خودروسازان بم که از این پس وظیفه مونتاژ محصولات جیلی چین در ایران را بر عهده خواهد داشت طی مراسمی که در هتل المپیک تهران برگزار شد از نسخه فیس لیف محصول خود یعنی جیلی GC6 پردهبرداری کرد. این سدان چینی طبق گفتهها از بهار سال آینده عرضه خواهد شد و همچون مدل قبل از فیس لیفت دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتون متر بوده و این نیرو از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ساخت جاتکوی ژاپن به چرخها منتقل میشود.
برچسب قیمتی جیلی GC6 اکلسنت برابر با ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده و بنابراین در بازه قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان شاهد حضور رقیبی تازهنفس برای رقیبان خواهیم بود.
از جمله امکانات این خودرو میتوان به تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر ۸ اینچی، ۲ کیسه هوا، سانروف و… اشاره کرد.
- سرانجام استانداردهای ۸۵ گانه جدید چه میشود؟!
دنیای اقتصاد به نقل از ایسنا آورده است وزیر صنعت خبر از توافق با سازمان استاندارد داده و قرار شده در زمینه استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، استانداردهای اختیاری بازنگری شوند. این در حالی است که رئیس سازمان ملی استاندارد بر پابرجا ماندن روند استانداردهای ۸۵ گانه تأکید کرده و گفته است: روند اعمال استانداردها همان بوده اما برخی معیارها تغییر میکنند. نیره پیروزبخت اعمال این استانداردها را قطعی دانسته و گفته است: بارها گفته شده این ماجرا تغییر نخواهد کرد و بازنگری استانداردها حتی اگر طوری که برخی میگویند اتفاق بیفتد بازهم در روند کلی تغییری ایجاد نخواهد شد.
این مدیر ارشد با اشاره به مقاومت خودروسازان در برابر پذیرش استانداردها گفته است: بالاخره آنها هم شرایط سختی داشته و برای جایگزین خودروها مشکل دارند و استقبال مردم برایشان مهم است بنابراین باید بتوانند روی قیمتها تعادل ایجاد کنند. با تصمیم سازمان ملی استاندارد، استانداردهای ساخت خودرو از ۵۲ به ۸۵ آیتم خواهد رسید. پس از قطعی شدن این مصوبه خودروسازان آن را سختگیرانه دانسته و اعتراضاتی را به آن وارد کردند.
- مقررات نهایی واردات خودرو
دنیای اقتصاد به نقل از گمرک ایران گفته است که این سازمان با انتشار مقررات بهروز شده واردات خودرو اعلام کرده تنها دو گروه جانبازان و معلولان بهزیستی از پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال سود بازرگانی معاف هستند.
بر اساس این ابلاغیه ارزش گمرکی خودروهای وارداتی بر اساس قیمت صادراتی و با مقایسه قیمتهای جهانی در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو بهصورت سالانه تعیین میشود. همچنین ارزش گمرکی تمامی خودروهای قابل ورود به کشور پس از تعیین در کمیته یاد شده انتشار مییابد. از سوی دیگر ارزش خودرو شامل قیمت خرید کشور مبدا (FOB)، بیمه و کرایه حمل است که در اصطلاح تجاری سیف Cif نامیده میشود. اگر قیمت مندرج در اسناد خرید کمتر از قیمت صادراتی باشد این قیمت ملاک خواهد شد. کرایه حمل از مبدا کشورهای حوزه خلیجفارس به مقصد بندرعباس بهطور متوسط برای خودروی سواری بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار میباشد.
در ادامه به تعرفههای در نظر گرفته شده برای واردات خودرو اشاره شده که ما قبلاً نیز آنها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده بودیم. در ابلاغیه گمرک آمده واردات خودرو مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزشافزوده، ۴ درصد مالیات علیالحساب، عوارض هلالاحمر معادل یک درصد حقوق ورودی، ۵ درصد ارزش فوب به عنوان عوارض خاص واردات خودرو، هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش سیف است. در این اطلاعیه همچنین گفته شده که خودروهای با مصرف کمتر از ۵ لیتر در چرخه ترکیبی نیازی به اسقاط خودروی فرسوده ندارند اما به ازای واردات خودروهایی با مصرف ۵ تا ۶ لیتر باید ۲ دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود.
برای واردات خودروهایی با مصرف ۶ تا ۷ لیتر باید ۴ خودروی فرسوده را از رده خارج کرد درحالیکه این میزان برای خودروهایی با مصرف ۷ تا ۸ لیتر و بالاتر از ۸ لیتر نیز به ترتیب ۶ و ۸ دستگاه میباشد. طبق گفتههای گمرک ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو برای شمارهگذاری و ۳ درصد ارزش گمرکی نیز هزینه نقلوانتقال دارایی است. از سوی دیگر عوارض شهرداری نیز با توجه به نوع خودرو بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان میباشد.
- دستور رئیسجمهور برای واگذاری سهام خودروسازان
دیگر خبر امروز میز خبر ما به دستور رئیسجمهور مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان تعلق دارد. دنیای اقتصاد میگوید سخن گفتن از خصوصیسازی کامل دو خودروساز بزرگ کشور سالهاست که به نمادی برای تمایل دولتها برای واگذاری سهامشان به بخش خصوصی تبدیل شده اما در عمل نه ارادهای برای این کار بوده و نه تمایل و درخواست جدی از سوی خودروسازان و حتی دولت در این زمینه دیده شده است.
اگرچه دولت هماکنون سهم اندکی در دو خودروساز کشور دارد اما با همین سهم کم نیز قادر به تغییر مدیران و تعیین خطمشی برای آنهاست؛ اما حالا گفته شده علاقهمندی به واگذاری سهام خودروسازان در دولت آقای روحانی بیشتر از دیگر دولتها بوده است. میرعلی اشرف عبدالله پورحسینی رئیس سازمان خصوصیسازی در گفتوگویی عنوان کرده که رئیسجمهور دو سال پیش در جلسهای دستور خصوصیسازی واقعی دو خودروساز بزرگ را صادر کرد.
وی گفته بنده دو سال قبل در جلسه ستاد اقتصادی که با حضور آقایان نوبخت، جهانگیری و نهاوندیان و به ریاست آقای روحانی برگزار شد حضور داشتم. در آن جلسه به رئیس گفتم که دولت حدود ۲۰ درصد از سهام ایرانخودرو و سایپا را در اختیار دارد ولی عملاً این دو شرکت دولتی بوده و این خصوصیسازی نیست. وی افزود: رئیسجمهور در آن جلسه دستور داد همان سهم حدود ۲۰ درصدی متعلق به دولت را نیز بفروشید تا سهم دولت به صفر برسد.
رئیس سازمان خصوصیسازی با بیان اینکه دستور رئیسجمهور باید در هیئت دولت نیز به تصویب برسد تا عملیاتی شود گفت: حدود ۲ سال است که منتظریم این دستور به هیئت دولت برسد تا تصویب شود. اظهارات رئیس سازمان خصوصیسازی در صورتی است که مدیرعامل ایرانخودرو نیز چندی پیش از تمایلش به خصوصیسازی شرکت ایرانخودرو گفته بود.
آخرین خبر میز خبر امروز ما به قیمت خودروهای وارداتی در بازار اختصاص دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، هیوندای سوناتا هیبریدی هماکنون قیمت ۲۵۵ میلیون تومانی داشته درحالیکه توسان، الانترا و سورنتو نیز به ترتیب برچسبهای قیمتی ۲۶۰، ۱۸۳ و ۳۶۰ میلیون تومانی خوردهاند. سراتو و اپتیما نیز به ترتیب ۱۸۰ و ۲۳۰ میلیون تومان قیمت دارند. دو محصول محبوب تویوتا یعنی راو ۴ فول و کمری هیبرید نیز قیمت ۳۳۵ و ۲۶۰ میلیون تومانی داشته درحالیکه سانتافه با قیمت ۳۱۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود. نیسان جوک نیز بهای ۱۹۵ میلیون تومانی را نشان میدهد.
Mohammad
۱۴ اسفند ۱۳۹۶شعارشون این باشه عالی میشه
اشغال چینی فروش رویایی تو بازار بی منطق ایران
رضا
۱۵ اسفند ۱۳۹۶قیمت نسبت به ارزش واقعی خودرو بسیار بالاست. طراحی و امکانات افتضاح. حداقل مدل های دیگر جیلی را وارد می کردید البته چون این رو بالای پنجاه گذاشتید مدل های دیگر را بالای صد میخواید بدید.
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۱۴ اسفند ۱۳۹۶واقعا هیچ نقطه مثبتی تو طراحیش نیست
ahmad
۱۵ اسفند ۱۳۹۶جالبه مدیرعامل ایران خودرو گفته بود با خودروسازهای المانی مذاکره کردیم المانیا گفتن نمیتونیم استانداردهای شما رو پاس کنیم انوقت چینیا میتونن پاس کنن . خخخخ
Saeed Boroomand
۱۵ اسفند ۱۳۹۶استاندارد هایی که بنز پاس نمیکنه رو میارن میدن به این بنده خدا ها…
بهترین راه سرمایه گذاری جانباز شدنه، پدال نمیخوای ریپورتاژ بزنی اینو ؛)
حمید
۱۵ اسفند ۱۳۹۶نمیدونم اگه خودرو خارجی روگرون کردند برا خروج ارز چرا این همه ماشین چینی وارد میشه
مسعود مسگری
۱۵ اسفند ۱۳۹۶برای خودروی چینی ارزی از منابع جدید کشور خارج نمی شود. از طلبهای پیش از برجام که در بانکهای چین بلوکه شده اند پرداخت می شود و این دلیل رشد سرسام آور ورود و مونتاژ خودروهای چینی به کشور در سالهای اخیر است.
Saeed Boroomand
۱۵ اسفند ۱۳۹۶دولت که وارد کننده نیست که، منبعی دارین واسه حرفتون، و به جز این ایران میلیارد ها دلار با چین سالانه تجارت داره، نیازی نیست اینو به ماشین اختصاص بده، کالا ها شو میخره کلی هم احساس پیشرفت اقتصادی میکنه…
حمید ع
۱۵ اسفند ۱۳۹۶اینا ی ذره دلسوز هموطناشون نیستن؟!!!!
بعد میگن غربیها به ارزشهای اخلاقی پشت کردن..