حضور هیئتهای خارجی در ایران پس از توافق بر هیمنه خواست عمومی برای کاهش قیمت خودروها و افزایش در نوع و کیفیت این کالاها افزوده و حال کار از کار گذشته است. نه گفتاردرمانی مسئولان سودی دارد و نه ادامه راهبردهای تکراری. به نظر میرسد یک حرکت ملی جهت تغییر در شرایط تولید و فروش خودرو در ایران آغاز شده و بهشدت در تلاش است تا تغییراتی اساسی در سازوکار بازار خودروی کشور ایجاد کند.
جالب است که اخیراً گروهی با عنوان «خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته است که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمتها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تأثیر قرار دهد. حال سؤال اینجاست که ریشه شکلگیری چنین کمپینهایی در شبکههای اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟
کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سالهای گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند. سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی دراینباره میگوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چراکه طی سالهای گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشتهاند که سبب شده خشم انباشته شدهای علیه آنان به وجود آید. او میافزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانهها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولیها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند. لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو میگوید: حقیقتاً این انتظار بهجا نیست چراکه در حال حاضر هیچ خودروسازی نمیتواند در رنجهای کنونی بهمانند ایرانخودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئناً اکنون چینیها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.
اقتصادنیوز نیز با بررسی تأثیر کاهش تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی شور نوشت: نرخ رشد اقتصادی کشور در سال جاری یکی از مهمترین دغدغههای سیاستگذاران اقتصادی کشور است و عوامل مؤثر بر افزایش و یا کاهش آن زیر ذرهبین تحلیلگران اقتصادی کشور قرار گرفته است. به گزارش اقتصاد نیوز بر اساس آمارهای منتشر، میزان تولید خودرو در کشور به دلیل کاهش تقاضا کاهش یافته است و با توجه به اینکه خودرو بهعنوان یکی از پیشرانهای رشد اقتصادی بوده، ممکن است کاهش تولید آن بر رشد فصلهای آینده تأثیری منفی بگذارد. اما سیدعلی مدنیزاده، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نگاه دیگری به این موضوع دارد و معتقد است شرایط فعلی تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی تأثیر منفی نخواهد گذاشت. وی معتقد است اکنون هم که تولید خودرو اندکی کمتر شده، اما این میزان تولید به نحوی نیست که بر نرخ رشد اقتصادی کشور تأثیر نامطلوب بگذارد و آن را مجدداً منفی کند. بنابراین شاید بخش خودرو نتواند بهشدت قبل نرخ رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد اما میتواند رشد اندک خود را به بخشهای دیگر هم منتقل کند. بنابراین نرخ رشد خودرو بر نرخ رشد اقتصادی تأثیر منفی نمیگذارد و آن را نزولی نمیکند.
از سوی دیگر روزنامه ایران در شماره تازه خود نوشته است: “ایران و ژاپن آماده همکاریهای نفتی و خودرویی شدند”. این روزنامه در ادامه مینویسد: دیروز ۲۸ شرکت ژاپنی شامل ۱۸ شرکت نفتی و ۱۰ شرکت خودرویی و بانکی نظیر مدیران و نمایندگان ویژه شرکتهای میتسوبیشی، تویوتا، میتسویی، جِی جی سی (JGC)، بانک UFJ میتسوبیشی با مسئولان کشور دیدار و مذاکره کردند و نتیجه این مذاکرات چیزی جز ادامه و گسترش همکاریهای ایران و ژاپن در پساتحریم نبود. بهطوری که وزیر نفت در خاتمه دیدار از مذاکره مفید و سازنده با بیش از ۲۱ شرکت ژاپنی خبر داد و گفت: امیدواریم با لغو تحریمها، آینده خوبی در روابط دو کشور شکل بگیرد.
هیئت ژاپنی که در نخستین روز ورود به تهران (شنبه) با ولیالله سیف رئیسکل بانک مرکزی ایران گفتوگو کرده بود، روز گذشته پس از ملاقات با وزیر نفت ایران به وزارت صنعت رفت تا با محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مذاکره کند. در این دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ظرفیت تولید خودروهای سبک و سنگین کشور تا دو برابر ظرف ۱۰ سال آینده خبر داد و گفت: ایران و ژاپن میتوانند در صنایع خودروسازی همکاری نزدیکی داشته باشند. نعمتزاده در دیدار معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اظهار کرد: ایران و ژاپن در گذشته همکاریهای بسیار استراتژیک و بلندمدتی داشتهاند که به نظر میرسد تداوم این همکاریها در دوره جدید نیز باید پیگیری شود.
گرچه مدل جولیا نخستین محصول از گسترهی محصولاتی است که قرار است آلفا را بهعنوان یک خودروساز جهانی معرفی کند اما اخباری از کمپانی فیات درز نموده که از ارائه قریب الوقوع یک کراساوور لوکس جهت رقابت با محصولاتی همچون بی ام و X1، آئودی Q5 و مرسدس بنز GLC خبر میدهد. گفته شده معماری فنی این مدل بر اساس مدل جولیا و با اتکا به یک سیستم دیفرانسیل RWD/AWD پایهگذاری میشود. این مدل که قرار است تا اواسط ۲۰۱۶ به بازار معرفی گردد از طراحی جدید آلفا سود میبرد و چهرهای نزدیک به مدل جولیا دارد.
خبرهای منتشر شده از تلاش برند اینفینیتی برای تغییرات گسترده در محصولاتش خبر میدهد. بر طبق این اخبار اینفینیتی قصد دارد تا با توجه به برنامهریزی های از پیش تعیین شده در گسترهای از محصولاتش تغییرات عمده ای ایجاد کند و با بازنشست نمودن برخی از مدلها، ردههای جدیدی از محصولاتش را که دارای طراحی نوین و تکنولوژی پیشرفته هستند به بازار معرفی کند. یکی از این تغییرات جایگزین شدن کامپکت جدید Q30 با مدل Q40 است. برمبنای برنامهریزی شرکت اینفینیتی، مدل Q30 قرار است در نمایشگاه خودرو فرانکفورت عرضه شود و تا ابتدای ۲۰۱۶ به لیست فروش شرکت اضافه شود. همچنین پس از ارائه این مدل، یک کراس اوور اسپرت نیز با نام QX30 که بر مبنای Q30 ساخته شده، عرضه میگردد. بهروزرسانی سدان Q50 در سال ۲۰۱۶، عرضه کوپه اسپرت Q60 و ارائه نسل جدید QX60 نیز آر دیگر برنامههای این برند لوکس و اسپرت است.
هوندا موتور اعلام کرده است که ۸۰ درصد از تعداد ۸۶۰۰ دستگاه رودستر S660 که در ژاپن به فروش رسانده است را افرادی با سن بالاتر از ۴۰ سال خریداری کردهاند. هوندا پیشبینی کرده بود مدل S660 با اقبال گستردهای از سوی جوانان ژاپنی مواجه شود.
محسن آبادان
۲۰ مرداد ۱۳۹۴اگر واقعا میخواید قیمت واقعی یک خوردرو دستتون بیاید یک سری به مناطق آزاد بزنید با 40 میلیون چند خودرو فول بهتون معرفی کنم؟
تیتر کمپین باید بشه خودرو رابه قیمت واقعی میخوایم
سجاد
۲۱ مرداد ۱۳۹۴در واقع بخشی از مشکل خود دولته!
قیمت در صورتی واقعی خواهد شد که دولت از یک درآمد سرشار چشم پوشی بکنه .
درآمدی که برای هرخودرو ، بیش از سود سازنده است .
یعنی سودی که دولت از ورود خودرو به ایران میبره ، خود کمپانی سازنده نمیبره . . .
Xman
۳۰ مرداد ۱۳۹۴یه دزدی آشکار!!!!!!!!!!!!
محسن آبادان
۲۰ مرداد ۱۳۹۴به امید خدا….
گور تورا میخواند ایرانخودرو و سایپا
Xman
۳۰ مرداد ۱۳۹۴خبرم کن قبرشونو خودم با همین دستام میکنم!!!!!!!!!!!!!
Ali.Q
۲۱ مرداد ۱۳۹۴کاش حداقل اینقدر شرف داشتن واسه عذر خواهی کردن…حرف های زیادی حقشونه، حیف که نمیشه بی پرده گفت…خجالت هم چیز خوبیه وقتی که با وجود آگاهی صد ها میلیون نفر رو عزادار میکنن…بحث این نیست که چرا این آدما باید تو رویا های ما زندگی کنن اینه که چرا ما باید کمکشون کنیم
با آرزوی عدالت برای همه
amir ali
۲۱ مرداد ۱۳۹۴دوست عزیز
جالبه بدونید عذرخواهی که نی کنن هیچ هنوز میگن باید قیمت ها را افزایش هم بدیم . از وقتی هم فهمیدن دولت نمذاره نرخ دلار کاهش داشته باشه تولید ملی و داخلی را بیخیال شدن و میگن ” خودرو 100 درصد به نرخ ارز وابسته است “! اخر هم معلوم نیست این لگن های داخلی-چینی به چی وابسته است؟
امیدوارم این حرکت مردم نتیجه مطلوب داشته باشه تا ثابت بشه همه بازار در کنترل تولید کننده و دلال ها نیست و خریدادن قدرتی بیشتر از تصور بازار دارن.
luis
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ژاپن گزینه خوبی میتونه باشه از نظر اب و هوایی بسیار به ایران میخوره ماشین هاش ولی بعید میدونم شراکتی صورت بگیره.
mohamad
۲۱ مرداد ۱۳۹۴لوئیس جان یک سوال داشتم
موتور برخی از مدل های لکسس توسط یاماها تولید میشه؟؟ من این رو از یکی از دوستان شنیدم تعجب کردم شما اطلاعی نداری؟اگه هست کدوم مدله؟
پیشاپیش ممنون
سارا
۲۱ مرداد ۱۳۹۴یکیش موتور 10 سیلندر LFA بود …
Mohamad
۲۱ مرداد ۱۳۹۴متشکرم از شما
luis
۲۴ مرداد ۱۳۹۴نه عزیزم این یه اشتباه محضه من به دوستمونم گفتم یاماها فقط در قسمت صدای موتور ال اف ای به لکسوس کمک کرده برای اینکه تخصص اصلی یاماها ساز و موسقیه و در موتور سیکلت هم تخصص داره گفته من هم در سایت ویکیپیدیا هم سایت لکسوس و هم سایت یاماها هست میتونید رجوع کنید . فقط در اهنگ موتور و صدای دل نشبن اگزوز هم کاری دارن نه در تولید و طراحی.
رهگذر
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ژاپنی ها از فرانسوی ها هم نامرد ترند چرا که رسما نوکر امریکا هستند این شوخی یا غلو نیست دهه شصت با اینا همکاری داشتیم چه نامردی ها که نکردند این چشم تنگا یا سر همکاری نفتی یادتون رفت؟ البته سن خیلی هاتون اصلا به یان چیزا نمیخوره چرا که مطالعه در باره گذشته نزدیک ندارین متاسفانه
Xman
۳۰ مرداد ۱۳۹۴اگه کشوری میخاد بیاد با ایران همکاری کنه به نظر من آلمان بهترین گزینه ست. نه اینکه کشورای دیگه این صلاحیت رو ندارن نه اینطور نیست! ولی الحق و الا نصاف ماشین های بهتری داره.
سپهر
۲۱ مرداد ۱۳۹۴علاوه بر بی کیفیت بودن زیاد محصولات قیمت بالای اونا هم راهی رو برامون جز نخریدن باقی نمیزاره.خواهش میکنم نخرید تا این خودروسازان درپیت درسی بگیرند.تو این همه سال هرچی خواستن به ما غالب کردن و تازوندن حالا نوبت ما مردمه.اگر همه با هم متحد بشیم میتونیم به هدفمون برسیم.
حسن
۲۱ مرداد ۱۳۹۴“پیشبینیام این است که قیمت خودرو بیش از این نمیتواند کاهش بیابد زیرا طبیعتاً چنین کاهشی به تولید ملی آسیب وارد میکند….. ”
فقط یه سوال :
ینی روت میشه ؟ :)
Xman
۳۰ مرداد ۱۳۹۴سنگ پای قزوین باید بیاد تو روی اینا لونگ بندازه باور کن!!!!
فرهاد
۲۱ مرداد ۱۳۹۴سال ۸۰ ایران خودرو خیلی خوب قدم برداشت
فیس لیفت ۴۰۵ (پرشیا)
۲۰۶
سمند که در زمان خودش خوب بود
خدایی برای اون سال ها ماشین های خوبی بودن
ولی بعد ۱۵ سال تنها کاری که کردن موتور پارس رو عوض کردن
چراغ و داشبورد ۴۰۵ رو عوض کردن
سیم کشی برق ۲۰۶ رو هم عوض کردن
داشت یادم می رفت یه مدت هم بدنه ۲۰۶ پلاس رو به اسم ۲۰۷ فروختن
سمند با یکم تغییر در جلو پنجره شد سورن
۲۰۶ هاچ بک رو صندق دار کردن بعد چراغش رو داغون کردن و رانا اومد بیرون
الانم که یه فاجعه به اسم دنا با دنیایی از مشکلات رو راحی بازار کردن
باید به حال این صنعت گریه کرد
در تمام این سال ها دولت پشت خودرو ساز بوده
مردم هم که مجبور بودن و دستشون به جایی نمی رسید
خداروشکر که هم دل شدن
وقت یه تحول بزرگ شده
وقتشه حرف مردم رو هم گوش کنن
کمپین در دل مردم هستش نه روی نت که ببان با حرفاشون خرابش کنن
به امید روزی که دولت به مردم خدمت کنه
adel
۲۱ مرداد ۱۳۹۴به نظرم اینها بعد سال 90 به بعد هیچ کاری نکردن ، حتی کارهایی که کردن فقط به خاطر کاهش هزینه و سود بیشتر خودشون بوده
جهت اطلاع دوستان عرض می کنم ….مثلا همون 206 که شما گفتین ، تمام سیم کشی هاش رو عوض کردن سیستم کامپیوتر مرکزیش رو بخاطر سیم کشی های خودشون تغییر دادن ، مثلا توی 206 های مدل 90 به قبل شما با یه هزینه ی 80-100تومن میتونی کروز نصب کنی ولی روی مدل های 90 به بعد باید براش 400 تومن هزینه کنی.
اینها حتی از یه چراغ داشبورد هم گذشتن…
خیلی از سیم کشی های 206 کاهش پیدا کرده که این باعث کاهش نصب آپشن هم میشه
متاسفم برای خودم که این صنعت توی کشورما پسرفت داشته.
آرش
۲۱ مرداد ۱۳۹۴همش دروغه! آهای مردم ایران! پای تصمیمتون مردونه وایستید ببینید چطور به زانو میوفتن این سازندگان ارابههای مرگ!
ما پیروز میشیم. ما خودرو صفر نمی خریم.
amir
۲۱ مرداد ۱۳۹۴دوستان تا میتونین همه جا انتشار بدین و نذارین کسی ماشین صفر بخر انشاالله که پیروزی با ماست.
همیشه یاد ایه قران میوفتم که خداوند میفرماید وای بر کم فروشان
دوستان ایا این مصداق کم فروشی نیست ایا این مصداق ظلم نیست خودمونیم که فقط میتونیم وضع رو تغییر بدیم به هیچ مسول یا مقامی امید نداشته باشید
محمد
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ولی کلا خوب نیست کشور بازار مصرفی اروپایی ها بشه مثل عربا .
به امید اینکه بالاخره این دو شرکت بعد 37 سال به خودشون بیان وبتونند خودشونو بهینه کنند.
این هم به نفع مردمه هم خودشون.
البته شرایط کلا فرق کرده ما 37 ساله تحریم هستیم.شاید اگه شرایط عوض شه .خودروسازی وکلا صنایع یه تکونی بخوره .البته شاید………………………………….
به امید اون روز که اگه بشه چی میشه.
مثلا فرض کن سال 2020 :ایران خودرو توانست با پشت سر گذاشتن گروه فولکس واگن بزرگترین خودرو ساز جهان بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یا ایران خودرو ثروتمند ترین خودرو ساز جهان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خودم خندم گرفت……….
کلا دلمون خیلی خوشه……………
محمد
۲۶ مرداد ۱۳۹۴سلام
تحریم کدومه عزیز من ,خودشون اومدن تو تلوزیون گفتن مشکل ما تحریم نیست و از چیز دیگست , و الا الان دلار باید پایین تر میومد نه بالاتر . قیمت خودرو رو هم که میبینی اومده پایین بخواطر فصل فروششونه و همچنین استقبال کم مردم , والا همین دوزار هم پایین نمییومد .
مروت
۲۷ مرداد ۱۳۹۴کلاً مشکل از جیبهای گشادی است که هرگز پر نمیشود و هر چه در آن میریزند گویا جادار تر هم میشود. و البته آنچه در این وادی به حساب نیاید جان و مال ملتی است که گویی به دیده بندگانی نگریسته میشوند که نقش بردگان مدرن را بازی میکنند. قیمت اجناس در ایران چند برابر قیمت واقعی، دستمزد در ایران فقط کسر کوچکی از دستمزد واقعی (مقایسه قیمتها و دستمزدها به سادگی با یک سرچ ساده در ایران و نقاط دیگر جهان قابل مقایسه است). البته منظور برخی کشورهای فقیر دنیا نیستند بلکه کشورهای همتراز در منطقه و اروپا و آسیا مد نظر هستند. جانم فدای ایران
محمد
۲۱ مرداد ۱۳۹۴این دو شرکت خودرو ساز مشکلات حاد زیادی دارند وتا خصوصی نشن همینه که هست.
مثلا ایران خودرو 3000نفر مازاد بر نیازش کارگر وکارمند داره.میدونین چرا چون مثلا یک مسول رده بالا نامه میزنه میگه حتما باید مثلا این 10 نفر استخدام شند.
میدونین این 3000 نفر سالیانه چه هزینه ای دارند.
یا سال 84 را که یادتون هست 405 اتیش میگرفت .بعدا اعلام شد مشکل از شلنگ سوخت رسانی بوده ولی سوال اینجاست مگه موتور سمند وپرشیا با 405 یکی نیست پس چرا اونا اتیش نمی گرفتند؟چون می خواستند مدیر عامل وقت را اصتلاحا کله پا کنند.و405 بهترین گذینه بود.چون محیط نگه داری 405 روباز بود ولی سمند وپارس در سلول های سربسته نگداری می شدند تا برسند دست مشتری.
سارا
۲۱ مرداد ۱۳۹۴جهت اطلاع شما این شرکت ها فقط 30 درصد دولتی هستن
نوید جهرمی
۲۱ مرداد ۱۳۹۴سارا خانم اسماً شاید 30 درصد باشه اما رسماً دولت 100 درصد یه چیزی هم بیشتر توشون دخالت میکنه.
به علاوه وقتی نگا میکنی ب سهام داراش همش خودشونیا هستن.
یا من اشتباه فهمیدم یا اینا خصوصی نیستن.
معنی خصوصی سازی تو ایران ی چیز دیگس و سهام شرکت رو ب جای مردم میدن ب رده بالاهای مدیریتی خودشون و آقازاده ها .
محمد
۲۲ مرداد ۱۳۹۴ایران خودرو که 51_49 یعنی 51 درصد سهامی عام و49 درصد خصوصی.میگی نه در کاپوت ماشینتو بالا بزن روی پلاک شاسی نوشته ایران خودرو سهامی عام.
چون سهام بالای 50 درصد داره سهامی عام محسوب میشه.
تازه بخش خصوصیش هم بیشتر به نام مسولین واقازاده هاشونه.وفقط 21 درصدش در تالار بورس معامله میشه.
sunmartin
۲۱ مرداد ۱۳۹۴اوضاع تفاوتی پیدا نمیکنه همینه که هست فقط باید ملت نخرن من و شما نخریم این صبر و انتظار شاید سرانجام نتیجه بده در تمام دنیا سال به سال و ماهیانه کیفیت خودرو ها بالاتر میره و استایل خودروها با فیس لیفت مینور و ماژور تغییر میکنه اما در این تافته جدا بافته نتنها کیفیت بالاتر نمیره بلکه با کاهش کیفیت قیمت ها بالاتر میرن و این اصلا قابل قبول نیست
تحریم خودرو ایرانی تا موقعی ک ورشکسته شوند
۲۱ مرداد ۱۳۹۴عالیه همینطور ادامه بدیم عالیه در کارخونه جفتشونه تخته میکنیم..بخدا من میخاستم پرشیا صفر بگیرم نگرفتم بخدا قسم نگرفتم رفتم یه مدل92 گرفتم هیچ فرقیم با صفر نداره..هموطن عزیز من خودمون باید به فکر باشیم…خودرو ایرانی رو تا موقعی ک ورشکسته بشن تحریم میکنیم…این همه سال خون این مردم بیچاره رو کشیدید کافیه دگ بسه حالا نوبته ماس..جفتشونه ورشکسته میکنیم به امید خدا
نخود آش
۲۱ مرداد ۱۳۹۴تقریبا همه نظراتو خوندم .
حالا سوال اینجاست که اگه همه هم نظر هستیم پس اینا کیا هستن که ماشین صفر میخرن.
یه بار موضوع نخریدن ماشین صفرو مطرح کردم. یکی ازعزیزان فرمودند : خوب با 20 تومن چی بخرم؟؟؟!!! منم جوابی نداشتم. البته برا کسی که خودشو به خواب زده.
حالا کی بود نمیدونم… ولی مهم اینه که الان کجاس؟
یه موضوع دیگه>>>>>> منم مثل شما دوست دارم لااقل اوضاع ماشین خوب بشه ولی این مردمی که میبینم ماشین 500 هزار ناقابل که اررزون بشه با سر شیرجه میرن تو نمایندگی ها برای ثبت نام.
میگی نه نگاه کن.
پناه بر خدا
hass
۲۱ مرداد ۱۳۹۴مطمعنا اگه مردم یه مدت تحمل کنند این خودرو سازا شکست میخورند فقط کاش مردم جدی باشن و نخرن و به اطرافیان بگن تا همهگیر شه.یا ارزون کنن یا کلا جمع کنن
Archi KHAN
۲۱ مرداد ۱۳۹۴هموطنان عزیزسلام
لطفا برگه ای که خودروساز با عنوان:
“سند و فاکتور فروش خودرو”
به شما داده است را ببینید
به عنوان مثال پژو 405 که در تاریخ 14 تیر 93 توسط ایران خودرو به مشتری فروخته شده در ذیل سند و فاکتور فروش آن نوشته اند:
خالص بهای کارخانه:
223،372،297 ریال
عوارض شهرداری:
6،031،052 ریال
مالیات برارزش افزوده:
11،838،732 ریال
بیمه شخص ثالث:
9،567،675 ریال
مبلغ ثابت شماره گذاری:
400،000 ریال
مالیات شماره گذاری:
6،701،169 ریال
هزینه پست:
89،176 ریال
تخفیف برای رندکردن101ریال
جمع کل خالص پرداختی:
258،000،000 ریال
هموطن فهیم وعزیز
لطفا به مبلغ مالیات برارزش افزوده توجه کنید:
11،838،732ریال
طبق تعریف وزارت امور اقتصادی و دارایی:
“مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که با نرخ قانونی به آن بخش از قیمت کالا و خدمات که تفاضل قیمت فروش و قیمت تمام شده است یعنی “سود” است تعلق میگیرد”
پس:
1- طبق اصول حسابداری:
“ارزش افزوده = سود”
2- طبق مصوبه مجلس محترم نرخ مالیات بر ارزش افزوده درسال 93 برابر با 8 % می باشد.
لطفا محاسبه کنید:
8 % چه عددی میشود 11،838،732 ریال؟ (یعنی ارزش افزوده ای که در فاکتور است)
11،838،732 * 100 = 8 * X
X = 147,948,150
با یک تناسب ساده که محاسبه کنیم آن عدد 147,984,150 ریال میشود
و در واقع مبلغ 147،984،150 ریال همان “ارزش افزوده یا سود” یکدستگاه پژو 405 است که در فاکتور، مالیات برارزش افزوده آن را 11،838،732 ریال درج کرده اند.
پس تا اینجا داریم :
147،948،150 = سود
و اگر مبلغ ارزش افزوده “سود” یعنی 147،984،150 ریال را از خالص بهای کارخانه مندرج در فاکتور ،یعنی
223،372،297 ریال کسر کنیم قیمت تمام شده یکدستگاه پژو 405 فروخته شده است.
یعنی
بهای تمام شده = سود – بهای کارخانه
پس :
223،372،297
147،948،150 –
75،388،147 =
پس نهایتا داریم :
⛔️75،388،147 = بهای تمام شده پژو 405⛔️
دقت کنید قیمت تمام شده یکدستگاه پژو 405 برای خودروساز، بر اساس اطلاعاتی که خودشان در فاکتور فروش درج کرده اند 75،388،147 ریال است که آنها آن را 258،000،000 ریال میفروشند!!!
⬅️ کدام قانون به مالکان ایران خودرو اجازه داده کالایی را که هزینه واقعی تولیدآن 75،388،147 ریال است با سیاه نمایی اقتصادی در کشور به قیمت تمام شده 223،372،297 ریال یعنی با نرخ سود بیش از 196 % به مشتری میفروشن
مدیر عامل شرکت ایران خودرو روز چهارشنبه مورخ 14 مرداد 94 جلسه ای فوق العاده با نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت و شورای عالی فضای مجازی برگزار کرد.
تقاضای مدیر عامل ایران خودرو جلوگیری و مقابله با پیام ها و شکل گیری اتحاد ضد منافع شرکت ایران خودرو بوده است. مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرده در صورتی که روند کاهش خرید اتومبیل ادامه پیدا کند قادر به پرداخت سهم دولت که به رقم فروش هر اتومبیل اضافه می کند را ندارد و چاره ای به جز کاهش جدی نرخ تولیدات ایران خودرو را ندارد و یا مجبور به تعطیل کردن خطوط تولید خودرو است.
.
.
.
.
.
.
گویا صدای انقلاب ضد خرید اتومبیل به گوش مدیران خودروساز رسیده است.
این پیام را منتشر کنید.
solat
۲۱ مرداد ۱۳۹۴انشالا به امید خدا بزودی درب هر دو شرکت لگن ساز تخته بشه
امیر
۲۴ مرداد ۱۳۹۴هموطن عزیز سلام،
این روزها در هر شبکه اجتماعی که باشید روزانه با پیامهای جور واجوری روبرو می شوید که بعضا هیچ گونه مبنای منطقی و علمی ندارند؛ ولی با این حال، به سرعت دست به دست می چرخند و در عرض چند ساعت و گاهی چند دقیقه فراگیر می شوند و موجی از احساسات را در گروه بزرگی از خوانندگان بر می انگیزند.
چند روز گذشته یکی از این پیامها به دستم رسید که از قضا ارتباط کاملی با زمینه حرفه ای و تخصصی ام داشت. وقتی از روی کنجکاوی آن را به دقت خواندم دیدم که قضاوت ها و صغری و کبری چیدن های نادرست گاهی چقدر می تواند برای خواننده غیر متخصص گمراه کننده باشد.
موضوع صحبتم درباره پیامی است که با موضوع «محاسبه بهای تمام شده خودرو پژو 405 از روی مبلغ مالیات بر ارزش افزوده مندرج در سند و فاکتور فروش خودرو» ظرف چند روز گذشته در شبکه های اجتماعی به سرعت فراگیر شد. اگر آن پیام را خوانده اید و دوست دارید بدانید واقعیت چیست ادامه این پیام را نیز با حوصله بخوانید.
بیایید قدم به قدم از روی متن همان پیام جلو برویم؛
نویسنده پیام اظهارات خود را بر مبنای اطلاعات مندرج در سند و فاکتور فروش یک دستگاه خودرو پژو 405 که ظاهرا در تاریخ 14 تیر 1393 توسط ایران خودرو صادر شده است بیان می کند. ما هم فرض می کنیم آن اطلاعات (به شرح زیر) درست هستند:
خالص بهای کارخانه: 223.372.297 ریال
عوارض شهرداری: 6.031.052 ریال
مالیات بر ارزش افزوده: 11.838.732 ریال
بیمه شخص ثالث: 9.567.675 ریال
مبلغ ثابت شماره گذاری: 400.000 ریال
مالیات شماره گذاری: 6.107.169 ریال
هزینه پست: 89.176 ریال
تخفیف برای رندکردن: 101ریال
جمع کل خالص پرداختی: 258.000.000 ریال
نویسنده پیام در همان آغاز استدلال خود می گوید:
«طبق تعریف وزارت امور اقتصادی و دارایی مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که با نرخ قانونی به آن بخش از قیمت کالا و خدمات که تفاضل قیمت فروش و قیمت تمام شده است یعنی “سود” است تعلق میگیرد»
این نخستین و مهمترین اطلاعات نادرستی است که این پیام به خواننده می دهد. چون طبق ماده (14) قانون مالیات بر ارزش افزوده (مصوب 17 اردیبهشت 1387): «مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب خواهد بود.»
بنابراین، بر خلاف ادعای نویسنده پیام، مالیات بر ارزش افزوده اساسا هیچ ارتباطی به سود فروش (تفاضل قیمت فروش و قیمت تمام شده) ندارد و مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده فقط و فقط «قیمت فروش» است (و نه سود فروش).
حالا ادامه پیام را می خوانیم؛
نویسنده در ادامه پیام، روند استدلال نادرست خود را پی می گیرد و با استناد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1393 (8 درصد) از خواننده می پرسد: «8 درصد چه عددی می شود 11.838.732 ریال؟»
و حکیمانه پاسخ می دهد:
«با یک تناسب ساده که محاسبه کنیم آن عدد 147,984,150 ریال میشود»
و در ادامه می گوید:
«در واقع مبلغ 147,984,150 ریال همان “ارزش افزوده یا سود” یکدستگاه پژو 405 است که در فاکتور، مالیات برارزش افزوده آن را 11.838.732 ریال درج کرده اند.»
و در پایان، بر مبنای این سود محاسباتی نادرست نتیجه گیری نادرست نهایی را انجام می دهد و بهای تمام شده یک دستگاه پژو 405 را مبلغ 75.388.147 ریال با سود 196 درصدی!! اعلام می کند!!!
و اما واقعیت چیست؟
همان طور که در ابتدا گفتم، مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده چه در ایران و چه در کشورهای دیگر فقط و فقط «قیمت فروش» است (نه سود فروش). در این مورد، قیمت فروش کارخانه 223.372.297 ریال است که 8 درصد آن می شود 17.869.783 ریال. این مبلغ، مجموع دو مبلغ عوارض شهرداری (مبلغ 6.031.052 ریال) و مالیات بر ارزش افزوده (مبلغ 11.838.732 ریال) مندرج در سند و فاکتور فروش خودرو موضوع این پیام است. با توجه به این که نویسنده این پیام از ضوابط مالیات بر ارزش افزوده در ایران اطلاع دقیقی ندارد، نمی داند که از آن 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده معادل 3 درصد سهم شهرداریها (در این مورد، مبلغ 6.031.052 ریال) و 5 درصد (در این مورد، مبلغ 11.838.732 ریال) سهم دولت است.
جان کلام این که، هیچ فردی در هیچ جای دنیا بر مبنای مبلغ مالیات بر ارزش افزوده مندرج در یک فاکتور فروش نمی تواند بهای تمام شده آن کالای فروخته شده را محاسبه کند. چون مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده چه در ایران و چه در کشورهای دیگر فقط و فقط «قیمت فروش» (نه سود فروش!!) است.
محسن قاسمی
دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران
24 مرداد 1394
مروت
۲۷ مرداد ۱۳۹۴با سپاس دوستان عزیز و هموطنان گرامی توجه داشته باشند که یک نهضت اجتماعی بر علیه یک فساد اقتصادی نباید فضا را برای سو استفاده اجانب باز کرده و هدف اصلی را به بیراهه ببرد. دوستان احساسی و جو زده نشوید و هر پیامی را انتشار ندهید. ممنون
123
۲۸ شهریور ۱۳۹۴نه پولش را داریم ونه دلخوش شماییم با ماشین کهنه از رده خارج فرانسوی فعلاً می رانیم تا شما جنس آشغال چینی را به ما نفروشید