در هفتهای که گذشت صنعت خودروی ایران با چند اتفاق عمده همراه شد. در حالی که نمایندگان مجلس گاه از لزوم کاهش سی درصدی قیمت خودروها و گاه از لزوم برقراری تعرفه هزار درصدی بر واردات خودرو حرف میزدند، رنو هم سرانجام با همکاری شرکای ایرانی و پس از یک وقفه سه ساله موفق به مونتاژ مدل قدیمی خودروی هاچبک ساندرو شد!
گفته میشود تلاشهای گستردهای از جانب دولت برای خرید خودرو از خودروسازان وطنی در جریان است و در برنامهای جالب قرار است کارمندان دولت با تعرفههایی تمام قسط صاحب خودرو شوند. همچنین برخی نمایندگان مجلس با مطرح نمودن یک طرح دوفوریتی خواستار افزایش تعرفه واردات خودرو تا ۱۰۰۰ درصد و کمک مالی به خودروسازان تا سقف ۴ هزار میلیارد ریال شدهاند. به نظر میرسد ماجرای کمپین تحریم خودروهای داخلی وارد مرحله تازهای شده و با گذر از یک خواسته اقتصادی، رنگ و بوی تقاضایی مدنی به خود گرفته و انتظار میرود ابعاد جدیدی پیدا کند. ابعادی که در نهایت یا به انحصار موجود در بازار خودرو و اقتصاد ایران تن خواهد داد و یا با پایان دادن به انحصار و ایجاد رقابت، آزادی انتخاب را برای خریداران به ارمغان آورد.
طی مراسمی که با حضور صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و کامبیر رئیس منطقه آفریقا، خاورمیانه و هندوستان شرکت رنو و همچنین پیمان کارگر مدیرعامل شرکت رنو پارس انجام گرفت، تولید انبوه خودروی رنو ساندرو در شرکت پارس خودرو آغاز شد. این خودرو دارای موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است و تأییدیه استاندارد آلایندگی یورو ۴ را اخذ کرده است. همچنین موتور این خودرو ۱۶۰۰ سیسی و مجهز به ترمز اِی بی اس، ای بی ای و آپشن های مختلفی شامل دو کیسه هوای سرنشین جلو، شیشهبالابرهای برقی عقب و جلو است. برمبنای صحبتهای کارگر قرار است تا پایان سال ۱۰ هزار دستگاه از این خودروها در شرکت پارسخودرو تولید شود. خودرویی که قرار بود مدتها قبل با قیمتی مناسب بهدست مشتریانی برسد که در حسرت یک محصول باکیفیتتر و ایمنتر کمپین خودرو تشکیل میدهند.
پیمان کارگر مدیرعامل رنوپارس اعلام کرده این خودرو با قیمت ۴۳ میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید. وی در مراسم رونمایی از این محصول با انتقاد از مجموعه خودروسازان و قطعه سازان داخلی از عزم شرکت رنو برای خرید کل مجموعه پارسخودرو گفت و بار دیگر اعلام کرد اگر شرایط مناسبی برای رنو مهیا شود میتوان به افزایش تولید خودرو در ایران امیدوار بود. کارگر با گلایه از نحوه کار شرکای خود در خدمات پس از فروش گفت: این شرایط باید تغییر کند. نمایندگی خودروساز به ما میگوید قطعه تندر ۹۰ موجود نیست در حالی که قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نمیخرند و به نمایندگی نمیرسانند بنابراین مشتری ناراضی است.
با توجه به مدتزمان حضور چندساله رنو در ایران و علاقهمندی این شرکت برای سرمایهگذاری و تولید خودرو در ایران میتوان به پتانسیلهای گسترده صنعت خودرو ایران اذعان کرد گرچه شیوه کار خودروسازان داخلی و نحوه تعاملشان با شرکتهای برجسته خودروسازی ثابت میکند کودک خودروسازی ایران بهدرستی تربیت نشده و مقررات گذاریهای اشتباه دولت ایران در طول دو دهه اخیر بهجای سوق دادن این فعالان به سمت توسعه این صنعت و حرکت در مسیر جهانی شدن، مونتاژکاران داخلی را به گسترش انحصار و سود سوق داده است. موردی که بهطور مطلق با سیاستهای توسعه صنعتی در تقابل است و به عقبماندگی تاریخی امروز منجر شده است.
در همین راستا و با ادامه کمپین تحریم خودروهای داخلی توسط مردم، در روزهای گذشته صنعت خودروی ایران شاهد برخی اتفاقات تلخ بود. بهتازگی و در روز یکشنبه جمعی با عناوین کارگران صنعت خودروسازی کشور مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، کارگران کارخانههای خودروسازی و قطعهسازی با تجمع مقابل مجلس خواستار تضمین امنیت شغلی خود از سوی نمایندگان مجلس شدند. تجمعکنندگان معتقد بودند که تحریم خرید خودروهای صفر داخلی در کنار واردات خودروهای خارجی منجر به اخراج کارگران شاغل در صنعت خودرو خواهد شد. ظاهرا خودروسازان تصمیم گرفته اند با مظلوم نمایی، دیوار مقاومت مصرف کنندگان را بشکنند.
دیگر آنکه جادههای نامناسب، رانندگان بیتوجه به قانون و خودروهای ناایمن در این هفته نیز حادثه آفریدند و به گفته بیش از صد کشته برجای گذاشتند. جانشین رییس پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، از کشته شدن ۱۰۰ تن و زخمی شدن یک هزار و ۷۰۰ تن طی سه روز گذشته در جادههای کشور خبر داد. از سه روز گذشته یعنی روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه با وقوع ۱۳۰۰ فقره حادثه رانندگی جرحی و فوتی شاهد افزایش تصادفها در جادههای کشور هستیم، و این مسئله هشداری جدی برای همه رانندگان و مسافران محسوب میشود.
بنابر اعلام ولفگانگ دورهایمر مدیرعامل بنتلی، ملکه الیزابت دوم نخستین دستگاه از مدل فوق لوکس و سنگینوزن بنتایگا را سفارش داده است. تاکنون بیش از ۳۶۰۰ نفر برای نخستین اسیو وی شرکت بنتلی ثبت سفارش نمودهاند و نخستین دستگاه از این محصول قرار است به کاخ باکینگهام جایی که ملکه الیزابت دوم در آنجا زندگی میکند و انبوهی از مدلهای لیموزین بنتلی را در اختیار دارد، برود.
همچنین نسل نوین اپل اینسیگنیا قرار است تا اواخر امسال معرفی گردد و اپل اعلام نموده نسل جدید این خودرو با نوآوریهای بسیاری همراه خواهد بود. این خودرو که در مقایسه با نسل فعلی دویست کیلوگرم وزن کمتر و ده سانتیمتر طول بیشتری خواهد داشت نهایت تلاش جنرال موتورز برای تولید یک سدان چندمنظوره و زیبا است.
جنرال موتورز برنامه دارد علاوه بر اپل این مدل را در برندهای مختلف خود ازجمله بیوک، واکسهال، هولدن و تحت عناوینی متفاوت برای بازارهای گوناگون تولید نماید. گفته میشود اینسیگنیا تا اوایل ۲۰۱۶ به بازارهای جهانی معرفی میشود.
از بیوک هم تیزری منتشر شده که نشان میدهد قرار است نسل جدید لاکراس در ابتدای ۲۰۱۶ راهی بازارهای جهانی شود. این خودرو که برای نمایشگاه لسآنجلس در نوامبر آینده آماده میشود از ظاهری شبیه به مفهومی تحسینبرانگیز بیوک آوینیه که چندی پیش در نمایشگاه خودرو دیترویت معرفی شد سود میبرد. این مدل که از معماری و پلتفورم جدید جنرال موتورز با نام E2XX سود میبرد و ضمن کاهش وزن از دینامیک رانندگی بالاتر و پایداری بهتر برخوردار است.
m power
۲ مهر ۱۳۹۴من خودم کارمند دولتم.206 مدل 85 دارم.اگه وام خودرو یا ماشینه قسطی هم بدن بخود خدا قسم که نمیخرم چون برا جونه خودمو خوانوادم ارزش قایلم.همکارم 6 ماه 206 اس دی خریده تا حالا یبار صفحه کلاج با کلی پارتی بازی تو نمایندگی براش عوض کردن و یبارم تو بزرگراه تسمه دینام پاره کرد فرمون از کار افتاد.اگه تصادف میکرد میمرد جواب خونش رو کی میداد.کسانی که با یه وام یا ماشینه قسطی هول میشین میخواین بخرین اینا تابوته مرگ میخواین سوار شین.اگه تسمه دینامه ماشینه شما یا اینبار ترمزاش یا جلوبندی یا چرخ دربره یا تواتوبان خاموش کنه یا اتیش بگیره یا تو جاده یا بیابون بذارتتون اونوقت چی .به خودتون و خوانوادتون رحم کنین.به اون پدر مادراتون که شما رو با این خون دل بزرگ کردن و چشم انتظارتون هستن رحم کنین .به بچه هاتون که باید سایه شما رو سرشون باشه فکر کنین.از اینا ماشین نخرین .شان شما این نیست.به این چیزا فکر کنین.
ASTON MARTin
۲ مهر ۱۳۹۴براوو به غیرتت!اینقدر به ما توهین کردن که اگه خود بنز رو هم منتاژ کنن و با نازل ترین قیمت ارائه بدن نمیخرم چه برسه به این قاطرها
ASTON MARTin
۲ مهر ۱۳۹۴ما نباید با نخردین کاری کنیم که خودروسازها مجبور به عذرخواهی بشن یا ادعا کنن که اندکی کیفیت رو بالا بردن”درحالی که همش هم دروغه”ماباید اینقدر نخریم تا منقرض بشن و شرکت های خارجی واردعرصه خودروسازی کشور بشن
محمد حسین
۲ مهر ۱۳۹۴به خــــــــــــــــــــــــــدا قسم خریدن ماشین از گاری سازان داخلی چیزی نیست جــــــــــز ظــــــــــــلـــــــــــم کردن در حق خود و حق بقیه مردم ایران ، قدرت همیشه دست مردمه ولی حیف که از قدرت خودشون خبر ندارن
امین
۲ مهر ۱۳۹۴باید مثل 300 سال پیش سوار الاغ و قاطر بشیم تا زنده بمونیم.
رافال
۲ مهر ۱۳۹۴عجب جا…. هایی هستن این مسولان سایپا/پارس خودرو . قطعه نمی خرن می گن نیست
اگه بازرس کیفی رنو حواسش نباشه فرت و فرت قطعه چینی می ذارن سر ماشین ها این ***
با رانت شون فقط خواستن زاگرس خودرو رو ورشکست کنن و حالا خیلی خوشحالم که به این فلاکت افتادن و خودشون هم توسط شرکت دیگری خریداری می شن!