهجویی ۴.۲ میلیارد دلاری در اثر همکاریهای گسترده این دو برند خبر میدهد. این صرفهجویی در سال مالی ۲۰۱۴ حاصل شده است و این دو برند معتبر قصد دارند در یک روند مشترک، با گسترش همافزایی و بهبود مدیریت در خطوط تولید، سرمایهگذاری و امور مهندسی این صرفهجویی را تا ۱ میلیارد دلار دیگر افزایش دهند. استفاده از پلاتفورم مشترک و بهکارگیری روش CMF یا Common Module Family باعث شده تا بخش عظیمی از این صرفهجویی محقق شود. این ایده در محصولاتی همچون رنو اسپیس و نیسان روگ محقق شده است. برمبنای برنامه کارلوس گوسن مدیرعامل رنو نیسان باید تا سال ۲۰۱۶ این صرفهجویی به مرز ۴.۸ میلیارد دلار برسد. گوسن گفته: کلید توسعه و گسترش رنو نیسان در همافزایی برای مدیریت هوشمندانه ۴ بخش است که شامل منابع انسانی، خرید و تجهیز، مهندسی سیستم تولید و مدیریت زنجیره تأمین است.
تیزرهای جدیدی از نسل نوین C63 AMG کوپه منتشر شدهاند که این مدل را زیر پوشش شطرنجی استتار نشان میدهد. این خودروساز اشتوتگارتی قرار است نسخه جدید خودروی خیابانی و سریعالسیر C63 AMG را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش بگذارد. همانند بی ام و m4 این مدل مرسدس نیز از یک پیشرانه ۴ لیتری دو توربو و ۸ سیلندر بهره میبرد. این مدل در دو گونه ارائه میشود. گونه استاندارد c63 از قدرتی معادل ۴۶۹ اسب بخار و ۴۷۹ پاوند گشتاور برخوردار است و گونه گرانتر آن ۵۰۳ اسب بخار قدرت و ۵۱۶ پاوند گشتاور تولید میکند. شتاب صفر تا صد این مدل حدود ۳.۹ ثانیه تخمین زده میشود و میتواند تا ۱۸۰ مایل یا ۲۸۹ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. این مدل که برای نمایشگاه فرانکفورت آماده میشود احتمالاً از اوایل ۲۰۱۷ در معرض فروش قرار میگیرد و قیمت خود را از ۶۴۸۲۵ دلار آغاز خواهد کرد. احتمالاً گونه غیر AMG این مدل یا C400 کوپه زودتر از مدل AMG و با یک موتور ۳ لیتری، V6 و دوتوربو با قدرتی معادل ۳۲۹ اسب بخار به مشتریان ارائه گردد. احتمالاً از روی همین موتور، گونهای خاص با ۳۶۹ اسب بخار و کد C450 نیز تولید میگردد.
hamed
۲۱ تیر ۱۳۹۴به امید روزی که ماشینهای تو خیابون یک در میان پراید نباشن
سجاد
۲۱ تیر ۱۳۹۴انشاالله این طور خواهد شد .. البته امیدوارم توانگری مردم هم افزایش پیدا کنه تا بتونند معنی حقیقی ماشین رو تجربه کنند // خودرو های آلمانی بهترین اند //
البته من خودم به شخصه ، شدیداً منتظر حضور ماسل کار های آمریکایی در ایران هستم .. نمی دونم این قضیه کِی محقق میشه ولی مطمئنم خواهد شد …
مرسی و متشکرم
ahmadreza
۲۱ تیر ۱۳۹۴چقدر خوشحالم هم مرسدس میاد ایران و هم c کوپه داره میاد جونم یا بهترین یا هیچ
احمد
۲۱ تیر ۱۳۹۴خوشحالی واسه وقتی هست که این ماشین ها بیاد و با قیمت واقعی عرضه بشه تا اقشار مختلف جامعه بتونند استفاده کنند و لذت بررند
ولی مطمئن باشین این اتفاق تا 10 سال اینده نخواهد افتاد
حداثر اتفاقی که در صورت لغو تحریم ها برای صنعت خودرو ما میافته افت نسبی قیمتها در مقیاس بسیار کم و ورود ماشین های جدید و قطعات اصلی به جای قطعات غیر اصلیو درجه 3 چینی است البته کماکان با همون قیمت غیر واقعی
sina
۲۱ تیر ۱۳۹۴حیف شد این تحریمها خیلی به نفع ایرانخودرو تمام شد درست یادمه قبل تحریمها ایرانخودرو داشت اعلام ورشکستگی میکرد که تحریمها باعث شد جنسهای بنجلشو به 5یا 6برابر قیمت تمام شده به مردم بندازه و دوباره جون بگیره اگه تحریمها نبود تا الان نابود شده بود…این تحریمها بغیر از مردم عادی بدبخت واسه خیلیا خوب شد واسه همین میلو رغبتیم واسه لغو شدنش ندارن
فرامرز
۲۱ تیر ۱۳۹۴چرا مردم اینقدر به همه چی ساده لوحانه نگاه میکنندماقبل تحریم چی سوارمیشدیم که الان چی سواربشیم بازم بعدلغوتحریمها بازیه توجیه دارند که محصولاتمون باکیفیت شده وبازگرون میکنندحالاببین کی گفتم.
مرتضی
۲۱ تیر ۱۳۹۴سلام
امیدوارم تمام این غولهای خودرو سازی به زودی وارد میهن عزیزمون بشن تا حداقل مردمان ما با تصادفات نه چندان شدید جان خودشون رو (به علت خرید خودرویی بسیار گرانتر از واقع اصل و بدون هیچ حد از ایمنی)از دست ندن.
به امید روزهای بهتر در این باب از صنعت
amir
۲۱ تیر ۱۳۹۴بعد تحریم ها همه چی به ما بستگی دارد که بازار رو چطور تعریف کنیم چون این سود های زیاد زمان تحریم زیر زبان خودرو ساز های داخلی مزه کرده اگر بعد تحریم ها هم بخوان دوباره قیمت های خودشون رو تحمیل کنند اون موقعست که ما باید به طور هماهنگ بازار رو تحریم کنیم تا بفهند در ضمن خدا کنه که از پژو و رنو دست بکشند چون فرانسه خیلی در مذاکرات سنگ اندازی کرد.
sAMG
۲۱ تیر ۱۳۹۴شدید باهات موافقم…منم از کل فرانسوی ها متنفر شدم…از شرکتاشون هم دیگه خوشم نمیاد…بوگاتی هم بخاطر اینکه به لطف مهندسای آلمان به اینجا رسیده قبولش دارم…امیدوارم توافق بشه و رو قیمت خودرو هم تاثیر مثبت زیاااادییییی بذاره…ایشالا :-)
simorq
۲۲ تیر ۱۳۹۴شاید منو تو و بقیه عشق ماشینایی ک میان پدالو … خرید خودروی داخلی رو تحریم کنن گه تو هشتاد میلیون حمعیت اصلا به حساب نماین از بقیه ملتم ک بخاری گرم نمیشه نمونش کل فامیل خودم نمونش پدرم ک من خودمو جر دادم ک ایرانی نخر ولی رفت ایرانی خرید
بهزاد
۲۱ تیر ۱۳۹۴sina جان درسته که تمام مصرف کننده ها از تولیدات داخلی دل خوشی ندارند اما رونق صنعت داخلی به هر حال به نفع همه هست و به یاد داشته باشیم 100 ها هزار انسان نان شبشون به این صنعت وابسته هست و اگر در مسیر درست پیش بره میتونه اقتصاد ملی را قوی کنه.
ما هم امیدواریم در آینده شرکت های داخلی از فرصت های پیش آمده نهایت بهره را ببرند و دستی به سر و گوش این صنعت بیمار بکشند و قراردادهایی را با شرکت هایی ببندند که دانش ساخت رو در اختیار تولید کننده داخلی بگذارند.
به عنوان مثال قرارداد با شرکتی مثل میتسوبیشی یا تولیدکننده های قطعات مثل aisin و کایابا و… که براحتی محصولاتشون را تحت لیسانس برای تولید عرضه میکنند بسیار مفیدتر هست تا اینکه تولید براساس ckd یا مونتاژ باشه و حداقل تجربه صنعت خودرو داخلی ثابت کرده که قرارداد با اروپایی ها به هیچ وجه نمیتونه دانش داخلی را افزایش بده و در آخر ،نهایت تکنولوژی به ساخت آینه بغل و چند قطعه پلاستیکی و بدنه و تزیینی و زیرپایی و… ختم میشه.
احتمالا فشارهای سیاسی وارد شده از غرب اجازه نخواهد داد که صنایع خودروسازی ما به سمت شرقی ها سوق پیدا کنه و چشم این صنعت به مرز بازرگان دوخته خواهد شد تا ببینه کی قطعات وارد میشه تا به اسم صنایع ملی و به کام اروپایی ها خودرویی روانه بازار کنه!
amir ali
۲۱ تیر ۱۳۹۴دوست عزیز
شرکت های ایران خودرو و سایپا در طی این سه دهه گذشته نشان دادند که فقط به فکر منافع خودشون هستند و کیفیت محصولات و نیاز مردم برای انها اهمیتی ندارد دولت ها نیز با حمایت های بیجا و یک طرفه خود از این دو شرکت در حق مردم ظلم کردند . درست است که هزاران نفر از کار در این دو شرکت نان می خورند ولی نانشان اغشته به خون هزاران ایرانی است که در تصادفات (که اکثر انها به دلیل بیکیفیتی اتومبیل های ساخت داخل است) کشته می شوند.( ضمنا هر دو شرکت در حال حاضر واردات خودرو به صورت کامل انجام می دهند ، چگونه است که کارگران انها بیکار نمیشوند و فقط وقتی مردم خودشان اتومبیل وارد کنند انها بیکار میشوند.!!!!) با توجه به احتمال حذف تحریم ها ، این دو شرکت احساس خطر کرده و با فشار بر وزارت صنعت و معدن سعی دارند که اجازه حضور هیچ خودروسازی به صورت مستقل در ایران را ندهند و تمام واردات خودرو از طریق کانال انها باشد . ذکر این نکته ضروری است که شاید این دو شرکت بتوانند انحصار واردات برخی خودروها مثل بنز را با ثبت شرکت های متفرقه دراختیار بگیرند ولی مردم باید هوشیار باشند و درست تصمیم بگیرند . تجربه بنده در واردات یک خودروی Ix45 مدل 2014 نشان داد که از قیمت نمایندگی می توان تا حدود بیست میلیون تومان ارزانتر خرید !!! (البته اگر از زیر میزی استفاده نکنید ).
چرا در ایران فقط اصرار به تولید ملی و بومی خودرو هست ؟ چرا اصرار به تولید انواع پردازنده ها نیست ؟ چرا اصرار به تولید انواع توربین های گازی نیست ؟ چرا اصرار به خودکفا شدن در تولید بنزین باکیفیت نیست ؟ چرا اصرار به تولید غذای دام و طیور نیست ؟ دیلیل آن فقط سود سرشاری است که از تولید ارابه های چهار چرخ ایران خودرو وسایپا است . دلیل آن پنهان بودن هزینه های مونتاژ و درصد سود آن است . دلیل آن انحصار محض و دیکتاتوری در این صنعت است و چاره آن برداشته شدن تحریم ها و فشار مردم بر این دو شرکت با نخریدن هر گونه محصول از انها است .
ایرانی لایق بهترین ها است . این دو شرکت اگر هزاران شغل هم ایجاد کرده باشد با محصولاتی که ارائه می دهند فقط اثبات می کنند که عمر وسرمایه ایران را به سخره گرفته اند . سیاست ایران خودرو واردات انحصاری بنز و کسب اعتبار از دست رفته است و پس از تاثیر روانی بر روی افکار عمومی شروع دوباره فروختن محصولات بیکیفیت . سایپا نیز در صدد واردات محصولات چینی است تا تداخلی با ایران خودرو و محصولات آن نداشته باشد . اگر مردم متحد نباشند اینده خودرو در ایران از اینکه هست انحصاری تر و بدتر خواهد شد .
lmbx
۲۱ تیر ۱۳۹۴والا من که چشمم اب نمیخوره توافقی حاصل شه چون اگه متنی هم بین 2 طرف نوشته شه اول باید تو ایران به تایید ره بری برسه تو امریکا هم به تایید مجلس سنا!کلا تو ایران و امریکا امثالی مثل شریعتمداری زیادن!بعدشم بر فرض توافقی حاصل شدولی ایا به نظر شما این 2 شرکت قاتل حاظرن سود خودشون رو کم کنن و ماشین رو ارزان و باکیفیت بدن.
اگر بر فرض هم بنز بیاد ایران شاید یه بنز c200 از 300 میلیون بشه 280-270 تومن که ما بازهم نمیتونیم بخریم
M Power
۲۱ تیر ۱۳۹۴حق ایرانی خیلی بیشتر از اونه که یه سری انتخاب محدود داشته باشه ، حق ایرانی اینه که هرچی خواست بتونه بخره چه آلمانی چه امریکایی چه کره ای و ژاپنی . به شخصه امیدوارم سریعتر توافق بشه تا بتونیم برند های المانی و امریکایی رو راحت و بدون دغدغه تهییه کنیم
RETOLEX
۲۱ تیر ۱۳۹۴این قیمت ها خیلی هم به خاطر تحریم نیست
این قیمتا همش به خاطر گمرک هست
این قیمت ها به خاطر ……
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲۱ تیر ۱۳۹۴M POWER جان این چیزی که بنده میگم نظر شخصیمه اما دوست عزیز خون ما ایرانیها از بقیه ی مردم جهان رنگین تر نیست و درسته به پشتوانه ی تاریخ پرافتخار ایران ، کشورمون شناخته شده است اما مهم اینه که الان چی هستیم. با کمال تاسف باید بگم نه فقط عوامل
دولتی بلکه خود ما مردم هم در این قضیه مقصریم.
شخصاً معتقدم حق همه ی انسان ها همینه که شما میفرمایی نه فقط ملت ما.
همون طور که شما فرمودی بنده هم امیدوارم چنین اتفاقی بیفتد.
ارادتمند
h112
۲۱ تیر ۱۳۹۴هر خودروسازی میخواد بیاد…بذارین بیاد…ولی این پژو رو به هیچ قیمتی نذارین پاش دوباره تو ایران باز بشه…
یه چیز دیگه پدال دمت گرم خیلی اخبارت به روز هستند..
GR-R'
۲۱ تیر ۱۳۹۴تو این مملکت یه چیزی هست که از صد تا تحریم و گمرک بدتره اون هم انحصار،بله انحصار.
تا وقتی چند نفر(آقا زاده) که انگشت شمارن انحصار واردات خودرو دارن همونا هستند که قیمت خودرو را توی بازار مشخص میکنن،ولی اگه مثلا بنز مستقیم نمایندگی بزنه و قیمت خودرو هاش جهانی باشه حالا هر چقدر هم گمرک بذارن روش آدم زورش نمیاره که باید پول زور یا پول خون بعضیا رو هم با قیمت ماشین بده.
از من گفتن بود :هیچ وقت (زمان کوتاه)مخصوصا در کشور عزیزمون چیزی تغییر نمی کنه،حداقل دو سال طول میکشه تا خط مونتاژ خودروسازی تو کشورمون راه بیوفته.مثلا :نیسان دو سال و نیم طول کشید آخرشم یه ماکسیما ازش بیرون اومد
mazaher
۲۱ تیر ۱۳۹۴باسلام با تشکر ویژه از اطلاع رسانی به موقع از دستندرکاران پدال.
احسان 1
۲۱ تیر ۱۳۹۴دوستان بیاین دست به دست هم دهیم یه درجه باک یا همون پمپ بنزین پژو پارس واسه من پیدا کنین کلافه شدم هرچی مشهدو میگردم پیدا نمیشه اصن نیست هرچی تو بازار میگردم نیست 5 نوع هست هر 5 تاشو گذاشتن شکلش نیست فرق داره با اونی که کارخونه سوار کرده روش هههههههههه شانس اوردم دوگانه کارخونس رو گاز روشنش میکنم کلن شده گازی چون بنزین نمیرسونه موندم
نمایندگیه میخنده بهم میگه این پمپ بنزینه از سه تا پمپ بنزین سر هم شده مخلوطی از پمپ ef7 و پژو 206 و پارس elx باور کنین خداشاهده شوخی نمیکنم کلن موندم چکار کنم یه راه حلی غیر اتیش زدنش جلو پام بزارین با تشکر همون احسان 1 سابق قدیمی بودم ولی مریض بودم نمیرسیدم سر بزنم درضمن هم نمایندگی ها سر زدم هم تعمیر گاه های شخضی شدم مسخره عام و خاص با تشکر
بهزاد
۲۲ تیر ۱۳۹۴احسان جان این مشکل عدم سوخت رسانی کافی را دوستان با تعویض مگنت پمپ و تهیه برند بوش که قیمتی حدود 150 هزار تومان داره رفع کردند و فکر نکنم شما بخواهی کل پمپ را تعویض کنی.
قیمت مگنت ایرانی و چینی حدود 40 هزار تومانه که اصلا خوب نیست و پیشنهاد میشه همان بوش تهیه بشه و حتما بررسی کنید که شیلنگ و صافی و… دچار گرفتگی نشده باشند و اگر مشکل شما کل پمپ هست سال ساخت ماشین رو بگید شاید کمکی از دست ما بر بیاد.
احسان 1
۲۳ تیر ۱۳۹۴سلام بهزاد جان مگنت رو عوض کردن از همین اشغالا انداختن بازم بد روشنی داره گفتن باید کل پمپ عوض بشه مدلماشین بر ج 10 نودویک هست شلنگ و صافی مشکلی نداره مشکل پمپه که اونم پیدا نمیشه
احسان(احسان سابق)
۲۱ تیر ۱۳۹۴حداقل اگر میان جاده مخصوص در کنار خودروسازای ایران نباشن ….. بلکه جایگزین اونها باشن
علی
۲۱ تیر ۱۳۹۴بی خیال.کره ای ها الان قیمتاشون سرسام آوره چه برسه به آلمانی ها.دلمون به چی خوشه
رضا
۲۲ تیر ۱۳۹۴من که چشم اب نمیخوره اوضاع بهتر شه(اوضاع مردم رو میگم)