در نشست کمیسیون ایمنی راهها، کاهش ۱۰ کیلومتر بر ساعت برای سرعت مجاز وسایل نقلیه در آزادراهها و بزرگراههای سطح کشور تصویب شد.
محدودیت سرعت مجاز، در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ اعمال میشود. هدف از اجرای این طرح، افزایش ایمنی تردد اعلام شده است. باتوجه به افزایش کیفیت جادههای بزرگراهی در سالهای اخیر، ظاهرا ضعف در ایمنی و تجهیزات فنی خودروها، دلایل تصمیم گیری برای کاهش سرعت مجاز هستند. امسال آمار تصادفات منجر به مرگ، ۱۴ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ بود.
از مصوبهی اخیر میتوان نتیجه گرفت، نهایت سرعت مجاز در اتوبانها که معمولا با عدد ۱۱۰ کیلومتر برساعت برای خودروهای سواری تعیین شده است؛ در ایام نوروز محدود به ۱۰۰ کیلومتر برساعت خواهد بود. باتوجه به خطای دستگاههای اندازهگیری و امکان ثبت جریمه، ظاهرا رانندگان باید نهایت سرعت لحظهای روی پنل پشت فرمان را، محدود به ۹۵ تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت مد نظر قرار دهند. این موضوع برای خودروهای مجهز به کروز کنترل نیز، دارای اهمیت است. تجاوز از سرعت مجاز (تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت)، جریمه ۶۳ هزار تومانی به دنبال دارد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در یکصد و بیست و هفتمین نشست کمیسیون ایمنی راه های کشور گزارش آماری از تصادفات و کشتهشدگان تصادفات در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ ارایه و با توجه به رشد حدود ۱۴ درصد کشتهشدگان تصادفات در این دوره، بر تحلیل دقیق با هدف ریشهیابی چرایی افزایش تصادفات تاکید شد.
شهریار افندیزاده، دبیر کمیسیون ایمنی راهها به خبرنگاران گفت:
با توجه به در پیش بودن پایان سال ۱۴۰۱ و آغاز سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۲، تشکیل ستاد نوروزی برای هرچه ایمن بودن سفرها و تلاش همگانی برای کاهش تصادفات و مدیریت هرچه بهتر ترددها در این ایام تاکید کرد.
اطلاع رسانی مناسب صدا وسیما برای کاهش سرعت و افزایش ایمنی سفرها می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار مهم در کاهش تصادفات و به تبع آن کاهش کشته شدگان ناشی از این تصادفات باشد.
با توجه به زمان اندک باقیمانده تا آغاز سفرهای نوروزی کلیه مدیران کل راه و شهرسازی استانها به عنوان روسای شورای هماهنگی راه و شهرسازی استانها و سایر مدیران کل که اعضای این شورا می باشند؛ بایستی از این ظرفیت بهره برده و در هماهنگی منظم و مستمر با صداو سیما از ظرفیتهای این سازمان برای ارائه راهکارهای افزایش ایمنی و کاهش سرعت رانندگان در سفرهای نوروزی استفاده کنند.
بنا به تاکید وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، ۸۰۰۰ کیلومتر طول از محورهای مواصلاتی مهم کشور و ۲۰۰ نقطه پرتصادف در سطح کشور تا قبل از شروع طرح نوروزی ایمن سازی، آشکارسازی و اصلاح هندسی شود که این موضوع مهم از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و با همکاری همه استانها در حال انجام است.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ اسفند ۱۴۰۱جهت اطلاع دوستان، سرعت مجاز 120 کیلومتر برساعت که در کتاب های آیین نامه هست، مخصوص اتوبانهای خاص با استانداردهای ویژه گذاشته شده و عملا بخش کمی از ایران رو پوشش می ده، نهایت سرعت مجاز در بزرگراه ها، 110 کیلومتر برساعت هست که حتما خودتون با تابلوهای کنار جاده ملاحظه کردین،
با این حساب، نهایت سرعت مجاز برای ایام نوروز در اکثر مسیرهای بین شهری، 100 کیلومتر برساعت خواهد بود و پلیس راهور، از 105 کیلومتر به بالا جریمه خواهد کرد.
زیزیگولو
۲۳ اسفند ۱۴۰۱این کارا فایده ای نداره باید ایمنی جاده ها و خودروها رو ببرن بالا
RENAULT5
۲۳ اسفند ۱۴۰۱والا کارکنان محترم راهنمایی ورانندگی فقط جریمه میکنند راهنمایی ندیدیم ازشون
mahdi-es17
۲۳ اسفند ۱۴۰۱منو یه بار به خاطر سرعت 121 کیلومتر در ساعت نزدیک بود جریمه کنن😐
Amir
۲۳ اسفند ۱۴۰۱منو خود پلیس با سرعت ۹۳ کیلومتر بر ساعت جریمه کرده ماشین رو کروز کنترل بوده ولی خب کیلومتر ماشین خطا داره دیگه بعد منم فک نمیکردم با من باشه از پلیس رد شدم یه جریمه عدم توجه به اخطار پلیس هم ثبت کردن
این سرعت من واقعا برای کسی خطری نداره ولی وانت مخصوصا نیسان ابی یا پیکان وانت تو لاین اخر رانندگی میکنه خطرش بیشتره اون ماشین توانایی با ثبات رانندگی کردن در سرعت بالا رو ندارع ولی میاد لاین اخر و جالبیش اینه که طبق تابلو و ایین نامه هم این کار درست نیس ولی کو پلیسی که توجه کنه
SS
۲۴ اسفند ۱۴۰۱کالیبره سرعت سنج ماشین ها همیشه کمتر از سرعت واقعی هست (معمولا 5 کیلومتر)
مگر اینکه سایز لاستیک رو عوض کرده باشید که باعث خطای سرعت سنج میشه
در غیر اینصورت حتما درخواست کنید که سرعت رو روی دوربین (با پلاک) ببینید
R/T
۲۳ اسفند ۱۴۰۱برای ما رو ۱۲۲ کیلومتر جریمه کردن فقط دو کیلومتر
Amir
۲۳ اسفند ۱۴۰۱جناب اشتری عزیز ، به نظر شما این تصمیم در راستای کاهش تصادفات موثر خواهد بود ؟
برای مثال خودرو ۲۰۷ که یکی از پرمخاطب ترین خودرو های بازاره تقریبا تولیدات شش ماهه بهار و تابستون شون نقص ترمز دارن یا اکثر تولیدات داخل دارای سیستم های کنترل پایداری نیستند یا بخش اعظم تصادفات به نظر من بعلت فرهنگ نادرست رانندگیه ماهاست شما ماشین های تو جاده رو نگاه کنید یه پرشیا ،صندلی سرنشین جلو به اندازه اشپزخونه یه خونه ۱۱۰ متری وسیله اشپزی داره که مبادا راننده توقف کوتاهی داشته باشه صبحونه و ناهار و شام رو تو ماشین بخورن
Magid
۲ فروردین ۱۴۰۲باسلام متاسفانه جاده ها هنوز هم زیرسازی خوبی ندارند بخاطر اینه که با اولین باران و برف آسفالت ترک میخورندو کنده میشوند.اگه جاده ها خوب زیر سازی و جادهای بین شهری عریض تر شوند( ۴تا ۵ و آزادراه ۶تا ۸ باند ) حداقل ۸۰درصد مشکلات تصادفات حل خواهد شد. درحال حاضر مشکل اصلی جاده های غیر استاندار هست.شما اگه جاده استان مرکزی (توره شهرستان اراک تا اول عوارضی سلفچگان رفته باشید آسفالت خوبی ندارد.وقتی عبور میکنید بعدش باید ماشین بره تعمیرگاه. وسلام
محمد
۲۳ اسفند ۱۴۰۱همین ترکیه همسایه ایران تو بزرگراه ۱۴۰ کیلومتر و تو آزاد راه ۱۵۵ کیلومتر با سواری میتونی سرعت بری ، امارات هم هر امارتش قانون خودش رو داره ولی دبی و ابوظبی ۱۴۰ کیلومتره ولی تا ۲۰ کیلومتر بیشتر هم میتونی بری اگه جاده کشش داشته باشه و جریمه نمیشی ، همه دنیا کیفیت جاده و ماشین ها رفته بالا مردم میتونن از زندگی مدرن لذت ببرن ماهم مجبوریم سرعت رو کاهش بدیم!!!!!!! هرچند تو همون ۱۰۰ کیلومتر هم ماشین هامون ارابه مرگه
SS
۲۴ اسفند ۱۴۰۱سخت نگیرید
هدف کاسبی بیشتر هست
بالاخره کسری ها رو باید از یک جا تامین کرد
اگر کسی نگران سلامتی مردم بود همزمان 500 هزار حلبی پیش فروش نمیشد
TESLA
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ما تو ایران ( مخصوصا غرب کشور ) علنا چیزی به اسم جاده نداریم ، خداشاهده جاده های سمت کرمانشاه و کردستان به حدی داغون هستن که یک بار کافی از روشون رد بشی تا جلوبندی ماشین بیاد پایین ، به جای اینکار های بیهوده باید یه فکری به حال این آسفالت های با کیفیت جاده هامون کنن 😒😒😒
امیر
۲۳ اسفند ۱۴۰۱اونا میخوان که کسی اونجا نمونه همه برن شهرهای مرکزی تا تنوع فرهنگی ایران از بین بره خشک شدن دریاچه ارومیه توسعه نیافتگی سیستان و غرب خشک شدن تقریبا تمامی رودهای خوزستان انتقال آب چهار محال به مناطق مرکزی حتی عدم توجه به زلزله زده های خوی و کرمانشاه هم در قالب همین سیاسته
TESLA
۲۳ اسفند ۱۴۰۱والا من همیشه تو جاده ساوه ۱۴۰ تا ، ۱۵۰ تا میرم و هنوز حتی یکبار هم جریمه نشدم ( فقط موقع هایی که نزدیک به دوربین میشم سرعت رو میارم رو ۱۲۵ تا ، توجه داشته باشین دوربین های کنترل سرعت تو جاده ها همیشه ۵ کیلومتر حداقل خطا دارن یعنی مثلا ۱۲۰ تا دقیق بری ، دوربین ۱۱۵ تا سرعتت رو ثبت میکنه )
محمد
۲۳ اسفند ۱۴۰۱با ماشین های اشغال تو جاده های اشغال ۱۴۰ ۱۵۰ میری و افتخار میکنی جریمه نشدی؟ از خودمون شروع کنیم
هادی
۲۳ اسفند ۱۴۰۱تا وقتی امثال ایشون تو جاده هستند همون بهتر که سرعت محدود کنن تو 30 تا هی جریمه کنن میری جاده هراز یهو یه پراید پژو پشت سرت چراغ میزنن 140 میرن دوباره میرن جلو میشن 60 دوباره میاد پشتت همون هی چراغ میزنه خب مثل ادم 100 تا بورو تو که ماشینت راه نمیره
عارف
۲۳ اسفند ۱۴۰۱بجای حل مسئله چرا داستان درست میکنند .کم از جریمه در میارند حالا هی آپشن اضافه میکنند . کسی که تو 110 نتونه ماشین و جمع کنه تو 100 تا هم نمیتونه
نگران
۲۳ اسفند ۱۴۰۱مشکل اینه دچار خود شوماخربینی مزمن هستیم
با پیکان لاستیک صاف با ۱۰۰ تا میندازیم پشت بقیه ماشینا
بعد موقع ترمز که میرسه فقط صدای قفل شدن چرخای جلو میاد و بوم
Hamilton1970
۲۳ اسفند ۱۴۰۱اگه به فکر امنیت مردم هستید چرا ماشین ایمن رو با قیمت مناسب عرضه نمیکنید؟!
این کارها برای امنیت نیست مطمئن باشید. من همین چند روز پیش تو خیابون ولیعصر دیدم که توی ترافیک مأموری که وظیفهش کنترل ترافیک بود وایساده بود که مردم از خط ویژه نرن یه وقت دیپلمات ها ناراحت نشن
مردم تو ترافیک علاف وایساده بودن برای کار همون مامور که مثلاً وظیفه کمک به مردم رو داشت
اینا اگر به فکر ما بودن الان وضعیت این نبود…
حاجی حال یه ایران بده!
۲۳ اسفند ۱۴۰۱خدا رو شکر مسئولین فیلترینگ هنوز به راهنمایی رانندگی نفوذ نکردن! وگرنه به خاطر احتمال تصادفات، همینو هم میبستن تا ایمن باشیم!!!😒😒😂
حسین
۲۳ اسفند ۱۴۰۱سرعت مجاز اتوبوس بین شهری در اروپا ۹۰ کیلومتر هست ، در ایران چقدر باید باشد؟
چقدر هست؟
اسماعیل قصاب
۲۴ اسفند ۱۴۰۱در ایران ۴۰۰ تا ۵۰۰ تا البته اتوبوسای مافوق صوت هم اومده تازگیا ،
حسن
۲۳ اسفند ۱۴۰۱آزادراه یا اتوبان مسیری است که بریدگی برای دور زدن در بین راه و هیچگونه تقاطع همسطحی ندارند. ورود و خروج به آزادراهها محدود بوده و به طور معمول با پرداخت عوارض همراه است.به بیان سادهتر، آزادراه ها راهی بزرگ با پهنای زیاد هستند که میان شهرها ساخته میشوند. سرعت مجاز در آزاد راهها حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت است.
بزرگراهها همه محدودیت 110 تاسرعت دارن که شده 100تا
اما شما در هر صورت و در هر شرایطی خودتون را برا جریمه شدن اماده کنید چون برای یک طرف از نان شب مهمتر جریمه کردن مردمه .
علیرضا
۲۴ اسفند ۱۴۰۱مردم ما هیچ وقت توبه نمیکنن
امروز کل بزرگراه بسته شده بود فقط به خاطر ۴ تا ماشین که اینقدر به هم نزدیک شده بودن که با ترمز اولی قطاری به هم زده بودن
حتی نزدیک عید هم از بی عقلی دست نمیکشیم👎
نکته ای که هست اینه که اغلب یه ماشین مدل پایین داغون بقیه ماشینارو به فنا میده
از ماشینای داغون فاصله بگیرید اینا هیچی برا از دست دادن ندارن😅
Muty
۲۵ اسفند ۱۴۰۱در حادثه آفرین بودن در سرعت های بالا شکی نیست
اما دوستانی که در بالا فرمودن بودن همیشه نگران های جان و سلامتی مردم ؛ به فکر ساخت و واردات خوردروهای ایمن و همچنین کیفیت جاده ها باشند
عرض کنم اصلاح موارد بالا مستلزم صرق هزینه و کوتاه شدن دست مافیاهایی نامرئی است ، ولی راهکار ابداعی شون ( مجبور کردن مردم به کاهش سرعت) نه که بار مالی نداره ! بلکه یه منبع درآمدی نیز هست!!!
ولله همین امشب افسر راهنمایی رانندگی (موتور سوار) چندتا خودروهایی که دوبل پارک کرده بودن در گردش به راست ورودی یه خیابان شلوغ ، به آرامی جریمه هاشون را ثبت کرد و رفت!!!! و علیرغم اینکه راننده ها داخل ماشین بودن حتی یه تذکر نداد که حرکت کنن که راه خلق الله باز بشه و ترافیک آزاد بشه
یعنی همه ملت دچار یه شلختگی بیمار گونه ی اجتماعی شدن بخدا
Magid
۲ فروردین ۱۴۰۲با سلام اول جاده ها زیر سازی و عریض شوند حداقل ۸۰درصد از مشکلات(تصادف) حل میشوند. با جریمه کردن مشکل اصلی که (جاده های غیر استاندارد هستن) چیزی درست نمیشوند. ما هرسال با مسیر (توره اراک تا عوارضی سلفچگان) این مشکل را داریم.که بیشتر تصادفات در این استان هست. که دلیل اصلی کنده شدن آسفالت با اولین بارندگی هستش. که دیدم بخاطر فرار از دست انداز جاده باعث تصادف شدند.
علی
۶ فروردین ۱۴۰۲من اتوبان ساوه تهران رو کلا ۱۲۰ رفتم الان ۴ تا اس ام اس اومده به خاطر سرعت غیر مجاز
خوب اگر اینطور قانونی می زارید برای کسی که تلویزیون نگاه نمی کنه و خبری نداره حداقل باید اول عوارضی ها یه بنر بزنن تا آدم متوجه بشه
مسخرس برای یروز اونم با سرعت ۱۲۰ ۴ بار جریمه بشی
همه چیز این مملکت بهم ریخته
بهزاد
۷ فروردین ۱۴۰۲لااقل توی پلیس راه ها یه بنر میزدین،
گندشون بزنن با این اطلاع رسانیشون،
ماشین رو کروز کنترل بود، با سرعت ۱۰۷ توی اتوبان،
بعد از تموم شدن سفر تا دو روز داره اس ام اس جریمههاش میاد.
احسان
۱۰ فروردین ۱۴۰۲این چه قانون مسخره ایه من خبر نداشتم.با کروز کنترل چهار بار جریمه شدم اصلا قانونی نیست