ماندن به چه قیمتی؟ بودن یا نبودن مسئله این است.
آیا سقوط تولید خودرو در ایران با بسته ششماهه متوقف میشود؟ در روزهایی که تویوتا از سرمایهگذاری عظیم خود در بخش رباتیک و هوش مصنوعی پرده برداشت و تسلا نیز بهطور مستمر فعالیت خود را در اروپا گسترش میدهد خودروسازان وطنی منتظرند تا با ارائه بسته ۶ ماه دولت به مردم و جامعه، فصل جدیدی از فروش محصولات قدیمی و پرنقص خود را ازسر گیرند. مافیای خودرو که از آغازین روزهای پیدایش خواست عمومی مردم مبنی بر ضرورت تغییر در وضعیت بازار خودروی ایران، از شکست کمپین تحریم خودرو دم میزدند سرانجام به مقصود خود رسید و دولت را که نماد خواست و اراده عمومی است به اعطای امتیازات گسترده از یارانه تولید اختصاصی به خودروسازان تا وامهای با بهره پایینتر وادار کرد. دولت که قرار بود گشاینده درهای بازار انحصاری خودروی ایران بهروی خودروسازان معتبر جهانی باشد تا از این طریق هم محملی برای رقابت ایجاد شود و هم این کار آغازی بر گسترش رفاه عمومی ملت باشد، زیر فشار بیامان سوداگران و انحصارطلبان کمر خم نمود و بجای تغییر در مقررات بازار، پافشاری بر خواست ملت و تلاش برای افزایش سطح استانداردهای صنعت خودرو، به یک تماشاچی بیبدیل تبدیل شد که تنها کارش خیره ماندن و به انتظار نشستن است، چه منظرهٔ مهیبی است بیارادگی…
چنان چه نگاهی اجمالی به وضعیت حال حاضر صنعت خودرو ایران بیاندازیم بهسادگی مشکلات ساختاری موجود در این حوزه را میتوان دید. بیتوجهی به بازار و مقررات بازار و عدم تلاش دولت در راستای گسترش رقابت در این بازار، غلبه منفعت سیاسی بر منافع ملی و مصالح عمومی و زدوبندهای گسترده میان بخش خصوصی و دولتی که بهصورت تاریخی در صنعت خودروی ایران نهادینه شده همگی ازجمله عوامل بروز شرایط حاضر است. شرایطی که بیتردید به همینجا ختم نمیگردد و با عنایت به تحلیل کارشناسان ممکن است ابعاد تازهتری بیابد.
منتقدان این بسته نظری دارند که چندان به مذاق خودروسازان خوش نمیآید. منتقدان این وام معتقدند دلیل مردم برای پیوستن به کمپین نخریدن خودروی صفر نداشتن نقدینگی نبود، بلکه این اعتراضی به پایین بودن کیفیت خودروها بود. ازاینرو، همین افراد کمپین تازهای برای نه گفتن به دریافت وام ۲۵ میلیون تومانی راه انداختهاند.
فرارو دراینباره نوشته است: اعضای کمپین این بار هم مانند قبل از تصاویر برای نشان دادن هر چه بهتر هدف خود استفاده کردهاند. در یکی از تصاویر منتشرشده یک پراید دیده میشود که بر روی آن خط قرمز کشیده شده است. در زیر این تصویر نوشته شده است: “احمق کسی است که ماشین ۳ میلیونی را با وام ۲۵ میلیونی بخرد و ۴۷ میلیون پس بدهد.” این در حالی است که امروز خودروسازان فهرست خودروهای مشمول طرح خرید اقساطی را به همراه شرایط فروش آن منتشر کردند و دولت ثابت کرد به طرحی که برای خروج از رکود طراحی نموده اعتقاد راسخ دارد.
بسته خروج از رکود اقتصادی که توسط دولت و برای تحریک تقاضا در بازار طراحی و به مردم ارائه شده درصدد است تا علاوه بر افزایش تولید ملی نرخ اشتغال را در کوتاه مدت ثابت و یا اندکی مثبت نماید. بستهای که در میان اقتصاددانان بسیار منفور است و گویا با آن مخالفتهای بسیاری شده است. عمده این مخالفت به تبعاتی است که این بسته ممکن است به جامعه تحمیل نماید. از دیگر سو بسته مذکور اقدامی عرفی و کاملاً متداول در میان کشورهای جهان است و به غیر از تحرکی تقاضا نمیتوان انتظار بیشتری از آن داشت چراکه مشکلات عظیم اقتصاد در ایران با چنین بستههایی قابل حل نیست و احتیاج به جراحیهای بزرگ و تصویب قوانین فراگیر و تازه و همچنین همگرایی با روند جهانیشدن دارد. این بسته که بهصورت ویژه قلب رکود حاکم بر صنعت خودروی داخلی را نشانه گرفته و به جد درصدد درهمشکستن اتحاد نانوشتهای میان خریدارانی است که فعلاً علاقهای به خرید تولیدات داخلی ندارد و ماهها است در همراهی با کمپینی به نام نه به خودروی داخلی با یکدیگر همدلی و همراهی میکنند. همین اتحاد بود که باعث شد تا در همراهی با رکود اقتصادی کشور، میزان تولید خودروسازان داخلی بهشدت کاهش یابد.
در مهرماه امسال جمع خودروهای تولیدی به ۴۷ هزار دستگاه رسید که در مقایسه با مهرماه سال ۱۳۹۳ که ۱۰۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده بود کاهشی قابل توجه را نشان میدهد. میزان این افت که از مجموعهای از عوامل ازجمله رکود اقتصاد ایران و کمپین تحریم خودروی داخلی توسط جامعه ایران ناشی میشود ۵۳% درصد است. روند نزولی تولید در صنعت خودرو از در خردادماه سال جاری آغاز شد که در مجموع یک ماه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد. در مردادماه این میزان به ۸۴ هزار دستگاه و در شهریور ماه به ۶۰ هزار دستگاه و سرانجام در مهرماه این میزان به ۴۷ هزار دستگاه کاهش یافت که نشان از کاهش بیسابقه تولید خودرو در مهرماه داشته است.
همچنین طی مهرماه امسال ایرانخودرو حدود ۶۰ کاهش تولید داشته و سایپا نیز ۵۲.۲ درصد افت تولید را تجربه کرده است. بررسی میزان تولید انواع سواری در ایرانخودرو مرکزی نشان میدهد که در مهرماه امسال پژو ۲۰۶، ۴۸ درصد، پژو ۴۰۵، ۴۵ درصد، پژو پارس، ۸۰.۶ درصد، سمند، ۵۱.۲ درصد، دنا، ۴۸ درصد و رانا ۶۶.۳ درصد کاهش تولید داشتهاند. در این میان تولید ال ۹۰ در ایرانخودرو رشد قابلتوجهی داشته و با توجه به تقاضای آن در بازار ۹۰۳ درصد رشد در مهرماه امسال به خود دیده است. بر اساس این گزارش، تولید انواع سواری در سایپا طی مهرماه امسال نیز با ۵۰.۳ درصد روبرو بوده که در این میان، پراید، ۶۳.۵ درصد و تیبا ۶۴.۸ درصد کاهش داشتهاند.
نکته جالب تولید ۷ ماهه خودرو کشور است که نشان از افول شدید و هشتاد هزار دستگاهی در تولید خودرو در داخل دارد. خبری که قطعاً بسیار تلخ است و با توجه به چشمانداز اقتصاد ایران که بهشدت تیره است لازم است برای حل آن تصمیمی اساسی و نه احساسی از جانب دولت اتخاذ شود. لازم به ذکر است تولید ۷ ماهه سال ۹۴ به ۵۴۸ هزار دستگاه رسیده که در مقایسه با ۷ ماهه نخست سال گذشته که ۶۲۴.۵ هزار دستگاه خودرو تولید شده بود آماری تأسفبرانگیز است.
باوجود این رکود گسترده است که دولت بر اعطای یک بسته مالی تحریککننده تأکید دارد. خوانندگان پدال بهخاطر دارند که در روند رونق فروش خودرو در امریکای شمالی و اروپا نیز یکی از عوامل اقبال مردم بسته وام اعطایی دولت و تحریک تقاضا بود. بااینحال جنس اقتصاد ایران و اروپا یا آمریکا متفاوت است و تنها یک بسته مالی نمیتواند اقتصاد ایران و ایضاً خودروسازان داخلی را از وضعیت حاضر نجات دهد. این بسته که با مشخصاتی همچون سقف ۲۵ میلیون تومان و نرخ سود ۱۶ درصد تصویب و مقرر شده، تا پایان اردیبهشت ماه ۹۵ اعتبار خواهد داشت. این دستورالعمل بر اساس موضوع بند ۶ مصوبه شورای پول و اعتبار مطرح شده که از ویژگیهای آن میتوان به میزان اعطای وام تا حداکثر ۸۰ درصد قیمت هر خودرو و تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال در قالب عقد خرید دین با نرخ سود تسهیلات ۱۶ درصد در سال اشاره کرد. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو میگوید: وزیر صنعت هدف از اعطای این تسهیلات را ایجاد شرایط بهتر برای خرید خودرو اعلام کردند تا هم مصرفکننده و هم تولیدکننده از آن بهرهمند شوند.
از دیگر سو و به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا نعمت زاده در سی و پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که با حضور اعضا شورا برگزار شده، اعلام نموده: تمام سیاستگذاریهای ما در بخش صنعت خودرو، باید منطبق بر واقعیتها و بر اساس منافع ملی باشد. وی، محور اصلی سیاستهای صنعت خودرو را در آینده و حتی در مشارکت با شرکتهای بینالمللی و معتبر دنیا، تأکید بر ساخت داخل ذکر کرده و گفته است: خودروهایی که زیر ۴۰ درصد ساخت داخل دارند از سال آینده دچار مشکل خواهند شد و اگر ساخت داخل محدود داشته باشیم، نمیتوانیم با شرکتهای خارجی همکاری کنیم و این موضوعی است که باید شرکتهای خودروسازی نیز به آن توجه داشته باشند.
چیزی که این روزها خوراک رسانههای غربی است ماجرای رسوایی فولکسواگن و ابعاد تازه آن است. یک تحقیق داخلی شرکت فولکسواگن نشان میدهد که در تستهای انجامشده بر خودروهای ساخت این شرکت، سطح آلایندگی و انتشار دیاکسید کربن، و میزان مصرف سوخت پایینتر از آنچه بوده نشان داده شده است. فولکسواگن میگوید این مشکل عمدتاً در خودروهای گازوئیلی وجود دارد، هرچند برخی مدلهای بنزینسوز هم دچار آن هستند. احتمالاً حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرویی که فولکسواگن فروخته چنین مشکلی داشته باشند. به گفته یک سخنگوی فولکسواگن خودروهای اشکودا، آئودی و سئات ازجمله مدلهای مشکلدار هستند. مطابق گزارش جدید خودروهای با حجم موتور ۱.۴، ۱.۶ و ۲ لیتری ساخت فولکسواگن دیاکسید کربنی بیشتر از آنچه که تستهای قبلی نشان میدادند، منتشر میکنند. این شرکت، که پیشتر برای پس گرفتن ۱۱ میلیون خودروی دیزلی نزدیک به ۷ میلیارد یورو کنار گذاشته بود تخمین میزند که مشکل جدید ۲ میلیارد یورو هزینه برایش ایجاد کند. روی ۱۱ میلیون خودروی قبلی دستگاهی نصب شده بود که عامدانه سطح آلایندگی را پایینتر از سطح واقعی نشان میداد.
سقوط ارزش سهام فولکسواگن در روز چهارشنبه – رویترز
سهام شرکت فولکسواگن با رسواییهای اخیر نزدیک به ۴۰ درصد ارزش خود را ظرف یک ماه و نیم اخیر از دست داده است. تنها امروز بهای هر سهم فولکسواگن از ۱۱۰ یورو در روز گذشته به ۱۰۱ یورو افت کرد و به این ترتیب این شرکت ۸ درصد ارزش بازار خود را یک روزه از دست داد.
روز دوشنبه مقامهای آمریکایی فولکسواگن را متهم کردند که در خودروهای گرانقیمت پورشه و آئودی، با حجم موتور ۳ لیتر هم از دستگاههای دستکاری سطح آلایندگی استفاده کرده است. فولکسواگن این اتهام را رد کرده است. پورشه هم این اتهام را رد کرده است، بااینحال شاخه آمریکای شمالی پورشه اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی پورشه کاین را با تخفیف میفروشد. با وجود رسوایی تازه، زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان با لحنی حمایتآمیز درباره خودروساز آلمانی گفته است: “فولکسواگن خودش مسئله دیاکسید کربن را مطرح کرده است و این نشان میدهد که این شرکت برای شفافیت جدی است.”در ماه سپتامبر آژانس حفاظت محیطزیست آمریکا اعلام کرد در موتورهای گازوئیلی بعضی از خودروهای فولکسواگن که در آمریکا فروخته میشد، دستگاههایی نصب شده بود که با قرار گرفتن در شرایط آزمایشی کارکرد موتور را تغییر میدادند تا نتایج بهتری نسبت به کارکرد معمول بهدست آید. فولکسواگن به دستکاری عمدی خودروها اقرار کرد. ماه گذشته میلادی مدیرعامل این شرکت تغییر کرد.
همچنین در این هفته بنتلی برخی از مدلهای خود را جهت رفع نقص به کارخانه فراخواند و تویوتا نیز مدلهای آوالون هیبرید، آوالون ۲۰۱۳-۲۰۱۵ و لکسس ES350 و ES300h را برای رفع نقص به نمایندگیهای خود فراخواند. مشکل محصولات بنتلی کابل اتصال باتری بود و محصولات تویوتا نیز از نقص در سیستم ترمزگیری رنج میبردند.
Kamran.k
۱۹ آبان ۱۳۹۴اخبار شبانگاهی امشب اعلام کرد 45 هزار خودرو فروخته شد..هه…
تو راست میگی ماهم باور کردیم ..صدا و سیما هم شده هم ***…
پدال نظرامو بذار..عه..
ali ayat
۱۹ آبان ۱۳۹۴الان آقا زاده ها اون بالا ها تو مازراتی گرن توریسمو نشستن دارن به ما میخندن و میگن ببین عین مرغ که دونه براش میپاشی صف کشیدن ببین چطور با یه حقه داریم کنترلشون میکنیم حالا تا سال های بعدم خدا بزرگه هر سال یه کاری میکنیم حالا که اومدن تا ده سال دیگه هم با یه حقه ای میان خدا خیلی بزرگه
به خدا خیلی زشته دوستان ولی عین واقعیته شرمنده کسی رو نخواستم خراب کنم ولی همینه
علی
۱۶ بهمن ۱۳۹۴شده عین قضیه جنگ صفین
با یه قرآن سرنیزه گرفتن ما رو فریب دادن
بنتلی
۱۹ آبان ۱۳۹۴من از دیروز حالم خوش نبود،توی مقاله پورشه هم کامنت گذاشتم درمورد این قضیه،ناراحت عزیزانی بودم ک انگلی شدن،و این انگل ها تا چهار سال از روزی حلال و اندک تعدادی از هم وطنامون تغزیه خواهند کرد،البته دیگه زیاد ناراحت نیستم،چون همه ی آماراشون دروغ و ساختگی هس،دوستان پدالی میدونند ک آهنگ فروش این چنینی با گذشت زمان کاهش پیدا میکنه،یعنی درروز اول بیشترین تقاضا و در روزهای بعد این مقدار کمتر میشه، ***میزان فروش روز دوم را خیلی بیشتر با رشد غیر منطقی بیان کردن،این یعنی دارن دروغ میگن تا فشار روانی بیارن و ب مردم بگن تا تموم نشده بیاین بخرین ک دیگه آخراشه و استقبال خوبی شده،البته اگه دروغ هم نباشه بعد ارائه این وامها رکودی بسیااار سنگینتر حاکم میشه بر جامعه
علیرضا
۲۰ آبان ۱۳۹۴بازم میگم از ماست که برماست
اومدن یه عده نون به نرخ روز خور سر کار و بازی با جان و مال مردم تقصیر خودمونه و خودمون هستیم که با مدیر شدن یه عده سکوت میکنیم و همون اول کارش گربه رو نمی کشیم و متاسفانه در ایران اگر کسی روی کار بیاد خیلی سخت از روی کار میره
ارمان
۲۰ آبان ۱۳۹۴خب دو تا سوال دارم ؟
1- اینکه چقدر مردم رو ***فرض کردن؟
2-تعداد ***ها چه تعدادی است؟
king 918
۲۰ آبان ۱۳۹۴نمیدونم اینا کی بودن که به نظر های بچه ها دیس دادن یعنی تو پدال هم همچین ادم هایی پیدا میشه؟
erfan94
۲۰ آبان ۱۳۹۴جا داره همین جا سلامی عرض کنم خدمت اونی که رفته وام خودرو گرفته و پراید بدون سند رو ۳۰ میلیون و پژو بدون سند رو ۵۰ میلیون کردن توی پاچش…
***
ali ayat
۲۰ آبان ۱۳۹۴خیلی جالبه نه پولی اون وسط وجود داره نه سندی فقط یه سری کاغذ اون میونه ماشین هاشونم که دیگه کلا انگار وجود نداره یعنی من به اینا ماشین نمیگم توهین محسوب میشه پراید که هیچی
اتفاقا دیروز داشتم بایکی از مهندس های ایران خودرو صحبت میکردم داشت راجب سیستم مالتی پلکس تو خودروهای ایرانی میگفت قشنگ گفت که سیستم های چینی نصبه و نقص فنی داره الان اونایی که ماشین ایرانی دارن رو دست اندازها ماشین ترمز خالی میکنه اینا همشون میدونن ولی خودشونو زدن به کوچه علی چپ قشنگ هر هفت مورد نقص فنی رو گفت تمام
erfan94
۲۰ آبان ۱۳۹۴دوستان شما این آمار رو باور می کنید؟!!!! حرف مسولایی رو که نرخ تورم ۲۰۰ درصدی رو ۲۰ درصد اعلام میکنن باور میکنید؟! اینا کمتر از ۵۰۰۰ تا فروختن و اون آدمایی رو هم که صدا و سیما باهاشون مصاحبه می کرد از کارمندای خودرو سازا بودند و کاملا هماهنگ شده بود…
ALiHidden
۲۰ آبان ۱۳۹۴ای وای بر مردمی که گول این وامو بخورن و برن خودرو بخرن…
واقعا برای خودم متاسفم که مردمش نمیتونن صبر کنن و تحمل کنن و به جای خودروی دست دوم حتما باید خودروی نو بخرند….
***
Nima
۲۰ آبان ۱۳۹۴60 نفر سر یه کلاس با هم اتحاد ندارن حالا انتظار دارین 60 میلیون با هم کمپین کنن؟ *** ! اخه یه کم فکر؟ خب عزیز من داری بابت ماشن 5 تومنی 40 تومن خرج میکنی! واقعا متاسفم.
سعید
۲۰ آبان ۱۳۹۴خدا کنه تو دنیا کسی بهمون نخنده. خودمون به *** خودمون بخندیم کافیه. البته اینا درصدی از هشتاد میلیون ایرانی هستند. تو یکی از عکسای نمایندگی ها دیدم یه خانومه همچین داشت پراید رو میدید انگاری داره پروشه میبینه. خخخخخخ. این نیز بگذرد . سال بعد و دولت میخواد چه کنه. من یکی که عمرا ماشین ایرانی بخر نیستم. منافق هم خودتی.
شایان
۲۰ آبان ۱۳۹۴ما همونایی هستیم که با هم سر کلاس قرار میزاشتیم فردا کسی نیاد مدرسه ولی فردا همه از دم مدرسه بودیم و تعدادیمون با پررویی میگفتیم آقا امروز قرار بود امتحان بگیرین حالا انتظار دارین در این سطح هماهنگ بشیم؟ زهی خیال باطل.
فرشاد
۲۰ آبان ۱۳۹۴تابناک تو یه خبری گفته بود سقف اعتبار این وام برای این دوره چند ماهه 2 هزار میلیارد تومان هست ینی خودروسازها شیرین میتونن رو فروش 100 هزار خودرو حساب کنن ولی مهم بعد از اتمام طرح هست.اگه کار مثبتی انجام ندن بعدش بیشتر در رکود فرو خواهند رفت مگر اینکه سد کمپین کاملا شکسته بشه و سیل خریدارها مثل قبل به سمت خودروسازها بره.
از الان باید برای بعد از اتمام طرح برنامه ریزی کرد تا مبادا به حالت قبل برگردیم چون وام که مدام تمدیدی نمیشه(دولت همینجوریش کمبود بودجه داره).استقبال از این طرح درسته به ظاهر احمقانست ولی تو همه ی جهان مرسوم هست که از وام خرید خودرو با سود کمتر نسبت به شرایط گذشته استقبال بشه.
وحيد
۲۰ آبان ۱۳۹۴با سلام.همکار من میخواست بره ثبت نام کنه رفت نمایندگی و لیست قیمت و شرایط رو آورد.من یه ردیفشو براتون مینویسم:
پژو 405 دو گانه
قیمت مصوب:304/205/000
پیش پرداخت: 72/300/000
48 ماهه-16 چک سه ماهه-مبلغ هر چک 20/600/000
با یک حساب ساده وقتی پیش پرداخت رو از قیمت کم کنید میشه 231/905/000 که باید در 16 چک پرداخت بشه.وقتی سودش رو محاسبه میکنید میشه نزدیک به 21 درصد نه 16 درصد.یعنی اینا حتا توی این شرایط که ماشینای آشغالشون رو دستشون مونده و با این امتیازات دولتی میخوان از توی لجن درشون بیارن هم دست از دروغگویی و دزدی و کلاهبرداری بر نمیدارن.با همه کیفیت مزخرفشون با همون 16 درصد هم حاضر نیستن کنار بیان یعنی تا جاییکه میتونن تو پاچه میکنن.اونوقت یه عده فکر میکنن رسانه ها و مسئولین که گفتن 16 درصد دیگه درسته.افسوس ….
بنده خدا
۲۰ آبان ۱۳۹۴سلام.خوب دقت کنین تو صفای خرید خودرو.انگار فامیلاشون رو آوردن تو صفای خرید که مثلا شلوغه….هیچ خبری نیست…وام گزاف….با باز پرداخت گزاف تر
محمد زمانلو
۲۰ آبان ۱۳۹۴تعجبم از اینه که چرا کسایی که می خوان ماشین بخرن یه حساب کوچیک نمی کنن که بفهمن سود کل این تو دوره های 4 ساله حدود 5 تا 7 میلیون و واسه 7 ساله بالای 10 میلیون و حداکثر به 16 میلیون میرسه ! پس چرا برخی از مردم ،چی بگم….؟؟؟ واقعا بعضیا نمی دونم مغز *** خورده باشن که بخوان زیر وام برن!!!
Sj
۲۰ آبان ۱۳۹۴من مطم،نم کسی ک دنبال اتحاد تو جهان سوم عقل خودش مشکل داره چندین سال تو سایت پدال دارم میخونم متحد شید
farzad
۲۱ آبان ۱۳۹۴به نظر من دلیل فروش نرفتن خودرو تاکنون کمبود نقدینگی و رکود کلی اقتصاد بوده و نه کمپین. فکر میکنم دوستان زیادی روی کمپین شور و شوق دارن. ملت شریف ایران اگر همچین روحیه همدلی و اتحاد داشتن که …. . لکن بنده شخصی رو که به خاطر سرما و گرما نخوردن زن و بچه اش ماشین قسطی میخرد سرزنش نمیکنم.