هجوم مردم برای انصراف از پیشخرید خودروهای داخلی واقعیت دارد.
در طول دوهفته اخیر اتفاقات بسیاری در حوزه صنعت خودروی ایران نیفتاد! مردم و کمپینی که راه انداختهاند همچنان بر حق مسلم خود برای داشتن خودروهایی باکیفیت و قیمت مناسب تأکید میکنند و خودروسازان هم در یک روند سینوسی گاه عاجزانه از مردم عذرخواهی میکنند و گاه با ابزار تهدید از افزایش قیمت و پشیمانی کسانی که از خرید خودرو در مقطع کنونی امتناع میکنند خبر میدهند. در این میان نیز دولت مستأصل تر از همیشه هیچ برنامهای برای مدیریت شرایط حاضر و پاسخ به مطالبه بهحق مردم ندارد. تنها در آخرین اظهارنظر بود که محمدباقر نوبخت با سؤال خبرنگاری در این زمینه روبرو شد که از آقای سخنگو پرسید: آیا دولت قصد ندارد از تولید داخلی حمایت کند؟ که با پاسخ جالب نوبخت مواجه شد. نوبخت گفت:
هرچند در اقتصاد مقاومتی تأکید بر حمایت از کالای تولید داخل است، اما به این بهانه نباید هر خودرویی را دست مردم داد
یکی از جالبترین نتایجی که کمپینی تحریم خودروی داخلی به همراه داشته سردرگمی در اردوگاه متمایلان! به اقتصاد دولتی و انحصار است تا جایی که در طول یک ماه گذشته با انبوهی از اظهارنظر، تکذیبیه، عذرخواهی و انتقادها مواجه بودهایم که توسط مسئولانی از بدنه دولت و صنعت خودرو ابراز شده است. برای مثال چندی پیش در حرکتی دیرهنگام مدیرعامل نورسیده سایپا از مردم بابت کیفیت اندک محصولات شرکت متبوعش عذرخواهی نمود و داد بسیاری ازجمله نعمتبخش را درآورد. نعمتبخش این عذرخواهی را نتیجه جوانی و بیتجربگی مدیرعامل سایپا دانسته و تأکید کرده است که نباید این عذرخواهی صورت میگرفت! این در حالی است که چندی پیش در جریان نقص فنی محصولات تویوتا در ژاپن این شرکت بارها مجبور به عذرخواهی از مردم ژاپن شد و حتی در برابر چشم میلیونها بیننده در برابر دوربینهای تلویزیونی از مردم عذرخواهی و به آنان تعظیم کرد.
جالبتر از همه اما رابطه وزیر صنعت با دولت تدبیر و اظهارنظرهای دوطرف است که هرروز بیشازپیش تناقضهای موجود در سیاستگذاری دولت را عیان مینماید. وزیر صنعت که زمانی خود ایده نخریدن کالاهای بیکیفیت را در یک برنامه زنده تلویزیونی ارائه داده بود پس از مواجهه اخیر خودروسازان با کمپین، طرفداران کمپین را مشتی ضدانقلاب و خائن توصیف کرده بود و مشاورانش نیز در روزنامههای همکیش، مردم را مگس و متوهم قلمداد کرده بودند. جالب آنکه همزمان قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود که خودروسازان باید بتوانند خودشان را با خواست مشتریان تطبیق دهند و نظام تولید و فروش را بر اساس خواست مصرفکننده تنظیم کنند.
بعد از این و به فاصله چند روز، در یک چرخش ۱۸۰ درجه صحبتهای نعمت زاده رنگ و بوی دیگری گرفت و وزیر پیر صنعت معدن و تجارت رویکرد نرمتری در قبال کمپین و مردمی که به خودروهای بیکیفیت داخلی نه گفته بودند اتخاذ کرد. گویا تشر مقامات بالایی دولت نعمت زاده را مجبور به عقبنشینی نمود. همه این سردرگمیها اما باعث نشده تا رکود حاکم بر بازار خودروهای صفر داخلی کاهش یابد و بالعکس مردم را در عزم خود برای تأدیب مونتاژکاران وطنی و چینی و به ثمر نشاندن خواستههای بهحق خود مصرتر از پیش نموده است.
در این راستا و بنا به گزارش سایت خبری تحلیلی جماران کمپین تحریم خودروی داخلی این روزها رنگ و بوی دیگری گرفته و ابعاد تازهتری پیداکرده بهگونهای کار از عدم ثبتنام و یا پیش خرید خودروهای صفر جلوتر رفته و ثبتنام کنندگان پیشین با مراجعه به دو شرکت ایرانخودرو و سایپا به انصراف از خرید محصولات این دو شرکت اقدام کردهاند که البته مسئولان خودروسازان وطنی این روند را کاملاً طبیعی ارزیابی کردهاند..
بنا به نوشته سایت جماران علیرغم همه آمارهایی که از رکود بسیار شدید در بازار خودرو حکایت میکند، آمارهای مشابهی نیز وجود دارد که نشان از انصرافهای گسترده مردم از پیش ثبتنام خودرو دارد. البته به نظر میرسد خودروسازان در راستای سیاستهای نادرست گذشته خود سعی کردهاند که انصرافهای شکل گرفته را عادی نشان دهند و در اظهارنظرهایی همهچیز ازجمله اینکه این انصرافها به کمپین “خرید خودرو صفر ممنوع” مربوط باشد را تکذیب کرده و بر این امر تأکید میکنند که انصراف از خرید همیشه در پیشفروشها امری طبیعی است. به نظر میرسد با وجود گذشت چند ماه از حرکت ملی تحریم خودروهای بیکیفیت داخلی، عزمی در دولت جهت مدیریت شرایط کنونی وجود ندارد، شرایطی که اگر ادامه پیدا کند قطعاً بزرگترین بازنده آن دولت است.
اما در ادامه روند تلخ تلفات جانی در تصادفات جادههای ایران، در هفته اخیر نیز صفحات روزنامههای داخلی و سایتهای خبری پر بود از تصادفات دلخراشی که خودروهای بیکیفیت داخلی یکی از عمدهترین دلایل آن بودند، تصادفاتی که گرچه نقش جاده، راننده و عوامل محیطی در آن پررنگ است اما به دلیل سطح بسیار پایین ایمنی خودروهای وطنی غالباً به جراحتهای شدید و کشتار هموطنانی که ناچار به خرید محصولات داخلی هستند منجر میگردد. هموطنانی که هریک امید خانوادههای خود هستند و هزینههای گزافی جهت آموزش، سلامت و مهارتهای شغلیشان صرف شده و بهسادگی هرچه تمامتر در یک سانحه رانندگی جان میبازند. آنان که به ادبیات توسعه آشنایی دارند به خوبی درک میکنند که دال مرکزی نظریههای توسعه امروزی بر شانههای انسان و نه سرمایه یا تنولوژی استوار است. سرمایه انسانی امروزه مهمترین عامل در رشد و پیشرفت جوامع بشری است و هرگونه اهمال در به هدر دادان این منبع گرانبها نمادی از عقبماندگی و توسعهنیافتگی است.
کیفیت نامناسب خودروهای داخلی و افزایش تصادفات و آمار مجروحان به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی صدای وزیر بهداشت را هم درآورد. سیدحسن هاشمی با تأکید بر لزوم همکاری بینبخشی دستگاهها در بخش بهداشت گفت:
تولید خودروی غیراستاندارد سبب افزایش تصادفات شده و دغدغهها را در حوزه بهداشت در کشور افزایش میدهد.
وزیر بهداشت با اشاره به تولید خودروهای غیراستاندارد گفت:
مگر میشود خودروی غیراستاندارد تولید کنیم و انتظار تصادفات جادهای نداشته باشیم. ما هرچقدر که اورژانس را گسترش دهیم اما به وضعیت استاندارد جادهها توجه نکنیم نتیجهای بهدست نمیآوریم.
۳۵ سال است که خودروی ملی میسازیم اما هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم، این در حالی است که بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی طی سالهای ۸۴ تا ۹۲ در حوادت جادههای و تصادفات حدود ۲۰۲ هزار نفر کشته شدهاند و در این مدت دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز مجروح شدهاند و همچنین در سال ۹۳ نیز بر اساس آمارهای اعلامی حدود ۱۷ هزار نفر در تصادفات جادهای کشته شدهاند که درمجموع آمارها نشان میدهد که در سال گذشته درمجموع چهل و نه هزار و ۸۶۶ تصادف فوتی و جرحی در بخش برونشهری رخ داده که ۳۰۴ هزار و ۴۸۵ نفر در سر صحنه تصادفات مصدوم شدهاند.
مرگ ۴ سرنشین پراید در همدان و ۳ سرنشین سراید در محور زنجان یا کشته شدن چندین نفر در سانحه اتوبوس در شاهرود و انبوهی دیگر از این تصادفات همه و همه اثباتی بر این ادعا است که خودروهای تولیدی در وطن عامل رفاه نیستند بل مأموران عذاب و مرگاند که جان میگیرند و تلخی میفشانند.
اما با گذر از اخبار همیشه تلخ داخلی باید به مهمترین خبر این روزهای صنعت خودروسازی جهانی بپردازیم. در روزهای گذشته نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵ افتتاح شد و خودروسازان کوچک و بزرگ از ۴ گوشه عالم هر آنچه در چنته داشتند در معرض دید علاقهمندان گذاردند. نمایشگاه امسال پر بود از خودروهای جدید، طراحیهای جذاب، کانسپت های جسورانه و تکنولوژیهای جدید بود.
نمایشگاه فرانکفورت در کنار نمایشگاههای پاریس و ژنو یکی از سه نمایشگاه بزرگ خودروی اروپاست و به لحاظ زمانی بعد از این دو نمایشگاه برگزار میشود. این نمایشگاه همچنین آخرین نمایشگاهی است که امسال در اروپا برگزار میشود و پس از آن نمایشگاهای بینالمللی خودرو در ماه اکتبر راهی توکیوی ژاپن و در ماه نوامبر رهسپار لسآنجلس آمریکا میشوند. در سال ۲۰۱۳، شعار نمایشگاه فرانکفورت «بیشترین نمایش خودرو در جهان» بود و امسال نیز از همین شعار استفاده شده است.
از ایتالیا هم خبر میرسد فراری تلاشهای خود را برای تولید خودروی اسپرت و شش سیلندر خود دینو که مدتهای مدیدی است درصدد تولید آن است شروع نموده است. همچنین یک رندر از نمای جلوی دینو نیز توسط وبسایت های تاپ اسپید منتشر شده که نشان میدهد دینو برخلاف گفتههای پیشین شباهتی به کانسپت سرجیو ندارد. پیش از این گفته شده بود دینو براساس کانسپت سرجیو که سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه فرانکفورت عرضه شده بود ساخته خواهد شد. این مدل که قرار است نخستین محصول برند دینو به عنوان زیرمجموعه فراری باشد از یک موتور شش سیلندر و ۲.۹ لیتری توربو سود خواهد برد و قرار است با مبلغ کمتری به مشتریان عرضه گردد.
همچنین گوگل بهتازگی اعلام نموده قصد ندارد به جرگه خودروسازان بپیوندد. این برند معظم که مدتهای مدیدی است اخبار متعددی از آن درخصوص تولید خودرو به گوش میرسد در نمایشگاه اخیر فرانکفورت و توسط فیلیپ جاستوس مدیر اروپای مرکزی و شرقی گوگل به رویترز اعلام نمود: هرچند کمپانی متبوعش خودروی بدون راننده را طراحی و مورد آزمایش قرار داده، اما این بدان معنا نیست که آنها قصد دارند بهعنوان سازنده در بازار مطرح شوند.
تحتفشار فزاینده برای سرمایهگذاری در فناوری جدید و رشد کندتر صنعت خودرو، چنین اتحادهایی اهمیت روزافزون پیدا کردهاند. سرجیو مارچیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر اتوموبیل ماههاست در جستوجوی شریک بوده و مصرانه به جنرال موتورز پیشنهاد همکاری میدهد اما این خودروساز آمریکایی از آن سرباز میزند. بر اساس گزارش والاستریت ژورنال، دایملر که رقیب آلمانی بامو است، با رنو- نیسان برای ساخت خودروهای لوکس اتحاد دارد. آیشنر گفت: هیچ نشانه بهبودی در چین نمیبیند. این کشور زمانی سریعترین نرخ رشد را داشت اما فروش خودرو همزمان با کندی رشد اقتصادی، رو به کاهش گذاشته است.
و سرانجام کاریکاتوری در باب کیفیت خودروهای وطنی که جالبتوجه است.
کاکو
۲۹ شهریور ۱۳۹۴حاجی چه ربطی داره ماشین های چینی نخرید
احسان آرسنالی
۲۹ شهریور ۱۳۹۴منظورت چیه؟
یعنی ماشین چینی بخریم ولی ماشین داخلی نخریم؟
خوب همشون یه جور آشغالند؟ من هربار که میرم بنگاه یا تعمیرگاه یکی رو میبینم که به دیگری توصیه میکنه ماشین صفر نخرند آخه ترمز abs جدیدا تو ترمز گیری شدید، ترمز رو رد میکنه و به اصطلاح (خالی میکنه ) یعنی باید پات رو برداری و دوباره ترمز بزنی که اونوقت 10000000% تصادف میکنی
کاکو
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ماشین های ایران وچین به درد نمی خوره
ali
۲۹ شهریور ۱۳۹۴وکره
amir
۲ مهر ۱۳۹۴تا حالا بالا تر از پراید سوار شدی که از کره بد میگی؟
محمد
۲۹ شهریور ۱۳۹۴حیف پول که به پای ماشین اشغااااال ایرانی وچینی ادم بده….مفتش اشغاله اشغال
sunmartin
۲۹ شهریور ۱۳۹۴در جواب بعضی ها که از سر باد معده حرف میزنن بهتر هست سکوت اختیار کرد عمو اسم کره چرا کنار چین میاری ..یا واقعا نمیفهمی یا خودتو به اون راه میزنید
چهارمین خوددوساز جهان برترین کیفیت به نقل از سایت آئوتو کار 2014 و 2015 برترین خودروی کم مصرف و بادوام استرالیا و انگلیس جز 5 خودرو پر فروش آمریکا دارای تست های 5 ستاره یورو انکاپ و بزرگراه های آمریکا جوایز برتر جی دی پاور 2015 برنده 4 دوره پیاپی طراحی فرانکفورت و اخرین افتخار کیا هیوندای جذاب ترین خودروی نمایشگاه فرانکفورت هیوندای N شناخته شد
حالا با این تفاسیر چین کجای معادله قرار میگیره
بنجل سازی..
ارمان
۲۹ شهریور ۱۳۹۴همه چیزمون رادیکالیه دیگه تفکرمون به این صورت شکل گرفته
عمل مقایسه هم واسه اکثر دوستان غیر ممکن به نظر میرسه همین چیزا تقریبا عامل عقب موندگیمونو توجیه میکنه
من
۳۰ شهریور ۱۳۹۴به نظرم گوگل هم اگه وارد خودروسازی بشه موفق میشه؛ میتونه با خودروسازان بزرگ دنیا همکاری کنه
البته نه اینکه سدان با موتور بنزینی تولید کنه بلکه ماشین های دو نفره یا چهار نفره با موتور الکتریکی و با قابلیت منحصر به فرد رانندگی اتوماتیک (بدون نیاز به راننده)
کاکو
۳۰ شهریور ۱۳۹۴منفی برای ماشین های چینی