در روزهایی که برجام زیر مشت و لگد علاقهمندان به “هیچ” روزگار میگذراند، تهران به یکی از مهمترین کانونهای دیپلماسی جهان تبدیل شده است و پس از رایزنیهای طولانی با نخستوزیر ایتالیا، صربستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بهزودی شاهد حضور نخستوزیر ژاپن پس از ۵۴ سال و رییسجمهور کره برای نخستین بار خواهد بود. هر کس که کمترین درکی از دانش اقتصاد داشته باشد میداند که دیپلماسی مداراجو نخستین گام برای آشتی با جهان و جذب سرمایهگذاری خارجی است و دولت حاضر به بهترین شکل ممکن این امر را محقق نموده است، چیزی که چندان به کام انحصارگران خوشایند نیست. اینان از فضای سیاست تا بازار خودرو را خالی و بیرقیب میخواهند و از آنجا که جز محصولات قدیمی و بیکیفیت و افکار بدوی چیزی برای عرضه ندارند، هیاهوکنان مردم را میترسانند، غافل از اینکه “هیچستان” ترسیمی آنها کوچکترین شبههای را برای تغییر رویکرد پیش روی مردم قرار نداد. چرخ دیپلماسی ایرانی اگر همینطور بچرخد قطعاً تبعات مثبت و بزرگی را در بلندمدت عاید ایران مینماید. کوچکترین نشانههای آن در اقتصاد نیز فروش بخشی از سهام دو شرکت بزرگ خودرویی و مونتاژکاری است که سالهاست به انحصار خو گرفتهاند.
اما در حالی که موسسه معتبر چارلز شواب از آینده روشن اقتصادی هند در میان انبوه کشورهای درحالتوسعه گزارش میدهد و وزیر انرژی این کشور در تهران از گسترش همکاریها میان ایران و هند سخن میگوید، وزیر اقتصاد ایران نیز در جلسه مشترک با اعضای اتاق صنایع معادن، بازرگانی و کشاورزی ایران از جذب میزان قابل توجهی از سرمایهگذاری خارجی صحبت میکند که تاکنون بیسابقه بوده است. اینطور که علی طیبنیا در نشست عصر دوشنبه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفته است، ۵ گشایش جدید در اقتصاد ایران ایجاد شده که از جمله آنها میتوان به برقراری روابط کارگزاری بانکی با بانکهای کوچک خارجی، افزایش روزانه ۷۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت، فرصتهای جدید تأمین مالی، اتصال تمامی بانکهای ایران به شبکه سوئیفت و تصویب ۲. ۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی اشاره کرد. آن طور که خبرگزاریها گزارش دادهاند، وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایهگذاریهای خارجی در کشور گفت: هماکنون شاهد تقاضاهای زیادی برای سرمایهگذاری در کشور هستیم.



اما اظهارنظر عجیب هفته را میتوان صحبتهای مدیر فروش و بازاریابی شرکت سایپا دانست که به تازگی از ۴ برابر شدن فروش این شرکت در سال ۹۵ خبر داده است. رضا تقوی گفته است: با توجه به برنامهریزی صورت گرفته در سال گذشته و استراتژیهای جدید گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۵ توانستهایم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد چهار برابری در بخش فروش برخوردار شویم. مدیر بازاریابی و فروش گروه خودرو سازی سایپا از رشد چشمگیر فروش گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۵ خبر داد. وی با اشاره به افزایش سهم بازار گروه سایپا افزود: بیشک میتوان سایپا را یکه تاز بازار خودرو در فروردین ۹۵ دانست که این امر سبب خروج رکود بازار خودرو نیز شده است! تقوی ضمن قدردانی از حمایت شبکه گسترده نمایندگیهای گروه سایپا گفت: بازگشت بازار خودرو سبب رونق مضاعف در این بخش شده است.

در روزهایی که بحث فروش سهام خودروسازان داخلی به خارجیها داغتر از همیشه است، یک علامت سؤال بزرگ در ذهن افکار عمومی ایجاد شده و آن، «ترکیب جدید خطوط تولید شرکتهای خودروساز کشور» است. این علامت سؤال از دو جهت شکل گرفته؛ اول اینکه با فروش سهام به خارجیها، تکلیف خودروهای قدیمی چه خواهد شد و دوم آنکه چه سرنوشتی در انتظار دیگر محصولات تولیدی خودروسازان خواهد بود. طبق اخبار منتشر شده، خودروسازان داخلی در حال واگذاری برخی سایتها و خطوط تولید خود به خارجیها هستند و این به آن معنا است که تمام یا بخشی از ظرفیت تولید آنها در اختیار خریدار خارجی قرار خواهد گرفت. بر این اساس، سایپا بخشی از سهام سایت کاشان خود را به سیتروئن فرانسه واگذار خواهد کرد، سایتی که تیبا و پراید دو محصول پرتیراژ در آن به تولید میرسد.
از آن سو شلوغترین سایت ایرانخودرو یعنی خراسان نیز به احتمال زیاد میزبان محصولات جدید پژو خواهد شد و این در حالی است که سایت موردنظر محصولات پرتیراژی مانند پژو ۴۰۵ و پارس تولید میکند. با این حساب، فضای تولید برای خودروهای فعلی (در هر دو خودروساز بزرگ کشور) محدود میشود و ریشه پرسش بزرگی که در ذهن افکار عمومی مبنیبر «سرنوشت نامعلوم خودروهای فعلی» پیش آمده نیز، همین جا است.
اما دولت عراق به تازگی مصوبهای درباره واردات خودرو داشته است که اجرای آن با منافع خودروسازانی که در آن کشور به ایجاد سایتهای تولیدی پرداختند، همخوانی ندارد. این موضوع در حالی است که عراق یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی خودروسازان کشورمان محسوب میشود. براساس قانون جدید که دولت عراق به تصویب رسانده، هزینه شمارهگذاری خودروهای وارداتی کاهش یافته است، حال آنکه تعرفه واردات قطعات منفصله از صفر به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این قانون در حالی اجرایی میشود که عراق یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی به حساب میآید و در راستای همین موضوع خودروسازان کشورمان طی یک دهه گذشته به احداث سایت تولیدی در این کشور پرداختند؛ بنابراین آنگونه که بهنظر میرسد اجرای این قانون نباید خیلی خوشایند خودروسازان ایرانی باشد؛ بهطوریکه معاون صادرات سایپا نیز چندی پیش عنوان کرده بود که «طبق این قانون جمع هزینههای افزوده شده به خودروهای تولیدی در عراق افزایش و جمع هزینههای واردات خودروی کامل کاهش پیدا میکند که با این حساب کفه ترازو به نفع واردات خودرو تغییر میکند.» وی همچنین با اشاره به تأثیر نامطلوب این قانون در صادرات خودرو تولیدکنندگان ایرانی، اجرای آن را منجر به بیانگیزگی خودروسازان کشورمان خوانده است. محسن دستخوش جوان، در ادامه در گفتوگو با «سایپانیوز» از نامهنگاری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با طرف عراقی خبر داده و میگوید: قرار بر این است که دستگاه دیپلماسی با طرف عراقی این موضوع را بررسی کند.
همچنین شرکت چانگان موتور، شریک چینی فورد اعلام کرده است: خودروی خودران این شرکت در آزمایش جادهای ۱۹۲۰ کیلومتر را با موفقیت طی کرده است. به گزارش بلومبرگ، این خودروساز قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ یک خودروی کاملاً خودران تولید کند. چانگان موتور در بیانیهای اعلام کرد خودروی خودران این شرکت از مقر شرکت در چونگکینک حرکت کرده و ظرف ۶ روز به پکن رسیده است. این خودرو برای آزمایش ناوبری خودکار، ماندن در لاین و تغییر لاین، کاهش سرعت هنگام رسیدن به چراغهای راهنمایی و رانندگی و کنترل صدا به چند دوربین و رادار مجهز است. چانگان به همراه گروه خودروسازی پکن و شرکت اینترنتی «بایدو» ازجمله شرکتهای چینی هستند که در مسابقه جهانی برای توسعه خودروهای خودران رقابت میکنند. برای خودروسازان جهانی که قصد دارند در بازار چین خودروی خودروان عرضه کنند، آزمایشهای محلی بسیار مهم است، زیرا در چین شرایط ترافیکی، عادات رانندگی و نشانههای راهنمایی و رانندگی متفاوت است.
اما از ژاپن خبر میرسد درپی زمینلرزه شدیدی که در جنوب این کشور رخ داده، روند تأمین قطعات برای شرکت تویوتا مختل شده و احتمالاً این شرکت با کاهش ۳۰ میلیارد ینی (۲۷۷ میلیون دلاری) سود عملیاتی مواجه خواهد شد. به گزارش بلومبرگ، توقف تولید تویوتا در کارخانههای این شرکت در کیوشو طی این هفته در دیگر خطوط مونتاژ نیز اعمال میشود. زمینلرزه شدیدی که روز پنجشنبه در جزیره کیوشو رخ داد تولید موتور و قطعات شرکت آیسین سیکو، ریز تراشههای شرکت رینیسس الکترونیک، شرکت میتسوبیشی و موتورسیکلتهای هوندا را متوقف کرده است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند کاهش تولید تویوتا به ۵۶ هزار دستگاه برای برندهای تویوتا و لکسس و ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه برای دایهاتسو خواهد رسید. درپی کاهش این میزان خودرو، برآورد میشود سود عملیاتی تویوتا ۳۰ میلیارد ین کاهش یابد. روز دوشنبه ارزش سهام تویوتا ۱/ ۵ درصد کاهش یافت و به ۵ هزار و ۴۴۹ ین رسید.
از وبسایتهای آمریکایی خبر میرسد شرکت فولکسواگن برای پاسخ دادن به محصولاتی همچون تویوتا هایلندر و فورد اکسپلورر در تدارک تولید یک کراس اوور جدید با سه ردیف صندلی است و عکسهای جاسوسان صنعتی از ایالت آریزونای آمریکا به خوبی از خطوط کلی این مدل پرده برداشتهاند. همواره و از سه سال پیش که شرکت معظم فولکسواگن در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی مدل کانسپت کراس به لو را ارائه نمود زمزمههایی مبنی بر ساخت این مدل جدید وجود داشته است. در صورت نهایی شدن و تولید این مدل جدید، کراس اوور فولکسواگن احتمالاً در تأسیسات چاتانوگا در ایالت تنسی ساخته خواهد شد و تا می ۲۰۱۷ به بازارهای جهانی عرضه میگردد. این خودرو که بهصورت پایه دیفرانسیل جلو خواهد بود بر روی پلتفرم جهانی MQB فولکسواگن ساخته خواهد شد، دارای سیستم ۴ چرخ متحرک انتخابی است و از موتوری شش سیلندر و توربو بهره خواهد برد. فولکس واگن گفته است قصد دارد نسخههای دیزلی و هیبرید پلاگ-این (plug-in) را نیز تولید نماید.


HoSeIn
۳۱ فروردین ۱۳۹۵آقای شاوردی ظاهرا برای درج این مطلب زیاد عجله داشتی داداش آخه پر از غلط املاییه
امیر مرادی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵بله افق صنعت خودرو بلنده..منتها خییییلی بلنده دست ما و اولاد ما هم بهش نخواهد رسید
مصطفی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵حرف باد هواست .
کوووووو نتیجهههه …..؟؟!!!!!!!
قاقالی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵همش دروغه امکان نداره از این سودهای سرشار وحرام دست بردارن من که چشمم آب نمیخوره…
Nima
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵اوپل اینسیگنیا = برادر اروپایى بیوک رگال عزیز.
توان خودرو جى قراره واردش کنه.(اصفهان) بسیار خوشحال میشم توى شهرمون این ماشین رو ببینم.
حسین
۳۱ فروردین ۱۳۹۵اولا تاثیر این سیاست خارجی عالی که شما گفتی تا انتخابات سال۹۶ ،یعنی 2سال بعد برجام و چند سال بعد توافق وین که هر دو در این دولت بود ، باید حداقل کمی در زندگی مردم مشخص بشه!
دوما مجوز واردات شورلت کره و اشکودا برای ۸۰درصد مردم که مونتاژ های داخل رو میخرند چه سود؟اصلا ماشین ارزون جدیدی قراره مونتاژ شه؟
سوما، از کره بیان یا فرانسه ماشین و هواپیما بفروشن و چند میلیارد دلار ببرن برای صنعت چقدر سود داره؟
و…
سعید
۳۱ فروردین ۱۳۹۵اقا حسین همونطور که امروز اقای روحانی گفتن انگار سی سال از توفق گذشته که مردم توقع بهبود شرایط رو دارن هنوز سه ماه از توافقه که گذشته و به نظر من اثرات این توافق در یک روند ده ساله قابل مشاهده خواهد بود و این رو هم بهت بگم که یک شهر رو در10ثانیه میشه با یه بمب اتم نابود کرد ولی20سال طول میکشه تا دوباره ساختش
و درباره اون مقدمه ی اقای شاوردی بگم که من هم خیلی از”هیچ”سیف تعجب کردم گشایش های ال سی و پیوستن به سوئیفت و سرمایه خارجی واقعا هیچه؟
البته رمز موفقیت صنعت ایران پیوستن به سازمان تجارت جهانی یه
علي
۳۱ فروردین ۱۳۹۵آقایان حسین و سعید از من ی نصحیت به هر دو شما یادتون نره عمر کوتاه و زود میگذره . ای کاش همه اینو درک کنند و از ثانیش لذت ببرن و هی سنگ اینو اونو به سینه نزنن.
سعید
۳۱ فروردین ۱۳۹۵علی عزیز
بنده سنگ کسی رو به سینه نمیزنم
من خیلی منطقی در مورد کشوری که توش دارم به قول شما ثانیه ثانیه عمرمو سپری میکنم قضاوت میکنم بعد هم اگه قرار باشه حرفمون رو نزنیم که دیگ از عمرمون لذت نمیبریم
باید حق خودمون بگیریم وگرنه کسی اینجا اهل صدقه دادن نیست
موفق باشی.
ارش
۳۱ فروردین ۱۳۹۵داداش بحث توافق و تحریم نیست.یه عده دوست دارن صنعت خودرو اینجوری بمونه چون واسشون خیلی میصرفه تا برن تکنولوژی بیارن و کلی خرج کنن رقابتی بشه بازار
edris
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵جناب حسین ناموساً فاز امثال شما چیه؟ ماشین نیارن گله میکنی حالا که آوردن هم گله میکنی ماذا فازا؟ آقا دلار تو مملکت گرون شده و این*** با این وجود هرجور حساب کنی این ماشینا بالای هفتاد هشتاد میلیون در میاد. کسی که اینجور ماشینا رو میخواد باید مخش بیشتر کارکنه تلاش کنه پولدار شه، این کاریه که هیچ کدوم از ما انجام نمیدیم و تو زندگی اندازه خارجیا تلاش نمیکنیم، بدیهیه کشورمون عقب میمونه و قیمتها بالاست. متاسفانه فقط بلدیم حرف بزنیم
king 918
۳۱ فروردین ۱۳۹۵وزیر صنعت و معدن کشور رو باش خدایا توبه ……….و تسلیت به مردم ایران
سجاد
۳۱ فروردین ۱۳۹۵اسم این قسمت رو بزارید درهم برهم
نوید جهرمی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵محمد حسین جان دستت درد نکنه ب خاطر میز خبری پروپیمون.
ی گله داشتم و اونم قسمت اول بحثته که بیشتر سیاسیه تا اقتصادی.این جور بحثا هم جنجال برانگیزه. بنده نه چپی ام نه راستی و ب هیچکدومشون اعتقادی ندارم. اگر نقد و تعریفی باشه مثل مقاله ی قبلیت که راجب ایرانخودرو نوشته بودی خیلی عالی و بود. همه ی جوانب رو کنار هم آوردی.
ب هر حال بازم تشکر میکنم. میز خبر از قسمت های جذاب پداله که دوستش دارم.زحمتش رو دوش شماس
امین
۳۱ فروردین ۱۳۹۵کاملا مشخصه مقاله بدون هیچ تعصب و هیچ جانب داری نوشته شده!!!!! الان واردات این ماشینا با این تعرفه چه سودی به حال قشر متوسط داره؟ الکی مثلا ویزر صنعت خودرو سازها رو تهدید کرده. الکی مثلا ایران خودرو به جای 405 میاد خودروی روز با قیمت واقعی تولید میکنه!
خسته شده
۳۱ فروردین ۱۳۹۵عجب پس کشور پادشاهی ژاپن رئیس جمهور داره و کره جنوبی نخست وزیر(داره ولی اینجا منظورشون همون رئیس جمهورشونه و بالاترین مقام تویه اون کشوره) من تا حالا فکر میکردم در ایران فقط همه چی عکس دنیاست نگو تو ژاپن و کره هم اینجوریه داستان
بنتلی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵واقعا نمیدونم چی بگم،الان چ تأثیر مثبتی حتی درحد ی نخود ایجاد شده ک بگیم ده سال بعد بهترمیشه!تحریما برا سرمایه دارا و سیاست مدارا برداشته شده،نه مردم!حالا میتونن بدون کم کردن قیمت و افزایش کیفیت جنس جدیدو ب خاطر کیفیت مثلا بیشتر گرون تر بفروشن!از طرفی دستمزد کارگرناچیزه تو ایران،راحت میتونن کلی شرکت تحت لیسانس بزنن و از خودشرکت اصلی بیشترسود کنن!…
یوسف
۳۱ فروردین ۱۳۹۵ژاپن رییس جمهور نداره چون یک کشور مشروطه هست و امپراتور و نخست وزیر داره در واقع باید مینوشتین رییس جمهور کره و نخست وزیر ژاپن نه برعکس.
احمد باقری
۳۱ فروردین ۱۳۹۵در بین این همه عکس بوگاتی شیرون باحال بود.
بهنام طیبی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ای جان بوگاتی شیرون
MjM
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵افق بلند؟؟!! اونم روشن؟!
با این وزیر؟! با حمایت دولت؟! با رانت خواری!؟ هه
علی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵***
بحث خودروی ایران فقط یک کلمه است (هر سال 5% از تعرفه واردات خودرو کم می کنیم) اگه خودرو سازی در کار بود تا تعرفه به صفر برسه برا خودش جایگاه ی باز می کنه اگر هم نه این انصاف نیست 70 میلیون ایرانی فدای شرکت ایران خودرو و سایپا بشند
(*مهرداد*)
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵خاطرتون جمع باشه که هیچ افق روشنی در صنعت خودرو وجود ندارد
محمد
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵بازم جک سال 95 منتشرشد…خخخخخخخ
arash
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵خدایی عکس ساینا رو دیدم خندم گرفت خخخخ
علی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام
اولش فکر کردم تحلیل سیاسی دارم می خونم و تو یه خبرگزاری هستم :d
ببخشین ولی نوشته ساده لوحانه و تعصب گرایانه ای بود . اصولا هر کس به این سیستم موجود ُ به این وزیر به این شورای رقابت (رفاقت) به این فرغون سازان امید داشته باشه ساده لوحه .
همین دولتی که طرف دارش هستین تعرفه واردات رو بیشتر کرد مردمی که خودروی بی کیفیت می خواستن بخرن خائن خطاب کرد . در همه دولت ها همین بوده این افزایش فورانی قیمت در دولت قبل بود . موضوع فراتر از این هاست ولی هدف شما بیشتراز خودرو مباحث سیاسی هست که از سایت پدال انتظار نمیره جایی برای عقده گشایی طرفدارای احزاب سیاسی باشه :)
بهنام طیبی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۵زیاد حرص نخور
Archi KHAN
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵افق بلند صنعت ایران روشن است ؟!!
حتی کور سویی هم در حد یه فانوس توش دیده نمیشه ، چه برسه به روشن ن ن !!