معاون اول رئیسجمهور با ابلاغ اصلاحیه آییننامه ضوابط فنی واردات خودرو، به صورت رسمی حذف نمایندگیهای غیر رسمی را در بازار خودرو کلید زد. بدین ترتیب واردات خودرو توسط افراد حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگیهای رسمی از این پس مجاز نخواهد بود.
این موضوع که به صورت چراغ خاموش و با حذف یک تبصره صورت گرفته، چالشهایی جدید در بازار خودروهای وارداتی ایجاد خواهد نمود. در نگاه نخست این ابلاغیه به نفع واردکنندگان رسمی خودرو و نمایندگیهای مجاز خواهد بود. به گونهای که تصور میشود با حذف واردکنندگان متفرقه، راه برای ترکتازی شرکتهای محدود رسمی باز شده و شاهد برچیده شدن همین میزان رقابت باشیم.
تجربههای پیشین نشان میدهد که چنین عملی به صورت مستقیم روی مصرفکننده تأثیر سوئی خواهد گذاشت و باعث افزایش قیمتها در بازار خواهد شد. بهعنوانمثال از زمانی که کرمان خودرو با دریافت مجوز نمایندگی رسمی هیوندای، وارد بازار شده، قیمت این محصولات به شدت افزایش یافته و اینک تفاوت آشکاری نیز بین قیمت این شرکت با قیمتهای بازار آزاد دیده میشود. با حذف فروشندگان آزاد، تنها مانع پیش روی چنین شرکتهایی نیز برای تعیین قیمت دلخواه محصولات برداشته خواهد شد. شاید ریشههای این تصویبنامه جدید حتی به کرمان موتور نیز بازگردد که اخیراً بسیاری از مصوبههای دولت در مجموع به نفع آنهاست! تجربه دیگر نیز گروه بهمن است که واردات خودروهای جدید و پرطرفدار مزدا را با انحصار خود مسدود نموده است.
از سویی میتوان این مصوبه را با نگاه دیگری بررسی نمود. حضور نمایندگان رسمی، میتواند بر انسجام در فروش و خدمات و گارانتی محصولات منجر گردد و خریداران نیز با اطمینان بیشتری این خودروها را دریافت نمایند.
در این میان لازم است که تعریف نمایندگی رسمی نیز شفافیت بیشتری یابد و از اعمال سلیقه همانند آنچه بر سر نماینده واردات ولوو در ایران آمد پیشگیری شود. بعلاوه نمایندگان نیز باید ملزم شوند تا خدمات خود را ازجمله گارانتی و وارانتی در سطح نمایندگیهای اصلی و بینالمللی همان شرکت به مشتریان تقدیم نمایند. لازم است تا مرجعی نیز روی قیمتگذاری خودروهای وارداتی نقش ناظر را ایفا نماید تا شاهد فرصتطلبی برخی شرکتها نیز از نابسامانیها همانند وضعیت امروز نباشیم.
خبر بعدی در مورد ایجاد فساد میلیاردی در زمان بسته شدن ثبتارش توسط دولت است. انجمن واردکنندگان خودرو مدعی شده در زمان بسته بودن ثبتارش، ۶۴۰۰ دستگاه خودرو وارد شده و ۲۰۰۰ دستگاه نیز ترخیص شدهاند. کوروش مرشد سلوک گفت:
پشت تمام بخشنامههای خلقالساعه، رانت است و بهطورقطع پشت بخشنامههای متعدد واردات خودرو حتماً رانت و فساد نهفته است، و در حال حاضر فضای ناآرام پیش روی واردکنندگان قرار گرفته است.
گفته میشود فقط یک نمونه بسته بودن موقت ثبتارش باعث زیان دیدن ۸۰۰ میلیاردی واردکنندگان خودرو شده است. درحالیکه در همین زمان تعدادی از واردکنندگان متخلف، سود کلانی را نصیب خود نمودند.
دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز از تخلفی پرده برداشت که برخی متخلفان سامانه ثبت سفارش با همکاری واردکنندگان انجام میدهند به این معنا که به برخی اعضای انجمن واردکنندگان خودرو پیشنهاد دادهاند تا به ازای ۵ تا ۱۰ میلیون تومان وجه نقد، تمام مراحل ثبت سفارش واردات خودرو را در زمان ممنوعیت انجام دهند که بر این اساس ۱۹ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که فرآیند واردات آنها غیرقانونی بوده است.
دادفر تصریح کرد:
اگر بهطور متوسط برای ۱۸ تا ۱۹ میلیون دستگاه خودرو که به صورت غیرقانونی وارد کشور شدهاند، ۱۰ میلیون تومان به افراد متخلف پرداخت شده باشد بهطورقطع هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان ظرف مدت شش ماه به جیب عدهای از واردکنندگان رفته است که باید با آن به صورت قانونی برخورد شود.
در موضوع بعدی به تعرفه واردات خودروهای هیبریدی میپردازیم. بعد از گافهای مسئولان دولتی رده بالا در توجیه افزایش نجومی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و با فشار رسانهها، دیوان عدالت اداری وارد میدان شد و مصوبه دولت را برای افزایش تعرفه واردات همه خودروها باطل اعلام کرد. دستوری که توسط دولت پذیرفته نشد و البته سرانجام دولت یک مصوبه عجیب و البته ناکافی دیگر را جایگزین آن کرد. به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در نهایت تعرفه واردات این خودروها بین ۵ تا ۲۰ درصد تعیین شد. تعرفه پلکانی برای خودروهای هیبریدی درواقع به معنی کاهش یا برگشت تعرفه خودروهای الکتریکی و پلاگین است و تعرفه هیبریدیهای واقعی همچنان بالا خواهد بود. انتظار میرود دولت برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، علاوه بر حذف تعرفهها، همانند سایر کشورها بستههای تشویقی نیز برای چنین خودروهایی درنظر بگیرد.
استانداردهای جدید ۸۵ گانه خودرو نیز که با مخالفت خودروسازان داخلی همراه شده بود با حمایت وزیر صنعت از سال آینده اجرایی خواهد شد. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در گام اول استانداردهای ۵۲ گانه بازنگری شد تا کاملاً منطبق بر استانداردهای روز اروپا باشد و استانداردهای جدید نیز از اول دیماه ۹۶، اول تیر ۹۷ و اول دی ماه ۹۷ اجباری خواهد شد که پس از آن بازرسیها بر اساس استانداردهای جدید صورت خواهد گرفت. نیره پیروزبخت گفت:
از این تاریخ بازرسیها بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه جدید آغاز میشود و طبق تفاهم صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت زمانی را برای اجرایی شدن استانداردهای جدید در نظر میگیریم تا از یکم دیماه ۹۷ که بازرسیها آغاز میشود، خودروها بتوانند استانداردهای مربوطه را پاس کنند.
آخرین خبر هم مربوط به تحویل سایت بن رو به رنو است و درعوض گفته میشود سایپا انحصار تولید رنو کویید را دریافت نموده است. این خودرو که قبلاً اعلام شده قیمتی زیر ۳۰ میلیونی دارد میتواند گزینهای برای جانشینی پراید باشد.
بهنام
۲۴ اسفند ۱۳۹۶خدا بخیر کنه !
سایپا انحصار تولید رنو کویید را دریافت نموده است
این یعنی از وقتی تولید بشه به صورت تضمینی تا چهل سال دیگه تولید میشه
کوروش
۲۴ اسفند ۱۳۹۶اگه صحبت های مدیر عاملش رو گوش داده بودید دوست داشتید با شاتگان بزنید تو مغز بی ارزشش فقط تو صحبت هاش نگفت مردم بی جا می کنند محصولات ما رو نخرند!!!
محمد
۲۴ اسفند ۱۳۹۶««تجربه دیگر نیز گروه بهمن است که واردات خودروهای جدید و پرطرفدار مزدا را با انحصار خود مسدود نموده است.»»
.
آخ که نمک بر زخممان میپاشید
ایکاش اقلا خود مزدا نمایندشو عوض میکرد
.
.
.
.
.
درمورد امتیاز رنو کویید به سایپا هم :
.
مطمئن باشید قیمتش ۱۰-۲۰ میلیون گرانتر از کوییک خواهد بود
تا محصول خود سایپا بهتر بفروشه
ایکاش امتیاز اونو هم به ایرانخودرو داده بودند
تا رقابتی باشه واسه قیمت این ۲ نه انحصاری
و رقابت در افزایش قیمت انحصاری
فرامرز
۲۵ اسفند ۱۳۹۶نباید انتظار داشت که مزدا از این رویکرد گروه بهمن بدش بیاد چون با ادامه تولید لوازم یدکی نسل های قبل میتونه خدمات پس از فروشش تو کشورهای درجه ۱ جهان رو در سطح بالایی نگه داره و به لطف گروه بهمن نگران فروش نرفتن این قطعات نباشه
پارسا
۲۴ اسفند ۱۳۹۶از کلمه اول تا کلمه آخر خبر فقط توضیح میزان بدبختی ایرانی جماعت بود -__-
یعنی ملت از این بدبخت تر نداشتیم
چه شکلی انقدرررر رانت و فساد آخه؟؟
طبق آمار 52درصد تلفات رانندگی واسه پراید و پژو میشه
چه شکلی جون این همه آدم هیچ اهمیتی واسشون نداره؟؟؟؟؟؟
Wrx
۲۴ اسفند ۱۳۹۶میدونی چرا جون هیچ کدوم از این مردم برای بالا دستیها ارزشی نداره چون :
اون بالا دستیا هیچ وقت سوار پراید و پژو نمیشن که حداقل یک بار احساس نا امنی کنن نه خودشون سوار میشن نه خانوادشون و این بحث در تمام مسائل این کشور حاکمه
وقتی همیشه بهترین چیزارو داشته باشی هیچ وقت فکر نمیکنی که اصن چیز بدی هم وجود داره
پرسپولیس
۲۴ اسفند ۱۳۹۶خبربدبختی خیلی هم تازه نبوداین به اصطلاح نمایندگی هاحالا یکه تاز اذیت کردن مشتری میشوند پول وسرمایه اولیه و راه اندازشان که پول مشتری که ماههامنتظرندبعدهم اصلا بی خیال خبرهای خودرو که سالی سیصددفعه دگرگون میشه فکرکنید یک ایرانی ازابتدای سال تاپایان سال درچه پستی وبلندی یک خودرو هستند که درکشورهای دیگه سالهاست چه بامونتاژ چه باتولید چه باواردات ثبات دارند این حق مصرف کننده ایرانی نیست این همه سرگردانی وسردرگمی و.. ……..!!!
Omid622
۲۴ اسفند ۱۳۹۶چه فایده دلار رو اینقده کشیدن بالا حتی امثال تویوتا و بقیه شرکتهای بزرگ خودرویی بیان ایران و محصولاتشون رو مونتاژ هم کنن بازم اکثر مردم جامعه توان خریدنش رو ندارن روز به روز وضعیت زندگی داره سختر میشه
NAVID۰۰۹۸
۲۴ اسفند ۱۳۹۶زندگی و کار کردن در ایران لباس رزم میخواد.
یعنی کاری دارن میکنن کارِستون .
اگر قبلاً به اسم کومونیست بودیم ، حالا دیگه عَلَنی شدیم کومونیست.
فقط فرق کشور کومونیستی کوبا اینه که مردم تمام مواد مورد نیاز زندگیشونو ماهانه از دولت دریافت میکن . مثل(( خانه دولتی برای همه . کبریت? . سیگار? .خوراکی و……))
ولی اینجا باید گلادیاتور باشی که زدگیتو بتونی بگذرونی با این شرایط
البته فرقون هم نیاز میشه برای حمل پول و خرید کالا . آخه چیزی نمونده رکورد زیمباوه و ونزوئلا رو بزنیم در بی ارزشی پوله کشور و حمل پول با فرقون.
اینقدر قِر اومدن تو اقتصاد و تجارت کشور که کارخونه های خصوصی یا بستن و رفتن یا با حداقل ناچیز نیرو دارن روزای آخرشونو میگذرونند.
دیگه دخل با خرج نمیخونه.
یعنی تولید نمیتونه دووم بیاره مگر با رانت بانکی و دولتی
همچیز از سال ۹۰ به بعد عوض شد . یعنی همین ۶ سال پیش که انگار ۶۰ ساله پیش بوده.زمانی که ۱۰ عدد نون تافتون میگرفتی ۱۵۰ یِتومنی.
زمانی که پرای بود ۷/۸۰۰.
زمانی که تویوتا لندکروزر بود ۹۵ میلیون.
امنیت اقتصادی بسیار مهمتر از اقتصاد مقاومتی هست که برای بعضی آقایون تعریف نشده.اَگرم شده حتماً بد تعریف شده.
یعنی شما اگه جرئت سرمایه گذاری نداشته باشی پس چطور اشتغال زایی کنی و تولید داخل (( اقتصاد مقاومتی)) داشته باشی.
اصلا فکرت دیگه سمت سرمایه گذاری نمیره .
همه میشن دلال . که دیدین تولید کننده های ۵۰ ساله هم شدن دلال(( شرکتهای قطعه سازی و خودروسازی ، لوازم خانگی و ….))
ما نیاز شدید به سرمایه گذاری و تکنولوژی خارجی برای تاسیس کارخانه و اشتغالزایی در تمام زمینه هایی که پتانسیل تولیدشو در داخل داریم ، داریم . ولی با این قانونهای یک شبه و هرروزه که فردا یا بیچارت میکنه یا میلیاردرت میکنه (( ۹۹% بچاره میشن که ۱% میلیارد بشه)) ، نه اینکه کسی میاد ، بلکه اونی هم که بتونه میزاره میره و این یعنی فرار دارایی ها که بچسبونید تنگ فرار مغزها.
فقط تورو خدا بدونید ایران پتانسیلهایی داره که تمام دنیا حصرت داشتنشو دارن ولی شما با بیسوادیتون دارین به مخروبه تبدیلش میکنید.
کشوری با نیروی کار جوان ،قوم ها و فرهنگهای متفاوت به همراه تمام شرایط آب و هوایی و معادن فراوان ، کشاورزی و در مسیری لوجستیکی((زمینی ، هوایی ، آبی))و….که در دنیا کم نظیره .
توروبخدا این کشور عزیز را دشمن شاد نکید با این تصمیمهای یه شبتون .
فقط میشه زد به بیخیالی . وگرنه خُل میشی از دست این آقایون با این کاراشون
حسن
۲۴ اسفند ۱۳۹۶مساله ی اصلی که نگفتی اینه که ماشین وارداتی گرون باشه و از دسترس عموم مردم دور نگه داشته بشه تا محصولات تولیدی در ایران و چینی ها خوب بفروشن و مردم مجبور به خرید باشن اونم هر روز گرونتر از دیروز. خواص پولدار هم که مهم نیست چقد پول بدن بالا ماشین وارداتی
مساله ی بعدکه میدونی اینه که صنعت خودرو کشور و واردات چینی ها هم در تصرف کارگزاران سازندگی و باند کرمانیهاست.
Landscape
۲۴ اسفند ۱۳۹۶دولت هر جا دخالت کنه وضع بدتر میشه که بهتر نمیشه اینا با این کاراشون وضعیت موجود بدتر می کنند دست بهش نزنند خودش خوب میشه ول کنید
کلا از وقتی که دولت عوض شد هی خبرای خوب می دادن که فلان میشه بسار میشه فقط تنها چیزی که دیدیم بدتر شدن بود من از الآن مطمئنم دوباره یه سری برای همین به اصطلاح اصلاحات نقشه کشیدن تا جیبشون پر کنن من شک ندارم!!!
حسن
۲۴ اسفند ۱۳۹۶مشکل اصلی کشور اینه که سیاسیونی که به قدرت میرسند بعد از یک دوره قدرت نمایی به تجارت رو میارن و الان بعد 40 سال با انباشت هزاران سیاستمدار قدرتمند و مجرب در تجارت که دارای روابط زیاد در دستگاهها هستند و همینطور اشنایی طیف وسیع اقایان با خلل ها و منافذ قانونی و راههای فراره از قانون واردات و گمرک مواجهیم که موجب شده متاسفانه کشور به یک تجارت خانه ی بزرگ تبدیل بشه و هر فردی به هر مسندی تکیه میزنه اولین قدم ورود به عرصه ی وارداته و تولیدهیچ اهمیتی برای دولتمردان نداره که نتیجه ی ان سود هنگفت اقایان نابودی تولید تخته شدن کارخانجات و بیکاری وجولان اشرافیت عده ای قلیل در کشوره.
الف.ی
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ای خدا …
چه اتفاقی برای نماینده ولوو افتاد؟
محمد
۲۵ اسفند ۱۳۹۶حالام که ولوو اومد تو ایران جون بگیره.. با نامردی زدنش… امیدواریم دوباره ولوو را ببینیم.. حالم از این واسطه های کثیف داره به هم میخوره… نمیذارن کسی غیر از خودشون و محصولات مورد نظرشون جون بگیره…!!!
الف.ی
۲۴ اسفند ۱۳۹۶توی شماره نوروزی مجله ماشین چیزی خوندم که واسه یه لحظه واقعا خواستم سرمو بکوبم به دیوار
نوشته بود : ایران بازار تست خودروی چینی شده است
آهنگ علیرضا طلیسچی هم اینجا خیلی صدق میکنه
” آی دل خودم وای- اینا میخوان دورت بزنن ساده ای توام – میان و بعد میرن تو رو هم نگاه نمیکنن – نگاه نمیکنن وای” کاشکی بشه یکی واسه مام از خوشیش دست بکشه
ونوم اف ۵
۲۵ اسفند ۱۳۹۶یه مقاله خوندم نوشته بود صنعت گران چین میگن ما سه نوع کالا تولید میکنیم اولی کالای با کیفیت a هست که مخصوص امریکا و جهان متمدن هست و دومی کالای با کیفیت b که به کشورهایی مثل روسیه و کشورهای عربی صادر میشه و سومی کالای با کیفیت c هست که تجار ایرانی فقط سفارش میدن
hesam
۲۴ اسفند ۱۳۹۶یعنی از این مملکت بی …نداریم ،یه سری آدم های دلسوز آمدن به اسم نمایندگی،نماینده فروش شدن که زمان اولین پیش فروش ماشین ها رو با تعداد کم میدن تو بازار و چون تو بازار تقاضا براش خیلی بیشتر از عرضه هست قیمتش یک شبه تا 60 میلیون گرون میشه…بعد نمایندگی ها سری بعد که می خوان همون ماشین رو پیش فروش کنن بر اساس قیمت بازار که خودش با عرضه کم باعث گرونیش شدن دوباره می فروشن با قیمت گرون تر به این مردم و هیچ کسی هم کاری نداره…تازه اگه نخری می گن: باید فردا گرون تر بخری و یه تعداد هم می خرن.
امیدوارم یه روزی همه چیز درست بشه…چون راه این جهان یکیست و آن راه راستیست.
Mehdi
۲۴ اسفند ۱۳۹۶حالم از ایرانی بودنم بهم میخوره،ایرانی بودنم ن تنها برام افتخار نیست بلکه مایه ی تاسفمم هست.
Parsa
۲۴ اسفند ۱۳۹۶دوستان نخرید به خدا مجبور نیستید بخرید به راحتی میتونین با نخریدن دولت را وادار به کم کردن عوارض کنید ولی حالا شب عید هر چی پول دارید بدید و ماشین را چند برابر قیمت واقعیش بخرید چون ترس تو دلتون میگه گرونمیشه به جهنم که گرون میشه اگر متحد نخرن ان چنان ارزون میشه که به راحتی همه بتونن
کاوه
۲۵ اسفند ۱۳۹۶فقط یه ذره غرور و غیرت میخواد، نخریم، همین، ..
حمید
۲۵ اسفند ۱۳۹۶واقعا نباید بخریم
الف.ی
۲۵ اسفند ۱۳۹۶نخر
مصرف کننده لامصب نخر
بابا نخر
نننننننننننننننننننننننخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخرررررررررررررررررررررررررر
#_نه به قیمت مریخی
علی
۲۵ اسفند ۱۳۹۶داریم پاره میشیم
Zabih
۲۵ اسفند ۱۳۹۶واسه پناهندگی به گواتمالا باید کی رو ببینم؟