“چینیها دیر یا زود از بازار خودروی ایران میروند.” این آرزویی است که خیلی از کارشناسان صنعت خودرو از آن صحبت میکنند و به مدد توافق هستهای سعی در نادیده گرفتن وضعیت خودروسازان چینی و توانمندیهایشان دارند، توانمندیهایی که برای خودروسازان داخلی رؤیایی دوردست است و حداقل تا یک دهه آینده نمیتوان در ایران به آن دست یافت. حضور در بازار خودروی بیش از هفتاد کشور دنیا، همکاری با بهترین خودروسازان دنیا، صادرات گسترده و سرمایهگذاری انبوه و مشترک با طرفهای صاحب فنّاوری همگی باعث شده تا در کنار نرخ پایین کشیده شده یوان چین! مزیتهایی فراوان این کشور برای صادرات محصولاتی عجیبوغریب از هزار و یک بند اقماری هویدا گردد.
حال و پس از توافق هستهای نشانههایی از توافق میان مونتاژکاران وطنی و خودروسازان مطرح جهانی دیده میشود و گویا آنان که به چینیهای بندزده دل بسته بودند، باید بهزودی شاهد شکسته شدن اتحادی باشند که بر ضد منافع مردم ایران بوده است. ازآنجاکه دولت نیز سودای ارتباط با طرفهای غربی و اروپایی را در سر میپروراند به نظر میرسد آینده بسیاری از شرکتهای داخلی که بند قبای خویش را به شال در ظاهر مرصع نشان ولی بدلی و پلاستیکی چینیها بسته بودند تباه شده و چینیهای بندزده بهزودی شکسته میشوند. البته امکان دارد ماشین سازان سرزمین اژدها با ترفندهای سیاسی و دامپینگ قیمت همچنان در بازار خودروی ایران باقی بمانند اما قطعاً سهم این بدلیسازان بیش از این نخواهد شد.
در نهایت این سایت یادآور میشود: “کیفیترین خودروهای چینی که در ایران تولید میشوند، در بدنه و موتور، طراح چینی نداشتهاند. درواقع چین درخصوص این خودروها نه کپیکاری کرده و نه خلاقیتی چندانی به خرج داده بلکه طراحی خودرو را به بزرگترین شرکتهای طراحی خودرو بینالمللی سفارش داده و در طراحی و ساخت موتور، گیربکس و دیگر اجزای کلیدی آنها هم از شرکای خارجی خود یعنی خودروسازان بزرگ جهانی کمک گرفته است.”
همهٔ این اخبار در حالی است که با رکود حاکم بر اقتصاد کشور و هشدار دکتر مسعود نیلی مشاور عالی رییسجمهور در امور اقتصادی و استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف بابت بازگشت دوباره رکود تورمی، رؤیاهای مردم ایران برای تأثیر مثبت توافق هستهای بر زندگیشان ادامه دارد. در یکی از جالبترین تحلیلها مجله معتبر فارن پالیسی آمریکا به تحلیل نگاه مردم ایران نسبت به توافق اتمی پرداخته است. فارن پالسی در گزارشی با عنوان “رؤیاپردازی بزرگ در بازار عظیم ایران” نوشته است: در بازارهای شلوغ تهران، امید روزافزون به لغو تحریمها، شاید به واقعیت تبدیل نشود.
به گزارش سرویس بینالملل فرارو، فارن پالسی دراینباره نوشته است: از تاجران فرش گرفته تا زنان خانهداری که برای خرید پوشاک چانه میزنند، یک موضوع برای بحث و گفتگو دارند و آن توافق هستهای اخیر میان ایران و شش قدرت جهان است.
“مهدی پناهی، فروشنده ۴۰ ساله سشوار و ریشتراش برقی در دکهای کوچک در بازار میگوید: «افراد کمی به اینجا میآیند، آنها پول چندانی برای خرید ندارند.» بااینحال با دستیابی به توافق هستهای، پناهی امیدوار است که بهزودی اقتصاد ایران احیا شود. او میگوید: «تحریم برای تجارت بد است و زمانی که لغو شود، به نفع آمریکا و اروپا هم خواهد بود. ایران بازار بزرگی است. پناهی تنها فرد خوشبین نیست. این توافق که ماه گذشته در وین به دست آمد، باعث شده بسیاری از ایرانیان باور داشته باشند که اقتصاد کشورشان دوران بهتری را تجربه خواهد کرد. یک نظرسنجی عمومی نشان داد که ۵۷ درصد ایرانیان از این توافق حمایت میکنند، و البته ۶۳ درصد آنها بهاشتباه فکر میکنند که این توافق منجر به لغو نهایی تمام تحریمهای آمریکا علیه ایران خواهد شد.”
از آمریکا خبر میرسد جنرال موتورز با برگزاری یک جشن، از دو میلیونمین وسیله نقلیه تولید شده در کارخانه مایلستون رونمایی کرد. کارخانه مایلستون یکی از پیشرفتهترین کارخانههای جنرال موتورز است که در سال ۲۰۰۶ در شهر لنسینگ ایالت میشیگان افتتاح شد و حال پس از ۹ سال توانسته است دو میلیون دستگاه خودرو تولید نماید. این کارخانه که محل مونتاژ محصولاتی همچون ساتورن آوتلوک، شورولت تراورس، جمس آکادیا و آکادیا دنالی است هماکنون به کار مونتاژ محصولاتی همچون بیوک انکلاو و انکور مشغول است. جنرال موتورز در طول دو سال گذشته بیش از ۵۶۰ میلیون دلار در این تأسیسات سرمایهگذاری نمود که با توجه به رشد ۳۹ درصدی فروش مدل انکلاو اقدامی درست و حساب شده بود. البته در طول ماههای گذشته فروش مدل انکلاو کاهشی به میزان ۲.۱ درصد را تجربه نموده است ولی با توجه به جهش ۳۵ درصدی مدل انکور این کسری فروش جبران شده است. کارخانه مایلستون نقش مهمی در ادامه حیات برند بیوک دارد.
خبر دیگر از جنرال موتورز اینکه مقامات این شرکت اعلام کردهاند هک شدن سیستم on STAR نصب شده بر روی محصولات این شرکت حل شده و کاربران میتوانند به راحتی در خودروهایشان از این سیستم استفاده کنند. در طول هفتههای گذشته این سیستم که کاربرد فراوانی دارد با مشکلات امنیتی بسیاری روبرو شده بود و جنرال موتورز اعلام کرده بود این سیستم هک شده است. حدود دو هفته پیش بود که یک هکر اعلام کرد سیستم on STAR نصب شده بر روی خودروهای جنرال موتورز را هک کرده است. این هکر گفته بود با هک کردن این سیستم توانسته بر خودروی مذکور مسلط شود و کنترل آن را در دست بگیرد. چند صباحی است که با گسترش امکانات اینترنتی خودروها، مسئله هک شدن این وسایل به دغدغهای بزرگ برای مدیران برندهای مختلف خودروسازی بدل شده است. البته تری اینچ مدیر بخش سامانه on STAR جنرال موتورز میگوید: “ما با اعتمادبهنفس کامل این مشکل را حل کردهایم”.
فیسکر خودروساز کوچک اما خلاق نیز اعلام کرده است اجازهنامه رسمی بازگشایی کارخانه بزرگ خود در “مورنو ولی” کالیفرنیا را دریافت نموده است. لسآنجلس تایمز با چاپ این خبر اعلام کرده است فیسکر که پس از ورشکستگی، تحت مالکیت وانژیانگ چین درآمده با قرار دادن یک ضمانت سی میلیون دلاری توانسته است تأسیسات گسترده خود را برای حداقل ۱۱ سال اجاره و حفظ نماید. بر طبق گزارش لسآنجلس تایمز، فیسکر لازم است در دور جدید فعالیت خود ۱۵۰ کارمند برای دفتر مرکزی خود در کاستا مسای کالیفرنیا استخدام کند و ۲۰۰ نیروی ماهر را نیز در خط تولید خود بکار گیرد. وانژیانگ که مالک فیسکر است میخواهد کارما را در خط تولید نگه دارد. این شرکت چینی عقیده دارد فیسکر میتواند اهداف خود را درباره مدل کارما از میانه ۲۰۱۶ عملیاتی سازد اما لازم است مدل جدید با مجهز شدن به پیشرانه هیبریدی و باتریهای پیشرفتهتر بهروزرسانی شود. گمانهزنیهای مختلف از قیمت ۱۳۵ هزار دلاری کارمای ۲۰۱۶ خبر میدهد.
آرش
۲۸ مرداد ۱۳۹۴لطا خودتونا ناراحت نکنید.چون اصل خبر به شرح زیر است و تا حالاهم واقعیت داره.مگر اینکه اعتراض مردم یا مجلس یا با نفوذا عوضش کنه.
1-اولا که تقریبا خط مونتاژ 307 آماده است.
2-دوما 301 که ذاتا چینی است و اجازه ورود به اروپا نداره و باقیمت حدود 70 میلیون قراه بیاد.
3-پژو 2008 هم قراره بیاد.
این 3 تا محصول از ابتدای سال 2016 که تحریما کاملا برداشته بشه ،میان تو بازار واینا کل محصولات پژو هست که داره میاد.
حالا فاجعه کجاست:
طبق توافق و گاوبندی که ایران خودرو با پژو کرده بر روی تمام این ماشینا موتور TU5 یعنی موتور زاقارتی 206 وی 8 گذاشته میشه. این باجی است که پژو برای حضور در ایران به ایران خودرو داده. فقط نمیدونم این وسط مسؤل جوش دادن این مامله پر سود برای پژو ، چند میلیون دلار گرفته!
خبرم بسیار موثق است. بشینین و ببینین.
قربان همگی
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۹ مرداد ۱۳۹۴درود . رو چه حساب میگی پژو 301 ذاتا چینیه؟؟؟
امیر سابق
۲۸ مرداد ۱۳۹۴پدال عزیز من نمیدونم انگیزت از اینکه بسیاری از کامنت ها رو تایید نمی کنی چیه؟
نمی دونم چی رو میخوای اثبات کنی ؟ سایت های همسایت دارن بهترین رفتار رو با کاربر می کنند ولی شما…؟!
حتما باید یه کامنتو ده بار بنویسم تا تاییدش کنی؟
اگه واقعا نمی تونی بگو برم از این سایت لعنتی
Xman
۳۰ مرداد ۱۳۹۴خون خودتو کثیف نکن داداش! منم همین مشکلو دارم. بگیر نگیر داره این سایت! دیگه عادت کردم با این مشکلا!
عبدالله
۲۸ مرداد ۱۳۹۴دوستان عزیز حتی اگر شرکتهایی مانند تویوتا و فولکس واگن و فورد به ایران بیایند و با ایران خودرو قرداد ببندند بعد از چند سال مانند پژو بی آبرو و بی حرمت می شوند.
چون شرکت ایران خودرو دو یا نهایت سه سال از قطعات آن شرکت ها استفاده می کند و در نهایت سراغ قطعات بی کیفیت و ارزان چینی می رود و کیفیت خودروهای آن شرکت پایین آمده و خریذار باید هر روز در تعمیرگاه باشد.
در تمامی شرکت های دنیا هدف اصلی تولید ارتقاء کیفیت و رضایت مشتری است یعنی آن چیزی که در شرکتهای ایران و خودرو سایپا جایگاهی ندارد و این شرکتهای وطنی فقط هدف شان قیمت تمام شده کمتر و سود بیشتر است.
Xman
۳۰ مرداد ۱۳۹۴ابرو؟پژو از اول هم ابرو نداشت! ولی بد جوری با این حرفت که میگی بعد چند سال میرن سراق چینیا موافقم. با این کار هم ابروی نداشته ی ایران میره هم ابروی اون شرکتای بد بخت که بد نام میشن.
امیر
۲۸ مرداد ۱۳۹۴اگه قراره بازار سالمی داشته باشیم بایست چینی ها هم بتونن بشرط التزام به کیفیت و قیمت معقول تو بازار به رقابت بپردازند. وگرنه اینکه محصول سال 2004 فرانسه به قیمت 80 میلیون (و با افت کیفیت) و خودرو چینی با قیمت 60 میلیون و پژو 405 و کلون هاش با قیمت 25 تا 40 میلیون بفروش برسند میشه همون آش و همون کاسه. باوجود مافیای قدرتمند گاری سازهای کشور امیدی به بهبود شرایط ندارم…
navidRR
۲۹ مرداد ۱۳۹۴با احترام خدمت جناب شاوردی
دوستان لطفا کمی واقع بینانه تر به این قضیه نگاه کنیم
بعضی از دوستان گفتن که انتظار ورود فولکس و… رو به بازار ایران دادن که انگار تازه چند ساعتیه از خواب بیدار شدن
اگر فولکس به ایران بیاد پشت سرش آئودی, تویوتا و… به نظرتون این لگن سازا سودشونو از کجا باید تامین کنن؟اصلا میذارن مگه همچین اتفاقی بیوفته
معلومه که باید ماشین 14سال پیشو بیان اینجا به مردم غالب کنن تا مبادا ضرری به سودآوری ملیون دلاری لگن سازا بشه پژو هم که بدش نمیاد خودروی از رده خارجشو تو کشوری مثل ایران تولید کنن و اونم حق امتیاز مونتاژ و پورسانتشو از خط تولید ایران بگیره
در نهایت میتونیم امیدوار باشیم مدل های مثل 2008وارد ایران شه که باز قابل هضم تره
شرکت هایی مثل بهمن برای حفظ بقاشون باید بجنگن و دست از خودروی چینی بردارن و حداقل با شرکتی مثل مزدا برای از سرگیری تولید و مونتاژ قراردادببندن
انتظار دیگری نمیشود داشت
و من الله التوفیق
Asghar
۱ شهریور ۱۳۹۴اقا اصن چرا ما بریم ماشین ایران خودرو و سایپا رو بخریم مثلا اگه قیمّت یه سراتو مونتاژیو به دلار تبدیل کنیم میتونیم أونور أب یه بنز مدل cla250بخریم . من که میگم تو دو سال اینده سال خوبیه برا ماشین خریدن.
Abbas
۲۲ مهر ۱۳۹۴برای یک بار هم که شده با نخریدن تو دهنی بزرگی به آشغال سازای داخلی بزنیم تا
حساب کار بیاد دستشون