این روزها جهان خودرو در سکوت کارش را بهپیش میبرد. خبر چندانی وجود ندارد و عمده اخبار از تصاویر جاسوسی و فراخوانهای مختلف حکایت دارد. خبری از پروژههای بزرگ درز نمیکند و خودروسازان بزرگ بهشدت مشغول کارند تا رکوردهای تولید خود را در سالی که موتورهای رشد اقتصادی آن ازجمله چین، اروپا و ژاپن رشد چندانی ایجاد نکردهاند ارتقا دهند. فیات با ورود معرفی مدلهای مختلف در روزهای اخیر هنوز هم در مورد واگذاری فراری تردید دارد، مرسدس بنز به پوستاندازی محصولاتش ادامه میدهد، بامو بدجور سودای تولید مدلهای الکتریکی و هیدروژنی دارد و تویوتا هم حتی با وجود تولید محصولاتی چون مگا پیکسس هنوز از ارائه اطلاعاتی درباره لندکروزر جدید سرباز میزند گرچه جاسوسان کار خود را بهخوبی انجام میدهند و پیاپی تصاویر بهتری از پروژههای مخفیانه این شرکت برای مخاطبان به ارمغان میآورند.
در داخل کشور نیز اقتصاد همچنان در رکود است و بااینکه تولید خودرو در سهماهه اخیر به نسبت سال گذشته از ۱۶% رشد برخوردار بوده اما ناپایداری شرایط اقتصادی مانع اصلی توسعه هرچه بیشتر صنعت خودروی کشور است. در همین راستا روز گذشته روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیل شرایط کنونی صنعت خودروی ایران نوشت: این روزها که رسانههای خارجی پیدرپی از اشتیاق خودروسازان فرانسوی برای حضور در ایران خبر میدهند، بسیاری از فعالان صنعت خودرو کشور امیدوارند همکاری دوباره با آنها، به ارتقای توان فنی و تکنولوژیک جاده مخصوصیها بینجامد، با این حال، برخی کارشناسان نیز معتقدند موانع بزرگی وجود دارند که ممکن است اجازه شکلگیری شراکتی برد- برد را به طرفین ندهد. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، حصول نتایج مثبت از پیوند دوباره خودروسازان ایرانی و فرانسوی (و البته سایر شرکتهای خودروساز خارجی که قصد حضور در ایران را دارند)، منوط و مشروط به آن است که این «پیوند» به دور از حواشی، صورت گرفته و فضای کسبوکار مناسبی ایجاد شود و قیمتگذاری دولتی در کار نباشد. به عبارت بهتر، «دور ماندن از حواشی»، «بهبود فضای کسبوکار» و «لغو قیمتگذاری دولتی» سه شرط اصلی شراکت موفقیتآمیز خودروسازان ایرانی و فرانسوی بهشمار میروند، چه آنکه صنعت و بازار خودرو ایران در گذشته از این سه ناحیه بسیار صدمه دیدهاند.
مصاحبه هفته
همچنین در حالی به نتیجه نهایی مذاکرات هستهای ایران و غرب نزدیک میشویم که خبرگزاری رویترز چندی پیش به نقل از یک مقام دولتی فرانسه خبر از آمادهباش دولت این کشور به صنعتگران برای حضور در ایران داد. دراینبین بازگشت خودروسازان فرانسوی بیش از باقی صنایع این کشور محتمل به نظر میرسد این در شرایطی است که به گفته کارلوس تاوارس، رئیس شرکت خودروسازی پژو سیتروئن بازگشت اعتماد ایرانیها با توجه به سابقه این شرکت در ترک ناگهانی این کشور، کاری دشوار است. در همین زمینه هفته گذشته سردبیر شبکه رادیویی آرتیال فرانسه گفتوگویی با محمدرضا نجفیمنش، عضو هیئتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در محل این انجمن انجام داده که متن آن در پی میآید:
آقای نجفیمنش، بهعنوان نخستین پرسش، آنچه این روزها در ایران توجه ما را به خود جلب میکند، استفاده گسترده ایرانیان از خودروهای خارجی و موضوع گفتوگوی ما خودروهای فرانسوی است، بهراستی، تعویض قطعات و خدمات پس از فروش این وسایل، با توجه به وجود تحریمها، به چه شکلی تأمین میشود؟
ما با شرکتهای فرانسوی سابقه همکاری بلندمدتی را داریم بخش گستردهای از این قطعات در ایران تولید میشوند؛ بیش از ۸۰ درصد قطعات پژو و ۶۰ درصد قطعات رنو در ایران ساخته میشوند. اینقدر هست که در طول مدت همکاری، دانش فنی ساخت این قطعات به شرکتهای ایرانی رسیده است. همچنین، همکاری پژو و رنو، محدود به سازندگان ایرانی نیست. برخی از قطعات مورد نیاز از طریق کشورهای واسطهای که با فرانسویها همکاری دارند، به ایران وارد میشوند.
کشور فرانسه به علت حضور امام خمینی هنگام تبعید و خرید نفت ایران در زمان جنگ توسط شرکت توتال، از حسن سابقه و همکاری خوبی میان ایرانیان برخوردار است؛ البته در حوزه صنایع خودرو، حضور رنو در ایران و کیفیت بالای خودروهای این شرکت، بر این اعتماد افزوده است.
هرچند که چون و چرای غیرمنطقی فرانسویها این روزها، گهگاه فضای مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ را تیره میکند؛ بیگمان، انتظار مردم ایران، همکاری بیشتر فرانسه برای پیشبرد مذاکرات است یا حداقل اینکه اگر خیر نمیرسانند، دامن از شر نیز برچینند. البته ما میدانیم که شرکتها در فرانسه از استقلال برخوردارند و منافع خود را در همکاری با ایران میبینند. به هر روی، مخدوش کردن سابقه خوب همکاری دیرین، چندان منطقی نیست. پیغام ما به سردمداران فرانسوی این است که یقین کنند این توافق انجام خواهد شد و آشکارا با پیشبرد مذاکرات مخالفت نکنند، چراکه ممکن است به رابطه صنعتی ایران و فرانسه لطمه بزنند.
آیا شما پیشقراردادی با شرکتهای فرانسوی دارید؟
بله، ما با شرکت رنو قرارداد داریم. پژو نیز به ایران بازگشته و قرارداد همکاری تازهای را بهصورت (۵۰، ۵۰) با ایران بسته است. اما ما شروطی برای عقد قرارداد داریم؛ شرط اول ما عدم حضور CKD و مونتاژ صرف است. دوم اینکه ما نیازمند بازار صادرات هستیم و باید میزان صادرات خود را افزایش دهیم. و شرط سوم این است که در ساخت محصولات و مدلهای جدید، قطعهسازان ایرانی باید از همان آغاز و طراحی محصول، با شرکتهای فرانسوی همکاری نزدیکی داشته باشند.
با توجه به مناقشات کنونی، دوران پس از توافق را چطور ارزیابی میکنید؟
ترجیح ما این است که رابطه تازهای را با صنعتگران فرانسوی آغاز کنیم. هرچند که این فصل تازه، با رقابت بینالمللی ویژهای، با حضور شرکتهایی چون فولکس، فورد و … همراه خواهد بود.
پدر و پسر لامبو ساز
خبر دیگر هم به پدر و پسر خلاقی مربوط میشود که با یک حرکت جالب اقدام به طراحی و ساخت نمونهای وطنی از لامبورگینی اونتادور کردهاند. محمدرضا ریحانی ۴۴ ساله و فارغالتحصیل رشته مهندسی برق با همکاری پسر ۹ سالهاش ایلیا توانست، لامبورگینی ایرانی بسازد. خودروی لامبورگینی اونتادور به تعداد ۶۰۰ عدد در کل دنیا ساخته شده و نمونه ساخته شده توسط آقای ریحانی در حال حاضر بهعنوان نمونه با موتور ۸ سیلندر ۲۲۰ اسببخار با طراحی گیربکس خود سازنده، قابلیت حرکت و مانورهای اساسی رانندگی را دارد و بر اساس اطلاعات ارائه شده، قابلیت نصب دو موتور ۸ سیلندر بر روی این خودرو وجود دارد.
اما برطبق روال همیشگی اخبار مهم صنعت خودرو در آن سوی آبها رقم میخورد. در همین راستا خبری که در میان هیاهوی شرکت بزرگ و عرضه مدلهای جدید گم شد صحبتهای مدیران برند فیسکر درباره عرضه مجدد مدل کارما بود. جیمز تیلور مدیر بازاریابی شرکت فیسکر که تحت عنوان مخفف FATG به فعالیت ادامه میدهد بهتازگی از برنامه این شرکت برای تولید در ایالاتمتحده خبر داده است. به گفته تیلور کارخانه جدید فیسکر ۱۵۰ فرصت شغلی ایجاد میکند و برنامه گستردهای برای توسعه بازار در نظر دارد. FATG یا Fisker Automotive and Technology Group تحت مالکیت جدید گروه چینی ون ژیانگ، قول داده تا کارخانه خود را در “مورنو ولی” کالیفرنیا محلی در نزدیکی دفتر مرکزی فیسکر در ایالاتمتحده واقع در “کوستا مسا” بسازد. برطبق گفته جیمز به احتمال فراوان فیسکر مدل کارما را با همین طراحی و اندکی ارتقا روانه بازار خواهد کرد اما ممکن است سیستم هیبریدی، باتریها و تزیینات و طراحی داخلی کارما را تغییر دهد. کارشناسان قیمت تخمینی این مدل را حدود ۱۳۵ هزار دلار عنوان کردهاند. تویوتا برای ژاپنیها ون ارزان میسازد
تویوتا با همکاری دایهاتسو اقدام با تولید خودرویی مکعبی با نام پیکسیس مگا نموده است که کامپکتی مکعبی شکل و ۵ نفره است. این خودرو که با پوزهای کوتاه و خطوطی ملایم طراحی شده در داخل چیدمان جالبی دارد. سرتاسر اتاق مملو از جعبههای کوچک و بزرگ برای جا دان اشیا است و این مدل طوری طراحی شده تا حداکثر استفاده از فضای داخل صورت گیرد. نمونه تنفس طبیعی مگا پیکسس از یک موتور ۶۰۰ سیسی با قدرت ۵۱ اسببخار و ۴۴ پاوند فوت گشتاور بهره میگیرد. گونه دیگر مگا پیکسس با همین موتور و با استفاده از توربو شارژ میتواند تا ۶۴ اسببخار قدرت تولید کند و با استفاده از یک گیربکس CVT قدرت را به چرخهای جلو منتقل کند. این خودرو با قیمتی حدود ۱۱ هزار دلار بهزودی در ژاپن به فروش میرسد. تویوتا برنامهای برای فروش این خودرو در خارج از ژاپن ندارد.
خبر دیگر اینکه گویا کمپانی پورشه اعلام کرده است پس از ۲۱ ماه از آغاز تولید مدل Spyder 918 پروسه مونتاژ این ابرخودروی هیبریدی برای همیشه به پایان رسیده است. پورشه با وجود تأیید خبر تدارکات ویژهاش برای جایگزینی مدل ۹۱۸، چیزی درباره برنامههای خود در این حوزه نگفته است. بازگشایی موزه آلفا
کمپانی آلفا رومئو ایتالیا به مناسب ۱۰۵ مین سالگرد تأسیسش، اقدام به بازگشایی موزه خود با نام “La macchina del tempo” واقع در شهر آرِس واقع در استان میلان ایتالیا نموده است. این شهر که یکی از اصلیترین پایگاههای تولید آلفا رومئو است از سال ۱۹۶۰ به یک از پایگاههای تولید محصولات برند آلفا تبدیل شد. این موزه با امکاناتی همچون کتابفروشی، کافیشاپ، مرکز اسناد و سالن تست خودرو هرساله پذیرای توریستهای بسیاری از اقصی نقاط جهان است. در این موزه میتوان از ۶۹ مدل مختلف برند آلفا دیدن کرد. ازجمله این مدلها میتوان به 6C 1750 گرن اسپورت، 24HP، 8C و ۱۵۹ اشاره کرد.
مرسدس بنز بهتازگی از سرمایهگذاری ۱ میلیارد دلاری خود برای نسل جدیدی از محصولات کامپکتش خبر داده که قرار است در مجارستان و آلمان تولید شوند. براین مبنا قرار است مدل A در سال ۲۰۱۸ رونمایی شود. در همین راستا مرسدس بنز از ارائه نسخه A45 AMG با قدرت ۴۰۰ اسببخار خبر داده است. به گفته توبیاس موئر از مدیران AMG- Mercedes، دلیل این ارتقا مقابله با گونههای برتر بازار ازجمله گلف R400 و بی ام و M2 است. موتور جدید که تکاملیافته گونه قبلی است توسط مهندسان گروه AMG بازطراحی شده است. در مدل جدید از سیستم ۴ چرخ متحرک 4Matic استفاده میشود.
عارف
۱۶ تیر ۱۳۹۴واقعا چه استعداد هایی دارن تو ایران تلف میشن،مث اینکه هیچ سازمانی از لامبوی آقای ریحانی پشتیبانی نکرده و جایی ثبت رسمیش نکردن و فقط یه غرفه تو نمایشگاه مشهد بهش دادن،کاش حداقل مردم ایران ازش پشتیبانی کنن تا بقیه هم تشویق بشن از این دست کارا انجام بدن
TerraByte
۱۷ تیر ۱۳۹۴من چند ماه پیش که هتوز کامل نشده بود این ماشینو دیدم و با آقای ریحانی صحبت کردم. میگفت این چون اولیشه حدود 70 میلیون هزینه و 6 ماه زمان میخواد ولی اگر بخوام بازهم بسازم ، هزینه بعدی هاش میشه حدود 40 تومن :|
اگه مشهدی علاقمند هست پیام بده آدرسشو واسش بفرستم.
مجید
۱۹ تیر ۱۳۹۴سلام. میشه شماره و آدرس آقای ریحانی رو بدین.همچنین آدرس نمایشگاهی که این ماشین توشه.با تشکر.
سجاد
۱۷ تیر ۱۳۹۴بنظرم رسید جنوب همونجا لامبورگینی ش رو بندازه تو خلیج فارس ، بهتره . . .
.
انگار نه انگار همین ما بودیم که تا پارسال چینی هارو بخاطر کپی کاری مسخره میکردیم .
بخاطر کپی کاری هایی مثل لیفان 520 که فقط بخاطر شباهت چراغ جلوش به BMW کلی مسخره اش میکردیم . . .
کجا داریم میریم؟؟؟
با این هزینه و وقتی که پای این کپی مو به مو (البته فقط در ظاهر) انجام شد ، میشد یک پرورژه مستقل و کاملاً ابتکاری راه انداخت و یک ماشین کاملاً جدید ساخت .
این ماشین فقط[…] تحویل گرفتنش باعث مضحکه ما در منطقه میشه .
SHAYAN.FEY
۱۸ تیر ۱۳۹۴دوست عزیز در یک کلام حرفتون کلا اشتباه بود .
قضیه این فرق داره این رپلیکا هست که تو نتم بزنید میاد .
یه شرکت نیست که طرحشو کپی زده باشه بفروشه به مردم .
اتفاقا تو کشور های دیگه هم تحویل میگیرن همچین افرادی رو .
بعدش ایشون میتونست اینکارو بکنه , ولی اگه داستان رو کامل بخونید متوجه میشید که یه بار این ماشینو از نزدیک دیده و خیلی خوشش اومده از طرف دیگه ای هم پسرش هم عاشقش شد . به این دلیل بوده .
اقای ترابایت اگه لطف میکنین شمارشون رو برای من بفرستین .
09368781156
چون منم همین کارو تقریبا دارم میکنم ولی بدنش طراحی خودمه , البته هنوز به خاطر جا بیشتر کار به صورت نرم افزاری انجام داده شده
سجاد
۱۸ تیر ۱۳۹۴حق باشماست . . .
اما در صورتی که این آقا و طرفدارانش به تحویل نگرفتن این ابتکار توسط دانشگاههای صنعتی و شرکتهای خودروسازی معترض نباشن .
.
ضمناً در برخی کشورها شرکتهایی وجود داره که مدلهای عتیقه و نایاب رو برای شما کپی میکنن و پول خوبی هم تو این کار هست .
اما کپی یک مدل موجود ، اونهم فقط در ظاهر ، و سعی در جا زدنش بعنوان یک ماشین تولیدی و تاکید بر مقایسه قیمت تمام شده با قیمت مدل اصلی یک حرف دیگه ست . . .
farzad
۱۶ تیر ۱۳۹۴ایول به محمد رضا ریحانی خیلی تمیز کار کرده فوق العادست
حسین
۱۶ تیر ۱۳۹۴هر خبری واسه هر شخصی میتونه ناراحت کننده باشه یا خوشحال کننده ولی واسه ماشین دوستان خبر پایان تولید پورشه918واقعا ناراحت کنندس . سوپر اسپرت آینده در زمان حال
نوید جهرمی
۱۷ تیر ۱۳۹۴برا منم خبر مونتاژ خودورهای فرانسوی و همگاری با اونا بدون گرفتن خسارت ازشون خیلی ناراحت کنندس.
masoud v12
۱۶ تیر ۱۳۹۴داشتن اتومبیلهای روز اروپایی با چنین وضعیت رکود اقتصادی کشور و تعرفه های گمرک آنچنانی برای خیلی از ایرانی ها فقط در حد آرزو ست و افت شدید کیفیت محصولات ایران خودرو و سایپا هم از طرف دیگر فقط یک راه باقی می ماند آن هم ورود اتومبیلهای چینی لااقل با کیفیت تر از خودروهای تولید داخل درسته اون دسته از اتومبیلهای چینی هم یک مشکل اساسی دارن و اینه که در موقع فروش دست دوم افت قیمت شدیدی دارند و بازارشون خوب نیست ولی چاره چیست بنده تبلیغات لیفان 820 رو دیدم که قیافه و کیفیت نسبتا خوبی نسبت به خودروهای مشابه و دیگر خودروهای چینی داره ای کاش حداقل این گونه خودروها با قیمتهایی شبیه یا نهایتا کمی بیشتر از خودروهای داخلی ارائه بشن که باعث باشه طیف وسیعی از قشر جامعه از اینگونه خودروها استفاده کنن و دیگه داشتن یک اتومبیل چینی هم براشون آرزو تلقی نشه!
saeed.shariati
۱۶ تیر ۱۳۹۴اول که به اون پدر و پسر مشهدی افتخار میکنم
دوم اینکه کاش یه زمینه ای میشد بجای خودروسازان فرانسوی خودرو سازای المانی بیان یا اینکه یه بستری فراهم بشه تا استعداد های از دست رفته مون به کشور برگردن مث کورش منصوری و…
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۶ تیر ۱۳۹۴A45 AMG با 400 اسب قدرت و سیستم 4MATIC-S
من :-|
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۶ تیر ۱۳۹۴بنز همینطوری پیش بره تا دو سال دیگه از این موتورش 500-600 اسب میکشه بیرون????
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۶ تیر ۱۳۹۴اون واسه E Class خوبه ولی برای A …..
جی تی ار
۱۶ تیر ۱۳۹۴بی وجدان ها… این همه خیانت های فرانسه رو تو اوج فشارهای تحریم ول کردن چسبیدن به حضور چهل سال پیش حضرت امام (ره) و خرید نفت توسط توتال تازه معلوم نیست چقدر نفت خریده اونم برا رفع نیاز های خودش اینا اینقدر خوش حالن. یارو داره قرقر میکنه میگه80% قطعات پژو 60% قطعات رنو داره داخل تولید میشه. همه رو دارن از چین و ترکیه وارد میکنه بعد 12 سال تازه تونستن موتور 206 رو بزنن اونم چی? کیفیت 206 مدل 82 سگش شرف داره به این 206 هایی که گیربکس GLX روشه. هنوز نتونستن موتور L90 رو تولید کنن اونوقت برترین طراح بی ام و ایرانیه. اینا قشر فقط فقط به فکر جیبشه. چطور تونستیم تو صنایع موشکه تمام قله هارو فتح کنیم?چطور تونستیم تو نانو بشیم برترین های جهان? چطور پزشکی مون شد زبانزد عام و خاص? چطور و بخش هسته ای تونستیم به جایی برسیم که همه قدرت هاروپای میز بکشونیم? همه ی اینها با تکیه بر منابع و نیروهای جوان و خلاق و باهوش خودمان بود. اونوقت حالا نتونیم تو خودروسازی حتی به پای چین برسیم??????!!!!! نمی دونم بعضی ها چطور می تونن اون دنیا جواب بدن? واقعا نمی دونم…
سجاد
۱۶ تیر ۱۳۹۴صنایع موشکی ربطی به رفاه عمومی نداره …، بجز اون بقیه ی صنایع مرتبط با مردم یا وضعیتی شبیه به خودرو یا بدتر از اون رو دارن، ورزشگاه ها؟ جاده ها؟ هواپیماهای مسافربری؟ صنایع الکترونیک و دیجیتال؟… همه ی اینا سطح شون از خودرو پایین تره یا هم سطحه ، در جنایت کار بودن صنعت خودرو سازی شکی نیست ولی سطحی نگریه اگه فکر کنیم مشکل ما فقط خودروهامونن، مشکل جای دیگست برادر من !!
رضا
۱۶ تیر ۱۳۹۴دقیقا ولا غیر
جی تی ار
۱۷ تیر ۱۳۹۴صنایع موشکی ربطی به رفاه عمومی نداره?????????!!!!!! بابا دم شما گرم. همین الآن که من دارم کامنت میزارم, همین ایام که مردم مشغول احیا گرفتن و مناجات با خدایند, همین که در کمال آرامش هرروز می ریم و میایم, درس می خونیم, ازدواج می کنیم, خلاصه توخوشی و خرمی زندگی می کنیم با تمام فشارهای موجود اونم در شرایطی که سی کیلومتر اونور مرز از شیعه و سنی بگیر تا مسیحی و کلیمی رو با انواع اقسام آلات مثل اره برقی و چاقو تیغ حلبی سرمی برن, همش به خاطر اقتدار دفاعی که تواین دوسه دهه بدست آوردیم. پنج تا از بزرگترین نعمت هارو بگو اگه توی این پنج تا امنیت نبود, بابا اینقدر ناشکری نکنیم دیگه. ما چند ساله شروع کردیم? انتظار نداشته باش کیفیت جاده های ما مثل آلمان و آمریکا باشه. صنایع هوایی هم که به دلیل تحریم ها فلج شدن و ما هنوز به اون سطح نرسیدیم که بتونیم هواپیما تولیدکنیم. اصلا مگه چندتا کشورن هواپیما می زنن? همه خریدارند. بابا ما همینجوری توی سرعت پیشرفت علم اول جهانیم. بزاریم یکم پابگیره این نهال نوجوان, به امید خدا این مشکلات هم رفع میشه. بعد اونوقت رفاه عمومی در وضع ورزشگاه هاست ???? خواهشا یه ذره تفکر کن ببین اینایی که گفتی اصلا با امنیت قابل مقایسه اند?…
سجاد
۱۷ تیر ۱۳۹۴کلی واست جواب نوشتم بعد دیدم فایده نداره همشو پاک کردم چون خیلی ها مثل شما فکر میکنن حتی تو خانواده ی خودم فقط میتونم بگم دم صدا وسیما گرم کار خودشو کرده!
نوید جهرمی
۱۷ تیر ۱۳۹۴سجاد جان کمن ب اجی تی آر موافقم.
بحث این نیس ک نمیتونیم پیشرفته باشیم.
صنایع موشکی و هسته ای و نانو و پزشکی نمونه هایی هستن که خواستیم و توانستیم و راهی که خیلی ها تو نیم قرن یا بیشتر رفتن رو ما تو کم تر از 20 سال طی کردیم.
اگه مثل زمان جنگ به جوان هامون بها بدن و آزاد بزارن که پیشرفت کنن میتونیم قله هایی رو فتح کنیم که الان خوابش رو هم نمیبینیم.
جی تی ار
۱۷ تیر ۱۳۹۴کجاش اشتباه بود????!! چرافرافکنی می کنی? کدوم یکی از آمار ها اشتباه بودن. کدوم یک از حقایق اشتباه بودن? ها?
خیلی خیلی بده که آدم به یه جاهایی برسه که نتونه حقایق رو بپذیره و صرفا چشمش را در مقابل اونها ببنده و به تضعیف قوای خودی در نظرش بپردازه. میدونی این حاصل زحمات چی کسیه? اتفاقا باید گفت که بعضی دیگر از رسانه های اونور آبی اثر مورد نظرشون رو روی بعضی ها گذاشتن…
شایان
۱۸ تیر ۱۳۹۴داداش ما نه تنها تو خودرو سازی که تو موشکی و لیزر و بقیه هم هیچی نیستیم اینا همش بلوف سیاسیه. فرستادن یه موشک به جو زمین واسه هیچکدوم از کشورای دنیا کاری نداره فقط توجیه مالی و عقلانی براشون نداره که اینکارو نمیکنن. با یکم تحقیق میتونی بفهمی این به ظاهر پیشرفتا برای ایجاد شور و غرور ملی تو جامعست.
بهنام
۱۶ تیر ۱۳۹۴من فقط میخام بدونم ظرف این 37سال خودرو سازان کشور چه …..ی میکردن که با اینهمه امکانات به اندازه یه شخص عادی بدون تجهیزات نتونستند یه خودرو بدرد بخور بسازن؟
فقط خون مردم رو تو شیشه کنید خب؟ آفرین
شلبى
۱۶ تیر ۱۳۹۴واقعا اقاى ریحانى کار بسیار ارزشمندى رو انجام داده،که در یک کارگاه ساده و با تجهیزات ابتدایى همچین چیزى رو تونسته بسازه،کارش قابل تحصینه
و دوم از خبر شروع به کار دوباره فیسکر خوشحال شدم،ماشین هاى فیسکر تکنولوژى هاى فراوانى داشتن و بسیار زیبا و خوش ساخت بودن،همچنین در ساخت اونا بیشترین توجه به مسائل زیست محیطى میشد،مثلا برگ هایى که در کنسول اونا براى زیبایى استفاده میشد رو از برگ هایى که قبلا از درختان کنده شده بود و بر روى زمین افتاده بود استفاده میکردن،یا مثلا سقف ماشین که انرژیه خورشید رو ذخیره میکرد و خیلى تکنولوژى هاى جالب و خلاقانه دیگه،امیدوارم که با برنامه ریزى و مدیریت درست دوباره کارش به تعطیلى نکشه و بتونه روند رو به رشدى رو داشته باشه
پویان
۱۶ تیر ۱۳۹۴کسی میدونه ساخت بدنه لامبورگینی ایرانی چطور انجام شده؟ خیلی عالی ساخته شده
Danial
۱۶ تیر ۱۳۹۴عکس هفته خیلی جذاب و عالی بود ممنون :)
Mamas
۱۶ تیر ۱۳۹۴من خیلی دارم میگردم کارگاه ایشونو مشهد پیدا کنم ، توی پیج مشهد کار عکس های بیش تر هست، کارش حرف نداره دمت گرم
sjs
۱۶ تیر ۱۳۹۴تا زمانی که افراد بیسواد و سودجویی امثال…توصنعت هستن هیچ امیدی به بهبود و پیشرفت صنعت نیس…
h112
۱۶ تیر ۱۳۹۴اون تویوتا شبیه هوندا ان باکس شده…انگار کپی کردن از روش…
درباره لامبوی دست ساز من باورم نمیشه فقط با عکس تونسته لامبو بسازه…>
AHMADREZA
۱۶ تیر ۱۳۹۴دمش گرم عجب لا مبویی شده
درباره مرسدس هم که مثل همیشه بهترین
mahdi-ms
۱۶ تیر ۱۳۹۴این همه کشور فقط گیرداده شده به خودروسازی فرانسه….این تویوتا چه علاقهای به کیلومتر شمار وسط داشبورد داره. به نظر هم نمیرسه که پنج نفر توش جا بشن. باحاله صندلیهای جلو به هم چسبیدن.
متین
۱۷ تیر ۱۳۹۴سلام …
این دفعه هم مطالب جدید و عالی بودن … مخصوصا از همه با حال تر، لامبویی بود که آقای ریحانی درست کردن … اون مطلب که فوق العاده بود … ای کاش بعد لغو تحریم ها آلمان ها هم به ایران بیان … از همه جذاب تر هم که بنز a45 AMG S بود … من که به شخصه منتظرش هستم …
شب خوش
TerraByte
۱۷ تیر ۱۳۹۴این چه ماشینیه تویوتا زده !! قیمت 11 هزار دلار (یعنی 33 میلیون تومن) و این قیافه و موتور 51 اسب !!!!!!!!!!!!!!!! واقعا چراااا ؟؟
Ferrari
۱۷ تیر ۱۳۹۴تو این 37سال تو همه ی زمینه ها پس رفت داشتیم متاسفانه چون به جواناهمیت نمیدن.امیدوارم این کشور دست صاحبان اصلیش که ادم های با استعداد و توانمند هستن بیفته
ALiHidden
۱۷ تیر ۱۳۹۴فقط میتونم بگم آفرین آقای ریحانی….!
دمش گرم….
عبدالله
۱۸ تیر ۱۳۹۴اگر شرکت ایران خودرو به جای محصولات سی سال قبل پژو محصولات تویوتا و فورد و فولکس واگن را مونتاژ و تحویل ملت می داد و محصولات روز پژو مثل دیگر شرکتهای خارجی مستقیم از کشور مبداء وارد ایران می شد همین دوستانی که به خودروهای فرانسه و پژو بد و بیراه می گفتند الان کاملا وضعیت برعکس بود و به تویوتا و فورد و فولکس واگن بد وبیراه می گفتند و از محصولات پژو فرانسه تعریف می کردند.
مطمئن باشید هر خودرویی که ایران خودرو مونتاژ کنه از هر شرکت خارجی باشه در مقایسه با خودروهای اروپایی و ژاپنی و آمریکایی حرفی برای گفتن ندارد.
ایران خودرو آرم پژو را روی 206 و 405 و پارس می زند در واقع به اعتبار این شرکتها در دید ملت ایران لطمه وارد می کند.
اگر دوستان عزیز به کشورهای اروپایی رفته باشند اکثر کشورهای اروپاییبه غیر از آلمان تمامی خودروهای نقیله عمومی مثل تاکسی و آمبولانس و ماشین پلیس و … از خودروهای فرانسه به خصوص شرکت پژو استفاده می کنند آن هم به علت توانایی فنی بالا و استحکام و طول عمر بالا و مصرف کم سوخت و قیمت مناسب.
فرامرز
۲۱ تیر ۱۳۹۴به جای اینکه همدیگروتخریب کنیم یه مقدارازهم حمایت کنیم کاری کشورهای پیشرفته کردندوالان به اینجارسیدیم اگه این خودروروخارجی ها ساخته بودندمیگفتیدبه به چه چه حالا چون یه ایرانی این کارو کرده شده بد.
[…] یه همچین ادمایی توکشورداریم قدرشون نمیدونند
یه نمونش آقای پو… راهم نباید فراموش کرد که با وزارت دفاع همکاری داره توارتقاخودروهای نطامی
mohamadreza
۳۱ تیر ۱۳۹۴واقعا این استعداد داره تلف میشه
محمد
۶ مرداد ۱۳۹۴کارگاه آقای ریحانی فکر کنم داخل آزادی 125 باشه . چون من دیدم اونجا بردش داخل یک کارگاه .
solat
۱۶ مرداد ۱۳۹۴افرین به اقای ریحانی / ایشون با ساختن این ماشین استعداد و توانایی خودشو نشون داده
کاشکی مدیران ایرانخودرو و سایپا هم یکم جرات و شهامت اقای ریحانی رو داشتن و بعد از 30 سال دست از پراید بکشن و کلا خودشون و شرکتشون و دگرگون کنن
mehrzad
۱۶ مرداد ۱۳۹۴خدا وکیلی نگاه کن یه فرد دست تنها بدون هیچ امکاناتی داره چی درست میکنه بعد خودرو سازهای ما با اینکه کلیه امکانات رو دارن عرضه کپی کردن هم نداره.
اون از ایران خودرو که عشقش اینه که ماشینارو کنه وانت یعنی کلا عشق وانته ماشین های ال90>> پارس >> سمند>> 405 >> و و و و و 206 رو کرده وانت و خیلی جالبه ترکیب پارس سمند و 405 رو کرده یه وانت که این طراحی مسخره 82 میلیارد خرج براش داشته و اون یکی خودرو سازمون سایپاکه واقعا اسمش هم خنده داره اون عشقش اینه ک پراید رو شکل چراغ هاشو عوض کنه و یه کلمه 131. 132. 111 از این چرت پرت ها بچسبونه 4-5 میلیون بکشه رو ماشین و شعار عذت بده ک خودرو جدید ساخته
و ماشین بسیار مسخرش تیباااااااااااااااااااااا و پراید وانت اه اه اه اه و جالب ترین حرکتی که زده تو این اوضاع ک تحریم برداشته شده 8 تا 10 % میخواد گرونم بکنه بابا روووو … رو برم.
یه کلام زنده باد آقای ریحانی