از روز گذشته بزرگترین و مهمترین رویداد خودرویی کشورمان یعنی نمایشگاه خودروی تهران آغاز بکار کرده است. به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی نمایشگاه خودروی تهران، این رویداد از دوشنبه پذیرای علاقهمندان صنعت خودرو است.
نمایشگاه خودروی تهران که در شهر آفتاب برگزار میشود از ۶ آذر به مدت ۵ روز برگزار خواهد شد.
در روز یکشنبه ۵ آذر شاهد افتتاح نمایشگاه خودروی تهران با حضور مسئولان دولتی و کارشناسان و خبرنگاران حوزه خودرو بودیم. بازدید عمومی از نمایشگاه خودروی تهران از روز دوشنبه شروع شده است. طبیعتاً این رویداد معتبرترین و بزرگترین رویداد خودرویی کشور بوده و گروه صنعتی ایرانخودرو، سایپا، مدیران خودرو، شرکتهای ایرتویا، نگین خودرو، کرمان موتور، آرمان موتور و… در آن حضور دارند. حضور پررنگ این شرکتها میتواند باعث جذب بیشتر مردم به بازدید گردد.
اما علاوه بر برندها و شرکتهای داخلی، شرکتکنندههایی نیز از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین، ترکیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و… در نمایشگاه شهر آفتاب حضور دارند.
اما در خبر دیگری که منتشر شده فارس به نقل از مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت آورده ساز و کار جدید واردات خودرو در دولت در حال بررسی است. علیآبادی گفته که زمان دقیق باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو را دولت اعلام میکند.
او گفته فعلاً هیچ زمان دقیقی برای باز شدن سایت ثبت سفارش اعلام نشده و اخبار منتشر شده در این رابطه گمانهزنی است. دنیای اقتصاد به نقل از مسئولان این سازمان گفته که در ابتدا دلیل بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو را آمارگیری فصلی و همچنین بارگذاری تعرفههای واردات خودرو اعلام شده اما پس از مدتی گفتهاند که به خاطر تدوین ساز و کار جدید در واردات خودرو این سایت بهطور موقت بسته شده است.
این در حالی است که با بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو بازار خودروهای وارداتی افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده و مشخص نیست این روند به کجا خواهد رسید. بسیاری از خودروهای وارداتی افزایش بهای چندمیلیونی را تجربه کرده و تنها کسی که در این میان متضرر میشود خریدار است.
دنیای اقتصاد در خبری دیگر تیتر رفع ممنوعیت از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی را انتخاب کرده و نوشته است دولت در راستای کنترل خروج ارز از کشور ارزش دلاری را معیاری برای واردات خودروهای لوکس قرار داده است.
این روزنامه در ادامه آورده که از اوایل سال ۹۲ به دنبال تشدید تحریمها، دولت دهم برای جلوگیری از خروج ارز معیار ورود خودروهای لوکس را حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی تعیین کرد. این رویه تاکنون نیز ادامه داشته و در شرایطی که از تیرماه سال جاری سایت ثبت سفارش خودرو بسته شده، یک منبع آگاه به دنیای اقتصاد گفته که وزارت صنعت، معدن و تجارت ضوابط جدیدی برای تغییر معیار لوکس بودن خودروها در نظر گرفته و این فاکتور ارزش دلاری است.
این منبع آگاه همچنین گفته که یکی دیگر از موارد مدنظر در دستورالعمل ساماندهی واردات بحث افزایش تعرفه است. این منبع گفته دولت معتقد است افزایش تعرفه ابزاری برای کاهش تقاضای خرید خودروهای وارداتی محسوب میشود. مورد سوم نیز بحث فعالیت دوباره شرکتهای غیر نماینده است که اگر تصویب شود شرکتها باید با هماهنگی واردکنندگان رسمی بحث خدمات پس از فروش را در نظر بگیرند. اگر به خاطر داشته باشید سال پیش بود که دستورالعمل کنترل بازار ارز باعث شد واردات این دسته از شرکتها به کشور ممنوع شود. حال باید دید سرانجام این تغییرات و تحولات به کجا خواهد کشید و واردات خودروها سامان خواهد یافت یا خیر!
سامان اذری
۶ آذر ۱۳۹۶برای سیرکی به نام “نمایشگاه خودرو تهران”
.
۱. در شرایطی که ثبت سفارش واردات خودرو بیش از ۱۰ ماه هست که متوقف شده و نزدیک به ۱۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرکات کشور بلاتکلیف هستند و هرروز قوانین من درآوردی در حوزه واردات خودرو تصویب میشه، حضور خودروسازان و واردکنندگان در “نمایشگاه خودرو تهران” نه بی درایتی هست و نه بی توجهی. بلکه بی غیرتی هست! یک بی غیرتیِ تمام عیار! این همون حکایت کسی هست که تو روستا راش نمیدادند اما سراغ کدخدا رو میگرفت!… کاش یک نفر از شرکت های حاضر در این نمایشگاه میپرسید وقتی سیاست های جدید دولت، محدودیت (شما بخونید ممنوعیت!) واردات خودرو هست، برای چی در نمایشگاه شرکت میکنید؟! کاش یک نفر از اینها میپرسید مگر نه اینکه تحریم دسته جمعی نمایشگاه خودرو میتونست بهترین راه “اعتراض صنفی” به وضعیت فعلی این حوزه باشه؟! کاش یک نفر از اینها میپرسید چرا با دستهای خالی در چنین نمایش مسخره ای شرکت کردید بی غیرت ها؟!
.
۲. در نمایشگاه خودرو پارسال، بیش از ۱۰ خودروی غیرچینی جدید رونمایی شد. قرار بود این خودروها “به زودی” روانه بازار ایران بشن… اما بعد از گذشت حدود یک سال از اون ایام، شاید تنها یک یا دو مدل جدید وارد بازار شدند! یعنی شرکت های عرضه کننده خودرو بعد از گذشت یک سال نتونستند سر قول و قراری که خودشون گذاشته بودند بایستند ولی باز امسال هم خودروهای جدیدی رونمایی میکنند! کاش یک نفر از اینها میپرسید وقتی شما هنوز تعهدات قبلی خودتون رو انجام ندادید، با چه رویی امسال هم در نمایشگاه شرکت میکنید و قول و قرار جدید میذارید؟! اول خودروهایی که پارسال رونمایی و پیش فروش کردید رو به مشتری تحویل بدید بعد به فکر تعهدات جدید باشید!
.
۳. سال گذشته، نمایشگاه خودرو تهران بهمن ماه برگزار شد و امسال آذر ماه. پارسال فصل برف و بوران بود و امسال فصل سوز و سرما! اگر از این نقطه ضعف بزرگ بگذریم که هنوز این نمایشگاه یک زمان برگزاری مشخص و ثابت نداره، فکر کنم مسئولین مربوطه هر سال تقویم رو باز میکنند و از خودشون میپرسند: “خُب! امسال نمایشگاه رو کی برگزار کنیم که مردم رو بیشتر آزار بدیم؟!”… واقعا نمیفهمم چرا باید نمایشگاه خودرو تهران (به عنوان بزرگترین و مهمترین فستیوال صنایع غیرنفتی کشور) به جای ماه های معتدل تر، در ماه آذر یا بهمن برگزار بشه؟! اصلا مشکلات غرفه داران در فصل بارش و سوز و سرما به کنار؛ چرا باید بازیدکننده ها در چنین موسم سردی در محیط غرفه ها و بین غرفه ها پیاده روی کنند؟! یعنی واقعا انتخاب یک زمان مناسب برای برگزاری چنین نمایشگاه مهمی اینقدر سخته؟!
نوشته دوست خوبم ارسلان سلیمانیان
امانی
۶ آذر ۱۳۹۶احسنت. اینا به کنار. بعضی از رسانه ها طوری درباره این نمایشگاه تصویر و ویدیو تهیه میکنن که آدم فکر میکنه چه خبره!!! هیچ خبری نیست. هیچ خبری!
Jast bentley continentsl
۷ آذر ۱۳۹۶من رفتم در حد ایران خوبه
ولی خب داداش نکنه می خوای در حد نمایشگاه فرانکفورت باشه!!!!
E 36
۷ آذر ۱۳۹۶من رفتم ، جدا از اینکه هیچ چیز جالبی نداشت ( به جز تیگوان و پاسات ) به قدری شلوغ بود که هیچ چی نمیدیدی!!!! فقط آدم میبینی که جمع شدن دوره یه چیزی! بعد باید بری جلو بزنیشون کنار تا مشخص بشه ماشینه!!! هیچ مدیریتی نیست، پارسال که مجانی بود امسال هم 2000 تومن معلومه شلوغ میشه، 99 درصد از افرادی که اونجا بودن اصلا نمیدونستن برا چی اومدن و چه خبره!!!!!!!!
فرامرز
۷ آذر ۱۳۹۶مشکل ما هم همینه که مردم تو نمایشگاه های درست و حسابی میرن تا تازه های خودرویی رو شاهد باشن و شرکت ها هم هدفشون جذب مشتری برای محصولات جدیدشون هست. تو ایران هدف مشتری جا نموندن از غافله هست و هر جا صف باشه مردم چشم بسته جمع میشن. هدف شرکت هم جلب توجه و چشم و هم چشمی هست. خدایی تعداد فروش بعضی ماشین های بازار انقدر پایینه که شرکتش با هر ترفندی هم شده نمیتونه مخارج خودش رو تامین کنه.
Behnam
۶ آذر ۱۳۹۶ینی آدم بشینه برنامه هوش برترو کامل تا تهش ببینه ولی نره نمایشگاه
فريد
۶ آذر ۱۳۹۶نمایشگاه اسباب بازیه ? نه ماشین
محمد
۷ آذر ۱۳۹۶خودروی خوب فقط مال ثروتمنداس… ظاهرا.. با این تعرفه ها
ایرانی
۷ آذر ۱۳۹۶اقشار متوسط و پائینتر برن همون فورغونهای داخلی را سوار بشن.خخ
Fericuda
۷ آذر ۱۳۹۶من که فقط رفتم واسه کلاسیکا
خیلیم خوب بود وضعیت ماشینا همه عالی
نمایشگاه اصلی واقعا چرت بود خیلیم شلوغ نصف نیمه دیدم ولش کردم
Omid622
۷ آذر ۱۳۹۶بیشتر نمایش خانم های بی حجاب خودنمایی میکنه چقد بدم میاد خانم های بی حجابو میارن برای رونمایی ماشین ها و هیچی هم از ماشین نمیدونن کاشکی از این همه مجری سایتهای خودرویی استفاده میکردن که اطلاعات خودروی کاملی داشتن
DEADPOOL
۷ آذر ۱۳۹۶تتلو دوست داریم??
Omid622
۷ آذر ۱۳۹۶تو نظرات دوست خوبمون سامان به نکته خوبی اشاره کرد اینکه ثبت شفارش چند ماهیه بسته است نمایشگاه داران و غرفه داران میتونستن به دلیل بسته بودن ثبت سفارشات نمایشگاه رو تحریم کنن و نیان تا بلکوم فرجی شه این معذل حل شه و نکته دیگر که جا داشت بازم بگم اینکه پارسال اون همه ماشین رو آوردن نمایشگاه بجز چند عدد ناچیز بقیه رو نمیبینیم نو خیابان اول اون ماشین هارو میاوردید به بازار بعد محصولات جدید رو به نمایش میذاشتید
حالا سال بعدم همین آش و همین کاسه و این قانون بی خود منع واردات ماشین بالای ۲۵۰۰ اسب کم بود که ثبت سفارش کلا بسته شد
ایلیا
۷ آذر ۱۳۹۶من رفتم ، هیچ چیز خاصی نداره ی چنتا ماشین تکراری که انگار گوشه ی خیابون پارک شده بودن و ی حلقه ی بزرگ انسانی اطرافشون ایجاد شده بود.
Nx و پرایوس چند ساله که توی خیابونن، اوردنشون توی نمایشگاه توهین به شعور مردم نیست؟
باز رنو و فولکس و حتی هیوندای چندتا ماشین آورده بودن ولی ایرتویا….
امیرحسین
۷ آذر ۱۳۹۶متاسفانه نمایشگاه خودرو چه امسال و چه سال گذشته توسط تعداد زیادی از بچه مدرسه ای ها به سخره گرفته شده و این تنها مشکلی نیست که این نمایشگاه داره. کمبود فضای کافی برای ارائه محصولات و برند ها یکی از معضلاتی بود که همه رو ناراحت میکرد و همون طور که یکی از دوستان اشاره کرد به قدری شلوغ و پر ازدحام بود که ماشین ها اصلا معلوم نبودن و فقط عده ای زیاد برای “هیچ” جمع شده بودن. و اگه درست گفته باشم شرکت نکردن چندین کمپانی مطرح از جمله کیا و هیوندا هم نتیجه ی همین بی تدبیری هاست. درکل به نظرم تا به استاندارد رسیدن این نمایشگاه خیلی مونده.
امیر کاشانی
۹ آذر ۱۳۹۶تبانی دولت و نهادهای قدرت باعث بسته شدن سایت ثبت سفارش شده
برای پر کردن هر چه بیشتر جیب خودشون
تو شش ماه گذشته خیلی از ماشینها 50 تا 60درصد افزایش قیمت داشتن
15000 تو گمرک و 10000 خودرو تو پارچین احتکار کردن تو وقت مقتضی بندازن به مردم
مثلا سورنتو500میلیون ,NX 700 میلیون
BMW X4 یک میلیارد
اصلا هر چی دلشون بخواد
جواد
۱۰ آذر ۱۳۹۶من می خواستم امروز برم یه سری بزنم و چندتا خودرو جدید ببینم ولی با این تعاریف و توصیفاتی که دوستان کردن همون بهتر که نرم?به قول دوستان نمایشگاه یه معیار درست حسابی نداره. نه زمان مناسبی برای تشکیل نمایشگاه نه خودرو درخور و مناسب نمایشگاه هست نه امکان خرید هست! اصلا مسئولین هیچ از خودشون سوال کردن واسه چی این نمایشگاه برگزار می کنند؟ تو خارج و نمایشگاه های بین المللی مثل فرانکفورت علاوه براین که شرکت های مطرح جدیدترین خودروهای خودشونو معرفی می کنند و پیشرفت خودشونو به نمایش می ذارن بلکه بلافاصله امکان خرید هم برای مشتری باز می شه و مشتری می تونه جدیدترین و بروزترین خودرو رو بخره ولی نمایشگاه ما! هیچ چیزش با معیار های یک نمایشگاه درست و حسابی نمی خونه بنظرم گالری های خصوصی خودرو بهترین گزینه باشند