برای راه رفتن، یخهای انحصار باید آب شوند. راه رفتن ضرورت پیشرفت است و یخبندان انحصار نباید مسیر ما را به سمت قلههای بلند سد کند حتی اگر این یخها سالخورده و قدیمی باشند و پشتشان به سنگ سرد سیاست گرم باشد. از شادیهای بهار یکی همین آب شدن یخها و روییدن سبزهزاران است. ما منتظر رویش جوانههای زندگی هستیم و به آینده امیدواریم چنانکه هر ملت زندهای به آتیه خود نگاهی نیک دارد.
اما در اظهارنظری جالب که میتوان آن را اظهارنظر هفته نامید یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم از اراده دولت برای پایان دادن به دوران انحصار، تولید بیکیفیت و گران خودروی داخلی به وسیله سرمایهگذاران و برندهای مطرح بینالمللی و خودروسازان دولتی و خصوصی داخلی خبر داده است. بنا به گزارش ایسنا، کمالالدین پیرموذن نماینده اصلاحطلب مجلس اظهار کرد: ایجاد رقابت، افزایش کیفیت و صرفهجویی در مصرف سوخت خودروهای داخلی از اهداف ثانویه دولت در صنعت خودرویی کشور است. نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم صنعت خودروسازی کشور را از فاکتورهای مؤثر در رشد اقتصادی کشور دانست و افزود: ایجاد ظرفیتهای شغلی جدید در قالب سرمایهگذاریهای جدید در صنعت خودرویی کشور امکانپذیر است و مدیران صنعتی کشور بهدرستی در حال جذب سرمایههای بلوکه خارجی کشور و ترغیب برندهای مطرح بینالمللی برای سرمایهگذاری در صنعت خودروسازی کشور هستند.
در همین راستا دبیر انجمن قطعهسازان از نهایی شدن توافق ایرانخودرو با فیات و امضا قرارداد جدید رنو با یکی از خودروسازان کشور خبر داد. محمدرضا نجفیمنش به اقتصادنیوز گفت: با اینکه برخی عنوان میکنند که از هیجان حضور خارجیها برای سرمایهگذاری در صنایع کشور کاسته شده، این موضوع در صنعت خودرو صحت ندارد و شرکتهای قدر کماکان آمادگی همکاری با خودروسازان ایران هستند. دبیر انجمن قطعه سازان گفت: روز گذشته رنو با یکی از خودروسازان کشور قرارداد خود را نهایی کرد و فیات نیز با شرکت ایرانخودرو به توافق اولیه رسید که این خود گام بلندی برای توسعه صنعت خودرو کشور به شمار میرود. او افزود: شرکت فولکس هم در حال مذاکره با دو شرکت خصوصی است و با توجه به اینکه علاقهای برای همکاری با خودروسازان دولتی ما ندارد تصمیم گرفته برای تولید محصولات خود با بخش خصوصی کارها را به پیش ببرد. نجفیمنش گفت: حتی فولکس حاضر شده تا برخی قطعات مورد نیاز خود را در ایران به تولید برساند که این نشان از توانایی صنعت قطعهسازی کشور دارد.
اما در حالی که تکاپوی بالایی در میان چند بازیگر اصلی بازار خودروی ایران برای توسعه و گسترش محصولات خود، ارتقا کیفیت و تکنولوژی ساخت خودرو ایجاد شده، شرکت سایپا از ضرورت افزایش قیمت خودرو دفاع کرده و اعلام نموده در پی افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت کارخانهای محصولات سایپا حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش مییابد. به دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت محصولات سایپا بین ۱۳۰تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش مییابد.
سایپا در حالی یکطرفه و بدون مجوز اقدام به افزایش قیمت محصولات قدیمی خود نموده است که کارشناسان مختلف این حرکت و هرگونه افزایش قیمت را در فضای جدید مردود دانستهاند. مثلاً امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این رابطه گفته است: قیمت خودروهای داخلی در سال جاری نباید افزایش یابد چرا با توجه به اجرایی شدن برجام بخشی از هزینههای تولید خودروسازان کاهش یافته است.: درست است که در سال جدید هزینههایی چون مواد اولیه و دستمزد افزایش مییابد اما خودروسازان باید این رشد هزینهها را با افزایش بهرهوری جبران کنند. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: متأسفانه بهرهوری صنعت خودرو در ایران پایین است به همین دلیل قیمت تمام شده تولید خودرو بالا است. وی افزود: با این حال مصرفکنندگان نباید هزینه پایین بودن بهرهوری در صنعت خودرو را بپردازند بلکه این خودروسازان هستند که باید هزینههای خود را کاهش دهند.
نکته جالب اما تلاش وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی است. نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مذاکره با شورای اقتصاد تلاش میکند خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود. نعمتبخش با بیان اینکه قیمتگذاری خودرو باید از شورای رقابت خارج شده و در حاشیه بازار تعیین شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی، تعیین قیمتها در حاشیه بازار باعث افزایش قیمت زیادی نخواهد شد.
این در حالی است که رضا شیوا رییس شورای رقابت با لحنی تند به اظهارنظر نعمت بخش درباره اقدام وزیر صنعت واکنش نشان داده است و گفته است: این روزها مصاحبههایی انجام میشود مبنی بر اینکه قیمتگذاری باید به حاشیه برگردد و قیمت آنجا تعیین شود. در پاسخ به این افراد میگویم که دیگر اقتصاد کشور به سمتی میرود که از اقتصاد دلالی و واسطهگری دور شود. عزم ما بر این است که همه چیز شفاف شود و اجازه داده نخواهد شد که تعدادی انگشتشمار برای خودروهای داخلی قیمتگذاری کنند که تعداد بسیار زیادی از هموطنانمان مصرفکننده آن هستند. رئیس شورای رقابت همچنین گفته است: باید این افراد متوجه باشند که دولت جدید بر مبنای اقتصاد علمی، کارشناسی و تخصصی عمل میکند و به دنبال حاشیه، دلالی و واسطهگری نیست و چنین افرادی باید بساط خود را جمع کنند.
اما یک کارشناس اقتصاد سیاسی از افزایش تولید ۱۵ درصدی انواع خودرو در سال ۹۵ کشور خبر داده و گفته است: خودروسازان کشور در سال جاری حداکثر یک میلیون و یکصد هزار دستگاه انواع خودرو به تولید خواهند رساند چون برای بیش از این تعداد بازاری وجود ندارد.
سعید لیلاز گفته است: به نظر میرسد با توجه به افزایش قدرت خرید مردم، که از طریق رشد اقتصادی پنج درصدی و کاهش تورم در محدوده ۱۰ درصدی، محقق میشود، مردم بتوانند به منظور رفع نیازشان خودرو صفرکیلومتر خریداری کنند. این موضوع سبب خواهد شد تا تولید خودرو در ایران حدود ۱۵ درصد افزایش یابد و به حداکثر یک میلیون و یکصد هزار دستگاه در سال برسد. این کارشناس اقتصاد سیاسی افزود: با توجه به سقف نیاز بازار خودرو ایران به یک میلیون یکصد هزار دستگاه در سال جاری به نظر میرسد هرگونه تلاش برای افزایش تولید خودرو در بالاتر از این سقف، با پر شدن پارکینگها مصادف خواهد شد.
لیلاز همچنین گفته است: شرکای جدید خودروسازان قادر نخواهند بود سقف بازار را تغییر دهند چرا که ورود هر نوع محصول بر اساس قراردادهای جدید با خروج محصولات قدیمی مواجه خواهد شد از این رو نمیتوان گفت که قراردادهای جدید غیر اقتصادی است یا اینکه منجر به پر شدن پارکینگها میشود. لیلاز در خصوص قیمت خودرو در سال ۹۵ گفت: اگر خودروسازان بتوانند با کاهش هزینههای تولید که از محل لغو تحریمها صورت میگیرد، بر قیمتهای کنونی خود اضافه نکنند با فروش راحتتری روبرو میشوند بنابراین کار عاقلانه این است که از هزینههای اضافی خود بکاهند و به اندازه تورم افزایش قیمت داشته باشند که در این صورت بهانهای بهدست نهادهای ناظر بر قیمت نخواهند داد.
خبرهای خارجی را با خبری از شرکت معظم جیپ آغاز میکنیم. مایک منلی مدیرعامل برند جیپ در جدیدترین مصاحبه خود وعده داده است گونه تراکهاوک گراندچروکی تا ابتدای سال ۲۰۱۷ تولید و عرضه خواهد شد.
گرچه عرضه این مدل یک راز مگو نیست و پیشتر از این نیز مدیران جیپ از عرضه این مدل قدرتمند تا جولای ۲۰۱۷ خبر داده بودند با این حال برخی تصاویر جاسوسان صنعتی از آغاز به کار جیپ برای ارائه این مدل و تغییراتی در ظاهر خودروی مذکور حکایت دارد. این مدل در بخش پیشرانه با مدلهایی همچون دوج چلنجر هِلکت و چارجر هِلکت مشترک است، قرار است با یک موتور ۸ سیلندر (v8) هِلکت ۶.۲ لیتری که توانایی تولید ۷۰۷ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتون گشتاور به مشتریان تحویل گردد و بهعنوان بالاترین گونه گراند چروکی حریفان خود را به مبارزه دعوت نماید. این مدل بهمراتب قدرت بیشتری از گراندچروکی SRT با موتور هشت سیلندر هِمی تولید میکند و با نام مستعار “راه شاهین” (Trackhawk) میتواند در زمانی کمتر از ۳.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد که این زمان ۱.۱ ثانیه سریعتر از گونه SRT است. ناگفته نماند که تراکهاوک در نهایت میتواند به سرعت ۲۵۳ کیلومتر در ساعت نیز برسد. با این سطح از توانمندی، این گونه خاص از جیپ بهراحتی با بزرگانی از برندهای برجسته پورشه، بیامو و حتی بنتلی به رقابت بپردازد. درباره فروش و قیمت راه شاهین حرف و حدیث بسیار است گرچه گفته میشود گونه SRT به پایان عمر خود نزدیک میشود اما جیپ قصد دارد هر دو گونه با هم و در یک برنامه مشخص به مشتریان عرضه دارد گرچه گونه “راه شاهین” قیمت بالاتری دارد و در ارزانترین سطح قیمتی معادل ۶۵۴۹۵ دلار را برای خریداران مشتاق خواهد داشت.
هوندا پیشتر کانسپت دی (concept D) را در نمایشگاه خودرو شانگهای معرفی کرده بود و هماکنون وعده داده در نمایشگاه پکن نسخه تولیدی این کانسپت را با نام احتمالی ” UR-V”معرفی مینماید. این محصول که اسیووی اختصاصی هوندا برای بازار چین است، قرار است با پیشرانهای ۲.۴ لیتری و یا یک نمونه ۲ لیتری توربوشارژدار و همچنین یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار به خریداران تحویل گردد. این مدل در رده پایه بهصورت دیفرانسل جلو عرضه میگردد اما در ردههای بالاتر با تجهیزات AWD به خریداران تحویل داده میشود. اکورا نیز که کم و بیش گوشه چشمی به بازار چین دارد قصد دارد اسیووی کوچکی با نام تجاری CDX را در این بازار به خریداران ارائه نماید.
تسلا خودروساز نوظهور آمریکایی نیز خبر داده است میخواهد در یک تأسیسات هستهای قدیمی در فرانسه یک کارخانه مونتاژ محصولات تسلا دایر کند. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا اعلام کرده این اقدام مورد حمایت سگولن رویال وزیر انرژی جنجالی فرانسه است و وی اعلام نموده پس از خاموش کردن راکتور نیروگاه فسنهایم میتوان تأسیسات تسلا را در آنجا راهاندازی کرد. این برنامه البته قطعاً با برخی چالشها از جمله مخالفت سیاستمداران محلی و یا اتحادیههایی که موافق تعطیل شدن کامل این تأسیسات هستند مواجه میگردد. مدیران تسلا و سگولن رویال انتهای ماه جاری جهت مذاکرات دقیقتر در این خصوص در فرانسه با هم دیدار میکنند. در صورت تأسیس این کارخانه در فرانسه، تسلا کمک بزرگی به این کشور جهت تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی مینماید.
احسان آرسنالی
۲۳ فروردین ۱۳۹۵همیشه خبرهای مربوط به ایلان ماسک هیجان انگیز هست . اون از اسپیس ایکس که تونست بالاخره موشکش رو روی سکوی شناور فرود بیاره یا تسلا ۳ که ۳۰۰هزارتا قبل از معرفی فروخت . یا پروژه جابجایی مسافر تو کپسول و خیلی چیزهای دیگه. مطمئن باشید تاثیر گذاری ماسک برجهان حاضر به اندازه اشخاصی مثل گوستاو نیوتن یا انیشتین و جابز و اینجور آدما هست.
Ashkan
۲۳ فروردین ۱۳۹۵ما میریم از فرانسه ماشین میگیریم
فرانسه اجازه تاسیس خط تولید به تسلا میده
علیرضا4225
۲۳ فروردین ۱۳۹۵حال و روز خودرو سازی ایران رو ببینید هر دم از این باغ بری میرسد
HoSeIn
۲۳ فروردین ۱۳۹۵بابا رو که نیس سنگ پا قزوینه بازم ویران خودرو می خواد از یکی از شگفتیاش پرده برداری کنه . x 409 دیگه چه تحفه ایه خدا می دونه . اصن اگه ما نخوایم این دو تا خودرو ساز خودرو ملّی تولید کنن کیو باید ببینیم .
احمد باقری
۲۳ فروردین ۱۳۹۵خبر از پیشرفت خیلی جاها و پیشرفت نکردن بعضی جاها.
moein
۲۳ فروردین ۱۳۹۵از همه پوزش می خوام ولی
***صنعت خودرو سازی ایران
و
فضای پسا برجامی
و
قیمت حامل های انرژی
ببخشید با این جوری نوشتم به نظرم حقیقت بود
احسان(احسان سابق)
۲۳ فروردین ۱۳۹۵دوستان من.همه ما میدونیم در دوران ما ایران همچنان کشوری جهان سومی و همواره در حال دست و پا زدن میمونه.دلسوزی برای این کشور فایده ای نداره.مردم بی خرد در این مملکت قوی هستن و فایده ای نداره منتظر بمونیم درستش کنن.بهتره در جای دیگه از استعدادهامون استفاده کنیم
kevin7360
۲۴ فروردین ۱۳۹۵به نکته خوبی اشاره کردین اما این مردم اونقدرها هم بی خرد نیستن مشکل این مملکت اینه که این مردم به اصطلاح فقط به دنبال منافع خودشون و اطرافیان هستن و منافع بلند مدت مملکت اصلا براشون اهمیت نداره اینها اکثر ا خوانوادهاشون در خارج از کشور اقامت دارن واز پول بی حساب کتابی که اینجا در میاد اونور استفاده میکنند منو شما هم اگه میخوایم به آرزوهامون برسیم باید از اینجا بریم چون اینجا به عمر منو شما درست نخواهد شد
بهنام طیبی
۲۴ فروردین ۱۳۹۵با تسلا موافقم خودرو خوبی
امیرحسین
۲ اردیبهشت ۱۳۹۵نه خدایی با چه روی پراید تولید میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟