ایسنا به نقل از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آورده است که با توجه به تدابیر اندیشیده شده، خروج آمریکا از برجام تأثیری بر همکاریهای خارجی صنعت خودرو از جمله مشارکت با خودروسازان اروپایی نخواهد گذاشت. محسن صالحی نیا اظهار کرد: خودروسازی ما ارتباطی با صنعت خودروی آمریکا نداشت که بخواهد از اقدام این کشور متأثر شود.
وی با بیان اینکه در روابط ما با کشورهای اروپایی نیز مشکلی وجود ندارد خاطرنشان کرد: در این زمینه کشورهای اروپایی تأکید کردهاند که به روابط اقتصادی با ایران ادامه خواهند داد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین هیچ مشکلی در قراردادهای خارجی صنعت خودرو وجود ندارد و این همکاریها ادامه خواهد یافت. وی افزود: در حال حاضر تمام قراردادهای خارجی منعقد شده با خودروسازان خارجی طبق برنامه از پیش تعیین شده در حال انجام است.
گفته میشود پژو سیتروئن در شرایط فعلی بازار ایران را ترک نمیکند. اما همین وضعیت برای سایر برندهای جهانی صدق نخواهد کرد و با توجه به امکان جریمه توسط دولت امریکا، اکثر این شرکتها بلاخره حضور رسمی خود در ایران را معلق خواهند نمود. با این حال این موضوع برای بازار خودروی کشور نگران کننده نیست زیرا در حال حاضر هم منفعت چندانی از نمایندگیهای رسمی نصیب خریداران نمیشود و واردات در شرایط خروج این شرکتها نیز به صورت غیر مستقیم ادامه خواهد داشت.
- خودرو دیگر موتور محرک اقتصاد نیست
دنیای اقتصاد در مطلبی تحلیلی به نقش صنعت خودرو در اقتصاد اشاره کرده و گفته است: نرخ رشد اقتصادی کشور در شرایطی طی سال ۹۳ و با کمک صنعت خودرو مثبت شد که حالا با توجه به بالا رفتن پایه تولید و عدم توسعه بازار باعث شده نقش این صنعت بزرگ در این رشد کمرنگ شده باشد.
بهار سال ۹۳ بود که اقتصاد ایران پس از چند فصل منفی بالاخره مثبت شد و خودروسازی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور یکی از ارکان اصلی این اتفاق مهم لقب گرفت.
اگرچه در بین صنایع موردنظر، ساختمان، غذا و دارو نیز در شد اقتصادی نقش داشتند اما سهم هیچکدام به اندازه خودرو نبود. بر این اساس کل بخش صنعت و معدن با رشدی ۷.۵ درصدی در بهار ۹۳ مواجه شد که خودروسازی با رشد حدوداً ۷۷ درصدی در تیراژ عامل اصلی این اتفاق به شمار میرفت.
اما هرچه گذشت از اثرگذاری این صنعت بر رشد اقتصادی کاسته شد. البته در همان زمان اوج اثرگذاری این صنعت بر رشد اقتصادی نیز کارشناسان تأکید میکردند رفتهرفته از سهم آن کاسته خواهد شد. دلایل کارشناسان مشتمل بر دو موضوع اصلی بالا رفتن عدد پایه تولید در خودروسازی و عدم توسعه پایدار بازار خودرو بود. حالا نیز دقیقاً به همین دلایل سهم خودروسازی در رشد اقتصادی کشور کاهش یافته است.
برای بررسی این دلایل دو زاویه دید مثبت و منفی وجود دارد. دید مثبت اینکه افزایش پایه تولید قطعاً اتفاق خوشایندی بوده که پایههای اشتغال را محکم میکند. اگرچه روند صعودی یاد شده سبب بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی کشور شد اما کمتر کسی امید داشت در ادامه صنعت خودرو بتواند همچنان به عنوان موتور محرک عمل کند. اینجا دقیقاً نکته منفی ماجرا یا همان عدم توسعه پایدار بازار خودرو بود که کارشناسان پیشتر درباره آن هشدار داده بودند.
با کنار هم گذاشتن آمارهای تولید سالهای ۹۰ و ۹۶ در کنار هم متوجه میشویم صنعت خودرو در بهترین حالت توانسته در قالب همان ظرفیت سال ۹۰ محصول تولید کند و این یعنی بخش قابلتوجهی از بازار داخلی اشباع شده است. با این شرایط هر چه از سال ۹۳ گذشت نرخ رشد خودروسازی به دلیل بالا رفتن پایه تولید کم شد. این در حالی است که اگر بازار توسعه مییافت امکان افزایش تیراژ بیشتری وجود دارد؛ اما خودروسازان داخلی توفیق چندانی در توسعه بازار نیافتند که یکی از دلایل آن افزایش قیمت خودرو و در نتیجه کاهش قدرت خرید است.
مسئله دیگری که اجازه توسعه بازار را به خودروسازان نداد عدم بهبود معنادار صادرات بود. سالهاست که کارشناسان نسبت به اشباع بازار داخل و در نتیجه لزوم توسعه بازارهای صادراتی اظهارنظر میکنند با این حال عوامل مختلفی دست به دست هم دادهاند تا خودروسازی ایران همچنان صنعتی صادرات محور نباشد. تردیدی وجود ندارد که اگر خودروسازان داخلی موفق به توسعه بازارهای صادراتی خود میشدند این امکان را مییافتند تا تیراژ را بیشتر بکنند؛ اما نه صادرات خودروسازان بهبودی مستمر داشته و نه توان خرید در بازار خودرو افزایش یافته است بنابراین فعلاً نمیتوان از خودروسازی مانند چهار پیش انتظار داشت موتور محرک رشد اقتصادی کشور باشد.
- هشدار به خریداران سیتروئن C3
خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفته با بیان اینکه داشتن پروانه کسب به هیچ عنوان به معنای مجوز پیشفروش خودرو نیست گفت: مشتریان به هیچ عنوان در پیشفروشهای غیرقانونی شرکت نکنند. سعید موتمنی به پیشفروش خودرو سیتروئن C3 از سوی سیتروئن اشاره و اظهار کرد: فروش این خودرو ۵۰ دقیقهای تمام شد اما متأسفانه هنوز برخی نمایندگیها با انتشار آگهی درصدد فروش آن هستند. وی گفت مجوز پیشفروش خودرو از سوی وزارت صنعت صادر شده و فقط از سوی کسانی که مجوز دارند پیشفروش خودرو صورت میگیرد.
- افتتاح مرکز تست درایو خودروهای رنو و تویوتا در ایران
مرکز تخصصی تست درایو خودروهای رنو و تویوتا با حضور خبرنگاران و مسئولان شرکتهای نگین خودرو و ایرتویا بهصورت رسمی افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی نگین خودرو، این مرکز مدرن و اختصاصی به وسعت ۴۳۰۰ مترمربع و با استانداردهای جهانی رنو و تویوتا امکان تست و تجربه رانندگی را بهصورت رایگان ایجاد کرده است. پیست تست درایو رنو که با حضور معاون کنترل کیفیت رنو فرانسه افتتاح شد در جهت انتخاب آگاهانه مشتریان و با هدف معرفی کیفیت خدمات ارائه شده در کشورهای پیشرفته برای خریداران ایرانی است که با ایجاد تجربه متفاوت برای هر مشتری میتواند شرایط آزمایش خودرو را در محیط امن و حرفهای پیش از خرید برای خریداران فراهم سازد.
متقاضیان میتوانند با ثبتنام در سایت نگین خودرو در این پیست حضور یافته و خودروهای رنو را از نزدیک مورد بررسی و تست قرار دهند. زمان تست درایو برای هر فرد ثبتنام شده ۲۰ دقیقه است. این تست درایو کاملاً رایگان بوده و برای عموم آزاد است.
- پیش فروش مجدد و عجیب پاسات
بعد از اولین مرحله پیش فروش سوال برانگیز خودروهای وارداتی فولکس توسط ماموت در ایران، این بار این شرکت پیش فروش تعداد محدودی پاسات را توسط نمایندگیهای خود انجام داد. روندی که با توجه با فاصله معنیدار قیمت نمایندگی و بازار آزاد و شایعات مربوط به خروج فولکس از بازار ایران، با هجوم و صف مشتریان و دلالان همراه شد. به نظر میرسد برای برچیدن بساط دلالی از بازار خودرو در ابتدا باید میزان عرضه را به تقاضای بازار نزدیک نمود و سپس خود نمایندگیها نیز از حرکتهای مشکوک بازداشته شوند. هنوز معلوم نیست ماموت چه زمانی فولکس گلف GTi را پیش فروش خواهد کرد.
حسین وی
۱ خرداد ۱۳۹۷معلومه که رابطه ما با خودرو سازان قطع نمیشه مگه چین حاضره تا بازار به این خوبیو رها کنه ؟ خودروی اروپایی کجا بود اخه ؟
البته که خروج آمریکا تاثیر نداشته جک شده 130 تومن پورشه ماکان که 500 بود شده 1.200.000.000
خروج امریکا رو خودرو سازای داخلی هم تاثیر داشته چه برسه به اونور =))))
خوردو سازای اروپاییم که بنجولاشونو به اسم لوکس دارن میندازن به ما نیمه لوکساشونم به اسم فوق لوکس پاسات الان حکم فانتوم رو داره واسه ما
ازادی
۱ خرداد ۱۳۹۷gt86 حکم شیرون =)
مزدا
۱ خرداد ۱۳۹۷خدایش این مسولان تو کدوم فضا سیر و سلوک میکنن!!مرد حسابی شرکت های خارجی همه پروژهاشونو متوقف کرده اند یه عده هم از ترس جریمه امریکا رفته اند بعد میگید تحریم ها هیچ تاثیری نداره!!داداش(وزیر صنعت و..)یه کم بیادبین ملت زندگی کن ببین چه وضعی داریم
ازادی
۱ خرداد ۱۳۹۷نمیدونم به جه امیدی تو ایران زنده ایم….
ملت کلا حضرت ایوبو گذاشتن جیب بقلشون
NAVID۰۰۹۸
۱ خرداد ۱۳۹۷میز خبر ، تیتر بزن ، گرونی گرونی گرونتر از همیشه پایدار .
شیرموز بستنی از ۴۰۰۰ شده ۵۰۰۰ چرا ، چون دلار گرون شده و موز با دلار میاد داخل کشور .
جوراب نخی از ۲۰۰۰ تومن شده ۳۵۰۰ تومن .
حالا شما ببین خودرو که ۱۰۰% با دلار میاد چی میخواد بشه .
خودروهای تولید داخل و وارداتی هم نداره ، چون هَمَرو در بَر میگیره .
تجربه سال ۱۳۹۰ میگه خودرو بیش از این جایی برای گرونی داره و شک نکنید قیمتها هفته به هفته برای وارداتیها میشه خاطره ، تا جایی که دیگه واردات ارزش خودشو از دست میده و انگشت شمار برای افراد خاص و خیلی ثروتمند وارد میشه تا از کالای ایرانی حمایت بشه ولی به چه قیمتی .
اصلاً انگاره زندگی در ایران شده قانون جنگل (( نخوری میخورنت )).
فقط اینو میدونم اگر وضع همینجور پیش بره با سیاهی وحشتناک بدی نسبت به همین امروز خراب در حال و روز مردم شاهدیم .
کار از تذکر گذشته .
واقعاً باید یکی یه فکر اساسی بکنه تا بیشتر تو منجلاب فرو نرفتیم .
emad1990
۱ خرداد ۱۳۹۷آقا صالحی نیا حالتو خریدارم
جنست چیه؟ داداش
امیر
۱ خرداد ۱۳۹۷مملکتی که خودر های ۲۵۰۰سی سی به بالا توش ممنوع میشه *** میگه امریکاییا پرمصرف وبی کیفیتن و مسئولاش هیوندا وتویوتا رو لوکس میدونن ومعلوم نیست چرا قیمت خودرو دوبرابر تعرفه ها الان که سه برابره وضع میشه و….مردم ماهم مجبورن داخلی بخرن یاچینی البته چینیم دیگه شده رویا برا خیلیا
datsun
۱ خرداد ۱۳۹۷این وسط پژو و رنو بیشترین سود رو میبرن
با ماشین های دست چندمی پول ملت رو از طریق ایران خودرو و سایپا چپاول میکنن.
بی نام
۱ خرداد ۱۳۹۷اشباع بازار داخل؟شوخی میکنی؟ انگار که امریکا و المانیم که بازارمون اشباع بشه. وضعیت اقتصادی خرابه و خودروها بیش از حد مضخرفه.همین.
بهراد
۱ خرداد ۱۳۹۷سه ماه بهشون مهلت میدن که تخلیه کنن وگرنه یه برگ جریمه میدن دستشون که اون سرش ناپیداس.بازی با ترامپ سرشکستنک دارد، باس برا پدر اوباما و جان کری دعا کنن.
به نظرم خودرو ساز های خارجی با هر کی هم تجارت میکردن نباید با ایرانخودرو و سایپا و خط تولید جاودانه و جادوییشون توافق میکردن.از دیدن مدیر عمله هاشون حالم بهم میخوره بد بخت های زالو صفت.
الانم یه تحریم مونده که قیمت خودرو هارو مثل 88 فضایی بالا ببره. چی شد پراید 7 شد 22 .
لپ تاپ 3.2میلیونی شد 9میلیون. یا روغن موتور 16 تومنی که قبولش نمیکردیم میگفتیم گررونترشو بریز الان شده 80 تومن .با یه تحریم پراید میشه 30 تومن.پرشیا 60 تومن، سراتو آپشنال 135. سانتافه 500 .راوفور 700 دنا 90 تومن سمند 50 و 405 هم 40 .
الان دلار بین 6 و 7 تومنه ، فردا پس فردا میشه 8 تومن با چاشنی تعرفه گمرک و افزایش سود دلال ها که سود قبلی بهشون نمیچسبه هم بزارین روش چه شووود
تا الانش که ککمون
اون موقع هم ککمون نمی گزه
و نخواهد گزید
به جوون آمریکایی بگی تو کشور ما نمیتونی سوار کامارو و موستانگ و بقیه ی ماشین های تولید آمریکا مثل BMW X4 بشی
یا نمی تونی حجم موتور بیشتر از 2500 انتخاب کنی
یا دو برابر قیمت ماشین رو باس به گمرک بدی یا پلاک مناطق آزاد با محدودیت و ردیاب GPS میدن
و بگی ماشین هارو سه ماه دیر تحویل میدن و برای تحویل باید دوندگی کنی و قیمت موعد تحویل رو باید پرداخت کنی یا ثبت نام کنی برا ماشینی که قیمتش مشخص نیس
یا رفته رفته قیمت ماشینای دست دو ثابت میمونه و اکثرا قیمتش افزایش پیدا می کنه
به نظرتون چی جواب میده؟ اصلا تفکرش نسبت به ما چی میشه؟
MjM
۱ خرداد ۱۳۹۷گریه یا خنده؟؟!! حرف یا سکوت!….
علی
۲ خرداد ۱۳۹۷همه حرف حساب زدن. چی بگم؟
Amin
۲ خرداد ۱۳۹۷صنعت نفت به زودی دچار بحران خواهد شد
فقط همینقدر بگم که یه دکل حفاری روسی خیلی قدیمی ایران داره،الان اون رو شروع کردن به بازسازی بلکه بتونند ازش استفاده کنند
A.B
۲ خرداد ۱۳۹۷برسه روزی که باز رنو و پژو و هویندا و کیا و … دستتون بذارن تو حنا باز نتونین تولید کنین قیمتا هم دیگه جوری بشه که با صدتا وامم کسی نتونه یه پراید بخره چهار تا کشوریم که آشغالاتون میفروختین حتی ندازن پا بذارین بعد بیاین بگین تحریمای ظالمانه و با مغز چنانی بخورین زمین که نشه جمعتون کنی