ایران هرگز از سیستم مدیریتی دقیق و برنامهریزی شدهای همچون ژاپنیها سود نمیبرد و گرچه گاهی میتوان بهواسطه نبوغ فردی به آن اعتماد کرد اما اعتماد دائمی به سیستمی که در بستری انحصارگرایانه رشد و نمو داشته و دارد کار عاقلانهای نیست. ازینروست که خبر حضور پژو را با عنایت به این نگاه بدبینانه نمیتوان به فال نیک گرفت. اما دیروز و در ساعات پایانی عصر یکشنبه خبری روی خروجی خبرگزاریهای کشور قرار گرفت که تاحدی امیدوارکننده بود و این خبر، دستیابی به توافقی تاریخی برای تولید فولکسواگن در ایران آنهم بدون حضور دو مونتاژکار عمده کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا در این پروسه بود. بنابر این خبر و به گزارش ایلنا، علی ماجدی سفیر ایران در آلمان در حالی از توافق هلدینگ فولکسواگن با سه شرکت ایرانی برای تولید محصولات این شرکت در ایران خبر داده که در بین گزینههای موجود هیچیک از خودروسازان بزرگ دولتی دیده نمیشود.
آنگونه که ماجدی به ایلنا گفته مسئولان هلدینگ فولکسواگن اگرچه برای انتخاب پارتنر به پاسخ قطعی نرسیدهاند اما در حال حاضر با دو شرکت به توافق رسیدهاند. به گزارش اقتصادنیوز، فولکسواگن یک هلدینگ قوی شامل آئودی، اسکانیا و پورشه است که پس از توافق هستهای میان ایران و غرب مورد توجه برخی خودروسازان داخلی برای تولید محصول قرار گرفته است. در ابتدا ایرانخودرو از احتمال انتخاب این شرکت بهعنوان، چهارمین شریک تجاری خود خبر داد اما مذاکرات این دو به نتیجه نرسید و در نهایت خودروسازان بزرگ کشور نتوانستند با این شرکت به توافق برسند.
فولکس به طور همزمان مذاکرات خود را با چند شرکت ایرانی ادامه داد که در این میان خبرها حاکی از به توافق رسیدن آن با صنایع خودروسازی کرمان و شرکت ماموت است. این خودروساز آلمانی که پیش از تحریمها نیز در بم مشغول فعالیت بود بیشتر متمایل است تا با تشکیل مثلث ایرانی- چینی- آلمانی از توان سه کشور برای تولید خودرو بهره جوید.
در صورت صحت این خبر و عزم جدی شرکت معظم فولکس واگن برای حضور در بازار ایران، میتوان به کمرنگ شدن انحصار حاکم بر صنعت خودروی کشور امیدوار شد که در این صورت بستری بهتر برای حضور و بروز استعدادهای واقعی این حوزه مهیا میگردد.
البته ایرانخودرو انحصارگر بزرگ بازار ایران بیکار ننشسته و طی قراردادی که بخش اندکی از جزئیات آن منتشر شده از مونتاژ سه محصول برند سوزوکی در ایران خبر داده است. آنگونه که سایت رسمی ایرانخودرو به نقل از هاشم یکه زارع خبر داده، ایرانخودرو قصد دارد امسال سطح همکاری خود را با دو خودروساز ژاپنی بالا ببرد از این رو با انتخاب سوزوکی بهعنوان شریک چهارم خود، برنامهریزی کرده تا محصولات جدیدی از این برند را روانه بازار خودرو ایران کند. سه محصول مدنظر ایران خودرو برای مونتاژ و عرضه در بازار ایران به ترتیب سوئیفت، سیاز و ویتارای جدید هستند که از محصولات روز خودروساز کمحاشیه ژاپنی هستند. ایرانخودرو در نظر دارد تا تولید این سه خودرو را در واحد مشهد خود آغاز کند. بنابر اطلاعات منتشر شده سوزوکی سوئیفت با سه حجم موتور ۱.۲، ۱.۴ و ۱.۶ هزار لیتری تولید خواهد شد و قیمتی که برای آن درنظر گرفته شده بین ۴۴ تا ۷۷ میلیون تومان اعلام شده است. سیاز نیز حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده و ویتارای جدید حولوحوش ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
برایناساس فعالان بازار خودرو بر این باورند که این رکود با توجه به تغییر فضای قانونگذاری کشور و همچنین فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تا نیمه اول تیر ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن با توجه به آغاز سفرهای تابستانی این احتمال وجود دارد که حجم معاملات خودرو در بازار به سطح بالایی ارتقا یابد.
همچنین سازمان بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرد در سال میلادی گذشته بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در ایران به فروش رفت و ایران سیزدهمین بازار بزرگ خودرو جهان در این سال شناخته شد. سازمان بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرد در سال میلادی گذشته بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در ایران به فروش رفته است. بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی این نهاد بینالمللی در سال ۲۰۱۵ بالغبر یک میلیون و ۵۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده است. فروش خودرو در ایران طی این سال نسبت به سال قبل از آن ۵۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه کاهش داشته است. در سال پیش از آن یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده بود. بر اساس این گزارش ایران سیزدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان طی سال ۲۰۱۵ شناخته شده و ۵۹/ ۱ درصد از کل فروش خودرو در جهان به بازار ایران اختصاص داشته است. کل خودروهای فروش رفته در جهان طی سال ۲۰۱۵ بالغبر ۶۶ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۹۱۷ دستگاه بوده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن ۸۹۴ هزار و ۵۳۷ دستگاه افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶۵ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۸۰ دستگاه خودرو در جهان به فروش رسیده بود. چین بزرگترین بازار خودرو جهان در سال ۲۰۱۵ شناخته شده و ۱۴/ ۲۱ میلیون دستگاه خودرو در این کشور طی سال ۲۰۱۵ به فروش رسیده است. آمریکا با فروش ۵۷/ ۷ میلیون دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با فروش ۳۱/ ۴ میلیون دستگاه در رتبه سوم از این نظر قرار گرفتهاند.
و در پایان همه شما عزیزان را به رعایت نظم و قانون در هنگام رانندگی دعوت مینماییم. شما هراندازه راننده خوبی باشید و هرچقدر خودروی ایمن و بهروزی سوار شوید، از دام تصادفات شدید در امان نیستید. تویوتا لندکروز از جمله خودروهای شاسیبلند تویوتا است که در تصادفات ایمنی بالایی دارد. بااینحال هیچ خودرویی در برابر تصادفات سنگین در امان نیست. به تازگی عکسی در شبکههای اجتماعی منتشر شده که نشان میدهد که یک دستگاه لندکروز تصادف سنگینی داشته و به روزی افتاده است که میبینید. گرچه باید دید که این لندکروز با چه خودرویی تصادف کرده که به این روز افتاده است اما شما همواره جانب احتیاط را رعایت کنید و با این عمل عقلانی، مراقب خود و زندگیتان باشید. حتماً یک نفر در این جهان هست که شما را دوست بدارد و منتظر لبخند شما باشد. او را ناامید نکنید.
(*مهرداد*)
۱۶ فروردین ۱۳۹۵قیمت سوزوکی سیاز بی منطق بالاست و واقعا ارزش صد ملیون نداره …اما در مورد حضور فولکس میتونه یه مرحمی باشه برای مردم و قشر متوسط و صنعت مونتاژ کاری ایران !
احسان(احسان سابق)
۱۶ فروردین ۱۳۹۵از خوندن خبرای اقتصادی بیشتر از قبل قانع میشم که کشورمون توسط ….ها اداره میشه یعنی کسایی که سطح فکری فوق العاده پایینی دارن و به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستن
آروین
۱۹ فروردین ۱۳۹۵پایبند نبودن به اصول اخلاقی قبول ولی سطح فکری بالا و به قول معروف مار خورده افعی شده اند.
parham
۱۶ فروردین ۱۳۹۵دوستان خوبم فکر ارزان شدن خودرو و اینکه بتوان با 70 80 تومن خودرو آلمانی یا ژاپنی سوار شوید از سرتون بیرون کنید.همچین اتفاقی هیچ وقت نخواهد افتاد.
kevin7360
۱۷ فروردین ۱۳۹۵ساده انگاریه اگه فرض کنید قراره فولوکس تو ایران ماشینه زیره 60 میلیون بزنه اگه بخواد هم 2 تا فرغون ساز جلوشو میگیرن یا بهتره بگم کسانی که از وجود 2 فرغون ساز نفع میبرن جلوشو میگیرن تا زمانیکه دوباره ارزش پول ایران به سر جاش بر نگرده انتظار پایین آمدن قیمت نداشته باشین
Ashkan
۱۷ فروردین ۱۳۹۵چه فایده داره وقتی خودرو سازیای ما دارن ارزش گمرکی رو روش میزارن همون واارد شه بهتره حالا میخواد 10 درصدگرون تر بیفته حداقل میدونیم چیزی از روش نزدن
آقایون ورداشتن هم ویتارا هم کیزاشی و اوردن ولی داخلیش نکردن به قیمت وارداتی مینداختن به مردم
نوید جهرمی
۱۸ فروردین ۱۳۹۵وقتی قیمت اعلامی ایرانخودرو اینقدره و با قیمت جهانیش مقایسه کنیم میبینیم تا ……. دارن میندازن ب مردم.
بیچاره کسایی که با سادگی گول این خودرواندازان رو میخورن.
afish
۱۶ فروردین ۱۳۹۵با عرض ادب و احترام چند ماهی هست هر روز اعلام میشه فلان خودروساز با فلان شرکته خارجی یا در حاله مذاکرست و یا به توافق رسیدن ولی در عمل چه اتفاقه مهمی افتاده تکلیفه مردم کاملن روشنه زیره 50 میلیون خودروی بی کیفیته داخلی تا 100 میلیون چینی وبالاتر که با کیفیت و به روزه خارجی برای یکی مثله من که بیشتر از 30 میلیون پول باسه ماشین خریدن ندارم و قرار هم نیست درآمدم بیشتر بشه چه فرقی داره فولکس بیاد یا فراری تا وقتی انحصار وجود داشته باشه و وضعیته اقتصادی به این شکل هیچ فرقی نداره کی بیاد خودرو بسازه در هر صورت اونی که پولشو داره قبل از اینم همه ی این خودروها وبهتر از ایناهارو میتونست سوار بشه و با تشکر از آقای شاوردی
HoSeIn
۱۶ فروردین ۱۳۹۵اینطور که از ظاهر امر پیداست ایرانیهایی که قدرت خرید بالایی ندارن و جزء قشر متوسط رو به پایین جامعه محسوب میشن ، داشتن یه خودروی نسبتا با کیفیت و ایمن را باید در خواب ببینن و ناچارن به همین چارچرخه های کشتارجمعی داخلی و درجه 3چینی بسنده کنن . جالب اینجاس که بازار خودروهای دست دوم خارجی هم با توجه به قیمت تمام شده و هزینه های نگهداری سرسام آور هیچ ارمغانی برای این دست از مصرف کنندگان نداره . ای بابا ….
اشكان
۱۶ فروردین ۱۳۹۵اگه سوزوکی با اون قیمت وارد شه دیگه بچه 2 ساله هم میدونه فروش کمی خواهد داشت و شکست میخوره….ولکس واگن هم اگه مثل بقیه بیاد از 100 تومن قیمت گذاری کنه بازم شکست میخوره و 405 بازم برنده میشه!!!!به همین سادگی به همین خوشمزگی…..ایران مریض شده و داروی درست حسابی هم نمیخرن براش مامان باباش!!!فکر کنم مریضی ایران به نفع مامان باباشه!!!
احسان
۱۶ فروردین ۱۳۹۵اونقدر، گفتیم که دیگه خودمونم حالمون بهم میخوره،بگذریم،سوزوکی سیاز از نظر فنی. از پژو هم ضعیف تره، فقط بخاطر ژاپنی بودن، و زیبایی نسبی، قیمت 100 میلیونی گرفته،وای بر ما وای،حرف آخر نویسنده تو سطرهای آخر خیلی خوبه، به شرط عمل
Nima
۱۶ فروردین ۱۳۹۵این لندکروز احتمالا از پشت یه آمریکایى فول سایز قدیمى بش زده.
والاااا. من دیدم زده به تیر برق تیر برق رو کنده و چراغش هم نشکسته.!!!!
سامان اذری
۱۷ فروردین ۱۳۹۵اتفاقا من تو کوشیم یه کلیپ دارم
یه شورلت قدیمی رو با جدیدش شاخ به شاخ زدند
قدیمی فکنم مالیبو یا ایمپالا بود
مدل جدید تو شاخ ب شاخ ستونها سالم بود
ایر بگ ها باز شد و ادمک کاملا سالم ولی مدل قدیمی
ستون ها خم شد و فرمان و سینه خودرو رفت داخل اتاق و اگه به جای اون ادمک یه ادم بود
زنده نمیموند
تو اپارات هم هست میتونی ببینی
h-paya
۱۶ فروردین ۱۳۹۵با آرزوی عاقبت بخیری برای فولکس واگن در ایران :|
محمدحسین شاوردی
۱۶ فروردین ۱۳۹۵به نظرتون میتونیم به آینده فولکس واگن در ایران امیدوار باشیم؟
moein
۱۶ فروردین ۱۳۹۵فلوکس واگن خواسته با ویران خودرو وارد همکاری بشه و طبق معمول مدیران ویران خودرو دندون گردی کردن و نزاشتن توافق به سر انجام برسه
خسته نباشی مدیر دل سوز
محمدرضا
۱۶ فروردین ۱۳۹۵امروز صبح یه خبری تو تابناک دیدم که تا همین الان دپرس و افسرده ام !
تیتر خبر این بود : ” وکلای ژاپنی بعلت کمبود پرونده حقوقی بیکار هستند ” !!!!
تو بحر این خبر برین عمق منجلابی که ما داریم تو اون زندگی میکنیم براتون مشخص میشه ! و اگه باز نفهمیدین کافیه یه سر برین دادسراها تا کاملا براتون جا بیوفته مطلب !
یک نماینده عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته که دو فرغون ساز بزرگ کشور برای اخذ وام و کمک مجدد دست نیاز به سمت دولت دراز کردن چون سود بانکی وام هایی که قبلا پر پر کردن بین مدیرانشون موعدش رسیده !
Merdad
۱۶ فروردین ۱۳۹۵واقعیتی که هست اینه که قیمت خودرو بالا نیست!
بلکه درآمد ما کمه، تو این چند سال ایران به شدت از دنیا عقب افتاد و شرایط اقتصادی بوجود اومده باعث شد درآمد مردم ایران نسبت به دنیا خیلی کم باشه.
تنها راه رفع مشکل خرید، افزایش درآمد هست نه کاهش قیمت چرا که قشر متوسط به پایین نهایتا قادر به خرید خودروهایی زیر 30-40 تومن هستند در صورتی که خودروهایی که ما دنبالشیم قیمتی حدودا 17-18 هزار دلار به بالا دارند یعنی بالای 60 میلیون تومن که قیمت کمی نیست.
اون افرادی از گروه قشر متوسط و کم درآمد هم که می بینید ماشین های خوب سوار میشن هم دیدید که چقدر قسط و سختی متحمل میشن.
امیدوارم وضع درست بشه و دوباره خرابکارها نیان راس کار.
بهنام طیبی
۱۶ فروردین ۱۳۹۵لندکروز با اون بدنه قویش اونجوری ترکیده اگه پراید و 206 بود همشون انالله میشدن
fcmz
۱۶ فروردین ۱۳۹۵اگه فولکس بتونه مدل جتا رو با قیمت 70-80 میلیون مونتاز کنه خیلی راحت میتونه نبض بازار رو از چینییا بگیره.
احسان(احسان سابق)
۱۶ فروردین ۱۳۹۵…ایران هرگز از سیستم مدیریتی دقیق و برنامهریزی شدهای همچون ژاپنیها سود نمیبرد…
ممنون که راهنمایی کردید چون این موضوع اصلا به ذهنم نرسیده بود…
صادق
۱۶ فروردین ۱۳۹۵درود به همگی
.
کی میگه ماشین گرونه؟؟
کی میگه وضع مردم بده؟؟
چرا شکایت میکنید؟؟
مگه وضعیت الان، همون وضعیتی نیست که خود مردم میخواستن؟
آقا یکی شفاف سازی کنه، مردم کدوم کشور بودن که تا وام دادن، مثل چی ریختن تو نمایندگی ها؟؟؟!
از قدیم و ندیم گفتن، خود کرده را تدبیر نیست، از وضعیت الانم باید راضی باشید، چون خودمون درستش کردیم، هیچ حرفی هم توش نیست
“فقط برای اونایی ناراحتم که دارن به پای بقیه میسوزن…!”
مجتبی
۱۶ فروردین ۱۳۹۵دوست عزیز تا وقتی که توی شرایط افراد قرار نگرفتی در موردشون قضاوت نباید کرد. واقعیتش اینه که مردم اصلا چیزی رو تحریم نکرده بودن. زورشون به خرید خودرو نمیرسید. همون طور که الان هم نمیرسه و میبینی که بازار توی رکود هست. یک عده هم فکر میکردن به خاطر روشن گری اونها مردم خودرو ساز ها رو تحریم کردن. وقتی ادم زن و بچه داره به هر دری میزنه تا یه لگن زیر پا کنه اگه صفر باشه که چه بهتر. با اون وام یه موقعیتی بود برای افراد تا بتونن ماشین بخر همین. حالا اون لیاقت نداره و اون داره و… خیلی حرف صحیحی نیست.
صادق
۱۷ فروردین ۱۳۹۵درود آقا مجتبی
اتفاقا من یکی از همونایی بودم تو شرایط بدی از لحاظ خودرویی بودم، ولی با همه ی بدی هاش ساختم و نه خودم و نه خونوادم طرف خرید خودرو نرفتیم
.
و یه نکته ی دیگه اینکه، این اولین حرکت مردم غیور ایران نبود،
مردم ایران قبلا این اتحادشون رو توی صف های برنج و مرغ و… هم نشون داده بودن
پس میبینیم که مشکل از شرایط نیست، مشکل نداشتن اراده اس…
نوید جهرمی
۱۸ فروردین ۱۳۹۵باهات موافقم صادق جون.
ما کاری ب اون بنده خداهایی که از ماشین نون در میارن و مجبور ب خرید شدن نداریم. اما این عده درصد بالایی نمیشن. ملت اینقدر هجوم بردن که توی گینس باید ثبتش کنن این درجه از شور و شعور رو.
واقعاً کسانی که باید پای سادگی و حماقت بقیه بسوزن چیکار باید بکنن؟
آیا همه باید از این کشور مهاجرت کنن؟
آروین
۱۹ فروردین ۱۳۹۵آقا ملتی که هنوز نمیدونن این مالیات بر ارزش افزوده ( مالیاتی که فروشنده بابت سودی که از فروشش میبره رو باید به دولت بده) رو اضافی دارن به فروشنده میدن و یکی باید به مسولین این مملکت یاد آوری کنه که واسه چی این مبلغ اضافی رو باید مشتری بده؟
Mohammad
۱۶ فروردین ۱۳۹۵ن الان میخوام بدونم واقعا خبر حضور فولوکس بدون مونتاژ از طرف ایرانخودرو و سایپا رو باور کردین؟ن باورکردین؟اگه هزار تومن از سهم پولیشون کم بشه غوغا میکنن اینقد زود باور نباشین!
Soroosh
۱۶ فروردین ۱۳۹۵عمرا که بذارن خودرو درست حسابی با قیمت معقول به دست مردم برسه
خیلی ها اینگار تو این مملکت زندگی نمیکنن و ۲زاریشون کجه
مردم ما کی میخوان بفهمن تا وقتی صنعت خودرو کشورچه داخلی چه وارداتی کاملا مافیایی هست و یه عده سود های کلانی از این جریان میبرن هیچ وقت درست نمیشه و همیشه همین اشو همین کاسه هست
mehran jj
۱۶ فروردین ۱۳۹۵با درود و تشکر خدمت اقای شاوردی عزیز ممنون میشم اگه 1 مقاله کامل تر درباره این سوزوکی ها تدارک ببینید تا همه ببینیم که خودروهای خوبی هستن یا بازم …های ایرانخودرو تمامی نداره
erfan
۱۷ فروردین ۱۳۹۵این کار اشتباهه. باید یه سری خودرو اقتصادی با کیفیت در حدود ۲۵تا۳۵ میلیون تولید کنن. با کیفیتتتتتاااا
۱۰۰۰ مدل دیگه ماشین بیاد وقتی گرونه ب چ درد میخوره
MjM
۱۷ فروردین ۱۳۹۵1000 تا خودرو بیاد 400 تا خودروساز بیاد…وقتی با قیمت واقعی نباشه به درد عمشون میخوره….تا وقتی رانت خواران گرامی و سیاسیون در این صنعت هستند و دست دولته هیچ اتفاق خوبی نمیافته
به امید نابودی مونتاژکاران داخلی
ابراهیم
۱۷ فروردین ۱۳۹۵وقتی حداکثر قیمت سوزوکی ویتارا در بازار جهانی 23000 هزاردلار معادل 72 میلیون میشه، چطور توی ایران قراره با مونتاژ قیمتش بشه 130 میلیون. خب اینجا این مونتاژ به چه کار میاد؟ فقط برای اینکه آپشن های خودرو کمتر بشه. خب من اگه همون خودرو رو بی اینکه توی ایران و کارخانه مفتضحی مث ایران خودرو مونتاژ بشه 140 میلیون بگیرم راضی ترم.
سیاوش
۱۷ فروردین ۱۳۹۵وای من گلف r می خوام
علی
۱۷ فروردین ۱۳۹۵ما مشکل پولی نداریم. و ما مشکل خرید خودرو نداریم. فقط کافیه این گمرک مسخره مثل بقیه کشورها پول گمرک بگیره و ما بتونیم خودروهای خوب وارد کنیم حتی دسته دوم که قشر ضعیف هم میتونن خریدهای خوب بکنن وقشر پولدارمونم میتونن ماشینای اس بخرن.
این خودرو سازانم به فکر چاره خواهند بود و اصلا نیاز نیست این موضوع خودرو را پیچیده کنم.
فقط فقط گمرک که معلوم نیست پولاشم کجا میره و ماها داریم چطوری خودمونو گول میزنیم. ممنون از سایت خوبتون.
احسان
۱۷ فروردین ۱۳۹۵اگه فولکس واگن هر محصولیش رو بیاره ایران به شرطی که فرهنگش روهم بیاره، عالی میشه! فولکس واگن از تویوتا هیچی کم نداره! اگه دو خودرو ساز و رانت های وابسته به اونها که جیباشون با باج سیبیل ایران خودرو و سایپا پر میشه، اجازه بدن بیاد!
احسان
۱۷ فروردین ۱۳۹۵اگه فولکس واگن هر محصولیش رو بیاره ایران به شرطی که فرهنگش روهم بیاره، عالی میشه! فولکس واگن از تویوتا هیچی کم نداره! اگه دو خودرو ساز و رانت های وابسته به اونها که جیباشون با باج سیبیل ایران خودرو و سایپا پر میشه، اجازه بدن بیاد!
اگر دولت واقعا می خاد برای مردم کار کنه و اقتصاد رو ازاد بکنه، بیاد پلکانی در عرض سه سال تعرفه واردات خودرو رو بیاره بکنه متوسط 30 کشور تولید کننده خودرو دنیا! اینقدرم بهانه نیارن که همه کشورهای تولید کننده تعرفه واردات خودروشون مثل ما بالاست! به اندازه کافی سه سال پیش دلار بالا رفت و قدرت خرید مردم کم شد!
احمد باقری
۱۷ فروردین ۱۳۹۵اصلا فولکس هم بیاد، مسلما با قیمتهایی عرضه میشه که هیچ آسیبی به این ماشینهای از رده خارج داخلی وارد نکنه و همچنان فروش خودشون رو داشته باشن.
م
۱۷ فروردین ۱۳۹۵پدال یک روزه مقاله نزاشتی قضیه چیه?
Danial
۱۹ فروردین ۱۳۹۵بچه ها چرا یکی دو روزه کسی پست نمیزاره نکنه بچه های پدال رو گرفته باشن … :|
سردبیر
۱۹ فروردین ۱۳۹۵سلام. دانیال عزیز، در طول روز هر ساعت یک مطلب در سایت منتشر می شود. احتمالا باید کش مرورگر خود را پاک کنید تا مطالب جدیدتر را مشاهده نمایید. ارادتمند
محمد
۲۰ فروردین ۱۳۹۵پدال جان اعتصاب کردیا..
اقایون یه سوال…توی ماشینای جدید یاهمون انژکتوری دلکو دیگه وجود نداره ویااینکه هست؟؟؟
kaveh
۲۵ فروردین ۱۳۹۵چرا دیگه مطلب نمیذارید؟!!!
Nima
۲۵ فروردین ۱۳۹۵فکر کنم مشکل خواب الودگی بهاری گریبان پدال رو هم گرفته، بابا ی مطلب بذارین
سردبیر
۲۵ فروردین ۱۳۹۵سلام. نیمای عزیز، روزانه و به صورت ساعتی بدون وقفه اخبار و مطالب جدید را منتشر می کنیم. احتمالا باید کش مرورگر خود را پاک کنید یا صفحه را رفرش کنید.
ارادتمند