میز خبر

میز خبر: تکاپو و جدال صنعت خودروسازی با کمپین

در هفته‌ای که گذشت صنعت خودروی ایران با چند اتفاق عمده همراه شد. در حالی که نمایندگان مجلس گاه از لزوم کاهش سی درصدی قیمت خودروها و گاه از لزوم برقراری تعرفه هزار درصدی بر واردات خودرو حرف می‌زدند، رنو هم سرانجام با همکاری شرکای ایرانی و پس از یک وقفه سه ساله موفق به مونتاژ مدل قدیمی خودروی هاچ‌بک ساندرو شد!

Renault-Sandero_2008_1600x1200_wallpaper_01
گفته می‌شود تلاش‌های گسترده‌ای از جانب دولت برای خرید خودرو از خودروسازان وطنی در جریان است و در برنامه‌ای جالب قرار است کارمندان دولت با تعرفه‌هایی تمام قسط صاحب خودرو شوند. همچنین برخی نمایندگان مجلس با مطرح نمودن یک طرح دوفوریتی خواستار افزایش تعرفه واردات خودرو تا ۱۰۰۰ درصد و کمک مالی به خودروسازان تا سقف ۴ هزار میلیارد ریال شده‌اند. به نظر می‌رسد ماجرای کمپین تحریم خودروهای داخلی وارد مرحله تازه‌ای شده و با گذر از یک خواسته اقتصادی، رنگ و بوی تقاضایی مدنی به خود گرفته و انتظار می‌رود ابعاد جدیدی پیدا کند. ابعادی که در نهایت یا به انحصار موجود در بازار خودرو و اقتصاد ایران تن خواهد داد و یا با پایان دادن به انحصار و ایجاد رقابت، آزادی انتخاب را برای خریداران به ارمغان آورد.

طی مراسمی که با حضور صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و کامبیر رئیس منطقه آفریقا، خاورمیانه و هندوستان شرکت رنو و همچنین پیمان کارگر مدیرعامل شرکت رنو پارس انجام گرفت، تولید انبوه خودروی رنو ساندرو در شرکت پارس خودرو آغاز شد. این خودرو دارای موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است و تأییدیه استاندارد آلایندگی یورو ۴ را اخذ کرده است. همچنین موتور این خودرو ۱۶۰۰ سی‌سی و مجهز به ترمز اِی بی اس، ای بی ای و آپشن های مختلفی شامل دو کیسه هوای سرنشین جلو، شیشه‌بالابرهای برقی عقب و جلو است. برمبنای صحبت‌های کارگر قرار است تا پایان سال ۱۰ هزار دستگاه از این خودروها در شرکت پارس‌خودرو تولید شود. خودرویی که قرار بود مدت‌ها قبل با قیمتی مناسب به‌دست مشتریانی برسد که در حسرت یک محصول باکیفیت‌تر و ایمن‌تر کمپین خودرو تشکیل می‌دهند.

Renault Sandero
پیمان کارگر مدیرعامل رنوپارس اعلام کرده این خودرو با قیمت ۴۳ میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید. وی در مراسم رونمایی از این محصول با انتقاد از مجموعه خودروسازان و قطعه سازان داخلی از عزم شرکت رنو برای خرید کل مجموعه پارس‌خودرو گفت و بار دیگر اعلام کرد اگر شرایط مناسبی برای رنو مهیا شود می‌توان به افزایش تولید خودرو در ایران امیدوار بود. کارگر با گلایه از نحوه کار شرکای خود در خدمات پس از فروش گفت: این شرایط باید تغییر کند. نمایندگی خودروساز به ما می‌گوید قطعه تندر ۹۰ موجود نیست در حالی که قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نمی‌خرند و به نمایندگی نمی‌رسانند بنابراین مشتری ناراضی است.

Tondar90
Tondar90
مدیرعامل رنو پارس گفت: به مگاموتور حداکثر سه ماه فرصت دادیم که یا عملکردش را اصلاح کند یا اینکه بخش تولید موتور تندر ۹۰ را به رنوپارس واگذار کند. به گزارش خبرنگار ایسنا، پیمان کارگر در نشستی خبری اظهار کرد: ما از مگاموتور عاجز شده‌ایم، مگاموتور داخلی‌سازی موتور تندر ۹۰ را انجام نداده و همچنین به دلیل مشکلات مالی تیراژ تولید موتور تندر ۹۰ را افزایش نمی‌دهد. وی با بیان اینکه نمی‌شود گفت چون مگاموتور مشکل مالی دارد ما باید موتور تندر ۹۰ را از خارج وارد کنیم، خاطرنشان کرد: آنها موضوع داخلی‌سازی موتور تندر ۹۰ را نیز جدی نگرفتند. این در حالی است که کیفیت موتور تولیدی در ایران از اسپانیا نیز بالاتر است با این حال ما مجبور به واردات آن هستیم. نماینده رنو در ایران ادامه داد: بنابراین تا پایان سال جاری به مگاموتور فرصت داده‌ایم تا ساختمان مگا ۲ که محل تولید موتور تندر ۹۰ است را به رنو پارس بفروشد یا اینکه ما در محل دیگری خط تولید موتور تندر ۹۰ را با مدیریت خودمان راه‌اندازی خواهیم کرد.

با توجه به مدت‌زمان حضور چندساله رنو در ایران و علاقه‌مندی این شرکت برای سرمایه‌گذاری و تولید خودرو در ایران می‌توان به پتانسیل‌های گسترده صنعت خودرو ایران اذعان کرد گرچه شیوه کار خودروسازان داخلی و نحوه تعاملشان با شرکت‌های برجسته خودروسازی ثابت می‌کند کودک خودروسازی ایران به‌درستی تربیت نشده و مقررات گذاری‌های اشتباه دولت ایران در طول دو دهه اخیر به‌جای سوق دادن این فعالان به سمت توسعه این صنعت و حرکت در مسیر جهانی شدن، مونتاژکاران داخلی را به گسترش انحصار و سود سوق داده است. موردی که به‌طور مطلق با سیاست‌های توسعه صنعتی در تقابل است و به عقب‌ماندگی تاریخی امروز منجر شده است.

Tondar90
Tondar90
در همین راستا و با ادامه کمپین تحریم خودروهای داخلی توسط مردم، در روزهای گذشته صنعت خودروی ایران شاهد برخی اتفاقات تلخ بود. به‌تازگی و در روز یکشنبه جمعی با عناوین کارگران صنعت خودروسازی کشور مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، کارگران کارخانه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی با تجمع مقابل مجلس خواستار تضمین امنیت شغلی خود از سوی نمایندگان مجلس شدند. تجمع‌کنندگان معتقد بودند که تحریم خرید خودروهای صفر داخلی در کنار واردات خودروهای خارجی منجر به اخراج کارگران شاغل در صنعت خودرو خواهد شد. ظاهرا خودروسازان تصمیم گرفته اند با مظلوم نمایی، دیوار مقاومت مصرف کنندگان را بشکنند.

تجمع کارگران صنعت خودرو
دیگر آنکه جاده‌های نامناسب، رانندگان بی‌توجه به قانون و خودروهای ناایمن در این هفته نیز حادثه آفریدند و به گفته بیش از صد کشته برجای گذاشتند. جانشین رییس پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، از کشته شدن ۱۰۰ تن و زخمی شدن یک هزار و ۷۰۰ تن طی سه روز گذشته در جاده‌های کشور خبر داد. از سه روز گذشته یعنی روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه با وقوع ۱۳۰۰ فقره حادثه رانندگی جرحی و فوتی شاهد افزایش تصادف‌ها در جاده‌های کشور هستیم، و این مسئله هشداری جدی برای همه رانندگان و مسافران محسوب می‌شود.

خبرهای خارجی این بخش را با رتبه برتر نسل جدید ولوو XC90 در آزمایش تصادف موسسه امنیت بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) شروع می‌کنیم. این خودرو که در نسل جدید با نوآوری‌های بسیاری همراه بوده در این تست رکورد جدیدی کسب کرده است و توانست امتیاز کامل Safety + یا ایمنی بعلاوه را به‌دست آورد. این امتیاز درخشان به دلیل ساختار بدنه محکم و استفاده ولوو از سامانه جلوگیری از سقوط و به‌کارگیری سیستم پیشگیری از تصادف است که در نسل جدید XC90 به‌صورت استاندارد وجود دارد. همچنین در لیستی که این موسسه تهیه نموده خودروهای سایون iA و لکسوس ES نیز همین امتیاز را در روزهای گذشته کسب کرده‌اند.

Volvo XC90 Crash Test
بنابر اعلام ولفگانگ دورهایمر مدیرعامل بنتلی، ملکه الیزابت دوم نخستین دستگاه از مدل فوق لوکس و سنگین‌وزن بنتایگا را سفارش داده است. تاکنون بیش از ۳۶۰۰ نفر برای نخستین اس‌یو وی شرکت بنتلی ثبت سفارش نموده‌اند و نخستین دستگاه از این محصول قرار است به کاخ باکینگهام جایی که ملکه الیزابت دوم در آنجا زندگی می‌کند و انبوهی از مدل‌های لیموزین بنتلی را در اختیار دارد، برود.

Bentley Bentayga
Bentley Bentayga
ولفگانگ دورهیمر در گفتگو با دیلی تلگراف ضمن اشاره به درخواست‌های متعدد برای خرید و پیش‌خرید این مدل گفت: مشتریان با مراجعه به نمایندگی‌های شرکت و تقاضای خرید فوری این مدل اظهار می‌کنند نمی‌توانند تا مدت زمان معین برای خرید این مدل صبر کنند و بسیار مشتاقند زودتر خودروی خود را تحویل بگیرند. دورهیمر در ادامه با شاره به قیمت ۱۶۰ هزار پوندی مدل بنتایگا گفت: مشتریان می‌توانند با افزودن برخی تجهیزات از جمله ساعت بریتلینگ به شاسی‌بلند قدرتمند بنتلی، خودرویی با قیمت ۵۰۰ هزار پوند را تصاحب نمایند که در جهان بی‌نظیر است. برمبنای اعلام مدیران بنتلی تحویل مدل بنتایگا تا پایان سال شروع خواهد شد. همچنین رسانه‌های متعدد از جریمه سنگین فولکس‌واگن به دلیل مخفی نمودن اطلاعات سوخت در محصولاتش خبر داده‌اند. شرکت خودروسازی فولکس‌واگن اتهام تقلب در معاینات فنی آمریکا را پذیرفت و سهام این شرکت در بازار بورس ۲۰ درصد سقوط کرد. فولکس‌واگن متهم شده با استفاده از یک نرم‌افزار میزان آلایندگی خودروهای دیزلی‌اش را دستکاری کرده است. به گفته کارشناسان آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا شرکت خودروسازی فولکس‌واگن در نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه از خودروهای دیزلی خود از نرم‌افزار ویژه‌ای استفاده کرده که در هنگام معاینه فنی میزان آلاینده‌ها را کمتر از اندازه واقعی نشان می‌دهد. به این ترتیب خودروهای دیزلی فولکس‌واگن با موفقیت آزمایش‌های معاینه‌فنی مربوط به آلایندگی هوا را پشت سر می‌گذارند، اما در شرایط واقعی در خیابان‌ها بیشتر از حد مجاز آلاینده تولید می‌کنند. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) خاطرنشان کرده بود که این دستکاری و تخطی از قوانین عامدانه صورت گرفته است. مقام‌های فولکس واگن روز یکشنبه (۲۰ سپتامبر/ ۲۹ شهریور) اتهام وارده را پذیرفته و به تخطی از قانون اعتراف کردند. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، در صورتی که اتهامات فولکس واگن اثبات شوند، این شرکت مجبور به پرداخت جریمه‌ای تا سقف ۱۸ میلیارد دلار خواهد بود. برخی گزارش‌ها میزان جریمه را حتی بیش از این مبلغ ذکر کرده‌اند. فولکس واگن اعلام نموده در صورتی که بخواهد همه ۱۱ میلیون دستگاه خودرویی که با این نقص مواجه‌اند را تعمیر و تجهیز کند به مبلغی حدود ۶.۵ میلیارد دلار نیاز دارد. شرایط کنونی باعث شده تا سهام شرکت فولکس واگن در بازارهای بورس به‌شدت سقوط کند و بعضاً تا سی درصد ارزش خود را از دست دهد. مارتین وینترکورن مدیرعامل این شرکت در پیامی ویدئویی ضمن عذرخواهی از مشتریان عنوان کرده: گرچه شرکت فولکس به اعتماد میلیون‌ها مشتری خود خیانت کرده است. اما برای جلب دوباره اعتماد مشتریان تلاش خواهد کرد.
مارتین وینترکورن
مارتین وینترکورن
جاسوسان صنعتی در این هفته تصاویر متعددی از خودروهای در حال آزمایش منتشر کردند. از جمله مهم‌ترین مدل‌هایی که تصاویرشان در زیر لایه ای محافظ یا به‌صورت رندرهای دستی و دیجیتال لو رفت می‌توان به مدل اسپرت بریک جگوار xf و مدل جدید اپل اینسیگنیا اشاره کرد. جگوار می‌گوید مدل اسپرت بریک XF 590 لیتر گنجایش بار خواهد داشت و با دو موتور مختلف عرضه خواهد شد. یک موتور شش سیلندر ۳ لیتری و سوپرشارژردار که می‌تواند ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید نماید و گونه‌ای دیزلی، توربو و ۲ لیتری که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتون متر گشتاور خواهد داشت. جگوار قرار است این مدل را در نمایشگاه خودرو ژنو برای نخستین بار ارائه کند و تا ابتدای ۲۰۱۶ آن را روانه بازارهای اروپایی نماید.

جگوار استیشن
همچنین نسل نوین اپل اینسیگنیا قرار است تا اواخر امسال معرفی گردد و اپل اعلام نموده نسل جدید این خودرو با نوآوری‌های بسیاری همراه خواهد بود. این خودرو که در مقایسه با نسل فعلی دویست کیلوگرم وزن کمتر و ده سانتیمتر طول بیشتری خواهد داشت نهایت تلاش جنرال موتورز برای تولید یک سدان چندمنظوره و زیبا است.
جنرال موتورز برنامه دارد علاوه بر اپل این مدل را در برندهای مختلف خود ازجمله بیوک، واکسهال، هولدن و تحت عناوینی متفاوت برای بازارهای گوناگون تولید نماید. گفته می‌شود اینسیگنیا تا اوایل ۲۰۱۶ به بازارهای جهانی معرفی می‌شود.

اینسیگنیا
از بیوک هم تیزری منتشر شده که نشان می‌دهد قرار است نسل جدید لاکراس در ابتدای ۲۰۱۶ راهی بازارهای جهانی شود. این خودرو که برای نمایشگاه لس‌آنجلس در نوامبر آینده آماده می‌شود از ظاهری شبیه به مفهومی تحسین‌برانگیز بیوک آوینیه که چندی پیش در نمایشگاه خودرو دیترویت معرفی شد سود می‌برد. این مدل که از معماری و پلتفورم جدید جنرال موتورز با نام E2XX سود می‌برد و ضمن کاهش وزن از دینامیک رانندگی بالاتر و پایداری بهتر برخوردار است.

تیزر بیوک لاکراس 2017
تیزر بیوک لاکراس ۲۰۱۷

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. m power

    ۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من خودم کارمند دولتم.206 مدل 85 دارم.اگه وام خودرو یا ماشینه قسطی هم بدن بخود خدا قسم که نمیخرم چون برا جونه خودمو خوانوادم ارزش قایلم.همکارم 6 ماه 206 اس دی خریده تا حالا یبار صفحه کلاج با کلی پارتی بازی تو نمایندگی براش عوض کردن و یبارم تو بزرگراه تسمه دینام پاره کرد فرمون از کار افتاد.اگه تصادف میکرد میمرد جواب خونش رو کی میداد.کسانی که با یه وام یا ماشینه قسطی هول میشین میخواین بخرین اینا تابوته مرگ میخواین سوار شین.اگه تسمه دینامه ماشینه شما یا اینبار ترمزاش یا جلوبندی یا چرخ دربره یا تواتوبان خاموش کنه یا اتیش بگیره یا تو جاده یا بیابون بذارتتون اونوقت چی .به خودتون و خوانوادتون رحم کنین.به اون پدر مادراتون که شما رو با این خون دل بزرگ کردن و چشم انتظارتون هستن رحم کنین .به بچه هاتون که باید سایه شما رو سرشون باشه فکر کنین.از اینا ماشین نخرین .شان شما این نیست.به این چیزا فکر کنین.

    1. ASTON MARTin

      ۲ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      براوو به غیرتت!اینقدر به ما توهین کردن که اگه خود بنز رو هم منتاژ کنن و با نازل ترین قیمت ارائه بدن نمیخرم چه برسه به این قاطرها

  2. ASTON MARTin

    ۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    ما نباید با نخردین کاری کنیم که خودروسازها مجبور به عذرخواهی بشن یا ادعا کنن که اندکی کیفیت رو بالا بردن”درحالی که همش هم دروغه”ماباید اینقدر نخریم تا منقرض بشن و شرکت های خارجی واردعرصه خودروسازی کشور بشن

  3. محمد حسین

    ۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به خــــــــــــــــــــــــــدا قسم خریدن ماشین از گاری سازان داخلی چیزی نیست جــــــــــز ظــــــــــــلـــــــــــم کردن در حق خود و حق بقیه مردم ایران ، قدرت همیشه دست مردمه ولی حیف که از قدرت خودشون خبر ندارن

  4. امین

    ۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (133 ديدگاه)

    باید مثل 300 سال پیش سوار الاغ و قاطر بشیم تا زنده بمونیم.

  5. رافال

    ۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    عجب جا…. هایی هستن این مسولان سایپا/پارس خودرو . قطعه نمی خرن می گن نیست
    اگه بازرس کیفی رنو حواسش نباشه فرت و فرت قطعه چینی می ذارن سر ماشین ها این ***
    با رانت شون فقط خواستن زاگرس خودرو رو ورشکست کنن و حالا خیلی خوشحالم که به این فلاکت افتادن و خودشون هم توسط شرکت دیگری خریداری می شن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا