میز خبر

میز خبر: خودروسازی کشور به کدام سمت می‌رود؟!

دنیای اقتصاد در مطلبی قابل‌تأمل با عنوان خودروسازی رو موج بلاتکلیفی آورده که شایعات جابجایی‌های احتمالی باعث نوعی بلاتکلیفی در این صنعت استراتژیک شده است. به نظر می‌رسد با تغییرات صورت گرفته در مدیریت ارشد سایپا دومین خودروساز بزرگ کشور، موج تغییرات دولت به جاده مخصوص رسیده است.


بنا به قانون نانوشته‌ای که در سال‌های قبلی هم دیده شده، با تغییر دولت مدیران ارشد خودروسازی جابجا شده و این اتفاق در دولت دوازدهم نیز تکرار شد. به همین خاطر شایعات زیادی در مورد دیگر مدیران و حتی مسئولان میانی مطرح شده و همین موضوع باعث شده نوعی بلاتکلیفی گریبان گیر خودروسازی و حتی قطعه‌سازی شود.

دنیای اقتصاد در ادامه می‌آورد: همین جابجایی‌ها باعث شده قطعه سازان نیز دچار سردرگمی شوند زیرا مطمئن نیستند طرف‌های مستقیم آن‌ها در خودروسازی در پست خود باقی می‌مانند یا خیر. از طرف دیگر لابی‌های زیادی نیز وجود دارد به طوری که برخی با دل‌خوش کردن به این گمانه‌زنی‌ها از هم‌اکنون مذاکره با گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی مدیران فعلی را کلید زده‌اند.

در همین اثنا هیئت‌مدیره خودروسازان، ایدرو و وزارت صنعت و معدن نیز سکوت پیشه کرده و چیزی را تأیید یا تکذیب نمی‌کنند. به نظر می‌رسد شایعات زیاد مطرح شده نه تنها عملکرد مدیران را تحت تأثیر قرار داده بلکه بر زنجیره خودروسازی نیز اثر گذاشته است. بهتر مسئولان مربوطه به گونه‌ای شفاف‌سازی کنند که عملکرد مدیران خودرویی تحت تأثیر شایعات قرار نگیرد.

  • خودروسازان به رکورد سال ۹۰ نزدیک می‌شوند


بنا به جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند تیراژ تولید خود را افزایش دهند.

طبق آمار اعلامی در ۸ ماه ابتدایی سال جاری، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع ۸۱۷ هزار و ۷۱۵ دستگاه انواع خودروی سواری را تولید کرده‌اند که رشد ۱۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد. اگرچه شاهد افزایش تولید هستیم اما تیراژ ماهانه خودروسازان اندکی کاهش یافته و طبق آمار منتشر شده تولید محصولات سواری در ماه آبان و در مقایسه با یک ماه پیش از آن کاهش ۱.۴ درصدی را نشان داده است.

ایران‌خودرو تا پایان آبان با تولید ۴۴۴ هزار و ۵۷۳ دستگاه خودرو افزایش تولید ۱۳.۹ درصدی نسبت به مدل مشابه سال قبل داشته است. سایپا نیز با تولید ۲۲۴ هزار و ۵۹۹ دستگاهی رشد تولید ۱۷ درصدی را ثبت کرده است. پارس‌خودرو نیز با تولید ۱۴۸ هزار و ۵۴۳ دستگاه خودروی سواری تیراژ خود را ۲۵.۷ درصد بهبود داده است.

به نظر می‌رسد با این شرایط خودروسازان تا پایان سال می‌توانند رکورد تولید سال پیش را شکسته و به رکورد سال ۹۰ نزدیک شوند. در سال ۹۰ شاهد تولید ۱ میلیون و ۶۴۰ دستگاه خودروی سواری و تجاری بودیم که تاکنون هنوز شکسته نشده است. البته با احتساب تولید سایر خودروها، در ۸ ماه ابتدایی سال ۹۶ مجموعه ۹۶۰ هزار دستگاه خودرو به تولید رسیده است.

این رشد تولید در شرایطی است که بازار آزاد همچنان در رکورد بوده و تقاضای چندانی دیده نمی‌شود. البته خودروسازان با روش‌های فروش جذاب اجازه نداده‌اند خودروها در پارکینگ‌ها بمانند.

  • محدودیت عرضه خودرو در بازار؟


دنیای اقتصاد با اشاره به احتمال افزایش تعرفه واردات خودروی سواری آورده که برخی واردکنندگان عرضه خودرو به بازار را محدود کرده‌اند. بر همین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی ثبت سفارش واردات خودرو را متوقف کرده که رئیس سازمان توسعه تجارت در سخنانی باز شدن سایت را منوط به تأیید دستورالعمل واردات از سوی هیئت دولت دانست.

پس از اظهارات خسروتاج چندی است که زمزمه‌های افزایش تعرفه واردات خودرو به گوش می‌رسد اما رئیس سازمان توسعه تجارت آن را نه تأیید می‌کند و نه تکذیب. در همین اثنا فعالان بازار اذعان می‌کنند عرضه خودرو به دلیل شایعات موجود محدود شده است. دنیای اقتصاد به نقل از یک فعال بازار آورده که اقدام واردکنندگان به دلیل اخبار موجود مبنی بر افزایش تعرفه واردات است. به بیان دیگر این دسته از واردکنندگان می‌خواهند با انبار کردن خودروهای خود محصولاتشان را با شرایط بهتر و تعرفه جدید بفروشند.

  • بررسی قراردادهای فروش واردکنندگان


تسنیم به نقل از رئیس شورای رقابت آورده که تمام واردکنندگان باید قراردادهای فروش خود را به این شورا ارسال کنند. شیوا می‌گوید متأسفانه در قالب قراردادهای نامعقول هزینه‌های سنگینی به خریداران تحمیل می‌شود.

رضا شیوا می‌گوید نابسامانی بازار خودروهای وارداتی باعث شده افرادی از این وضعیت سو استفاده کرده و خودروها را با قراردادهای غیرعادلانه بفروشند. او افزود: اگر افراد از وضعیت موجود سو استفاده کرده و قراردادهای غیرمتعارفی را به خریدار تحمیل کنند شورای رقابت بر اساس ماده ۴۵ قانون اصل ۴۴ به موضوع ورود کرده و مانع این‌گونه اقدامات خواهد شد. شیوا می‌گوید به همین خاطر به واردکنندگان اعلام کرده‌اند که قراردادهای خود را به شورای رقابت ارسال کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    با توجه به حمایت‌های بیش از حد و غیراصولی دولت از خودروسازان داخلی و عدم ایجاد بازار رقابتی، خودروسازان ایرانی در بهترین حالت یه مونتاژکار رده متوسط باقی می‌مونن و شاهد پیشرفت چشم‌گیری نخواهیم بود.

    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      در بحث واردات هم الان بیشتر از هر زمانی شاهد بی قانونی هستیم و هر کس هر چقدر اراده کنه میکشه رو قیمت، بدون ترس از جریمه شدن. تا وقتی که وارد کننده، همون وضع کننده قانونه و نظارتی روی قیمت گذاری نباشه، بازار وارداتی‌ها سر و سامونی نمیگیره و روز به روز قیمت‌ها بی‌ربط‌تر میشن.

    2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      راه‌حل‌های برون رفت از وضعیت اسفناک فعلی ساخت و واردات خودرو در ایران:
      ۱_عدم حمایت غیر منطقی دولت از خودروسازان
      ۲_خصوصی شدن کمپانی‌ها
      ۳_پایین آوردن تعرفه واردات
      ۴_تعطیلی تمامی نمایندگی‌های غیر رسمی
      ۵_ممنوع شدن واردات شخصی
      ۶_حضور مستقیم کمپانی‌های خارجی در بازار و حذف واسطه‌ها
      ۷_شفاف‌سازی قیمت‌ها و جرائم سنگین برای قیمت‌های ناعادلانه
      ۸_ورود خودروهای خارجی کارکرده به بازار با قیمت واقعی
      ۹_وام‌های بلند مدت با سود کم برای خرید خودرو
      ۱۰_وادار کردن سازنده به پاس کردن قوانین روز دنیا

      1. morteza

        ۱۹ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (286 ديدگاه)

        بی خیال داداش.بی فایدس

      2. RezA

        ۱۹ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (13 ديدگاه)

        چشم . از فردا این استراتژی هارو دستور کار قرار میدن …

    3. Landscape

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (174 ديدگاه)

      صنعت خودروسازی ما هنوز بعد از 50 سال نوزاد نیاز به حمایت داره
      این صنعت نوزاد نیاز به پوشک و شیر خشک داره…

      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۱۹ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        بیشتر از اونی که نیاز بوده از طرف دولت حمایت شده، حالا وقتشه رو پای خودش وایسه، یا پیشرفت کنه و از این وضعیت در بیاد یا دچار ورشکستگی شه.

      2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۱۹ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        چندتا آدم دیگه باید کشته شن، چندتا آدم دیگه باید از لذت سوار شدن به یه خودروی با کیفیت محروم شن؟ بسه دیگه این حمایت‌های کار خراب کن. خودروساز باید یاد بگیره اگر پیشرفت نکنه، محکوم به شکسته، نه که خیالش راحت باشه هر گندی بالا بیاره، دولت بازم ازش حمایت می‌کنه. ایرانخودرو و سایپا باید خصوص شن، حالا چه سرمایه‌گذار داخلی، چه خارجی، ولاغیر

    4. ایرانی

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (95 ديدگاه)

      آره والا با این حمایتهای به حد از خودروسازای بی کفایت… این خودروسازها اصلا به هیچ سمتی جز منفعت خودشون پا نمیذارن….

  2. مجید

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    میز خبر: خودروسازی کشور به کدام سمت می‌رود؟!
    جواب:ناکجا آباد اولیا-تنگه سیاه چال-چاه ضلالت
    نتیجه:تعداد بیشتر خودروی از رده خارج در حال تولید-تعداد بیشتر تلفات و مصدوم و خسارات مالی و جانی-روز از نو روزی از نو! عقبگرد بیشتر و فاصله بیشتر از سال نوری با صنعت خودروی جهانی !!!!
    واقعا خدا لعنتشون کنه!!!

    1. SS

      ۲۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (820 ديدگاه)

      ولی طبق نظر وزیران” با تدبیر” این دولت
      اگر بنزین لیتری 5000 تومن بشه
      و سرعت مجاز بزرگراه ها هم به 50 کیلومتر کاهش بدیم
      تلفات نیم درصد کاهش پیدا میکنه و مشکلات مملکت حل میشه
      اما ارابه های مرگ رو باید همچنان بفروشیم، سالی هم ان تومن عوارض برای داشتن این فرغون ها از مردم بگیریم تا بودجه از جیب مردم تامین بشه

  3. a.b

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (208 ديدگاه)

    دست همشون تو یه کاسه هست از وارد کننده بگیر تا تولید کننده با یه مافیای خیلی بزرگ سرو کار داریم که هر ازگاهی با شورای رقابت سر مردم بیچاره رو گرم میکنن قیمتا رو هر جوری دلشون بخواد بالا میبرن دلشون میخواد وارد میکنن دلشون نخواد نمیکنن امروز کولئوس میفروشه فردا 60 تومن گرون میشه امروز پراید قراره تولید نشه فردا میشن دلسوز قشر ضعیف که نمیتونن هیچ ماشینی بخرن تا باهاش بمیرن و نقص عضو بشن چرا سیر نمیشن چرا تمومی ندارن چرا برای مردم هرتصمیمی دلشون بخواد میگیرن اینا خادم مردم هستن یا …
    خواهشا حذف نکنید

    1. حمیدرضا

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (60 ديدگاه)

      داداش اشتباه میکنی، ما با مافیایی سرومار نداریم. مملکت ماله خودشونه و هر کاری که بخوان میکنند. کار ما فقط اینه که مزاحم آنها هستیم و ترجیحا اگر نباشیم یا تصادف کنیم که بعدش نباشیم راحت تر پیشرفت خواهند کرد

  4. حمیدرضا

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (60 ديدگاه)

    با سلام
    سرویس بهداشتی
    با تشکر

    1. Mahdi Venom Demon

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      ادرس خوبی بود
      موافقم

      1. حمیدرضا

        ۲۰ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (60 ديدگاه)

        با درود
        چاکرم
        با مرسی

  5. حالا یکی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (79 ديدگاه)

    خودروسازی کشور به کدام سمت میرود؟؟؟؟؟؟
    گینه بیسائو

    1. حمیدرضا

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (60 ديدگاه)

      گینه بی صاحاب بهتر نیست

  6. امیر.عارف

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    (میز خبر: خودروسازی کشور به کدام سمت می‌رود؟) جایی که نفع و آسایش مردم ایران آنجا نباشه

  7. NAVID۰۰۹۸

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    خدایا یعنی دعای منم مستجاب میشه
    ۲۸ سال از تو عمر گرفتمو نشد
    یعنی اگه تا ۸۰ بمونم مستجاب میکنی
    حداقل یه نوری کوچکی نشونموم بده
    تنها چیزی که من میدونم نه برای صنعت خودروسازی بلکه برای تمام صنایع وضعیت بدتر شده که بهتر نشده
    جهان سوم خداحافظ
    جهان چهارم پنجم ششم و…..سلام

  8. هادی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان تنها راه خلاصی از این وضعیت تا حدود زیادی دست خود ملت هستش . این ماییم که بخاطر نفع شخصی منافع ملی رو زیر پا میزاریم متاسفانه اکثر خریدارها بقصد دلالی ثبت نام می کنند تا در بازار آزاد گرونتر بفروشن .

    1. morteza

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (286 ديدگاه)

      درسته.ولی این دلال ها بیشتر نمایشگاه دار هستن.نه ادمای عادی.دیدی که کمپین داشت کار خودشو میکرد دولت وام داد.یه عده کارمند و نمایشگاه دار همشو خریدن و دوباره فروختن بهمون

  9. پرسپولیس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    صنعت خودرو سازی به کدام سمت میرود؟به سمت نابودکردن پول های بی زبان کشور مردم کدام خودرو سازی مونتاژخودروهای ازرده خارج کشورهای دیگه نامش خودرو سازیست زشت نیست نام خودروسازی راخراب کنیم اگه کره ای ها بگویند یک چیزیه نه پراید وپژو 405و سمندوپیکان !به سمت نابودی میرود چون رقابت نیست خودروسازها مردم هم به هیچ حساب کردن ازآن طرف هم وارداتی ها قیمت شاتل فضایی گرفتن ……..

  10. MjM

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (740 ديدگاه)

    به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…

  11. رامتین

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    من بارها گفتم دوستان امیدی به بهبود شرایط خودروسازی کشور نداشته باشند. من نمیدونم چرا اینقد خوش بین هستید. حتی دیشب آقای محسن رضایی میگفت آقای روحانی و اطرافیانش اینقد خوش بین به آینده نباشند. حال همین فرد خوش بین، ببینید قراره چه فشار مضاعفی به مردم اعمال کنه…
    شکی نیست با افزایش تعرفه ها، قیمتها 20 تا50درصد بالاتر میره. یعنی سانتافه 260میلیونی به 340 تا 350 میلیون میرسه. النترای 150میلیونی به 190میلیون خواهد رسید و… این موجب میشه صرفا شرکتهای داخلی که بحث مونتاژ را دارند، موفق باشند (مانند ایران خودرو- سایپا و کرمان) و به نوعی با افزایش جزیی (10تا 15درصد) قیمتهای این سه خودروساز در سال 97 بالاتر خواهد رفت و روی کاغذ بسیار بصرفه تر نسبت به بقیه خواهند شد. من خودم امید به قیمت 130تومنی c4 داشتم که ببینیم در سال آتی که میاد چجوری خواهد شد.

  12. Ali qanavati

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (124 ديدگاه)

    وضعیت تاسف باره ..

  13. Mostafa

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (33 ديدگاه)

    #خودرو_داخلی_نمیخرم

    1. ADAK

      ۲۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      #خودروی_ارزان_میخرم
      #چون_مجبورم
      #چون_پول_ندارم_خودروی_خارجی_بخرم

  14. Archi KHAN

    ۲۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    ” خودروسازی کشور به کدام سمت می‌رود ”

    بهتره بپرسیم :
    خودِ کشور به کدام سمت میرود …

    1. نوید جهرمی

      ۲۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      نه فقط خودروسازی ک کل کشور رو به نابودیه :(

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا