دنیای اقتصاد به نقل از فارس نوشت: نبود نظارت دستگاههای مسئول باعث شده قیمت رسمی خودروهای وارداتی در ماههای اخیر به بهانه توقف ثبت سفارش و افزایش تعرفهها تا ۳۶ درصد نیز رشد داشته باشد؛ اما این خودروها با تعرفههای قبلی به کشور وارد شدهاند.
توقف ناگهانی ثبت سفارش خودروهای وارداتی در ماههای پیش به همراه فقدان نظارت دستگاهها در بازار باعث ایجاد هرجومرج در بازار فروش خودروهای خارجی شد و شرکتهای عرضه کننده نیز قیمتها را به دلخواه افزایش دادند. این رشد قیمتها در برخی موارد تا ۳۶ درصد نیز رسید و این در حالی است که خودروهای یاد شده پیش از افزایش تعرفه ها ثبت و وارد شدهاند و رشد تعرفه یا حتی افزایش قیمت دلار نیز روی آنها تأثیر نداشته است. در واقع خودروهای خارجی بر مبنای دستورالعمل و تعرفههای قبلی واردات خودرو، وارد شدهاند.
- چرایی واردات پررنگ خودرو از امارات
دنیای اقتصاد در مطلبی قابلتأمل به بحث واردات خودروهای خارجی و مبدأ آنها پرداخته و آورده است: طبق آمار گمرک در ۹ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۵۶ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده و البته عمده آنها همچنان از امارات وارد کشور شدهاند. آنگونه که گمرک اعلام کرده در مدتزمان یاد شده بیش از ۷۰ درصد واردات از امارات بوده و بعد از آن نیز کشورهای کره جنوبی، فرانسه، چین، ترکیه و آلمان قرار دارند.
اینکه امارات همچنان اولین کشور مبدأ واردات خودرو به کشور است این سؤال را ایجاد میکند که چطور با وجود الزام واردات از نمایندگی رسمی، امارات همچنان در صدر قرار دارد. پس از برجام تغییراتی در دستورالعمل واردات خودرو به کشور اعمال شد به گونهای که تنها شرکتهای دارای مجوز از شرکت مادر میتوانستند ثبت سفارش کنند.
پیش از ابلاغ دستورالعمل یاد شده و همچنین فعالیت آزاد نمایندگی غیررسمی، امارات در صدر کشورهای مبدأ واردات خودرو به کشور بود اما با توجه به دستورالعملهای جدید هنوز امارات اولین مبدأ خودروهای وارداتی به داخل محسوب میشود. دنیای اقتصاد در ادامه به نقل از یک کارشناس بازار عنوان میکند که بسیاری از نمایندگیها با واسطه شرکتی ثالث نسبت به اخذ مجوز از شرکت مادر اقدام کردهاند که همین امر آمار واردات خودرو از امارات را افزایش داده است.
- حرکت چراغ خاموش پژو-سیتروئن در ایران
مطلب دیگر دنیای اقتصاد به فعالیتهای پژو-سیتروئن در ایران اختصاص یافته است. اگرچه دور جدید فعالیتهای این شرکت در ایران از اوایل تابستان سال جاری آغاز شده اما آمار دقیقی از آمار تولید در دسترس نبوده و این خودروساز فرانسوی به نوعی چراغ خاموش در حال بازار کشور حرکت میکند.
پژو که اولین خودروساز پسابرجامی ایران محسوب میشود در حال حاضر با همکاری مشترک ایرانخودرو مشغول تولید ۲۰۰۸ است. هرچند همکاری ایرانخودرو و پژو از تابستان آغاز شده اما تا به امروز آمار دقیقی از تیراژ این خودرو منتشر نشده است. ایرانخودرو میگوید تولید ۲۰۰۸ طبق برنامه پیش میرود اما در آمار منتشر شده از طرف وزارت صنعت اشارهای به میزان تولید آن نمیشود.
به عبارت دیگر هنوز مشخص نیست ایران خودرو تا به اینجا چه تعداد ۲۰۰۸ را تولید کرده و بنابراین آمار دقیقی هم از تعداد مدلهای تحویلی به مشتریان وجود ندارد. ایران خودرو حدود ۱۶ هزار دستگاه از ۲۰۰۸ را در تابستان پیشفروش کرده و البته تعهد دارد آنها را تا پایان شهریور ۹۷ تحویل دهد.
از طرف دیگر خبری از گزارش کیفیت پژو ۲۰۰۸ در دسترس نبوده و مشتریان نیز به آمار رسمی در این مورد دسترسی ندارد. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که هر ماه وضع کیفی خودروهای داخلی را اعلام میکند هنوز نام ۲۰۰۸ را در لیست مدلهای ارزیابی شده قرار نداده است؛ اما جدای از پژو، به نظر میرسد سیتروئن نیز تمایلی به اعلام جزئیات فعالیتهای خود در کشور نداشته و کسی هم نمیداند همکاری مشترک این کمپانی با سایپا در چه وضعیتی است.
- قیمت برخی خودروهای داخلی
دنیای اقتصاد در ادامه اخبار خود نگاهی هم به قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار داخلی داشته است. در این میان دو هاچبک پرطرفدار ایران خودرو یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۷ به ترتیب قیمت ۳۹ و ۵۳.۵ میلیون تومانی دارند. تندر ۹۰ مدل E2 و اتومات نیز به ترتیب برچسب قیمتی ۴۱.۲ و ۴۹ میلیون تومانی داشته و هاچبک تولیدی سایپا یعنی تیبا ۲ نیز ۲۸.۷ میلیون تومان قیمت دارد.
دیگر محصول تولیدی سایپا یعنی ساینا ۲۸.۹ میلیون تومان قیمت داشته درحالیکه پراید ۱۳۱، پرفروشترین خودروی داخلی با قیمت ۲۱.۵ میلیون تومانی خود به خریداران چشمک میزند. از طرف دیگر دنا پلاس، لوکسترین خودروی ملی قیمت ۵۲ میلیونی داشته و در رانا و سمند موتور ملی نیز به ترتیب ۳۴.۴ و ۳۲ میلیون تومان قیمت دارند.
نهایتاً به خودروی پرطرفدار این روزها یعنی ساندرو استپ وی میرسیم که بهای ۶۱ میلیونی داشته و سراتو اتومات آپشنال و پارس تندر نیز با قیمتهای ۱۰۴ و ۴۲.۸ میلیون تومانی خریدوفروش میشوند.
(Ali (Chevy nova
۲ بهمن ۱۳۹۶خدا چى اومده به سر قىمتها!!!؟؟؟؟
((دنیای اقتصاد در ادامه اخبار خود نگاهی هم به قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار داخلی داشته است. در این میان دو هاچبک پرطرفدار ایران خودرو یعنی پژو 206 تیپ 5 و 207 به ترتیب قیمت 39 و 53.5 میلیون تومانی دارند. تندر 90 مدل E2 و اتومات نیز به ترتیب برچسب قیمتی 41.2 و 49 میلیون تومانی داشته و هاچبک تولیدی سایپا یعنی تیبا 2 نیز 28.7 میلیون تومان قیمت دارد.))
((دیگر محصول تولیدی سایپا یعنی ساینا 28.9 میلیون تومان قیمت داشته درحالیکه پراید 131، پرفروشترین خودروی داخلی با قیمت 21.5 میلیون تومانی خود به خریداران چشمک میزند. از طرف دیگر دنا پلاس، لوکسترین خودروی ملی قیمت 52 میلیونی داشته و در رانا و سمند موتور ملی نیز به ترتیب 34.4 و 32 میلیون تومان قیمت دارند.))
سامان اذری
۲ بهمن ۱۳۹۶دلار 4800 تومن رو رد کرده
خدا به داد ملت برسه
روحانی هم عین خیالشم نیست
***
امیر علی
۲ بهمن ۱۳۹۶طیب الله انفاسکم?????????
ونوم اف ۵
۲ بهمن ۱۳۹۶داش سامان دیروز تو پست هیوندای گفتم با این وضع دلار خدا به داد همه و بخصوص بازار خودرو برسه اول خودروهای وارداتی قیمتش میره بالا بعدش خودروسازان داخلی با قول مردانه افزایش کیفیت قیمت رو بالا میبرن و به قیمت خارجی ها نزدیک میشوند و این سیکل تا روز قیامت ادامه داره
سورنا
۲ بهمن ۱۳۹۶چه ربطی به روحانی داره ؟
روحانی هم *** که هر روز صبح بهش یه برگه میدن میگن این برنامه های امروزته و باید اینکارارو کنی :)
تقصیر خودمونه برادر وقتی برای گرون شدن میریم و میگن ضد …. و ساکت میشیم همین میشه :)
بنزما
۲ بهمن ۱۳۹۶خیلی بچه گانست حرفت که میگی چه ربطی به روحانی داره
خدایی تا افکار ملت همینه از این بدتر میشه که بهتر نمیشه
ما که داریم از ایران میریم ولی خدا به داد این ملت برسه که
یکی مثل شما میاد همچین حرفای بچه گانه ای میزنه یه برگه میدن میگن….
برادر عزیز دولت وزارت دادگستری داره وزارت اطلاعات داره استاندار داره فرماندار داره و کل سیستم بانکی و … کشور دستشه***
رییس جمهور کشور با این همه وزارت خونه و مجلسم که باهاش هماهنگه اونوقت …
اقا بیخیال به برادرش هم ربط نداره … تا مردم نفهمن دور برشون چه خبره وضع همینه
کوروش
۲ بهمن ۱۳۹۶داداش دوران ***** گذشته این حرفا بدرد همون گ… می خوره که خیال می کردند ایران با برجام میشه سوییس
Saeed Boroomand
۲ بهمن ۱۳۹۶کی میگه، نوبخت میگفت خاطرش مکدر شده.
الهی
۲ بهمن ۱۳۹۶پایگاه تحلیلی پایش گفته 9 نفر از تغییر تعرفه خودرو 109 هزار میلیارد سود کردن!
بودجه عمومی سال آینده 429 هزار میلیارده، یعنی سود این 9 نفر از تغییر یک تعرفه 1/4کل بودجه عمومی دولت است!
F۲۲RAPTOR
۲ بهمن ۱۳۹۶این قانون واردات خودرو از کشور و کارخانه اصلی یه قانون سوری هست که یه پوشش بذارن رو کاراشون در نهایت میبینیم که واردات اصلی اماراته
اینا مصلا قانون هستن ، در نهایت وارد کننده و گمرک سودشون سرجاشه. ضرر اصلی رو مصرف کننده متحمل میشه
ونوم اف ۵
۲ بهمن ۱۳۹۶واقعا منم نمیدونم جریان چیه اگه مشکل تحریم نیست خوب کشتی ها چرا تو بنادر خودمون و گمرک خودمون نمیان
Saeed Boroomand
۲ بهمن ۱۳۹۶شما حاضرید پولتون رو ببرید جایی که معلوم نیست فردا سود بده یا ضرر…
مربی با شگاه آوردن بردنش نماز جمعه، اومدن به نشانه حسن نیت هدیه بدن به نماینده های مجلس هلند، واسه نماینده های زن هدیه نفرستادن… سری که درد نمیکنه رو چرا دستمال باید پیچید…
(Ali (Chevy nova
۲ بهمن ۱۳۹۶اخه ساىنا قىمتش باىد 29 مىلىون باشه؟؟؟؟؟؟؟
اخه چى داره واقعا؟؟؟؟ خىلى خوشگله؟ امکانات متعدد داره؟ موتور و گىربکسش با پراىد فرق داره؟؟
چرا باىد تىبا 2 قىمت نزدىک به 30 مىلىونى داشته باشه؟ فرقش با پراىد چى هست واقعا؟؟؟
از همه بدتر قىمت دنا هستش که افتضاحه
دنا همون سمند هستش و سمند همون 405
بخاطر 4 تا اپشن معمولى مثل سانروف و 4 تا اپشن پىش پا افتاده در دنىاى امروزى باىد 52 مىلىون قىمت بخوره
Khan
۲ بهمن ۱۳۹۶اتفاقا این مملکت نهادهای نظارتی و کنترلی خیلی خوبی داره، شاید قویتر از خودشون هم نباشه جای دیگه. کاملا هم به همه عیب و نقص ها و دزدی ها و کلاهبرداری ها واقف هستن
ولی مشکل اینه که خودشون هم***
تهش که بگیری همشون یا سهام دار، یا وارد کننده، یا نمایشگاه دار، یا هم دیگه هیچی نباشه شیتیل بگیر یکی از سه گروه بالان
Abbas
۲ بهمن ۱۳۹۶واقعا چرا هیچ کس توجهی به حقوق مصرف کننده نمیکنه تو این کشور تو یه مصاحبه جناب شیوا میگفت (رییس شورای رقابت) میگفت ((سال های گذشته ما خیلی تلاش کردیم تعرفه هارو بیاریم پایین که رقابت بیشتری اتفاق بیفته ولی تعرفه ها بالا رفت و رقابت کم هم که باعث کم شدن کیفیت میشه ولی هیچ کسی گوش نکرد)) یعنی مصرف کننده تو دو جا داره ضرر میکنه هم کیفیت محصول داخلی میاد پایین هم قیمت ماشین وارداتی میره بالا
میبینید اینجا فقط یه عده ی خاص دارن کیفشو میبرن یه عده روز به روز پولدارتر یه عده هم روز به روز فقیرتر میشن حتی نمیتونن یه پراید و سمند هم که قیمتشون ۵۰۰ پونده بخرن
فقط باید بشینیم و حسرت بخوریم
به امید ایرانی بهتر …..
حسین
۲ بهمن ۱۳۹۶اینا همش فیلم مافیای دولته.قبل از بسته شدن سایت هزاران خودرو با هماهنگی آقایون خدمتگزار مردم و مافیای دلسوز وارد انبارها شده.یه آگهی دیدم تو دیوار 500 تا سانتافه با فروش فوری قطعا با نرخ قبلی وارد و در انبارها دپو شده بود الان هر کدام حداقل 100 میلیون گرون فروخته میشه یعنی 50 میلیارد تومن فقط تو یه مورد.خدا باعث و بانیان رو به همین زودی به خاک سیاه بنشونه.آمین
NAVID۰۰۹۸
۲ بهمن ۱۳۹۶امشب یکی از مسولامون مهربانمان میخواهند بعد خبر سراسری دلداریمون بدهند ازین که چقدر بدبخت شدیم.
میخواد بیاد بگه ازین که دلار گرون شده نگران نباشید من دستور میدم تو سبد کالا براتون تخمه آفتابگردون بریزن تا این روزا رو با سرگرمی بیشتر پشت سر بزارید
بعد بگین مسئولامون خوب نیستن
جناب مسئول من به نوبه خودم از این که هرچی میگین برعکسش در میاد معضرت میخوام .
فقط میشه بگین این هنر رو کجا یاد گرفتین که همه چیزیو با لبخند و دروغ سرویس میکنید.
عجب عجب عجب
???
مهدی
۲ بهمن ۱۳۹۶از طرف منم یه معذرت خواهی کن معذرت خواهی ها نه معضرت خواهی
مهدی
۲ بهمن ۱۳۹۶چه خوش گفت مدیری :
وقتی میری از پشت شیشه گالری ماشینای وارداتی رو میبینی حس میکنی میخوان از خجالت اب شن یه بخدا این قیمت واقعی ما نیست خاصی تو چهرشونه
امیر علی
۲ بهمن ۱۳۹۶هرچی سرمون میاد حقمونه اگه مردم تحریم خودروی داخلی رو نمیشکستن الان وضعمون این نبود(حالا منظورم این نیست که هممون بنز سوار میشدیم ولی یه درس عبرت بشون میدادیم) با قول یه وام الکی تو سه روز ۱۰۰ هزارتا ماشین انداختن به ملت اخرشم سوبله چوبله وامو باشون حساب کردن
پرسپولیس
۲ بهمن ۱۳۹۶جریان وبحث خودرو چه وارداتی چه مونتاژ وداخلی اسف باره همین جوری بعدازکارهای گمرک توانبارشون انگار کاشت پول دارن مثل یک دانه گندم تبدیل به خوشه ای باچندین دانه میشه خودروهابا پول پیش فروش مشتری بدبخت قبلا وارد کردن مگه سرمایه خودشون هست بعدچرا وحشتناک قیمت خوردآیا شرکت مادرحاضره بااین بی برنامه گی اینهاهمکاری کندخیراینجا دیگه مشتری مداری فراموش شده قیمت ها همه چیزراتحت الشعاع قرارداده اصلا همین وجود تعرفه باعث شده عموم مردم ازاین کالادورباشندازاین طرف هم درمحاصره داخلی های بنجل هستندمردم هم خودرو نیازدارند مشکل دارند چه کارکنند بیچارهاا
ونوم اف ۵
۲ بهمن ۱۳۹۶این پژو و سیتروئن نانجیب همین ماشین های متوسط خودش رو اینقدر دیر به بازار ایران میرسونن تا به قول معروف بیات شه و نسل جدیدش تو اروپا معرفی بشه انگار که پژو زورش میاد ماشین روزش تو ایران بدست مردم همیشه در صخره برسه
شاهین
۲ بهمن ۱۳۹۶خیلی خوب میشه دلار به 5تومن برسه از اینم که هست گرونتر بشه همه چیز!
ما مردم فلک زده هم میتونیم نخریم و تحریمشون کنیم بلکه شاید فرجی حاصل بشه و تموم بشه این کابوس …
ولی من خوب میشناسم ملت غیورمون رو دلار بشه 5تومن سریع میرن واس ماشینای چینی و کره ای و داخلی و خارجی صف میکشن و دو تا دوتا ثبت نام میکنن!!!
یکم غیرت داشته باشن نمیرن بخرن بجاش میرن اعتصاب میکنن تحریم میکنن تا دولت به خوشمزه خوری بیوفته
( سیاست امریکا اینه با تحریم کردن و گرون شدن دلار خون مردم رو به جوش بیاره …
ولی کوووووووور خوندی ترامپ. ملت غیور ایران موقع گرون شدن بیشتر میخرن! اصن حال میکنن با گرونی لاکچریشون گل میکنه. فوق فوقش تو دلشون فوش میدن و خالی میشن به همین راحتی )
الف.ی
۲ بهمن ۱۳۹۶دقیقا
از ماست که بر ماست????
محمدامین
۲ بهمن ۱۳۹۶یارو میگه مرگ بر امریکا اونوقت دستش تو دلاره.هم امریکا هم دولتمون داره بهمون فشار میاره
محمدامین
۲ بهمن ۱۳۹۶البته مردممون هم دارن بهمون فشار میارن. دنیای ملعونی شده به خاطر پول و وام مثل گرگ به جون هم میفتن