این روزها با حال و هوای دیپلماتیکی که تهران پس از توافق به خود گرفته است، بازار خودرو هم منتظر گشایش است و خبرهای خودرویی بهشدت رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده است. عصر امروز خبرگزاری ایسنا به نقل از رویترز خبری منتشر کرد که بسیار جالبتوجه بود. رویترز از قول کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی پژو سیتروئن نوشته است: پژو پیشنهادات جدیدی برای شریک تاریخی خود ایرانخودرو دارد اما انتقادات نسبت به مواضع سخت فرانسه در طول مذاکرات هستهای میان تهران و کشورهای گروه ۱+۵ مانع پیشرفت مذاکرات شده است.
تاوارس گفت: مذاکرات در فضای غیردوستانهای نسبت به فرانسه انجام میشود زیرا نقشی که این کشور در زمان تحریمها داشت، موردانتقاد قرار گرفته است. وی در ادامه افزود: پژو سرگرم مذاکره با سایر شرکای ایرانی (غیر از ایرانخودرو) است. جالبتر اینکه این اتفاق همزمان با حضور لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه در تهران و دعوت رسمی وی از رییسجمهور روحانی برای حضور در فرانسه اتفاق افتاده است. به نظر میرسد فرانسویها میل شدیدی به حضور مجدد در بازار خودرو ایران دارند و پس از خبرهای خرید بخشی از سهام پارسخودرو توسط گروه رنو و پیشنهاد همکاری پژو و ایرانخودرو این خواست رنگ و بوی دیگری گرفته است. اشتیاق و تمایل تلویحی وزیر خارجه فرانسه به حضور مجدداً خودروسازان فرانسوی در ایران در حالی است که خودروسازان متعدد شامل شرکتهای آلمانی، ژاپنی و آمریکایی برای حضور در ایران ابراز تمایل کردهاند. در این شرایط و با توجه به تمایل گسترده خودروسازان بزرگ بینالمللی برای حضور در بازار ایران، دو خودروساز فرانسوی به دنبال پیشی گرفتن از رقبا و بازگشت سریعتر به ایران هستند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمارهای منتشر شده از عملکرد ماهانه خودروسازان نشان میدهد که مصرفکنندگان رضایت آنچنانی از خودروسازان داخلی ندارند. در این شرایط کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگهای خطر برای ایرانخودرو و سایپا به صدا درآمده است؛ بهگونهای که این شرکتها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در مواجهه خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.
در این زمینه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی میگوید:” متأسفانه مدت مدیدی است که ایرانخودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرفکنندگان، عرضه میکنند”. علی خاکساری تصریح میکند:” سیاستگذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرفکنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند”.
از دیگر سو خبرهای بسیاری از بازار خودرو به گوش میرسد که از رکود شدید بازار و امتناع ایرانیان از خرید خودروی نو حکایت دارد. به نظر میرسد انتظارات حاصل از توافق ایران و جامعه جهانی بر سر برنامه اقدام مشترک باعث شده تا مردم با احساس رسیدن روزهای بهتر و قیمتهای ارزانتر از خرید خودرو پرهیز کنند. روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دیروز خود از قول فعالان بازار خودرو نوشت: مشتریان تمایلی برای خرید خودرو ندارند و قیمتهای موجود را بالاتر از توان خود میدانند. به دلیل همین رکود، قیمت بسیاری از خودروهای داخلی در هفته جاری با کاهش قیمت مواجه بوده است. کاهش قیمتی که فعالان بازار علت آن را بیرونقی بازار عنوان میکنند؛ بهطوریکه قیمت برخی خودروها کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی داشته است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، علت رکود موجود در بازار افزایش امید مشتریان به رفع تحریمها و سروسامان گرفتن وضعیت خودروسازی در کشور با مناسب سازی قیمتها است. این امید بهاندازهای در میان مردم رشد کرده است که هیچ قدرت رسانهای دیگری نمیتواند نظر مشتریان را تغییر دهد.
جالبتر از همه اما اظهارات هاشم یکه زارع مدیرعامل ایرانخودرو بوده که جای تأمل دارد. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو جدیداً گفته است: نه تنها اعتقاد ندارم که قیمت خودروهای داخلی کاهش مییابد بلکه اطمینان دارم قیمت خودرو افزایش مییابد. احتمال دارد جریانهایی پشت طرح کاهش قیمت خودرو در بازار باشد و شاید عدهای در بازار غیرواقعی تلقین میکنند که قیمت خودرو به سمت و سویی دیگر میرود. دولت درپی ثبات نرخ ارز است و وقتی ثبات ایجاد شود واحدهای تولیدی بهتدریج فعال میشوند و درپی رونق تولید و اشتغال قدرت خرید افزایش مییابد اما اعتقاد ندارم کاهش قیمتی در حوزه خودروهای داخلی رخ دهد.
از آن سوی آبها خبر میرسد کمپانی آمریکایی شورلت در نظر دارد تا با همکاری شرکت سایک موتور چین سرمایهگذاری بزرگی به میزان ۵ میلیارد دلار را برای طراحی و تولید خودروهای کوچک و خانوادگی انجام دهد. این سرمایهگذاری با هدف حضور در بازارهای نوظهور و ارائه مدلهایی جذاب برای مشتریان مشتاق این دست بازارها انجام میگیرد. شورولت پیشبینی کرده در صورت انجام صحیح برنامهها، از این اقدام سود هنگفتی بهدست آورد. خودروهای حاصل از این پروسه جایگزین مدلهای موجود در بازارهای درحال گسترشی همچون برزیل، چین، هند، مکزیک و سایر بازارهای جهانی میشوند. این برنامه که قرار است تا سال ۲۰۱۶ اجرایی شود پیشبینی نموده تا سالانه بالغ بر دو میلیون دستگاه به ظرفیت تولید جنرال موتورز اضافه نماید. تولید خودرو به شکل منطقهای به شورولت کمک میکند تا در عین کاهش هزینهها، درآمد و سود بیشتری عاید جنرال موتورز نماید.
خبر دیگر اینکه بهزودی نسل جدید خودروی جذاب ولوو V40 در ایالاتمتحده آمریکا عرضه میگردد. این هاچ بک مشهور در نسل جدید خود شاهد تغییرات گستردهای خواهد بود و بهشدت به بازار آمریکا توجه دارد. این خودرو بهاحتمال فراوان برای اواخر ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ به بازار خواهد آمد. در این خصوص الاین ویسر مدیر بازاریابی ولوو در گفتگو با روزنامه تلگراف اظهار داشته است: “ولوو برای کسب سود بیشتر و رقابت با بزرگان بازار باید در کشورهاوبازارهای مختلف محصولاتش را در طیف وسیعی به فروش برساند”. نسل جدید خودروی V40 قرار است بر روی پلاتفورم مشترک با شرکت جیلی که مالک ولووی سوئد است تولید گردد. منابع نزدیک به ولوو از تولید یک کراس آور کامپکت خبر میدهند که طراحی نزدیکی به V40 دارد و فعلاً XC40 نامگذاری شده است. گفته شده ولوو قصد دارد در همه مدلهای خود یک رده هیبریدی ایجاد کند. این منابع خبر دادهاند که V40 بهاحتمال فراوان در گونه هیبریدی از یک موتور دیزلی و یک موتور الکتریکی بهره خواهد برد. گونه پولستار این مدل نیز برای مقابله با آئودی RS3 به خوبی مهیا شده است.
تصویر روز:
ماشين دوست
۱۱ مرداد ۱۳۹۴فرانسه فقط عطر ادکلناش خوبه ، در واقع فرانسه صنعتی نداره ، ماشینایه فرانسویی نمیتونن از فیلترایه ورود به امریکا بگذرن، این همه چیو نشون میده ، ماشین فرانسویی یعنی اصتحلاک ، فقط واسه یدک فروشا خوب شد این چند سال
کره ژاپن المان امریکا ایتالیا سوئد
enzo
۲۰ مرداد ۱۳۹۴نظر شما نشون میده که از کل صنعت خودروسازی فرانسه فقط 405 دهه 80 رو میشناسین.عزیزم فرانسه رو به عنوان مهد صنعت دنیا میشناسن بعد شما میگی فرانسه صنعتی نداره؟؟! شاید توی این یک دهه شرکتی مثل پژو محصول خیره کننده ای نداشته باشه ولی کل صنعت فرانسه مساوی با پژو نیست!همین الان رنو جز سرامدان تکنولوژی توی دنیاست